Gå til innhold

Hvorfor blir man "kroppsblind" (ser seg selv tynnere)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt kommentarer på forumet om at man kan se seg selv tynnere i speilet, men når man ser bilde av seg selv så ser man hvor stor man egentlig er.

Hvorfor er det sånn at noen ser seg selv større, mens andre ser seg selv tynnere? Altså, sistnevnte gir ingen mening. Forsåvidt gir ingen av dem mening, men er man så blind at man ikke ser sånt selv?

Ligger dette da i psyken, og på hvilken måte?



Anonymous poster hash: 19cf7...14e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Runforit

Det er psykisk og det er en vrangforestilling. Hvorfor en ser en vrangforestillinger er vanskelig å forklare, men det er samme prinsippet som om at et tynn person ser seg selv som feit i speilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også ha noe med at noen butikker har juksespeil som viser en tynnere.



Anonymous poster hash: daec4...30b
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...da blir man så glad i prøverommet for hvor slank og fin man så ut i plagget og kjøper det..



Anonymous poster hash: daec4...30b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Jeg var hos Foto Knudsen og skulle få kopi av noen bilder. Jeg ba om to størrelser. Samme bildet. På det ene bildet som skulle være lenger i lengden hadde de gjort meg bredere.

Dette kan være en mulighet. At det kanskje er kamera/foto evt mennesket bak som gjør et eller annet.

Vi har også alle bl.a hørt uttrykket: " Camera adds 10 pounds ".

Endret av gjestvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns i så fall det er helt sykt at foretninger lager speilene slik at man ser tynnere ut. Jeg har og reagert på det ved flere anledninger, "jøss så tynn jeg ser ut i dag da..."

Jeg gjorde faktisk et eksperiment for en liten stund siden. Jeg studerte meg i speilet og tenkte at jeg ikke så veldig feit ut. Eller, jeg så normal+ ut da. Så skulle jeg ta bilde, og det var noe helt annet jeg så på bildet! HVA i all verden, liksom?? Det jeg ser i speilet, ser helt annerledes ut på kamera/bilde!

Jeg mener... hvordan får man disse vrangsforestillingene? En med dårlig selvtillit ser ei større jente i speilet, og en med god selvtillit ser ei mindre jente i speilet? ... jeg forstår det ikke



Anonymous poster hash: 19c04...898
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Runforit

Jeg syns i så fall det er helt sykt at foretninger lager speilene slik at man ser tynnere ut. Jeg har og reagert på det ved flere anledninger, "jøss så tynn jeg ser ut i dag da..." Jeg gjorde faktisk et eksperiment for en liten stund siden. Jeg studerte meg i speilet og tenkte at jeg ikke så veldig feit ut. Eller, jeg så normal+ ut da. Så skulle jeg ta bilde, og det var noe helt annet jeg så på bildet! HVA i all verden, liksom?? Det jeg ser i speilet, ser helt annerledes ut på kamera/bilde! Jeg mener... hvordan får man disse vrangsforestillingene? En med dårlig selvtillit ser ei større jente i speilet, og en med god selvtillit ser ei mindre jente i speilet? ... jeg forstår det ikke Anonymous poster hash: 19c04...898

Du ser deg selv hver dag foran speilet. Er en grunn til at om du går opp eller ned i vekt så vil de rundt deg som ikke ser deg hver dag ser det lettere enn deg selv fordi du ser deg selv blind på ditt eget speilbilde.

Og ja, noen speil viser feil, men det er ikke poenget med denne tråden. Noen har en vrangforestilling om at en er større/mindre enn det de egentlig er. De fleste ser seg selv litt større/mindre enn de er uansett, men hos noen blir det nærmere en vrangforestilling fordi det er snakk om så stor forskjell fra virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Hvor har du dette fra at: " Folk ser seg selv tynnere " ?

Dette er forsåvidt nytt for meg. Du baserer dette kun på bilder. Og som sagt. Bilder er ikke til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ser meg selv som tynnere enn det jeg er, har nok tatt litt tid for meg å innse at jeg har lagt på meg litt mer enn hva jeg trodde selv. Er nok en vrangforestilling, fordi jeg ikke vil godta at jeg blir eldre og at kroppen endrer seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide omtrent det samme fra jeg var 12-13 til jeg ble 35, så la jeg på meg 7 kilo og så noen til som ikke forsvant så fort etter sist svangerskap.

