Gå til innhold

Engelske ord


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg skal ha tentamen i morgen og lurer derfor på om noen av dere har ideer til noen litt avanserte engelske ord som jeg kan imponere læreren med? :laugh:



Anonymous poster hash: 0746a...0b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På nettet finner du oversikt over engelske idiomer ( faste uttrykk). Disse bør du se på og bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Jeg skal ha tentamen i morgen og lurer derfor på om noen av dere har ideer til noen litt avanserte engelske ord som jeg kan imponere læreren med? :laugh:

Anonymous poster hash: 0746a...0b9

Avanserte engelske ord imponerer IKKE læreren! Det er faktisk noe av de verste de ser, du får ikke et eneste bonuspoeng for å bruke et avansert ord. Men du risikerer trekk ved å bruke det feil.

Kilde: Eksamenspreppning med engelsklærer på Sonans. Han gikk så langt som å si at de alltid diskuterer det på karaktersettingsmøtene i etterkant. Hvor trist det er at den og den gikk ned i karakter fordi han prøvde seg på avanserte ord han ikke kunne.

Anonymous poster hash: 0f832...a6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ord som kan brukes er "however" i stedet for "but"(men).. "Also" istedet for "and"(og)... "Thus" istedet for "therefore"(derfor). Pugg litt adverb og når de brukes. Men bruk de til å variere teksten. Spørs helt hvilken type tekst du skriver da.. Sånne her ord passer vel best til artikler osv.

Ellers er det liksom ikke noen ord som er mer fancy enn andre. Det spørs helt hva du skriver om og hvilken type tekst det er. Skriver du novelle kan du kanskje se om du finner noen fine metaforer eller adjektiv/adverb som beskriver.

Skal du skrive artikkel e.l kan bindeord/adverb være greit å kunne + fagord.

Men du kommer langt på vei med å pugge litt grammatikk, passe på at teksten er strukturert, ikke gjenta ord for mye. Ha en rød tråd, god innledning og avslutning.

Anonymous poster hash: 0fbc2...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avanserte engelske ord imponerer IKKE læreren! Det er faktisk noe av de verste de ser, du får ikke et eneste bonuspoeng for å bruke et avansert ord. Men du risikerer trekk ved å bruke det feil.

Kilde: Eksamenspreppning med engelsklærer på Sonans. Han gikk så langt som å si at de alltid diskuterer det på karaktersettingsmøtene i etterkant. Hvor trist det er at den og den gikk ned i karakter fordi han prøvde seg på avanserte ord han ikke kunne.

Anonymous poster hash: 0f832...a6d

Jeg vil si meg litt uenig, da jeg hadde med meg synonymordbok og fikk den høyeste karakteren for deriblant "variert ordbruk". "However" er ikke et fremmedord i forhold til "but".

Men selvsagt: alt med måte. Man bør dog ikke gjenta samme ord gang på gang på gang, dersom det finnes dekkende, og relativt velkjente, synonymer. Som AB som svarer ovenfor sier kan det lønne seg å bruke synonymer for i hvert fall de vanligste ordene, slik at disse ikke går igjen i hver setning/paragraf, for det merkes veldig lett ved gjennomlesning (jeg er selv eksamenssensor på universitetsnivå, og kjenner jeg blir irritert dersom det samme ordet kommer igjen gang etter gang. Føler det vitner om veldig repetetiv tankegang/mangel på forråd).

Anonymous poster hash: 6243e...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk however for mye. Jeg pleide å gjøre det og det irriterte læreren. Jeg ville droppet can't, don't og isn't hvis du skriver essay i alle fall. Cannot, do no, is not. :)

Anonymous poster hash: 1a17d...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bruk however for mye. Jeg pleide å gjøre det og det irriterte læreren. Jeg ville droppet can't, don't og isn't hvis du skriver essay i alle fall. Cannot, do no, is not. :)

Anonymous poster hash: 1a17d...616

Ja, som sagt, ikke bruk noen ord for mye:

http://www.thesaurus.com/browse/however

Det føles veldig repeteitvt hvis du leser samme ord om og om igjen. "There is however a lot of different words you could use to describe this. However, not all the words are the same. But however, sometimes the easiest is just the best.". Eksempel fra en typisk engelskoppgave som jeg ville (vurdert å) gitt en redusert karakter for (basert på resten av oppgaven, selvsagt, men allikevel)... Hvis ett ord som ikke er "a" eller "an" går igjen i tre setninger på rad, tenker jeg at denne studenten har et særdeles dårlig ordforråd. Og ja, dette var et litt tåpelig eksempel, men håper poenget mitt står.

Anonymous poster hash: 6243e...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk however for mye. Jeg pleide å gjøre det og det irriterte læreren. Jeg ville droppet can't, don't og isn't hvis du skriver essay i alle fall. Cannot, do no, is not. :)

Anonymous poster hash: 1a17d...616

For øvrig er "cannot", "do not", og "is not" veldig gode forslag til hvordan du kan skrive en mer akademisk, gitt at forkortelsene ofte føles ganske uformelle.

Anonymous poster hash: 6243e...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ord som kan brukes er "however" i stedet for "but"(men).. "Also" istedet for "and"(og)... "Thus" istedet for "therefore"(derfor). Pugg litt adverb og når de brukes. Men bruk de til å variere teksten. Spørs helt hvilken type tekst du skriver da.. Sånne her ord passer vel best til artikler osv.

Ellers er det liksom ikke noen ord som er mer fancy enn andre. Det spørs helt hva du skriver om og hvilken type tekst det er. Skriver du novelle kan du kanskje se om du finner noen fine metaforer eller adjektiv/adverb som beskriver.

Skal du skrive artikkel e.l kan bindeord/adverb være greit å kunne + fagord.

Men du kommer langt på vei med å pugge litt grammatikk, passe på at teksten er strukturert, ikke gjenta ord for mye. Ha en rød tråd, god innledning og avslutning.

Anonymous poster hash: 0fbc2...835

Man kan ikke erstatte but med however sånn uten videre, heller ikke and med also.

Det er lurt å lære seg å strukturere teksten og skape kontraster, men det er ikke noe poeng i å variere ordbruken om den blir feil. Heller dusinvis med and-er og but-er enn fancy ord brukt feil.

Anonymous poster hash: b8d43...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si meg litt uenig, da jeg hadde med meg synonymordbok og fikk den høyeste karakteren for deriblant "variert ordbruk". "However" er ikke et fremmedord i forhold til "but".

Men selvsagt: alt med måte. Man bør dog ikke gjenta samme ord gang på gang på gang, dersom det finnes dekkende, og relativt velkjente, synonymer. Som AB som svarer ovenfor sier kan det lønne seg å bruke synonymer for i hvert fall de vanligste ordene, slik at disse ikke går igjen i hver setning/paragraf, for det merkes veldig lett ved gjennomlesning (jeg er selv eksamenssensor på universitetsnivå, og kjenner jeg blir irritert dersom det samme ordet kommer igjen gang etter gang. Føler det vitner om veldig repetetiv tankegang/mangel på forråd).

Anonymous poster hash: 6243e...304

Variert ordbruk er vel å bra men man skal selvfølgelig unngå gjentakelser med mindre det blir gjort bevisst. Men man får ingen bonuspoeng for å kalle en åskam for "precipice" i stedet for "hill". Det er utrolig vanlig å bare kjøre på med avanserte ord som om man var Boris Johnson uten å bruke dem helt presist eller skjønne når man skal bruke de avanserte fremfor de normale ordene.

Så igjen, unngå "fine og avanserte" ord. Hold deg til det du kan, bruk synonymordbok om det blir mye gjentakelser.

Anonymous poster hash: 0f832...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som sagt, ikke bruk noen ord for mye:

http://www.thesaurus.com/browse/however

Det føles veldig repeteitvt hvis du leser samme ord om og om igjen. "There is however a lot of different words you could use to describe this. However, not all the words are the same. But however, sometimes the easiest is just the best.". Eksempel fra en typisk engelskoppgave som jeg ville (vurdert å) gitt en redusert karakter for (basert på resten av oppgaven, selvsagt, men allikevel)... Hvis ett ord som ikke er "a" eller "an" går igjen i tre setninger på rad, tenker jeg at denne studenten har et særdeles dårlig ordforråd. Og ja, dette var et litt tåpelig eksempel, men håper poenget mitt står.

Anonymous poster hash: 6243e...304

Om du er eksamenssensor på universitetsnivå så burde du kanskje vite når man bruker is og når man bruker are...?

Anonymous poster hash: e0f39...0b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke erstatte but med however sånn uten videre, heller ikke and med also.

Det er lurt å lære seg å strukturere teksten og skape kontraster, men det er ikke noe poeng i å variere ordbruken om den blir feil. Heller dusinvis med and-er og but-er enn fancy ord brukt feil.

Anonymous poster hash: b8d43...63f

Jo det er riktig som jeg sier, men jeg håper jo at TS leser seg opp på bruken av disse ordene, jeg har ikke sagt at det bare er å bytte vekk and og but når som helst. Men for å VARIERE teksten. Da bytter man ikke ut ALLE av samme ord, men man varierer bruk av synonymer/ stapper inn noen adverb der det passer bra.

Jeg bruker selv fks however/also osv ganske ofte, og dette er på høyere nivå (høgskole), og her er det ikke feil!

Men selvfølgelig, har du putta inn samme ord 4 i ganger på 3 linjer burde man vurdere å bruke noen andre synonymer.

Anonymous poster hash: 0fbc2...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

However skal ikke brukes ofte da det signaliserer en ny retning i avsnittet, blir helt feil å skrive det mange ganger. Da virrer man bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

However skal ikke brukes ofte da det signaliserer en ny retning i avsnittet, blir helt feil å skrive det mange ganger. Da virrer man bare.

Jeg mener ofte som i, kanskje hver akademiske tekst jeg skriver. Jeg syns det passer godt når man diskuterer flere sider av en sak:) men kan godt hende det bare blir brukt 1-2 ganger per tekst.

Men det var bare et eksempel på et ord mange nordmenn ikke bruker. Nordmenn er flinke til å putte inn "but" der de fks kunne brukt however.

Det er bare et tips om å prøve å bruke varierende ord til å strukturere teksten og ja, skrive en tekst uten så mange gjentagelser. Jeg har også lest tekster der studenten har plukket ut seg et ord og bestemt seg for å bruke det så ofte som mulig. Det er ikke poenget. Poenget er å kunne ordene og vite når de brukes.

Og ja det kan også oversettes til "likevel" og sånn, men mange nordmenn oversetter likevel til "but" og også "men" til "but". Når du da har noen linjer med både "men" og "likevel" (oversatt til norsk) kan det fks være greit å bruke "but" på den ene og "however" på den andre. Nå kommer ikke jeg til å lese teksten til ts så jeg aner ikke om det passer i det hele tatt.

Men det er ikke feil å si at slike ord ikke er galt å ha i bakhodet når man skriver:)

Anonymous poster hash: 0fbc2...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...