Gå til innhold

Synes du det er irriterende å bli spurt om leg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig hadde han rett til å spørre deg om leg. Dersom han ikke er sikker på at du er over 23 skal han spørre, og om du da ikke viser kan han ikke la deg kjøpe når han først har spurt.

Hvordan i alle dager skulle det fungere om man bare måtte diskutere litt om hvor teit det er at man blir spurt om leg om man ikke viste leg? Nei, om jeg spør om leg, og du ikke kan vise, da slipper du ikke inn. Ferdig snakka.

Det var ikke jeg som skulle hverken ha eller kjøpe snus. Det var venninnen min.

Anonymous poster hash: 96efe...b1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opplever dette av og til. Ikke det at det nødvendigvis gjør noe, men rent personlig føler jeg at det kan være litt irriterende. Forstår at de bare gjør jobben sin hvis de er usikre, men det er en stund siden jeg fylte atten. Enkelte av de som spør sier noen tåpelige fraser i forkant eller i etterkant og det er kanskje det som er mest unødvendig. Hadde de enda spurt også ferdig med det liksom, men de trenger ikke lire av seg en latterlig kommentar eller lese alderen til folk så det hoier i hele butikken.

Noen andre som synes det er irriterende å bli spurt om legitimasjon?

Anonymous poster hash: 38c43...3fa

En stund siden? Altså typ ett år? Du skal jo vise leg uoppfordret hvis du er under 25. Slutt og syt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser alltid legg uoppfordret på polet og utesteder, selvom jeg er godt over 25. Når jeg blir legget og nærmest mistenkeliggjort for fake legg når jeg skal kjøpe snus, ja da må jeg innrømme at jeg føler meg smått aggressiv innvendig. (skjer ganske ofte, aldri noe problem bortsett fra når jeg skal kjøpe snus, bruker til og med førerkortet hvor bildet er betydelig bedre, større og klarere enn bankkortene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke jeg som skulle hverken ha eller kjøpe snus. Det var venninnen min.

Han i kassa hadde helt rett. Det er fordi at langing av snus og alkohol skjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke i det hele tatt.

De gjør jo bare jobben sin?!

Anonymous poster hash: c4a0e...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan skjønne det. Men synes bare det virket så rart når både jeg og venninnen min var 24, noe han også så på legimitasjonen hennes. Men men, da så det vel ut som om jeg var langt yngre. Hva hvis det for eksempel er to søsken. En på 25 år og en på 15 år. Får ikke 25 åringen kjøpt dersom 15 åringen blir spurt om å vise leg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står dette i lovverket? Prøver å finne det, men finner ikke noe om dette i tobakkskadeloven. Vet du hvor det står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står dette i lovverket? Prøver å finne det, men finner ikke noe om dette i tobakkskadeloven. Vet du hvor det står?

Ikke utover lovens forbud som gjør det straffbart å selge tobakksvarer til personer under 18 år. Samtidig tar jo en forhandler selv et ansvar ved salg, om han tror det kjøpes på vegne av mindreårige. Og han har ikke plikt til å selge deg tobakk om du ikke kan vise leg, eller om han tror du skal gi til en mindreårig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke utover lovens forbud som gjør det straffbart å selge tobakksvarer til personer under 18 år. Samtidig tar jo en forhandler selv et ansvar ved salg, om han tror det kjøpes på vegne av mindreårige. Og han har ikke plikt til å selge deg tobakk om du ikke kan vise leg, eller om han tror du skal gi til en mindreårig.

Ok, men det virker som om dette ut ifra lovverket gjelder salg av alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men det virker som om dette ut ifra lovverket gjelder salg av alkohol.

Tobakkskadeloven gjelder salg av alkohol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare irriterende når jeg en sjelden gang ikke har med eget bankkort på matbutikken og da må vise til leg.

Er i midten av 20-årene, bytter litt på kort med min samboer, og det gjelder tobakksvare.

