Gå til innhold

Hvorfor blir man "kroppsblind" (ser seg selv tynnere)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det tok laaang tid før jeg innså at jeg har blitt "tjukk". Altså jeg er ikke spesielt tjukk, men mye tjukkere enn jeg vanligvis har vært. Når man ser seg selv i speilet hver dag, merker man ikke endringene komme. Og for meg må det tydeligvis ha blitt en stor endring før jeg ser det. Man vil vel ikke innrømme det for seg selv. Jeg synes derimot at det er vanskelig å se vektendringer på andre også.



Anonymous poster hash: a874f...5b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS hinter du til kommentaren jeg skrev tidligere? :fnise:

I denne tråden eller en annen? Eller tenker du på når man sier: å se seg selv tynnere? (at du kommenterte det i en annen tråd) I så fall, ja. Hvis du skrev en sånn kommentar, så var faktisk du inspirasjonen :fnise: hehe

Jeg virkelig hater slike "bli slank speil" i prøverom.....

Gikk tur med en venninne for litt siden, og hun tok litt bilder. Senere på dagen når vi skulle se gjennom dem fikk jeg se meg selv bakfra. Det er det styggeste jeg har sett, jeg gikk rett i kjelleren. Dagen etter meldte jeg meg inn på treningssenter.

Jeg tror også at når man ser seg i speilet ser man på seg selv i fugleperspektiv i og med at øynene sitter helt øverst (man ser ovenfra og ned, og lår og rumpe ser mye mindre ut). På bilder ser man seg selv i normalperspektiv. BÆM, så ser lår og rumpe fire ganger større ut.

Haha, jeg dør av innleggene dine. Du er morsom! :fnise:

Men jeg kjenner meg godt igjen i det du sier om å se et bilde av seg selv, og så gå rett i kjelleren. Jeg fikk meg ny jobb for et par måneder siden, og måtte da ta bilde til ID-kort. Så fikk jeg dette i posten, så på bildet og tenkte... "faen, skal jeg gå rundt med det der rundt halsen?!" haha, huff...

Veldig godt poeng det med fugleperspektiv! Når man tenker på hvor lett det er å se tynnere ut på bilder, så er jo det fordi man ofte tar bildene i fugleperspektiv da!

(TS)

Anonymous poster hash: 19c04...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden eller en annen? Eller tenker du på når man sier: å se seg selv tynnere? (at du kommenterte det i en annen tråd) I så fall, ja. Hvis du skrev en sånn kommentar, så var faktisk du inspirasjonen :fnise: hehe

(TS)

Anonymous poster hash: 19c04...898

Skrev i en annen tråd ^^

Følte meg litt tatt på kornet når jeg så tråden din :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden eller en annen? Eller tenker du på når man sier: å se seg selv tynnere? (at du kommenterte det i en annen tråd) I så fall, ja. Hvis du skrev en sånn kommentar, så var faktisk du inspirasjonen :fnise: hehe

Haha, jeg dør av innleggene dine. Du er morsom! :fnise:

Men jeg kjenner meg godt igjen i det du sier om å se et bilde av seg selv, og så gå rett i kjelleren. Jeg fikk meg ny jobb for et par måneder siden, og måtte da ta bilde til ID-kort. Så fikk jeg dette i posten, så på bildet og tenkte... "faen, skal jeg gå rundt med det der rundt halsen?!" haha, huff...

Veldig godt poeng det med fugleperspektiv! Når man tenker på hvor lett det er å se tynnere ut på bilder, så er jo det fordi man ofte tar bildene i fugleperspektiv da!

(TS)

Anonymous poster hash: 19c04...898

Jepp! Det er jo derfor vi jenter tar så mye ovenfra og ned bilder :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev i en annen tråd ^^

Følte meg litt tatt på kornet når jeg så tråden din :fnise:

Haha, det er jo lov, du som i hovedsak fikk meg på tanken! Syns forøvrig det er en interessant tanke, faktisk. "Å se seg selv tynnere" liksom. Har jo hørt om å se seg selv tjukkere!

