Gå til innhold

Har arbeidsgiver lov å spørre om sykdom på intervju?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på jobbintervju i dag og arbeidsgiveren spurte om jeg hadde noen sykdommer som trengte tilrettelegging. Følte jeg ikke kunne lyve så jeg sa som sant var at jeg har migrene men går på medisiner slik at det neppe blir noe problem. Følte intervjuet stoppet litt etter det, han ble mer innesluttet og sluttet å spørre om ting.

Snakket med ei venninne som trodde det ikke var lov å spørre om sykdommer på intervju så ble nyskjerrig. Er det lov?

Anonymous poster hash: a05bc...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.jobbportalen.no/arbeidsliv/arbeidsrett/jobbintervjuet/

Her står det:

"Når det gjelder helseopplysninger som for eksempel spørsmål om sykdommer, bruk av medisiner, depresjoner, menstruasjonsplager osv. kan arbeidsgiver kun stille spørsmål om forhold som er nødvendige for å utføre stillingens arbeidsoppgaver. Det er imidlertid ikke tillatt å stille generelle spørsmål om risiko for fremtidige sykdommer eller helseproblemer. Det er også uten betydning om arbeidssøkeren samtykker, arbeidsgivers rett til å innhente helseopplysninger utvides ikke av den grunn."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å spørre om sykdom som kan ha betydning for utføring av jobben ja.

Har selv blitt spurt om dette på intervju,og det var da snakk om en jobb som krevde fysisk god helse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Slik spørsmålet ble stilt til deg, hørtes det ut til å være over grensen. Det kan godt være at det var stilt i beste mening, med tanke på tilrettelegging, men som nevnt over: generelle spørsmål av den typen er ikke tillatt å stille.

Hvis jobben krever en bestemt helsetilstand, eller at man skal bemanne maskiner der man ikke kan være påvirket av medisiner, er det lov til å stille spesifikke spørsmål om akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte blitt spurt om jeg har sykdommer eller skader som krever tilrettelegging, og det tror jeg de har lov til altså. Du hadde ikke trengt å fortelle at du har migrene da, det trenger vel ikke tilrettelegging..



Anonymous poster hash: d907c...c10
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :) var en ekstrahjelp jobb i en matbutikk.

Anonymous poster hash: a05bc...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt stuerent er det vel ikke, men det er ganske vanlig å få sånne spørsmål. Har fått det på alt fra butikkjobber til høyere stillinger i staten. Arbeidsgiver vet det nok at det ikke er lov, men han vet og at du er på intervju fordi du har lyst på jobb. Og hvis du ikke svarer så kan du ikke regne med at det blir noen jobb. Lyve er jo alltids en mulighet, men det er jo litt kjipt om du blir fersket i det senere.



Anonymous poster hash: 80d6a...516
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble spurt sist jeg var på intervju og svarte nei. Du burde også sagt nei, for du trenger ingen tilrettelegging. Jeg har adhd, men trenger ingen tilrettelegging ift det og da trenger jeg ikke si det i intervjuet. Det er en privatsak og de vil aldri merke det uansett

Anonymous poster hash: 64f94...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...