Desertflower Skrevet 23. april 2015 #21 Skrevet 23. april 2015 Og resten av setningene ga beskrivelser av en livsstil, eller problemer, du overhode ikke har Hadde du reagert? Anonymous poster hash: adcda...3de Har omtrent ordrett blitt spurt om det du skriver i åpningsinlegget. Hxn kritiserte også livsstilen til oss "vantro". Dette var en norskpakistaner som var påtvunget et år her i gokk.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #22 Skrevet 23. april 2015 Altså, hvis du stiller opp hos en lege, rimelig oppegående og kan prate for deg (som du jo kunne), og han deretter spør om du vet hvilken by og hvilken land du er i, for deretter å kalle deg "mistroisk og lett krenkbar" når du reagerer på et slikt spørsmål, så er han faen meg ikke god i mine øyne. Om spørsmålene var ærlig ment eller om det var kun for å forsøke å provosere fram en reaksjon hos deg (som det kan virke som), spiller ingen rolle. Din reaksjon var helt normal! At han kan komme med en så bombastisk personkarakteristikk etter noe sånt finner jeg hårreisende (skjønt ingenting sjokkerer meg lengre når det gjelder leger/psykiatere).. Anonymous poster hash: b495b...f56 6
HvittHus Skrevet 23. april 2015 #23 Skrevet 23. april 2015 Da hadde jeg lurt på om legen forvekslet meg med en annen. Med tanke på spørsmålene og hentydningen til en diagnose som ikke passer deg, så ville det vært en mulighet som forklarer hvorfor legen utfører tester som tilhører en annen diagnose. Evnt at han har riktig navn og nummer, men har fått en annens diagnose i henvisningen. 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #24 Skrevet 24. april 2015 TS her Jeg var først og fremst ute etter å høre hvordan " folk flest " ville ha reagert på dette, uavhengig av om de selv hadde en psykisk eller nevrologisk lidelse. Jeg var hos denne legen som et ledd i en lengre somatisk utredning. Jeg blir litt bekymret for hvordan tungt psykisk syke, demente og andre pasienter som ikke alltid kan ta vare på seg selv, blir møtt av helsevesenet, når det å stille spørsmål blir et symptom eller tolket som en negativ karakteristikk ved pasienten. Anonymous poster hash: adcda...3de Jeg har en nevrologisk sykdom som noen ser på som en psykosomatisk eller psykisk sykdom. I min utredning, og også i forbindelse med nye behandlere osv har det vært normalt at de har spurt meg slike "krenkende" spørsmål for å kartlegge min psyke og prøve å finne ut hvordan person jeg er, for å sette meg i en bås og motbevise at det jeg sliter med faktisk er nevrologisk. Det hadde vært veldig anderledes om det var din fastlege som spurte deg om dette, men syntes det er vanlig når det er en behandler i somatisk utredning du er igjennom nå. Prøv å hev deg over ignoransen og dømminga hans, det er bare en del av jobben hans som ledd i somatisk utredning. Jeg har fått høre mye rare ting selv og blir minst like krenket som deg men må bare late som ingenting for om jeg reagerer på det noteterer de bare at jeg er aggressiv, svak personlighet, "må hatt mye undertrykkelser i hjemmet siden hun tar alt som krenkelse" osv. God bedring til deg TS Anonymous poster hash: a74d8...3b0 1
Hulderen Skrevet 24. april 2015 #25 Skrevet 24. april 2015 Hva hadde du tenkt om du møtte en lege som ga deg ros for åmøte opp til riktig tid ha fin make-up og pent oppsatt hår ha rene og pene klærHva ville du ha tenkt om legenspurte deg om du visste hvilken by og hvilket land du var i? ba deg om å tegne en analog klokke og vise hva tiden var?Er tingene nevnt over noe som du ville ha stusset litt over, eller gjort deg noen tanker om?Hadde du for eksempel stilt spørsmål om hvorfor han stilte de spørsmålene?Eller hadde du ikke tenkt over det i det hele tatt? Hvis legen sa« Sånne som deg... »« Mennesker med din diagnose... »Og resten av setningene ga beskrivelser av en livsstil, eller problemer, du overhode ikke harHadde du reagert? Anonymous poster hash: adcda...3de Møte opp til riktig tid. "Takk, det gjør jeg alltd. Har du mange pasienter som ikke gjør det?" Fin makeup og fint oppsatt hår. "Takk for komlimentet " Rene og pene klær. "Hva mener du? Folk flest har da på seg rene klær? :/ " Hvilken by og hvilket land. Her ville jeg ha svart ja, med et undrende ansiktuttrykk. Tegne en analog klokke. Her ville jeg begynt å bli irritert og lurt på hva som foregikk. "Sånne som deg ..." Her ville jeg svart at dette ikke stemmer på meg, men jeg ville ikke blitt provosert av det. 