Anonymous poster hash: 19c04...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fascinerende, manglet ord på noe jeg har tenkt litt på. Liker ordet kroppsblind ;)

Jeg er helt sikkert en av de som "ser meg selv tynnere". Var gjennom hele oppveksten svært tynn (type anklagd for å ha anoreksi, selv om jeg spiste masse, også usunn junk). 172 høy og frem til 24 år veide jeg ikke mer enn maks 53 kg, gjerne mindre også. Var da str 34/36.

Så, samtidig med at jeg rundet 25 år, gikk jeg fra jobb i klesbutikk (hvor man faktisk er ganske aktiv hele dagen) til kontorjobb. Husker jeg da så på folk i str 40 som "litt store". Nå, 10 år senere, er jeg 69 kg og str 40. Men når jeg ser meg i speilet, ser jeg ikke størrelsen "litt stor" lenger.. Ser heller en str 36/38. Rart det der, for jeg var faktisk en gang superflink til å anslå hvilken klesstørrelse folk var kun ved å se på de. Nå vet jeg jo at det jeg tror jeg ser i speilet er feil...



Anonymous poster hash: b7942...1a2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er 180 og veier 54 kg.. har i perioder følt meg stor i speilet. Det er ikke slik at du ser fullt av fett som som henger over buksa og at du ikke ser mellom lårene.... men..likevel blir du på en måte stor. Jeg får bare ikke lårene til å virke smale. Men dette har jeg ikke særlig ofte lenger. men jeg har og blitt veldig glad når jeg har sett meg i speilet på kleesbutikker....fordi, man ser nemlig mye smalere ut..på en måte. og jeg vet ikke, om de faktisk stemmer eller om jeg virkelig er så tynn.. irriterende er det i så fall om man ikke ser ut, slik man mest skulle ønske.. at det selvfølelig DA måtte være noe juks med speielt, mens de dagene du syns du ser fæl ut...så ser du mest sannsynlig slik du er....VET ikke altså men....



Anonymous poster hash: 810ab...d32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et fenomen som gjelder vanvittig mye mer enn kropp, speil og foto. Persepsjonen er noe annet enn den stimulien som sanseorganene våre mottar. Vinkler, lysbrytning og alt det der spiller selvfølgelig en rolle, men hva vi ser farges også av tanker, holdninger og lignende.

Selv ser jeg en bælfeit kropp i speilet. Jeg er normalvektig, hverdagsaktiv og trener mye styrke, så rent logisk vet jeg at jeg ikke er enorm, men jammen er det ikke det jeg ser uansett. Det er virkelig et fascinerende fenomen, om enn noe plagsomt når det står på. :fnise: Jeg ser meg for så vidt som stor på bilder også, hvis jeg vet at jeg er der og ser etter meg selv. Så dog et bilde for en stund siden, tatt da vi var en vennegjeng på tur. Så noen slanke og muskuløse bein jeg ikke helt klarte å koble hvem som eide, og ble sjokkert da jeg så min egen hårmanke lenger opp! Jeg har vært større tidligere, og da så jeg meg helt klart som tynnere. Ikke tynn/slank, men mindre enn jeg faktisk var. Kanskje jeg burde slutte med all speilingen. :ler:



Anonymous poster hash: f515d...6a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg tror jeg har overbevist hodet mitt om at jeg ser normal ut, slik som når jeg ser meg i speilet. Hater å se bilder av meg selv, fordi jeg føler at jeg da ser meg selv slik som andre ser meg. Så lenge jeg slipper det så føler jeg meg ganske smashing, så jeg tror jeg bare skal fortsette med dette lureriet :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 27.4.2015 den 12.32, AnonymBruker skrev:

...da blir man så glad i prøverommet for hvor slank og fin man så ut i plagget og kjøper det..