Så,den samme i speilet da jeg var 71 kilo som den jeg så da jeg var 55 og tror det har med at jeg " visste" hvordan jeg så ute selv om dette ikke var helt reelt. På klærne merket jeg derimot raskt at jeg ikke var den samme og fikk en litt annen kroppsfasong,

Det rare er at da jeg en periode veide 47 kilo, så jeg godt at jeg var for tynn og at ribbein stakk ut her og der, puppene var " tynne" osv..

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Jeg tror ser meg selv som tynnere enn det jeg er, har nok tatt litt tid for meg å innse at jeg har lagt på meg litt mer enn hva jeg trodde selv. Er nok en vrangforestilling, fordi jeg ikke vil godta at jeg blir eldre og at kroppen endrer seg.

Men du kjenner vel at undertøyet, klærne sitter tett på, og at du har gått opp? Hvordan kan det da være mulig å ikke kunne innse det? Og kalle det: Se seg selv tynnere, og vrangforestilling, når man er klar over forholdene.

Og hvis det nå er slik at du har kjøpt større størrelser er du desto mer bevisst på at du har gått opp.

Endret av gjestvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kamera/bilde viser jo ikke nødvendigvis sannheten. Hva er egentlig sannheten? Alt vi ser er brytning av lys, og et øye vil oppfatte dette forskjellig enn ulike objektiver på et kamera. Hva øyet oppfatter i et speil vil også variere fra speil til speil. Legg deg i et badekar og se på kroppen din - igjen ser du annerledes ut.

Hva er den "sanne" måten å se noe på? Hvorfor er man kroppsblind om man oppfatter seg som mer slank enn kameraet? Kan det ikke være kameraet som er kroppsblind?

Speil, bilder, vann - alt er ulike fremstillinger av den samme kroppen. Ingen av disse er mer sanne enn andre.

Det har kanskje noe med psyken å gjøre, men det har altså mest med god, gammeldags naturvitenskap å gjøre - å se noe kan være så mangt, og ditt øye og kameraets øye er ikke like.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror mange har det sånn at de ser seg annerledes enn det de egentlig ser ut. Enten det er den ene eller den andre veien (noen ser seg som tykkere, andre som tynnere). Tror det har mye å si med at når du ser deg i speilet blir du vant til det du ser, ettersom du ser det så ofte. Når du da ser det i nye settinger (speil på kjøpesentre, hos venner, på bilder) blir det annerledes. Skal sies at bilder ikke trenger å vise sannhet da, kan jo være forskjellige vinkler og sånn.



Anonymous poster hash: b72be...9ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du kjenner vel at undertøyet, klærne sitter tett på, og at du har gått opp? Hvordan kan det da være mulig å ikke kunne innse det? Og det du kaller: Se seg selv tynnere, og vrangforestilling, når du er klar over forholdene.

Og hvis det nå er slik at du har kjøpt større størrelser er du desto mer bevisst på at du har gått opp.

Nja. Jeg bruker faktisk stort sett de samme størrelsene som før, har alltid brukt M/L, avhengig av hvordan plaggene sitter og hvordan jeg vil de skal sitte. Tror det bare handler om hvor den ekstra vekten har lagt seg som jeg ikke nødvendigvis har sett før nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del merker jeg at når jeg ser på meg selv i speilet, så retter jeg meg f.eks. mer opp i ryggen og holder kroppen i en litt mer anstrengt posisjon som ser bedre ut. I tillegg til at jeg ser meg selv stort sett i de samme vinklene (rett frem, fra siden og bakfra). På et bilde ser man ikke seg selv i det bildet blir tatt, og jeg greier ikke se hvordan jeg skal holde kroppen for å se bedre ut. Kanskje slapper man mer av i musklene og får krom rygg som gjør at man ser større ut. Vinklene er også litt andre enn når man ser i speilet (høyere/lavere enn synshøyde, skråere vinkel o.l).



Anonymous poster hash: e5a84...086
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt kommentarer på forumet om at man kan se seg selv tynnere i speilet, men når man ser bilde av seg selv så ser man hvor stor man egentlig er.

