Gå til innhold

Juliane og mini-sjefen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor kunne dere tenke dere å flytte hen? :) Vi er nok i samme båt etterhvert ;)

Da vi kjøpte leilighet kunne vi få velig mye mer lån enn vi er komfortable med...skal jo leve litt og, ikke bare bo!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor også i Oslo og føler på de syke prisene. 

Vårt problem er andre veien. Vi ikke har nok egenkapital til å få det lånet vi ønsker. 

Skal vi først kjøpe nå så vil vi ha minimum 2 soverom, aller helst 3, og selv om man drar til enden av tbanen så koster det flesk. 

Synes det er frustrerende siden vi har mer enn god nok inntekter til å betjene lånet, bare det dumme kravet om % egenkapital som holder oss tilbake. 

Skrevet (endret)

4,5 ganger inntekt burde gå bra altså, men vi får jo nye utgifter nå som vi får barn i tillegg, og så kommer vi nok til å kjøpe oss bil samtidig som vi flytter. Men, vi bruker jo sikkert minst 60.000-70.000 på reising i året, og det kommer jo naturligvis til å endre seg litt når vi plutselig får barn. Tre uker i Asia hver sommer er det vel en stund til vi får til, det samme med tre spontane helgeturer til utlandet og en uke i Syden med stor S hver høst... Og vi sparer jo 50.000 i året på BSU (som nå er full), og bare der er det jo 4000 kr ekstra til betjening av lån hver mnd istedenfor. :)

Dere eier ikke leiligheten dere bor i nå, Beccy87? Vi kjøpte leilighet med 100% finansiering og kausjonist i 2011, da fikk vi lov til å la BSU stå og brukte den lille EK-en vi hadde på oppussing. På de fire årene har vi betalt ned noen hundre tusen og så har boligen steget ganske mye i verdi, så bare i differansen mellom lån og verdi tipper jeg vi nå har minst en million i EK. Hadde det ikke vært for at vi klarte å komme oss inn på markedet den gang kunne vi bare glemt det rekkehuset nå altså, til tross for relativt ok inntekt. Elsker å bo i Oslo, men når jeg ser på boligprisene andre steder blir jeg ganske misunnelig. :sjenert:

Endret av juliane
Skrevet

Nei vi leier der vi bor nå. 

Vi har begge studert flere år i utlandet og sitter derfor med enorme studielån isteden for en fylt BSU-konto. 

Dessverre har vi ikke familie som kan hjelpe til med arv eller stille som kausjonist heller.

Så boligdrømmen står på stedet hvil for oss for øyeblikket. 

Vi har et håp om at vi skal ha spart nok til neste sommer, sett at de ikke hever EK% ennå mer... 

Skrevet

Vi har 4 ganger inntekt i lån og lever helt fint med det. Når det er sagt har vi bare bodd her i to måneder da, men vi vet hva vi får inn og hva som går ut hver måned og vi trenger ikke knipe inn på noe i forhold til før. Kunne dere tenke dere å flytte ut av byen da? Tar bare 17 min med tog fra Asker f.eks :nigo:

Skrevet

Hurra for bra svar på hvor nye dere får låne. Har dere funnet noe tiltalende i det siste? Jeg får litt vondt av prisene i Oslo egentlig. Det er dyrt :P

Skrevet

Vi har ca tre ganger inntekt og syns det går helt fint, men jeg ville nok vært litt nervøs for å ha mer i lån enn hva vi har. Både jeg og mannen er ganske forsiktige på det området, redd for renteøkning osv. Nå har vi gått opp/går opp ganske mye i lønn i løpet av året så det gjør det jo enda enklere. Min erfaring fra når vi skulle ha lån var at vi begge syns banken var litt vel rause mtp hva vi kunne låne, hadde glatt fått nesten 2 mill mer enn vi har i lån og det syns jeg er alt for mye! Dere må stole på dere selv og ikke ta mer i lån enn dere er komfortable med. Det går nok helt fint, og i Oslo er det vel lite sannsynlig at det ikke lønner seg på sikt  ;)

Skrevet

Jeg er også nysgjerrig på hvor dere vil flytte! Jeg har vokst opp i Asker, og det er jo på mange måter et veldig fint område å vokse opp i (og på noen måter ikke, må jeg innrømme - men noe er det vel over alt). Men prisene er jo ikke all verdens mye bedre i Asker og Bærum enn i Oslo-området vil jeg tro?