 


Anonymous poster hash: daec4...30b

 

Forferdelig. Var akkuratt i den situasjon her om dagen. Buksa var perfekt på, kommer hjem og ser meg i spesilet på badet. Hm....

Anonymkode: b2e8f...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffe en på Feabie?

Jeg er 170, veier 134 kilo, finner en artig fyr der.

Han er 176, 65 kilo. Elsker tjukke damer.

Anonymkode: 7ac76...2f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2015 den 23.32, AnonymBruker skrev:

jeg er 180 og veier 54 kg.. har i perioder følt meg stor i speilet. Det er ikke slik at du ser fullt av fett som som henger over buksa og at du ikke ser mellom lårene.... men..likevel blir du på en måte stor. Jeg får bare ikke lårene til å virke smale. Men dette har jeg ikke særlig ofte lenger. men jeg har og blitt veldig glad når jeg har sett meg i speilet på kleesbutikker....fordi, man ser nemlig mye smalere ut..på en måte. og jeg vet ikke, om de faktisk stemmer eller om jeg virkelig er så tynn.. irriterende er det i så fall om man ikke ser ut, slik man mest skulle ønske.. at det selvfølelig DA måtte være noe juks med speielt, mens de dagene du syns du ser fæl ut...så ser du mest sannsynlig slik du er....VET ikke altså men....

 


Anonymous poster hash: 810ab...d32

 

Du er 180 høy og veier 54 kilo? Da er du undervektig og ikke særlig mye fett igjen på kroppen. Er 180 selv og veide 50 kilo, da slet jeg med anoreksi. Du er ikke stor uansett hvilke normalt speil du enn ser deg i. 

Anonymkode: f321d...6e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er 180 høy og veier 54 kilo? Da er du undervektig og ikke særlig mye fett igjen på kroppen. Er 180 selv og veide 50 kilo, da slet jeg med anoreksi. Du er ikke stor uansett hvilke normalt speil du enn ser deg i. 

Anonymkode: f321d...6e5

Jeg er her, selv om dette ble skrevet i 15! 

Jeg tror ikke jeg er 54 lenger, men 58. Når jeg trener masse (holde muskler ved like) så veier jeg jo fort mer, fordi kuskler veier. 

Har så mange "angst anfall" at jeg orker ikke tanken på mat når jeg har dem. Da spiser jeg bare noe sunt, lettvindt. I tillegg er økonomien blitt ustabil og jeg tar meg ikke råd til så mye mat. Jeg elsker selvkontroll! Jeg setter meg også inn i situasjonen til de som ikke har mulighetene som oss. 

Forbrenningen min er nok høyere enn hva som er vanlig for de på min alder. 

Mamma sier at før så syntes hun at folk var så store, men det var fordi hun selv var tynn. Nå er hun nesten 60 og hatt 4 svangerskap, og er ikke tynn lenger akuratt. Nå er ikke andre så store i hennes øyne lenger heller, mens for meg skal det ikke så mye til før en blir "stor":)

Anonymkode: 5fc9d...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 27.4.2015 den 12.30, AnonymBruker skrev:

Det kan også ha noe med at noen butikker har juksespeil som viser en tynnere.

 


Anonymous poster hash: daec4...30b

 

Og, om man ser seg selv fra en lengre avstand ser man størrre ut. Det gjelder alle, tror jeg. Når man ser seg i et speil ser man seg på kort avstand. Så vinkler de fleste seg i posijoner hvor man ser tynnere ut, og på de samme måtene( når man ser seg i speilet). Dette kan man gjøre automatisk, uten å tenke stor over det. 

Anonymkode: b2e8f...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2015 den 13.56, AnonymBruker skrev:

 

Jeg baserer dette på enkelte utsagn jeg har lest i diverse tråder her. F.eks om jenter som spør om 104 kg er tungt når man er 167 cm høy, og tilsvarende tråder.