Hvorfor er det sånn at noen ser seg selv større, mens andre ser seg selv tynnere? Altså, sistnevnte gir ingen mening. Forsåvidt gir ingen av dem mening, men er man så blind at man ikke ser sånt selv?

Ligger dette da i psyken, og på hvilken måte?

Anonymous poster hash: 19cf7...14e

Tja, jeg synes mange ganger at jeg ser litt tykk ut i speilet. Jeg er ganske tynn. Men jeg tror hvorfor jeg ser meg tykkere i speilet noen ganger er fordi det er noe med kroppen jeg ikke er fornøyd med, kanskje føler jeg at magen er litt oppblåst fordi jeg nettopp har spist. Men når jeg sammenligner meg med andre slanke, så ser jeg at jeg også er slank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjestvest

Nja. Jeg bruker faktisk stort sett de samme størrelsene som før, har alltid brukt M/L, avhengig av hvordan plaggene sitter og hvordan jeg vil de skal sitte. Tror det bare handler om hvor den ekstra vekten har lagt seg som jeg ikke nødvendigvis har sett før nå.

Skjønner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette fra at: " Folk ser seg selv tynnere " ?

Dette er forsåvidt nytt for meg. Du baserer dette kun på bilder. Og som sagt. Bilder er ikke til å stole på.

Jeg baserer dette på enkelte utsagn jeg har lest i diverse tråder her. F.eks om jenter som spør om 104 kg er tungt når man er 167 cm høy, og tilsvarende tråder.

Jeg baserer det også på egne erfaringer. Jeg har ei venninne med anoreksi, og hun er fryktelig tynn. Hun ser det faktisk ikke selv! Hun har ikke hatt mensen på et halvt år, og da hun sa det til meg så spurte jeg: vil du få mensen om du legger på deg igjen?, hvorpå hun svarte: legge på meg? jeg er jo grei som jeg er nå!

I tillegg til egne erfaringer. Jeg har sett flere bilder og videoer av meg selv, og det er helt annerledes enn det jeg så i speilet. Jeg ser faktisk større ut på bilder. Det er derfor jeg bekymrer meg litt over at jeg kan se ting så innmari feil...

Forstår du? :)

Anonymous poster hash: 19c04...898

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til dette, både den ene og den andre veien. Jeg var tidligere svært overvektig, godt over 100 kg. Og jeg må ærlig talt si, at jeg slett ikke så hvor tykk jeg var i speilet. Jeg så jo at jeg var litt stor, men ikke SÅ stor. Det var først da jeg så bilder av meg selv, at jeg så hvor sjokkerende stor jeg var blitt.

Men så gikk jeg ned veldig mange kg, slik at jeg fikk normal BMI og kroppsfasong. Og det rare er, at jeg fremdeles ser en nokså stor person i speilet! Men i motsetning til tidligere, så får jeg nå bakoversveis når jeg ser på bilder hvor slank jeg er på bildene! Jeg blir like overrasket over hvor slank jeg er hver gang.

Det er i grunnen helt merkelig hvordan man ser på seg selv i speilet. For min del har ikke dette noe med spiseforstyrrelser å gjøre, for det har jeg ikke. Det må har noe med øyemål og virkelighetsoppfatning å gjøre på en eller annen måte. Jeg kjenner flere som har det på samme måte, uten å lide av noen spiseforstyrrelse, så det er tydeligvis et vanlig problem.



Anonymous poster hash: cefeb...249
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en spennende tråd, takk til TS.

Dette har jeg ikke tenkt noe særlig over, men jeg har også opplevd meg selv som slankere enn jeg er.

1.63 høy og veide mellom 78 og 80 kg. Og det er altfor mye! Men jeg opplevde meg selv som alminnelig slank. Mannen var fornøyd med kroppen min og det var jeg også.

Så ble jeg syk og tapte 20 kg på et år, og jeg var virkelig alvorlig bekymret for den magre kroppen min!

Dette er nå et år siden og jeg veier 60 kg. Og igjen er jeg fornøyd med kroppen og vekta.

Merkelige kroppen :)



Anonymous poster hash: a17d0...c92
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...