Gå til innhold

Om du traff en LEGE som...


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde du tenkt om du møtte en lege som ga deg ros for å

  1. møte opp til riktig tid
  2. ha fin make-up og pent oppsatt hår
  3. ha rene og pene klær

Hva ville du ha tenkt om legen

  1. spurte deg om du visste hvilken by og hvilket land du var i?
  2. ba deg om å tegne en analog klokke og vise hva tiden var?

Er tingene nevnt over noe som du ville ha stusset litt over, eller gjort deg noen tanker om?
Hadde du for eksempel stilt spørsmål om hvorfor han stilte de spørsmålene?
Eller hadde du ikke tenkt over det i det hele tatt?

Hvis legen sa

« Sånne som deg... »

« Mennesker med din diagnose... »
Og resten av setningene ga beskrivelser av en livsstil, eller problemer, du overhode ikke har

Hadde du reagert?



Anonymous poster hash: adcda...3de
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg tenkt at han hadde lest feil journal.



Anonymous poster hash: 7609c...98b
  • Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Dersom jeg hadde lurt, så hadde jeg spurt



Anonymous poster hash: 6bcfe...864
  • Liker 2
Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva du vil fram til, men spørsmålene om tid og sted, samt å tegne en klokke, er vel ganske vanlig for å teste om pasienten er dement. Hvis jeg hadde fått de spørsmålene, ville jeg spurt hvorfor legen ville teste meg for demens.

AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde du tenkt om du møtte en lege som ga deg ros for å

  • møte opp til riktig tid
  • ha fin make-up og pent oppsatt hår
  • ha rene og pene klær

Hva ville du ha tenkt om legen

  • spurte deg om du visste hvilken by og hvilket land du var i?
  • ba deg om å tegne en analog klokke og vise hva tiden var?
Er tingene nevnt over noe som du ville ha stusset litt over, eller gjort deg noen tanker om?

Hadde du for eksempel stilt spørsmål om hvorfor han stilte de spørsmålene?

Eller hadde du ikke tenkt over det i det hele tatt?

Hvis legen sa

« Sånne som deg... »

« Mennesker med din diagnose... »

Og resten av setningene ga beskrivelser av en livsstil, eller problemer, du overhode ikke har

Hadde du reagert?

Anonymous poster hash: adcda...3de

Da hadde jeg blitt veldig bekymret for at det var noe alvorlig feil med meg som jeg selv ikke har merket noe til. Hadde nok blitt ganske bekymret :s

Anonymous poster hash: 2d5fc...362

  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde antatt at han skulle teste psyken min på noe vis. Jeg har en tung psykisk diagnose, så det hadde vert logisk. Jeg hadde selvsagt spurt han hvorfor han stillte meg spørsmålene.

Anonymous poster hash: 66581...cde

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva du vil fram til, men spørsmålene om tid og sted, samt å tegne en klokke, er vel ganske vanlig for å teste om pasienten er dement. Hvis jeg hadde fått de spørsmålene, ville jeg spurt hvorfor legen ville teste meg for demens.

TS her

Vil bare frem til hvordan andre hadde reagert på dette

Om de i det hele tatt hadde reagert eller tenkt at dette sikkert var helt vanlige spørsmål

Anonymous poster hash: adcda...3de

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Vil bare frem til hvordan andre hadde reagert på dette

Om de i det hele tatt hadde reagert eller tenkt at dette sikkert var helt vanlige spørsmål

Anonymous poster hash: adcda...3de

Vel, de som har svart til nå har gitt deg gode svar: Spør legen hvorfor han stiller deg de spørsmålene, og ikke gå ut fra at det er han som er på bærtur.

Anonymous poster hash: ad0ee...560

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tenkt det var pussig. Men hadde nå bare gjort det mens jeg tok opp det jeg hadde bestilt time for.



Anonymous poster hash: c82ec...4a6
Skrevet (endret)

Det med å tegne klokke er jo er jo en vanlig test for å se om hodet er helt med. Brukes bl a mye på eldre som skal ha legeattest til førerkortet.

Endret av halo
AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde du tenkt om du møtte en lege som ga deg ros for å

  • møte opp til riktig tid
  • ha fin make-up og pent oppsatt hår
  • ha rene og pene klær
Hva ville du ha tenkt om legen
  • spurte deg om du visste hvilken by og hvilket land du var i?
  • ba deg om å tegne en analog klokke og vise hva tiden var?
Er tingene nevnt over noe som du ville ha stusset litt over, eller

gjort deg noen tanker om?Hadde du for eksempel stilt spørsmål om

hvorfor han stilte de spørsmålene?Eller hadde du ikke tenkt over

det i det hele tatt? Hvis legen sa« Sånne som deg... »« Mennesker

med din diagnose... »Og resten av setningene ga beskrivelser av en

livsstil, eller problemer, du overhode ikke harHadde du reagert?

