Gå til innhold

Kollega som skulker jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har kommet i en kinkig situasjon. En kollega av oss skulker, og det er helt åpenlyst for oss, men ikke ledelsen.

Saken er at hun er i en byggeprosess på et hus. For noen måneder siden var hun hjemme med omgangssyke. Samtidig strømmet det på med Facebookoppdateringer fra huset. For noen uker siden var hun borte i 8 dager.(dette var i innspurten da de ferdigstilte huset) Da kom det også oppdateringer, og nå har det samme skjedd på nytt.

Saken er at dette går utover oss andre, da mengden arbeid ikke blir mindre om hun er borte. Vi jobber i skole og vikarbudsjettet er sprengt allerede. Det fører derfor til at det i mange tilfeller ikke kommer vikar for henne, og vi andre står med mer enn hva som er forsvarlig.

Det å ta det med henne er uaktuelt, hun hugger for tilbake.

Ville du sagt noe til ledelsen eller latt være?

Anonymous poster hash: c3a3b...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du får ta det på lærerværelse når hun kommer tilbake og det meste av folk og ledelse sitter der. Spør om hun nå er ferdig med huset, da blir det rimelig hardt å svare.

Anonymous poster hash: 9a220...f3a
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da fullt mulig å legge ut facebook oppdateringer selv om man har omgangssyke... Man kan helt fint være i stand til å trykke på pc'en litt selv mellom spybygene. Siden omgangssyke i tillegg er utrolig smittsomt skal dere vel være takknemlig for at hun holdt seg unna.

Sladrehank skal selv ha bank, heter det, og det er faktisk noe i det. Det er påvist at den som "sladrer" også får skit på seg i ledelsens øyne.

Anonymous poster hash: a2084...20c
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner frustrasjonen, men noen bilder på facebook beviser jo ingenting.

Anonymous poster hash: 63aaf...e52
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si fra til ledelsen. Mange på kg er veldig sånn "man kan ikke se på folk hvorfor de er vekke", og det stemmer til en viss grad, men det er også med på å beskytte de som åpenbart ikke er syke.

Jeg jobber på et sted der det er lett å tilrettelegge, og der ledelsen gjerne gjør det. Har en kollega som flere ganger har klagd over skader og sykdom som kan tilrettelegges med små midler, men der hun ikke vil ha tilrettelegging men heller være hjemme (vi snakker småting av typen "jeg kan ikke gå for jeg har gnagsår" - hvorpå hun får oppgaven der man kan sitte hele dagen, eller "jeg kan ikke bruke hånden for jeg har klemstret fingeren" - hvor hun får en oppgave der dette går fint). Etter å ha klagd mye den gangen hun ikke kunne gå, og tok ut åtte dagers sammenhengene egenmelding, ble plutselig fb fylt med bilder av henne på fjelltur, shopping og maling av huset. Oppgaver som krever langt mer gåing og ståing enn jobb. Da var det flere av oss som kontaktet ledelsen, og hun fikk tilsnakk. Det samme har skjedd flere ganger etterpå, og nå er hun fratatt retten til egenmelding, samt at sjefen kaller inn til dialogmøte med en gang hun leverer sykemelding på to uker, for å informere legen hennes om at vi faktisk kan og vil til rettelegge. Folk som misbruker systemet kan og skal meldes, og de bør tas.

Anonymous poster hash: 24798...f06

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen er borte fra jobb pga. Sykdom forventer jeg at de er syke. Ikke at det legges ut bilder av at vedkommende tapetserer stua og skriver "jeg tapetserer i dag", eller "i dag har jeg og mannen min bygget ferdig kjøkkenet, eller utført vennetjenester for naboen. Merket med i dag har jeg..

For å snu på det da. Er du interessert i at ditt barn mister sine assistenttimer i over ei uke fordi vedkommende som har dem bygger hus? Er du interessert i at skolens vikarbudsjett som i bunn og grunn er dine og mine skattepenger gis til folk som skulker?

Vil hun ha fri kan hun spørre om permisjon. Vi er bundet til skolens ferier og blir trulket i lønn for fri utenom, og da er det jo penger til vikar.

Ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes egentlig man bør være forsiktig med å "sladre" på kollegaer. Men om hennes fravær går utover andre, både lærere og elever hadde jeg ikke nølt med å si ifra. Men tatt det opp med henne først da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da fullt mulig å legge ut facebook oppdateringer selv om man har omgangssyke... Man kan helt fint være i stand til å trykke på pc'en litt selv mellom spybygene. Siden omgangssyke i tillegg er utrolig smittsomt skal dere vel være takknemlig for at hun holdt seg unna.

Sladrehank skal selv ha bank, heter det, og det er faktisk noe i det. Det er påvist at den som "sladrer" også får skit på seg i ledelsens øyne.