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #26 Skrevet 24. april 2015 Bestemoren min er dement. Da legen spurte hun om "vet du hvilket land du bor i?" svarte hun "Selvsagt vet jeg det, jeg bor i Kina!" Disse spørsmålene ble stilt fordi vi var i en prosses med å finne et eldrehjem til hun. Mot hennes vilje, da hun selvsagt ikke var syk i det hele tatt. Anonymous poster hash: 400c8...546 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #27 Skrevet 24. april 2015 Bestemoren min er dement. Da legen spurte hun om "vet du hvilket land du bor i?" svarte hun "Selvsagt vet jeg det, jeg bor i Kina!" Disse spørsmålene ble stilt fordi vi var i en prosses med å finne et eldrehjem til hun. Mot hennes vilje, da hun selvsagt ikke var syk i det hele tatt. Anonymous poster hash: 400c8...546 Hvordan hadde du reagert om det var du som ble spurt? Anonymous poster hash: adcda...3de 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #28 Skrevet 24. april 2015 Hvordan hadde du reagert om det var du som ble spurt? Anonymous poster hash: adcda...3de Da jeg fikk slike spørsmål regnet jeg med at kartlegging av min mentale helse var en del av utredningen. Det er en del somatiske sykdommer som gir demenssymptomer også. Anonymous poster hash: 49427...1cb
Florence Skrevet 24. april 2015 #29 Skrevet 24. april 2015 Hvis fastlegen min stilte meg disse spørsmålene hadde jeg lurt på om han hadde falt og slått hodet, for han grynter så vidt et hei til pasientene når de kommer inn. 3
Gjest Magdalene Skrevet 24. april 2015 #30 Skrevet 24. april 2015 Leger spør jo ikke en som er til kontroll for hjertesykdom (F.eks) slike spm. Så jeg tenker at spm er et ledd i en utredning. Oppegående, friske mennesker blir jo ikke spurt slik, så hvordan jeg hadde reagert er vanskelig å si. Hadde nok ledd litt og spurt om han hadde lest på feil pasient.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #31 Skrevet 24. april 2015 Leger spør jo ikke en som er til kontroll for hjertesykdom (F.eks) slike spm. Så jeg tenker at spm er et ledd i en utredning.Oppegående, friske mennesker blir jo ikke spurt slik, så hvordan jeg hadde reagert er vanskelig å si. Hadde nok ledd litt og spurt om han hadde lest på feil pasient. Nå er det sjeldent at friske mennesker blir henvist til spesialisthelsetjenesten for utredning, og etter å ha snakket med flere spesialister er det i mange tilfeller rutine å kontrollsjekke mental status. (Fordi det ofte er en del av symptombildet) Anonymous poster hash: 49427...1cb
Florence Skrevet 24. april 2015 #32 Skrevet 24. april 2015 Nå er det sjeldent at friske mennesker blir henvist til spesialisthelsetjenesten for utredning, og etter å ha snakket med flere spesialister er det i mange tilfeller rutine å kontrollsjekke mental status. (Fordi det ofte er en del av symptombildet) Anonymous poster hash: 49427...1cb Ja, men ingen detaljer som dette forklares i HI.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #33 Skrevet 24. april 2015 Ja, men ingen detaljer som dette forklares i HI. Poenget er at du selv skal gjøre deg opp noen tanker om hvordan du hadde reagert og om du i det hele tatt hadde reagertAnonymous poster hash: adcda...3de
Florence Skrevet 24. april 2015 #34 Skrevet 24. april 2015 Poenget er at du selv skal gjøre deg opp noen tanker om hvordan du hadde reagert og om du i det hele tatt hadde reagertAnonymous poster hash: adcda...3de Men det spørs jo på legen. Hadde legen min sagt det, hadde jeg tenkt han hadde tørna. Hadde jeg vært på utredning hadde jeg ikke reagert. Men det nevnes ikke i HI.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #35 Skrevet 24. april 2015 Ja, men ingen detaljer som dette forklares i HI. Det er riktig, men trådstarter er særdeles sparsom med sin informasjon, og spør hvordan vi hadde reagert på slike spørsmål. Jeg vet at dette er en rutinemessig del av en utredningen av flere typer sykdommer, for eksempel diverse stoffskiftesykdommer, Parkinson, samt en del andre sykdommer, og hadde derfor ikke reagert nevneverdig på spørsmålene/kommentarene. Anonymous poster hash: 49427...1cb
Gjest Magdalene Skrevet 24. april 2015 #36 Skrevet 24. april 2015 Nå er det sjeldent at friske mennesker blir henvist til spesialisthelsetjenesten for utredning, og etter å ha snakket med flere spesialister er det i mange tilfeller rutine å kontrollsjekke mental status. (Fordi det ofte er en del av symptombildet)Anonymous poster hash: 49427...1cb Nei selvsagt, men om man ikke er til utredning for noe med topplokket er ikke dette vanlige spørsmål.