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

adcdad4c6baba98497bd09496972f3de"] adcda...3de [/

i]

Hvor har du studert medisin?

Legelisensne din henger i en tynn tråd!

Anonymous poster hash: 9d88f...906

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Hadde jeg vært helt utenforstående og lest hovedinnlegget, hadde jeg fått en mistanke om at trådstarteren var innesperret på en lukket psykiatrisk avdeling eller noe.

Jeg takket, men spurte legen om hvorfor jeg fikk disse komplimentene og spørsmålene. Legen svarte med å spørre meg om hvorfor jeg lurte på det.

Jeg sa at som voksen kvinne synes jeg det er det rart å få komplimenter for noe slikt. Det ville ha vært noe annet, om jeg hadde fått ett kompliment for en å ha en fin bluse.

Og jeg kunne ha forstått hvorfor han stilte de spørsmålene, dersom de var for å utelukke mistanke om schizofreni eller kognitiv svikt, men det virket ikke som at det var tilfellet. Han trakk på smilebåndet og sa at nei, det var det ingen fare for.

Videre sa jeg at hvis jeg hverken hadde visst hvilken by jeg var i, eller hvor mye klokken var, hvordan kunne jeg i så fall ha møtt ham, til riktig tid og på riktig sykehus? Da bare lo han og sa at jeg hadde et godt poeng.

Vi pratet ikke særlig mye om det, og jeg fikk ikke vite hvorfor han spurte. Derfor prøvde jeg å finne svar i notatet han skrev til fastlegen min. Notatet var ikke på mer enn 2-3 linjer. Der skriver han ingenting om det, bare at "pasienten er mistroisk og lett krenkbar"

Og derfor lurer jeg: Er ikke dette noe alle hadde reagert på? :(



Anonymous poster hash: adcda...3de
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor var du der i utgangspunktet da?



Anonymous poster hash: 32a1a...fb1
Skrevet

Hva hadde du tenkt om du møtte en lege som ga deg ros for å

  1. møte opp til riktig tid 1) At han roser meg for å holde tidsskjemaet hans
  2. ha fin make-up og pent oppsatt hår 2) at han oppmuntrer meg fordi han vet at jeg syntes det er vanskelig å legge krefter i å pynte meg fordi jeg er deprimert
  3. ha rene og pene klær 3) samme som svar over

Hva ville du ha tenkt om legen

  1. spurte deg om du visste hvilken by og hvilket land du var i? 1) at han forsikret seg om at jeg ikke hadde hjerneskade eller var påvirket av medisiner/bivirkninger
  2. ba deg om å tegne en analog klokke og vise hva tiden var? 2) at han skal se om jeg virker forvirret mentalt eller har tall-dysleksi

Er tingene nevnt over noe som du ville ha stusset litt over, eller gjort deg noen tanker om? Nei ikke om jeg hadde vært utsatt for foreksempel et fall som ville gjøre det naturlig å tenke at jeg slet med tall/tid osv altså at spørsmålene hans var helt urelevante til hva jeg slet med

Hadde du for eksempel stilt spørsmål om hvorfor han stilte de spørsmålene? Hvis det var helt urelevant forhold til hva jeg slet med ville jeg spurt hvorfor han bruker tid på dette

Eller hadde du ikke tenkt over det i det hele tatt? samme svar som over

Hvis legen sa

« Sånne som deg... »

« Mennesker med din diagnose... »

Og resten av setningene ga beskrivelser av en livsstil, eller problemer, du overhode ikke har

Hadde du reagert? Hvis det overhodet ikke hadde noe med meg å gjøre ville jeg sagt i fra. Om han foreksempel antok at jeg var narkoman fordi jeg var påvirket av antidepressiva/hypnotika, men ikke om han sa det for å hjelpe eller for at jeg ikke skulle føle meg så alene med det jeg slet med

Anonymous poster hash: adcda...3de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bytter fastlege, på dagen. Men det var vel ikke fastlegen din, med mindre han skriver til seg selv. Noe han virker troende til å være ;) Skummelt at enkeltmennesker skal få lov til å skrive helt ville ting i journalen, uten forklaring. Blir veldig utspekulert måte å fremstille ting på. Jeg synes forøvrig også at kommentarer som går på utseendet i den graden er svært upassende for en lege å komme med.