Anonymous poster hash: a2084...20c

Å være på Facebook ja, men å dele Facebookbilder av at man bygger hus når man er spysjuk henger ikke på greip. Det er ikke Facebook som er problemet her men at hun tydeligvis har bygget hus når man ved spysjuke ikke greier å utrette så mye.

Anonymous poster hash: b5001...885

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si fra til ledelsen. Mange på kg er veldig sånn "man kan ikke se på folk hvorfor de er vekke", og det stemmer til en viss grad, men det er også med på å beskytte de som åpenbart ikke er syke.

Jeg jobber på et sted der det er lett å tilrettelegge, og der ledelsen gjerne gjør det. Har en kollega som flere ganger har klagd over skader og sykdom som kan tilrettelegges med små midler, men der hun ikke vil ha tilrettelegging men heller være hjemme (vi snakker småting av typen "jeg kan ikke gå for jeg har gnagsår" - hvorpå hun får oppgaven der man kan sitte hele dagen, eller "jeg kan ikke bruke hånden for jeg har klemstret fingeren" - hvor hun får en oppgave der dette går fint). Etter å ha klagd mye den gangen hun ikke kunne gå, og tok ut åtte dagers sammenhengene egenmelding, ble plutselig fb fylt med bilder av henne på fjelltur, shopping og maling av huset. Oppgaver som krever langt mer gåing og ståing enn jobb. Da var det flere av oss som kontaktet ledelsen, og hun fikk tilsnakk. Det samme har skjedd flere ganger etterpå, og nå er hun fratatt retten til egenmelding, samt at sjefen kaller inn til dialogmøte med en gang hun leverer sykemelding på to uker, for å informere legen hennes om at vi faktisk kan og vil til rettelegge. Folk som misbruker systemet kan og skal meldes, og de bør tas.

Anonymous poster hash: 24798...f06

Helt enig i det. Ikke bare fordi falske egenmeldinger går utover kolleger men også fordi det til slutt kommer ti å gå utover samtlige som faktisk har behov for egenmeldingsordningen her i landet. Om utviklingen vi ser nå fortsetter uten at noen setter en stopper for det så kommer det på et eller annet tidspunkt til å bli avviklet, altså er det tilbake til tiden der man rett og slett ikke kan utebli fra jobb med mindre man får sykemelding.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det vel mest sannsynelig ikke hun selv som bygger huset sitt, er det det? Så at hun legger ut bilder med oppdateringer om at nå er veggen malt, så betyr ikke det at det er hun som faktisk gjør det. Selv om du er redd for at hun "hugger tilbake" så er dette noe som du bør ta opp med henne om du føler at hun bedrar ledelsen. Bare en liten kommentar "Jeg så du la ut masse bilder av huset ditt fra sist uke mens du var sykemeldt, så fint det var blitt" eller noe, bare sånn at hun skjønner at du skjønner;)

Anonymous poster hash: 3554e...ab5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det vel mest sannsynelig ikke hun selv som bygger huset sitt, er det det? Så at hun legger ut bilder med oppdateringer om at nå er veggen malt, så betyr ikke det at det er hun som faktisk gjør det. Selv om du er redd for at hun "hugger tilbake" så er dette noe som du bør ta opp med henne om du føler at hun bedrar ledelsen. Bare en liten kommentar "Jeg så du la ut masse bilder av huset ditt fra sist uke mens du var sykemeldt, så fint det var blitt" eller noe, bare sånn at hun skjønner at du skjønner;)

Anonymous poster hash: 3554e...ab5

De gjør mye selv, for å få det billigere. Og det ligger ute bilder av henne som jobber.

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen sladrehank, men dersom en kollega gjør at min jobb blir vanskeligere - gang på gang, tror jeg nok at jeg ville "sladra" til ledelsen. Eventuelt slengt inn et hint.

At hennes prioritering skal gjøre det tyngre for meg er ikke greit. Ville aldri sagt i fra om det var én eller kanskje to ganger, men når det blir ofte har det noe å si på respekt og arbeidsmoral.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en klar reprise på en annen tråd vi hadde for få dager siden. Da var temaet misbruk av sykemelding.

Pass dine egne saker var klar melding i den tråden, burde meldingen være noen annen i denne tråden?

Anonymous poster hash: b4500...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes man skal si i fra! Når man er så idiot at man legger ut bilder på fb så får man som fortjent!

Anonymous poster hash: 7dbf5...a7b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en klar reprise på en annen tråd vi hadde for få dager siden. Da var temaet misbruk av sykemelding.

Pass dine egne saker var klar melding i den tråden, burde meldingen være noen annen i denne tråden?