 

Jeg baserer det også på egne erfaringer. Jeg har ei venninne med anoreksi, og hun er fryktelig tynn. Hun ser det faktisk ikke selv! Hun har ikke hatt mensen på et halvt år, og da hun sa det til meg så spurte jeg: vil du få mensen om du legger på deg igjen?, hvorpå hun svarte: legge på meg? jeg er jo grei som jeg er nå!

 

I tillegg til egne erfaringer. Jeg har sett flere bilder og videoer av meg selv, og det er helt annerledes enn det jeg så i speilet. Jeg ser faktisk større ut på bilder. Det er derfor jeg bekymrer meg litt over at jeg kan se ting så innmari feil...

 

Forstår du? :)

 

Anonymous poster hash: 19c04...898

Kamera legger på 5kg. Det er noe som skje rpågrunn av lyset. 

Anonymkode: b2e8f...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2015 den 14.39, AnonymBruker skrev:

 

Ja, det er ganske kjent. Det er synd.

 

Men, som jeg har sagt så har jeg opplevd å se meg selv tynnere i speilet enn jeg ser på bilder. Hvis jeg blir tatt bilde av, så syns jeg selv at jeg ser mye større ut.

 

Det er vel det som er hovedpoenget. Jeg avsporer min egen tråd, tror jeg... :fnise: beklager det, altså.

 

Anonymous poster hash: 19c04...898

Men det hun vennina de med anoreksi sa, det vil jo ikke si at det stemmer da. Er fullt mulig hun bare sier det? Og later som om hun ikke forstår bedre, men hun vet nok selv hvordan hun selv ser ut. Det er en oppmerksomhetsgreie. Hun har nok også forstått hvorfor hun ikk ehra mensen lenger ;) 

Grunnen til at vi normalvektige tror vi er tynne er fordi det er juksespeil i butikker, og kamera legger på 5 kg. Dette har jeglest, og deh ar sagt det på top model. 

Anonymkode: b2e8f...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kameraet legger ikke på vekt. Det er bare noe man sier fordi det kan se sånn ut på personer som ikke er fotogene. Synes du aller andre ser feitere ut på bilder også?

Anonymkode: 30e5e...d54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kameraet legger ikke på vekt. Det er bare noe man sier fordi det kan se sånn ut på personer som ikke er fotogene. Synes du aller andre ser feitere ut på bilder også?

Anonymkode: 30e5e...d54

😂

True story.

Anonymkode: 7ac76...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2015 den 12.32, AnonymBruker skrev:

...da blir man så glad i prøverommet for hvor slank og fin man så ut i plagget og kjøper det..

 


Anonymous poster hash: daec4...30b

 

Virkelig? Speilene på prøverommet får meg til å se fæl og tjukk ut. Ikke tynn. 

 

Selv ser jeg meg selv ofte som større enn jeg er. Det har jeg innsett når jeg har sett på bilder av meg selv og sett hvor slank jeg egentlig er. Det sliter jeg med å se når jeg ser i speilet noen dager. Vet ikke hvorfor. Sånn bortsett fra det åpenbare, altså når jeg har mensen og er oppblåst og holder på vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg går fort forbi et speil, f eks et vindu eller et stort speil i en butikk, ser jeg sannheten. Jeg har en bmi som har gått fra 19 til 25 opp og ned i en evig rundans. Ser vel meg selv som den i midten, bmi 22, normalt slank med kraftig beinbygging og litt muskler,  hele tiden. Så skvetter jeg hvis jeg går forbi et speil raskt og blir positivt eller negativt overasket..oi, nå er jeg stor! Eller oi, jeg har blitt tynn!  Og ser det på bilder. Og ser at klær sitter stygt eller pent.. Så er nok kroppsblind i speilet for selve størrelsen min. Nå har jeg gått ned fra den høyeste bmi noensinne, over 25,  til litt nærmere midten, men ser det ikke.  Er litt usikker på klær. De sitter bedre, og ser kanskje bedre ut, men personen jeg får korte glimt av er fortsatt mye større enn jeg tror jeg er. Og det stemmer jo med det vekta sier. 

Anonymkode: ba67d...ed8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...