Gå til innhold

Molekylærbiologi eller biologi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva burde jeg velge?

Tenker på jobbmuligheter, lønn, studie generelt og hva man har mest bruk for etter endt studie. Synes begge virker spennende, men så skal man jo liksom kun velge ett da. Hvordan jobber kan man få? Takk for innspill! :)



Anonymous poster hash: b5505...6ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Biologer er vel noen av de som har vanskeligst for å få jobb, hvis jeg ikke husker feil? En nokså generell utdanning. Molekyrbiologi legger mer til rette for forskning rettet mot feks medisin. Det er vel også forskjell på studieinnhold; såvidt jeg har skjønt dreier molekyrbiologi seg veldig mye om biokjemi og genetikk, og veldig mye lab-jobbing. Vil tro biologi er mer åpen for fag som retter seg mer mot feks ulike økosystemer også videre. Ikke ta dette for god fisk, jeg har ikke studert noen av delene selv, men kjenner flere som studerer molekylærbiologi.

Anbefaler deg å sjekke UiO sine hjemmesider feks, og sjekke oppbygging av de ulike gradene, altså hvilke fag de inneholder, kanskje det kan si noe mer om hva som interesserer deg mest.



Anonymous poster hash: f1b6b...717
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonGangerTo

Jeg har bachelor i biologi og jobbet med begge nevnte emner i mange år. Personlig synes jeg molekylær biologi er mer ettertraktet av arbeidsgivere. Jeg ville anbefale deg å kombinere emnet med et annet, f.eks. cellebiologi eller immunologi. Da øker du sjansene dine for å få jobb. Velger du å satse på molekylær biologi, må du være forberedt på lange dager på laben og en del lesing på kvelden (du blir aldri utlært). Er du i tillegg tålmodig og engasjert, da synes jeg du bør gå for det.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av delene. Jeg kjenner ei som går bioingeniør nå, fordi hun ikke fikk seg jobb med master i molekylærbiologi.



Anonymous poster hash: 1a38e...aa8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo starte på biologi og ta forskjellige fag og se hva du liker. Begge deler er en del av grunnutdanningen, så får du jo et innblikk i de forskjellige retningene. Jeg kjenner flere som har gått biologi (inkluder molekylærbiologi), og de aller fleste får jobb etterhvert. De som har gått marinbiologi har fått jobb fortest virker det som, men de aller fleste får jobb. Man må kanskje flytte litt på seg, men det må man som regel uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...