Anonymous poster hash: b4500...61f

Når noen andres falske sykemelding går utover meg så skal det selvsagt sies fra. Jeg tar ikke støyten for at du skal pusse opp litt ekstra hjemme hvis du har klagd over vond rygg ovenfor sjefen og tatt ut sykemelding.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen andres falske sykemelding går utover meg så skal det selvsagt sies fra. Jeg tar ikke støyten for at du skal pusse opp litt ekstra hjemme hvis du har klagd over vond rygg ovenfor sjefen og tatt ut sykemelding.

Bare for å si det å ta ut sykemelding pga vond rygg betyr at man skal bevege seg, og at de da gjør små oppgaver i huset har de gått av. Alt etter yrke er det stor forskjell på å jobbe og vimse litt rundt. Men forall del ikke drive med tunge oppgaver som bæring, maling osv det er for dumt. Og er litt spesielt om det skjer hver gang. Hilsen ei med vond rygg som aldri har pusset opp eller bygget hus da ☺

Til TS.

Forstår dere blir frustrert ja. Dersom hun sier hun har spy syken å så dukker det opp bilder mens hun jobber. Det hadde jeg gjerne hintet om til sjefen, men bare om dere har konkrete bevis og ikke pga noe dere mistenker.

Anonymous poster hash: d5634...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg antar at dere har en viss kontakt på jobben og at dere snakker som kollegaer.

Derfor synes jeg det mest redelige er å spørre henne om det. Si på en ikke-anklage måte, og med vennlig tone, hvordan hun orket å styre så mye med huset mens hun var syk. Det kan være at hun har en god forklaring (for å ta et helt usannsynlig med plausible eksempel: kanskje noen i familien døde som gjorde at hun ikke orket å være på jobben, men at det å gjøre noe med hendene hjalp henne med å takle sorgen?). Så klart kan det være at hun er en slabberdask som bare liker å være hjemme, men det kan lønne seg - både for hennes del og din del - å være litt empatisk og la tvilen komme henne til gode.

Så får du heller ta det med sjefen hvis du ikke føler deg overbevist av svaret hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på at dersom hun er syk på en måte som hun og ledelsen vet om, og som er en god grunn, så kan du få et dårlig stempel som en neseviser. Kan hende ledelsen syns mistanken er forståelig, da.

Men du kan ta opp at det er for mye jobb på dere andre når hun er så mye syk.

Anonymous poster hash: 689f3...f37
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville "sladret".

Jeg forstår frustrasjonen, men dette er egentlig et større problem i systemet, der egenmeldingsdager kan utnyttes uten bevis, ledelsen ikke har mange rettigheter osv.
Jeg har selv jobbet på arbeidsplasser (spesielt kvinnedominerte) der det har oppstått en viss ukultur. Det starter med enten sluntring eller mistanke om sådan, og bygger på seg. Jeg kan love deg at det å gå til sjefen med noe slikt setter et litt negativt stempel på deg. Det eneste "beviset" du har er jo facebookoppdateringer, og det fremstår useriøst. Det blir typisk kvinnedrama og mas om sosialt media og hva man tror og mistenker. Lederen kan også mistenke litt "dårlig blod" mellom ansatte, fordi det er veldig typisk at det er blandet inn med noe slikt (sjalusi, baksnakking osv.).

Jeg ville tatt en prat med ledelsen og lagt det frem slik at du har fått en enorm arbeidsmengde i det siste grunnet sykdom hos kolleger og at dere må finne en løsning. Leder kan jo se utifra timeplan og jobb hva som er tilfelle. Og dersom det er tydelig at alle andre får vanvittig med jobb blir vedkommende nødt til å forerta endringer. Kanskje også spørre denne ansatte om hun er bedre eller vurderer en lengre sykemelding og ta det derfra.

Anonymous poster hash: e9da4...0e1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å si det å ta ut sykemelding pga vond rygg betyr at man skal bevege seg, og at de da gjør små oppgaver i huset har de gått av. Alt etter yrke er det stor forskjell på å jobbe og vimse litt rundt. Men forall del ikke drive med tunge oppgaver som bæring, maling osv det er for dumt. Og er litt spesielt om det skjer hver gang. Hilsen ei med vond rygg som aldri har pusset opp eller bygget hus da ☺

Til TS.

Forstår dere blir frustrert ja. Dersom hun sier hun har spy syken å så dukker det opp bilder mens hun jobber. Det hadde jeg gjerne hintet om til sjefen, men bare om dere har konkrete bevis og ikke pga noe dere mistenker.

Anonymous poster hash: d5634...182

Selvsagt skal man kunne bevege seg, poenget mitt er at det ikke er særlig troverdig når den som har meldt seg syk driver med tyngre vedlikeholdsarbeide eller oppussing der det florerer av bilder av vedkommende som henger under tak og maler, driver og sjauer med å sette opp ny lettvegg e.l. Da har man faktisk ikke særlig vondt i ryggen i utgangspunktet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...