Anonymous poster hash: 86ce4...e6b

AnonymBruker
Skrevet

^beklager skrivefeilene! Sveip fungerer ikke optimalt og jeg er for trøtt...håper du skjønte likevel da, TS :)

Anonymous poster hash: 86ce4...e6b

Skrevet

Hva hadde du tenkt om du møtte en lege som ga deg ros for å

  1. møte opp til riktig tid
  2. ha fin make-up og pent oppsatt hår
  3. ha rene og pene klær

Hadde tenkt "Så koselig sagt"

Hva ville du ha tenkt om legen

  1. spurte deg om du visste hvilken by og hvilket land du var i?
  2. ba deg om å tegne en analog klokke og vise hva tiden var?

"Ok"

Er tingene nevnt over noe som du ville ha stusset litt over, eller gjort deg noen tanker om?

Hadde du for eksempel stilt spørsmål om hvorfor han stilte de spørsmålene?

Eller hadde du ikke tenkt over det i det hele tatt?

Hadde tenkt han skulle sjekke om jeg fortsatt hang med i virkeligheten ;)

Hvis legen sa

« Sånne som deg... »

« Mennesker med din diagnose... »

Og resten av setningene ga beskrivelser av en livsstil, eller problemer, du overhode ikke har

Hadde du reagert?

Jeg spurt om hvor han hadde den informasjonen fra og spurt om han kunne sjekke og lese personnr mitt høyt.

Anonymous poster hash: adcda...3de

AnonymBruker
Skrevet

Ok det kommer fram fra TS i videre innlegg her at dette ikke var fastlegen hennes, men en som hun var hos en eller annen form for kontroll eller vurdering hos.
Da er det jo veldig relevant å vite hvordan lege / vurdering dette var, for at vi skal kunne svare deg på om spørsmålene var relevante eller ikke.

Hvis du er psykisk syk og dette f eks var en psykiater er det vanlig at de stiller sånne spørsmål, ja det er ganske merkelig men jeg har vært hos mange av dem og de alle stiller like rare spørsmål, som jeg også lett lar meg krenke av og syntes er urelevante og helt snåle. Men det er vel for å kartlegge hvordan personlighet man har eller noe. Hvis du feks er medisinert og ble kontrollert av en biomedisiner kan det være at det var for å se om medisinene påvirket deg på andre måter enn det som var hensikten, mye medisiner i dag er bare "tester" og vi er forsøkskaninene. Hvis du f eks har falt 15 meter for 10 år siden og pådro deg lettere hodeskade kan det være derfor.



Anonymous poster hash: a74d8...3b0
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok det kommer fram fra TS i videre innlegg her at dette ikke var fastlegen hennes, men en som hun var hos en eller annen form for kontroll eller vurdering hos.

Da er det jo veldig relevant å vite hvordan lege / vurdering dette var, for at vi skal kunne svare deg på om spørsmålene var relevante eller ikke.

Hvis du er psykisk syk og dette f eks var en psykiater er det vanlig at de stiller sånne spørsmål, ja det er ganske merkelig men jeg har vært hos mange av dem og de alle stiller like rare spørsmål, som jeg også lett lar meg krenke av og syntes er urelevante og helt snåle. Men det er vel for å kartlegge hvordan personlighet man har eller noe. Hvis du feks er medisinert og ble kontrollert av en biomedisiner kan det være at det var for å se om medisinene påvirket deg på andre måter enn det som var hensikten, mye medisiner i dag er bare "tester" og vi er forsøkskaninene. Hvis du f eks har falt 15 meter for 10 år siden og pådro deg lettere hodeskade kan det være derfor.

Anonymous poster hash: a74d8...3b0

TS her

Jeg var først og fremst ute etter å høre hvordan " folk flest " ville ha reagert på dette, uavhengig av om de selv hadde en psykisk eller nevrologisk lidelse.

Jeg var hos denne legen som et ledd i en lengre somatisk utredning.

Jeg blir litt bekymret for hvordan tungt psykisk syke, demente og andre pasienter som ikke alltid kan ta vare på seg selv, blir møtt av helsevesenet, når det å stille spørsmål blir et symptom eller tolket som en negativ karakteristikk ved pasienten.

Anonymous poster hash: adcda...3de

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jg hadde tenkt at han var fullstendig sprø

Anonymous poster hash: e603f...5b9

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...