Gå til innhold

Om du traff en LEGE som...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lot være å nevne den fulle yrkestittelen for å ikke legge en føring. Ville høre hvordan dere selv ville ha reagert uten at fokuset med en gang ble

TS er psykisk syk men skjønner det ikke selv

TS er dement men vet det ikke selv

Om personen hadde vært allmennspesialist, nevrolog, psykiater eller hjernekirurg

så synes jeg at hvordan jeg velger å sette opp håret, hvordan jeg er kledt og hva personen synes om make-upen jeg har lagt, er fullstendig likegyldig. Særlig når det er noe som blir stående i journalen pluss at flere andre kommer til å lese det

Jeg synes at pasienter uansett skal bli fortalt hvorfor ting gjøres.

Anonymous poster hash: adcda...3de

Ja, men hvorfor ble du henvist til spesialisten?

Fastlegen din må ha skrevet noe i henvisningen som gjorde at spesialisten sa det han sa.

Anonymous poster hash: 49427...1cb

Videoannonse
Annonse
Gjest chisandra
Skrevet

TS her

Vil bare frem til hvordan andre hadde reagert på dette

Om de i det hele tatt hadde reagert eller tenkt at dette sikkert var helt vanlige spørsmål

Da ville jeg trodd at legen sjekket meg for demens.

Skrevet

Jeg hadde nok spurt hvorfor, og så hadde jeg bekymret meg en smule for legens mentale helse (og ikke minst kompetanse).

Skrevet

Spørsmålene er, som du sikkert har skjønt fra alle svarene du har fått, helt normale i en utredningssammenheng. Det legen skrev om din reaksjon er nok ikke kun basert på dine svar, men dine reaksjoner. Kroppsspråk og tonefall, i tillegg til dine konkrete svar.

Jeg har selv fått mange rare spørsmål og skjemaer. Jeg spør gjerne på en lattermild måte da det hele gjerne føles ganske merkelig ut, og det er ikke alltid jeg får ordentlige svar. Da trekker jeg på skuldrene og tar testen eller svarer på det de spør om uten å tenke så mye over det. Hvis det at jeg svarer på noen rare spørsmål gjør at legen utelukke en diagnose eller finne tegn som tyder på at noe er galt med meg, så vil jeg at han skal få den informasjonen. Legen er der tross alt for å hjelpe meg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du studert medisin?

Legelisensne din henger i en tynn tråd!

Anonymous poster hash: 9d88f...906

Nei, det gjør den ikke.

TS her.

Hadde jeg vært helt utenforstående og lest hovedinnlegget, hadde jeg fått en mistanke om at trådstarteren var innesperret på en lukket psykiatrisk avdeling eller noe.

Jeg takket, men spurte legen om hvorfor jeg fikk disse komplimentene og spørsmålene. Legen svarte med å spørre meg om hvorfor jeg lurte på det.

Jeg sa at som voksen kvinne synes jeg det er det rart å få komplimenter for noe slikt. Det ville ha vært noe annet, om jeg hadde fått ett kompliment for en å ha en fin bluse.

Og jeg kunne ha forstått hvorfor han stilte de spørsmålene, dersom de var for å utelukke mistanke om schizofreni eller kognitiv svikt, men det virket ikke som at det var tilfellet. Han trakk på smilebåndet og sa at nei, det var det ingen fare for.

Videre sa jeg at hvis jeg hverken hadde visst hvilken by jeg var i, eller hvor mye klokken var, hvordan kunne jeg i så fall ha møtt ham, til riktig tid og på riktig sykehus? Da bare lo han og sa at jeg hadde et godt poeng.

Vi pratet ikke særlig mye om det, og jeg fikk ikke vite hvorfor han spurte. Derfor prøvde jeg å finne svar i notatet han skrev til fastlegen min. Notatet var ikke på mer enn 2-3 linjer. Der skriver han ingenting om det, bare at "pasienten er mistroisk og lett krenkbar"

Og derfor lurer jeg: Er ikke dette noe alle hadde reagert på? :(

Det ligger nok en god del mer til denne historien enn TS nevner. Det første du skriver er da kun for å være hyggelig.

Jeg antar at det er en årsak til at han stilte deg disse spørsmålene. Dette er som andre sier en vanlig test for blant annet demens. Det kan selvfølgelig også være for noe annet også. Det er heller ikke, ut ifra hva jeg vet, vanlig å si at man lurer på om pasient har demens før en stiller disse spørsmålene. Dette er jeg uansett ikke helt sikker på.

Ettersom han skrev at han oppfattet deg som mistroisk og lett krenkbar er det en årsak til dette. Dette er ikke noe en lege skriver dersom det ikke er noe relevans til det. Dette henger nok også sammen med det han ba deg om å gjøre. Det blir dermed ikke helt riktig å spørre andre på KG om hvordan de ville ha opplevd det da bakgrunn legger grunnlaget for spørsmålene.

TS her

Jeg var først og fremst ute etter å høre hvordan " folk flest " ville ha reagert på dette, uavhengig av om de selv hadde en psykisk eller nevrologisk lidelse.

Jeg var hos denne legen som et ledd i en lengre somatisk utredning.

Jeg blir litt bekymret for hvordan tungt psykisk syke, demente og andre pasienter som ikke alltid kan ta vare på seg selv, blir møtt av helsevesenet, når det å stille spørsmål blir et symptom eller tolket som en negativ karakteristikk ved pasienten.

Kommunikasjon mellom pasient og lege er nr. 1 til å stille rett diagnose. Å stille spørsmål til pasient er helt essensielt. Å stille spørsmål er da ikke et symptom. Svaret kan være et symptom. Ettersom psykiske lidelser og demens er usynlige sykdommer er det helt umulig å diagnostisere uten å kommunisere med pasienten. Dersom lege ikke stiller spørsmål blir aldri psykisk syke eller demente pasienter diagnostisert riktig. Er det det du ønsker?

Nå skal ikke jeg uttale meg om din helse, men du virker veldig mistroisk til helsevesenet ut ifra innleggene dine her.

Anonymous poster hash: ebd3d...8a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er så latterlig at flere brukere betviler legens mentale helse og kompetanse når dette er helt normalt i en utredningssammenheng. Det er forståelig at dere hadde synes det var spesielt dersom det ikke lå noe til grunn for spørsmålene, men for å svare på TS sitt spørsmål må man nesten sette seg inn i TS sin situasjon, noe som er vanskelig da vi ikke har innsikt i hennes journal. Spørsmålene som lege stiller er selvsagt avhengig av pasientens bakgrunn. Man kan ikke ta spørsmål ut ifra ens sammenheng og la andre vurdere de subjektivt ut ifra sin egen bakgrunn.

Anonymous poster hash: ebd3d...8a2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde jo syns det var litt rart ja. Spesielt den første delen. Men det var nok en grunn.

Den andre delen om tid og klokke osv hadde jeg jo forstått at han testet mitt kognitive da jeg jobber innenfor dette feltet selv, og har spurt mennesker om de spørsmålene i utredning av deres kognitive tilstand. De fleste ser jo rart på meg, noen blir irriterte for det er så enkelt, andre pga de er vanskelige. Så jeg hadde spurt om hvorfor han testet meg, men alt etter hvorfor jeg var til utredning har jo mye å si da.

Legen hadde nok sine grunner til å spørre om de spørsmålene, de er mye brukt og det å tegne klokke heter klokketesten. Det finnes mange som ikke klarer den, men da er det personer med kognitiv svikt.

Anonymous poster hash: 769db...618

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...