Anonymous poster hash: ffa59...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at jeg en gang i tiden da jeg var 23 hadde en ganske spesifikk vane, jeg kom på samme tid hver fredag og kjøpte en liten flaske med en dyr whisky jeg likte godt på den tiden, og for all del liker godt nå også. Av egen erfaring vil jeg si at jeg var en karakter man gjerne merker seg ganske godt, og jeg viste selvsagt leg hver gang.

Men en gang måtte jeg faktisk spørre. De visste da vel at jeg var over 20 år?

Joda, måtte hun innrømme. Men hun visste også at jeg var under 25, og derfor mente hun at hun måtte spørre. Fiffig.

På jobb som ordensvakt spør jeg på alle jeg ikke er sikker på alderen på. Eldste gjesten jeg har spurt om leg på var over 40. Hun tok det veldig bra, forøvrig.

Men jeg spør jo ikke om jeg vet at personen er gammel nok til å slippe inn. Da virker det unødvendig.

Så da blir spørsmålet, er det slik at en polansatt som for eksempel møter sin 23-årige sønn da også må spørre om leg fordi sønnen ikke er over 25? I så fall er det en unødvendig regel som bør endres.

Godt spørsmål, nei jeg spør ikke de mennesker som jeg vet at er i lovlig alder for å kjøpe ulike typer alkohol. Det forutsetter selvfølgelig at det er enten venner, andre ansatte i min bedrift, familie som jeg vet om osv. Men det forutsetter som sagt at du er 100 prosent sikker i deres alder. Hvorvidt regelen bør endres, må du nesten ta med staten.

Anonymous poster hash: cb6b4...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke blitt spurt om leg på maaaaaaaaaaange år - men jeg tilbyr meg stadig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Er 30 år.

Anonymous poster hash: f3a77...766
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, nei jeg spør ikke de mennesker som jeg vet at er i lovlig alder for å kjøpe ulike typer alkohol. Det forutsetter selvfølgelig at det er enten venner, andre ansatte i min bedrift, familie som jeg vet om osv. Men det forutsetter som sagt at du er 100 prosent sikker i deres alder.

Det var da enda godt.

Selv spør jeg ikke lenger når jeg har spurt en person mange nok ganger til at jeg klart husker personen, og vet personen er gammel nok.

Hvorvidt regelen bør endres, må du nesten ta med staten.

Anonymous poster hash: cb6b4...b07

Åpenbart.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener vi ikke bør sjekke at bildet stemmer, eller?

Hvor mange er det som ikke ligner på bildet sitt. Det er mange, fordi bildet er kanskje fra man var 14.

Endret av Blod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nææææh.. Begynner å ta det mer og mer som et kompliment jeg.

Anonymous poster hash: e6cd8...9e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir spurt om legitimasjon uten unntak hver eneste gang jeg bare for eksempel skal ha en flaske rødt. Begynner å bli møkklei av det for å være ærlig, her om dagen hadde jeg glemt kortet og da var det "husk legitimasjon neste gang, du kan ikke være mer enn 17."

Jeg er 31(!!!!!!!!!!!!!!) Må se fryktelig ung ut !

Anonymous poster hash: ee6ab...565
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 19 og dersom jeg drar i butikker som er litt strenge på regler, f.eks. kiwi, kan jeg fortsatt bli spurt om leg når jeg kjøper red bull :glare:

Elsker å dra fram førerkortet og se ansiktene deres :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot å vise legitimasjon, som regel viser jeg kortet uansett. MEN, jeg hater når de kommer med sånne dumme kommentarer som "haha, jeg trodde du var 16 jeg". Greit at jeg ser ung ut, men det er ganske unødvendig. Har tilogmed måtte stått å høre på 2 stk som stod i samme kasse som begynte på diskusjon om hvor gammel de trodde jeg var.

Anonymous poster hash: a0b28...c33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...