Skrevet

Vi har lån på mindre enn årsinntekt vi :fnise: Vi gikk faktisk ned 200.000 i lån når vi flyttet fra 70kvm brl-leilighet til ca 160kvm enebolig :P Men..vi flyttet til Gokk og da :fnise: Ting koster fort det samme i totalen, for vi har økt kjørelengde på forsikringa, økt bensinbudsjett, må passe på alt av vedlikehold etc. Men trives godt så langt da :)

Skrevet

Lån på mindre enn årsinntekt ja, det hadde vært drømmen! :jepp: Men jeg er ikke klar for å flytte til Gokk, så den drømmen kan jeg nok bare glemme... :sjenert:

Vi er faktisk ikke helt sikre på hvor vi vil flytte, for vi vet at vi bare kan glemme å finne drømmeboligen denne gangen uansett. Vi vil gjerne bo i Oslo og ikke flytte for langt utover, men da må vi oppdage noen nye områder som vi ikke har noe kjennskap til fra før. :) Var faktisk på visning på et rekkehus på Sogn på torsdag, det er et område vi godt kunne tenke oss som er relativt sentralt og ikke så langt unna der vi bor nå. Skjønte fort at det nok kan bli vanskelig, det gikk en hel million over takst (!), og dette var et rekkehus som virkelig ikke var noe drømmehus på noe vis. Under 120 kvm, litt liten stue og lite kjøkken og helt eksepsjonelt bratte trapper. Lillemor i magen hadde ikke fått lov til å gå trapp alene før hun hadde begynt på ungdomsskolen, og jeg ser for meg et trappemareritt hver gang noen skal på do eller skifte bleie. Så at noen er villige til å betale en hel million over takst for det huset der tilsier vel at vi må lete helt andre steder. ;) Har vært på en visning på Lambertseter også, der får man mer for pengene, men jeg syns det er litt for lang tur på t-banen. Vi får bruke høsten og vinteren til å sjekke ut en visning i et nytt område sånn innimellom, så får vi en viss oversikt. Og hvis noen har noen gode forslag er det bare å komme med dem! :jepp:

Skrevet

På tide å fylle ut denne! :jepp:

På vei: 34+5
Igjen til termin: 39 dager
Neste kontroll: Jordmor 3. september
Innkjøp: Tror vi har det meste på plass, gjenstår bare litt amme- og stelleprodukter. Og kanskje noe ammevennlige klær og undertøy til meg, så langt har jeg ikke rukket å tenke. 

Kjønn:     :babyjente:
Utålmodig: Har vært utålmodig hele veien jeg. :fnise: Veldig klar for å møte henne!

Navn: Ganske sikker på at vi har bestemt navn, men venter til etter fødsel med å bestemme oss helt.
Vektøkning: Litt usikker, men +13/14 kilo tipper jeg. Ikke særlig fan av å se kiloene fly i taket, men har ikke lagt på meg veldig mye andre steder enn på magen hvertfall.
Vann i kroppen: Merker ingenting til vann i kroppen heldigvis. 
Melk i brystene: Ingenting, hverken dråper eller skorper eller "rusk" i bh-en som dere andre forteller om. :sjenert:
Strekkmerker: Nei. :)
Hodet ned: Hun har ligget med hodet ned og i ganske samme stilling i alle fall siden uke 27. Kjenner veldig godt på bevegelsene at hun ikke har flyttet seg, da rumpa alltid skytes ut oppe til venstre og det bare er høyresiden av ribbeina mine som får gjennomgå med spark. ;)
Tungt: Ja, jeg syns det begynner å bli ganske tungt. Jobber 100% på jobb og har masse som skal gjøres ferdig før jeg tar permisjon, og kjenner det er litt på grensa. Gleder meg til permisjon og muligheten til å lade batteriene bittelitt før fødsel! (Bare 14 arbeidsdager igjen nå! :jepp:)
Kynnere: Har endel kynnere, særlig når jeg går. Er sjelden plagsomt, men hender jeg må stoppe og vente den ut før jeg går videre.
Hodet festet: Vet ikke.
Matkick: Is og sjokomelk, men det har nok egentlig ikke noe med graviditeten å gjøre for å være helt ærlig. ;)
Plager: Kiropraktor har heldigvis hjulpet endel på bekkenet, men er fremdeles veldig begrenset hva jeg kan gjøre uten at det gjør vondt. Sover dårlig om natta: må tisse en gang eller tre, våkner av at bekkenet gjør vondt hver gang jeg snur meg og gjerne en gang av enten halsbrann eller krampe i leggen også. :roll: Føler jeg har fått alle gravidplager som er, men heldigvis bare litt av hver. :fnise:

Humør: Var litt nedfor for to-tre uker siden, men nå er jeg i mye bedre humør igjen. :) Er fremdeles ikke noe fan av dette gravid-greiene, men begynner å se en ende på det!