Florence Skrevet 24. april 2015 #37 Skrevet 24. april 2015 Det er riktig, men trådstarter er særdeles sparsom med sin informasjon, og spør hvordan vi hadde reagert på slike spørsmål. Jeg vet at dette er en rutinemessig del av en utredningen av flere typer sykdommer, for eksempel diverse stoffskiftesykdommer, Parkinson, samt en del andre sykdommer, og hadde derfor ikke reagert nevneverdig på spørsmålene/kommentarene. Anonymous poster hash: 49427...1cb Ja, men poenget er at om TS ikke presiserer i HI hva slags lege det er, så vil hun ikke få ordentlige svar.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #38 Skrevet 24. april 2015 Ja, men poenget er at om TS ikke presiserer i HI hva slags lege det er, så vil hun ikke få ordentlige svar. Jeg lot være å nevne den fulle yrkestittelen for å ikke legge en føring. Ville høre hvordan dere selv ville ha reagert uten at fokuset med en gang ble TS er psykisk syk men skjønner det ikke selv TS er dement men vet det ikke selv Om personen hadde vært allmennspesialist, nevrolog, psykiater eller hjernekirurg så synes jeg at hvordan jeg velger å sette opp håret, hvordan jeg er kledt og hva personen synes om make-upen jeg har lagt, er fullstendig likegyldig. Særlig når det er noe som blir stående i journalen pluss at flere andre kommer til å lese det Jeg synes at pasienter uansett skal bli fortalt hvorfor ting gjøres.Anonymous poster hash: adcda...3de
AnonymBruker Skrevet 24. april 2015 #39 Skrevet 24. april 2015 Nei selvsagt, men om man ikke er til utredning for noe med topplokket er ikke dette vanlige spørsmål. Jo, det er i følge flere spesialister jeg har snakket med rutinemessige spørsmål under utredning av flere typer somatiske lidelser, der demenssymptomer kan være en del av sykdomsbildet. (f.eks Parkinsons, diverse typer stoffskifteproblematikk osv.) Ja, men poenget er at om TS ikke presiserer i HI hva slags lege det er, så vil hun ikke få ordentlige svar. Det er jeg enig i. Anonymous poster hash: 49427...1cb
Florence Skrevet 24. april 2015 #40 Skrevet 24. april 2015 Jeg lot være å nevne den fulle yrkestittelen for å ikke legge en føring. Ville høre hvordan dere selv ville ha reagert uten at fokuset med en gang ble TS er psykisk syk men skjønner det ikke selv TS er dement men vet det ikke selv Om personen hadde vært allmennspesialist, nevrolog, psykiater eller hjernekirurg så synes jeg at hvordan jeg velger å sette opp håret, hvordan jeg er kledt og hva personen synes om make-upen jeg har lagt, er fullstendig likegyldig. Særlig når det er noe som blir stående i journalen pluss at flere andre kommer til å lese det Jeg synes at pasienter uansett skal bli fortalt hvorfor ting gjøres.Anonymous poster hash: adcda...3de Ja, enig i at pasienter skal være underrettet hele tiden. Men de andre spm er jo mer relevante når man tenker på årsaken til at pasienten er der.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå