Gå til innhold

Lar du meg få karakter i faget (vgs lærer) ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke vært i faget på 2 måneder. Dette er ikke av gyldig grunn. Før dette har jeg vært i faget hele tiden. Vil du reagere hvis jeg plutselig kommer inn i klassen etter så lang tid? Vet virkleig ikk om at jeg tør å møte opp. Men jeg ivl gjerne komme inn i vg3 samtidig..



Anonymous poster hash: f1549...596
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Send en mail til lærer og si at du møter opp. Kanskje kan dere lage en avtale om en prøve eller noe du kan ta, for å ta igjen noe av det tapte/vise at du henger med.



Anonymous poster hash: 7d64d...e37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke siden vinterferien? Det er temmelig mye du har gått glipp av, men det vet du jo. Det er ikke sikkert at læreren har lov til å gi deg karakter med så stort fravær, men det viktigste er uansett at h*n har et grunnlag for å sette karakter og vet at du jobber med/har jobbet med stoff som klassen har gjennomgått mens du har vært borte. Det er en stund siden jeg var i skolen, så jeg er ikke sikker på hvilke regler som gjelder nå.

Snakk med læreren på forhånd i hvert fall og forklar at du er klar over hva det innebærer av ekstraarbeid for læreren og deg selv.

Det er ingen morsom situasjon å være i verken for deg eller læreren din. Læreren kan bli så paff av å se deg at h*n slenger ut en kommentar du helst ikke vil høre og som læreren kanskje heller ikke ville ha kommet med om ikke h*n var blitt så overrasket.



Anonymous poster hash: db1cf...17a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lærer kan ikke la være å gi en elev karakter kun på grunn av fravær. Dersom eleven har vist at han/hun har oppnådd målene i læreplanen, skal eleven ha karakter.



Anonymous poster hash: 9a712...9a7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lærer kan ikke la være å gi en elev karakter kun på grunn av fravær. Dersom eleven har vist at han/hun har oppnådd målene i læreplanen, skal eleven ha karakter.

Anonymous poster hash: 9a712...9a7

Man har jo krav til tilstedeværelse i fag?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er godt over maks prosent fravær der ja, kjenner til tilfeller der sånt har vært grunn til å ikke få karakter. Det var mer fravær her og der, ikke sammenhengde, men likevel.

Kan være du får gjort en avtale så det ordner seg likevel da :) Bare snakk med læreren, h*n blir sikkert glad for at du vil ha hjelp til å ordne opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har jo krav til tilstedeværelse i fag?

Ja, men fravær i seg selv skal ikke gå utover karakteren så lenge ikke det har gått utover en vurderingssituasjon. Dette står på udir.

Anonymous poster hash: 126e1...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er godt over maks prosent fravær der ja, kjenner til tilfeller der sånt har vært grunn til å ikke få karakter. Det var mer fravær her og der, ikke sammenhengde, men likevel.

Kan være du får gjort en avtale så det ordner seg likevel da :) Bare snakk med læreren, h*n blir sikkert glad for at du vil ha hjelp til å ordne opp!

Det er ikke lov til å ikke gi karakter bare på grunn av høyt fravær. Da er det noe annet, som å ikke møte opp i planlagte vurderingssituasjoner, som ligger til grunn. "Maks prosent fravær" er det ikke noe som heter.

Venninnen min var borte nesten hele VG3, men møtte opp på alle vurderingssituasjoner. Hun fikk toppkarakter i alle fag.

Anonymous poster hash: 126e1...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov til å ikke gi karakter bare på grunn av høyt fravær. Da er det noe annet, som å ikke møte opp i planlagte vurderingssituasjoner, som ligger til grunn. "Maks prosent fravær" er det ikke noe som heter.

Venninnen min var borte nesten hele VG3, men møtte opp på alle vurderingssituasjoner. Hun fikk toppkarakter i alle fag.

Anonymous poster hash: 126e1...2cd

Greia er det at jeg nare har vårt på en prøve av alle de fire prøvene vi har hatt. Men jeg har ikke noe fravære ellers i de andre fagene, vare dette. vil jo komme inn i vg3!

Anonymous poster hash: f1549...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er det at jeg nare har vårt på en prøve av alle de fire prøvene vi har hatt. Men jeg har ikke noe fravære ellers i de andre fagene, vare dette. vil jo komme inn i vg3!

Anonymous poster hash: f1549...596

Ingen her kan garantere verken at du får karakter eller ikke, så du er nødt til å kontakte skolen om dette.

Du har ikke vært tilstede i viktige vurderingssituasjoner, og det vil nok gjøre situasjonen vanskeligere for deg enn om du hadde vært der på prøvene. Beklager, men det at du ønsker å komme inn i VG3 burde du nok ha tenkt på før.

Igen her kan garantere verken at du får karakter eller ikke, så du er nødt til å kontakte skolen om dette.

Anonymous poster hash: 2edf3...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov til å ikke gi karakter bare på grunn av høyt fravær. Da er det noe annet, som å ikke møte opp i planlagte vurderingssituasjoner, som ligger til grunn. "Maks prosent fravær" er det ikke noe som heter.

Venninnen min var borte nesten hele VG3, men møtte opp på alle vurderingssituasjoner. Hun fikk toppkarakter i alle fag.

Anonymous poster hash: 126e1...2cd

Det fikk vi beskjed om på min skole, mener å huske det var 20%. Tror kanskje ikke det er helt lov av de å sette en grense, men de gjorde nå det.. Det gikk heldigvis ikke utover meg, da. Det med å ikke møte opp på prøver var også veldig alvorlig, men det var på en måte en annen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer på vgs, og du ville nok ikke fått karakter av meg. Dette er ikke fordi du har høyt fravær, men fordi du ikke har møtt opp i vurderingssituasjoner. Du skal i følge læreplanen gjennom en rekke kompetansemål (det enkelte kaller pensum), og du måles i disse gjennom prøver, fremføringer, fagsamtaler o.l.

Dersom fraværet har hatt en god grunn (sykdom, familieproblemer e.l.) kunne det nok hende at du ville fått mulighet til å ta opp igjen prøvene. Da måtte du imidlertid ha kommet i forkant av vurderingssituasjonene eller vært veldig tydelig på hva som er årsaken til at du ikke har gitt beskjed. Dette er imidlertid ganske tidkrevende også for meg, da jeg selvsagt må lage nye prøver, og kanskje også ta meg tid til å høre på /gjennomføre muntlige vurderinger utenom undervisning. Hvis man da har flere elever i ulike fag (jeg har eks 120 elever i totalt fire forskjellige fag) som ønsker det samme, sier det seg selv at det ikke er gjennomførbart.

Men det skader uansett ikke å spørre, send gjerne en mail til lærer, forklar situasjonen, og vit samtidig at dette ikke er noe du har krav eller rett på, så du bør være litt ydmyk. De aller fleste lærere ønsker det beste for elevene, og svært mange av oss strekker oss langt, men vi kan heller ikke gå på tvers av lovverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er det at jeg nare har vårt på en prøve av alle de fire prøvene vi har hatt. Men jeg har ikke noe fravære ellers i de andre fagene, vare dette. vil jo komme inn i vg3!

Anonymous poster hash: f1549...596

Du kommer uansett inn på VG3 selv om du har strøket i et fag i VG2. Det er flust av elever som gjør det (som oftest har de bommet på eksamen.

Det fikk vi beskjed om på min skole, mener å huske det var 20%. Tror kanskje ikke det er helt lov av de å sette en grense, men de gjorde nå det.. Det gikk heldigvis ikke utover meg, da. Det med å ikke møte opp på prøver var også veldig alvorlig, men det var på en måte en annen ting.

Oppmøte på planlagte vurderingssituasjoner er jo eneste betydning i forhold til karaktersetting. Det står veldig tydelig på udir at det ikke er lov til å la fravær som eneste grunn påvirke karakter.

Anonymous poster hash: 126e1...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har jo krav til tilstedeværelse i fag?

Faktisk ikke. Jeg går selv VG3 og er nesten ikke på skolen (av gyldig grunn dog). Men jobber dagen lang hjemmefra og i tillegg da tar prøver og gjør innleveringer.

Det er kun kroppsøving det er krav til tilstedeværelse i faget.

Anonymous poster hash: 1c794...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk ikke. Jeg går selv VG3 og er nesten ikke på skolen (av gyldig grunn dog). Men jobber dagen lang hjemmefra og i tillegg da tar prøver og gjør innleveringer.

Det er kun kroppsøving det er krav til tilstedeværelse i faget.

Anonymous poster hash: 1c794...e16

Norsk muntlig også... Og alle fremføringer skal jo telle sitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk muntlig også... Og alle fremføringer skal jo telle sitt

Karakter i norsk muntlig blir hovedsakelig satt på bakgrunn av fremføringer (særlig om det er særemne), høringer og oppgavegjøring i timene (dette er nok ikke vanlig på alle skoler, men merkelig nok telte dette inn på vår karakter i norsk muntlig). Du kan selvsagt få toppkarakter i norsk muntlig ved å ha høyt fravær så lenge du møter opp på de store, planlagte vurderingssituasjonene, men dette avhenger jo selvsagt også på lærer. For noen synes de muntlig deltakelse i timen danner et grunnlag for karakter, mens andre ikke anser det som noe særlig betydelig. Norsk muntlig dreier jo ikke seg om å snakke mest mulig i timene.

Anonymous poster hash: 126e1...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Norsk muntlig også... Og alle fremføringer skal jo telle sitt

Nei, man har muntlig fremføring (særemne teller vel 80-90%) og trenger sånn sett ikke være til stede i faget med mindre man skal ha en fremføring.

Anonymous poster hash: 1c794...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du stått i fare for å miste skoleplassen din, eller i fare for å stryke i faget
så ville du ha fått et brev om det



Anonymous poster hash: cb091...ec3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...