Høygravid: Ja, jammen har jeg blitt det også!
Fødselsforventninger: Har tenkt veldig lite på fødsel hele veien og gruer meg lite. Tenker at dette har folk fått til i alle år, så da skal jeg klare det også - selv om jeg er veldig klar over at det kommer til å være det vondeste jeg har opplevd. Skal på fødselsforberedende kurs denne uka, så da får vi se om realiteten går opp for meg og jeg begynner å grue meg mer. :fnise:

Skrevet

Prisene i storbyene er helt krise. Vi bor i en 100m2 enebolig med dobbelt garasje+carport og stor hage, med nausttomt ved fjorden.. 2.mill. Nå skal vi bygge på huset med 70m2 bolig + 30m2 vinterhage, da får pengene bein å gå på, men da har vi drømmehuset med seks soverom (kontor/disponible rom) og to bad.

Men fy som jeg savner Bergen... :roll:

Skrevet

Lånet vårt er nok akkurat under årsinntekt, men alikevel :fnise: Gokk passer ikke alle, og vi hadde ikke tanke for å flytte opp hit før i påska faktisk :fnise: Det var dette med muligheter som byr seg :)

Men det er ikke lett å finne ut hvor man skal bo når flyttetankene begynner å spinne! Mange ting å ta hensyn til!

Skrevet

Gratulerer som høygravid, nå er det virkelig ikke lenge igjen :strix: Grøss, glad vi ikke skal kjøpe hus igjen (noensinne). Vi slapp heldigvis budrunde sist, og denne gangen var det jo fastpris siden det var nytt, og har virkelig ikke lyst å være med i en heller. Dere får melde dere på Boligjakten vettu :)

Skrevet

I dag har jeg hjemmekontor, og det er veldig deilig. De siste ukene har det vært altfor mye å gjøre på jobb, og jeg har ikke engang klart å begynne på "prosjektet" mitt som jeg egentlig skulle hatt ferdig denne uka. Har fått utsatt en uke da, men det er mye konsentrasjonsarbeid og egner seg ikke så godt å gjøre sånn en halvtime her og der mellom møter. I dag var kalenderen helt fri, så da sa jeg fra at jeg jobber hjemmefra og bare med det prosjektet. Vanligvis pleier jeg å jobbe med sånne ting på kveldstid, men nå har jeg rett og slett ikke kapasitet til mer enn normal arbeidsdag (og knapt nok det.) Lurer på om jeg i det hele tatt kommer til å komme i mål. :sjenert: Får utrolig dårlig samvittighet ovenfor sjefen også, for hun har ekstremt mye å gjøre selv også om hun ikke skal måtte fullføre dette i tillegg. :sukk:

Ellers er jeg 35 uker i dag, hurra! :hoppe: I dag og i morgen skal vi på fødsels- og foreldreforberedende kurs på helsestasjonen. Så vidt jeg skjønner er det jordmor som holder kurset i dag, så da er det sikkert den siste tiden + fødsel som står i fokus, mens timene med helsesøster i morgen sikkert handler mer om tiden etter fødsel, amming osv. Håper det blir nyttig! Og så håper jeg vi får stoler og ikke må sitte på gulvet slik som på film. :hoho:

Skrevet

Ikke lett med mye å gjøre på jobb, så bra du har mulighet til å ha hjemmekontor :) 

Vi var faktisk på fødselsforberedene kurs i april. Liten kommune så tror de kanskje bare har slike kurs 2 ganger i året  :fnise:

1 timen var med jordmor og mye om fødsel å slike ting, mens time nr 2 var med helsesøster og handlet mer om tiden etterpå og endel om parforholdet etter baby kom inn i bildet. 

OG vi slapp å sitte på gulvet altså :P 

Skrevet

Bare noen dager til perm!!! :hoppe: :hoppe: :hoppe:

Skrevet

Hvordan gikk kurset idag?

Skrevet

Åååh, tenk så kort tid det er igjen da! Det er jo helt surrealistisk! :hug: Jeg er glad for å høre at humøret er litt bedre, og nå nærmer jo permisjon seg med stormskritt også!

Skrevet

35 uker! Shit, dette går fort altså! :danse:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...