Gå til innhold

Fargelegging for voksne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får du de ikke spisse mens du spisser (da er det spisseren)? Eller er det det at tuppen ikke holder seg når du begynner å tegne (da er gjerne blyanten for myk)?

Anonymous poster hash: fa30c...009

Tuppen smuldrer så snart jeg begynner å bruke blyanten. Avgir generelt mye støv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mikroen?

Høres skummelt ut.. Hvor lenge, hvor mange watt? Blir de hardere da de tørker og stivner etter å ha smeltet?

Kan jo prøve, men tror jeg heller skal kjøpe nye blyanter. Noe annet enn Jippi fra Nille.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, jeg har ikke mikro :ler: Jeg har brukt hårføner. Det er for at blyet skal smelte bittelitt og så blir hele når de blir kalde igjen ja.

 

Kan nok hende at det greieste er nye blyanter og ja :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke greia? Det er så meningsløst? Hva gjør dere med det dere har "laget"? Farging er for barn..

Anonymous poster hash: b7e63...265

 

Meningsløst? De fleste fritidsaktiviteter er meningsløse. Høre på musikk, se på film, legge puslespill, spille brettspill eller pc-spill. Det er underholdning og avkobling.

 

Noen av disse (de fleste) har positive følger i tillegg til å være gøy. Fargelegging er en av de, og er vel ikke helt ulikt strikking når det gjelder helsefordelene. Det blir som en slags meditasjon. Så fargelegging vil jeg si at er en måte å holde hodet i form, på lik linje som at trening og turer er med på å holde kroppen  form.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke greia? Det er så meningsløst? Hva gjør dere med det dere har "laget"? Farging er for barn..

Anonymous poster hash: b7e63...265

Nå må du slutte…..Det er det dummeste jeg har lest.

 

Noen velger å gå tur i skauen, andre velger å fargelegge (Samme med maling og tegning) Eller du kan jo bare klikke deg ut av tråden hvis ikke du har noe positivt å komme med ;-) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det forresten noen som bruker/har prøvd ut Copic ciao markers/Prismacolor markers? jeg ser dee er ganske dyre, men lurer på å anskaffe meg noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, bare ignorer de som kommer inn og skal være negative... Det er ikke verdt å bruke energi på :) De vil ikke skjønne, de har bestemt seg for at dette er teit og skal bare provosere. Bare blås i de!

 

 

 

Jeg er forresten så totalt forelsket i Dagdrømmer. Herregud for en vakker bok! Fikk endelig begynt på første tegningen i går :nigo: Nydelige tegninger altså, og jeg er helt satt ut over at boka ikke koster mer enn 149....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som bruker/har prøvd ut Copic ciao markers/Prismacolor markers? jeg ser dee er ganske dyre, men lurer på å anskaffe meg noen. 

 

Jeg bruker sketch markers fra Copic.. Når spesielt du lurer på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mitt første fargeleggingsbilde, sikkert 20 år siden jeg sist tok i en fargeblyant. Synes det var skikkelig morsomt. Avslappende og deilig å sitte med. Tanketom energi (på en god måte) som er deilig etter krevende jobbdager.
 
Vet ikke om jeg angrer litt på at jeg fargela bakgrunnen. Men fikk i alle fall øvd litt på overganger mellom farger. Og jeg trenger mye trening.. Ante ikke at det skulle være så vanskelig å holde seg innafor streken :ler:
 
Så har jeg kjøpt meg nye blyanter, så håper de funker bedre enn de smuldrete jeg brukte på bildet her.
 
En liten titt hvis noen vil:
 
 
post-2715-0-73401400-1440252731_thumb.jp
post-2715-0-18846100-1440252758_thumb.jp
 
Hvordan legger man forresten i spoilertag?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gundagrynte

Folkens, bare ignorer de som kommer inn og skal være negative... Det er ikke verdt å bruke energi på :) De vil ikke skjønne, de har bestemt seg for at dette er teit og skal bare provosere. Bare blås i de!

 

 

 

Jeg er forresten så totalt forelsket i Dagdrømmer. Herregud for en vakker bok! Fikk endelig begynt på første tegningen i går :nigo: Nydelige tegninger altså, og jeg er helt satt ut over at boka ikke koster mer enn 149....!

Er det denne boka? http://cdon.no/b%C3%B8ker/dagdr%C3%B6mmar_-_20_vykort_att_f%C3%A4rgl%C3%A4gga-31870786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sketch markers fra Copic.. Når spesielt du lurer på? :)

Har du kjøpt de fra Ebay, og er de gode å fargelegge med? :) F eks detaljerte små linjer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gundagrynte

Det der er kort. Boka ser lik ut da.

Men kortene er sikkert like fine :-)

Anonymous poster hash: 02874...41e

Aha! Visste ikke at det var både *kortbok* og vanlig farvebok :) Da lærte jeg noe nytt idag også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Visste ikke at det var både *kortbok* og vanlig farvebok :) Da lærte jeg noe nytt idag også :)

Den hemmlige hage eller hva den heter, har også en kort bok. Det er mange flere også :-) jeg har ikke kjøpt noen, men har sett mange i facebook gruppene som er fornøyd med dem :-)

Anonymous poster hash: 02874...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gundagrynte

Den hemmlige hage eller hva den heter, har også en kort bok. Det er mange flere også :-) jeg har ikke kjøpt noen, men har sett mange i facebook gruppene som er fornøyd med dem :-)

Anonymous poster hash: 02874...41e

Gøy og avslappende er det ihvertfall :) God musikk i bakgrunnen, noe godt å drikke i glasset og ro i heimen...klar -ferdig-farvelegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint, Edie! :)

Tusen takk!

Kjøpte jo min første bok på torsdag; Eventyrlig regnskog av Millie Marotta.

Fortalte svigermor at jeg synes det virka gøy, men at blyantene jeg hadde var så dårlig. I dag var vi innom bygdas eneste bokhandel og hun kjøpte følgende til meg:

animorphia av Kerby Rosanes

Den hemmelige hagen (postkort)

Staedtler ergo soft 24 blyanter

Staedtler triplus fineliner 36 tusjer

Blyantspisser

Viskelær

Har ikke jeg snill svigermor? Det synes jeg i alle fall.

Blyantene er et hav bedre å fargelegge med enn de jeg hadde fra Nille. Det eneste er at de skal visstnok ha ergonomisk grep, er trekanta, og det passer ikke hånda mi assa..

Prøvd meg på tusjer på et postkort også. Veldig annerledes teknikk enn blyanter, men gøy det også. Går fortere, skarpere farge, men mindre tilgivelig med tanke på feil, og vanskeligere å blende farger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så heldig du er, Edie! :jepp:

Og fuglene ble fine! 

 

Det har vært et par tiiidlige morgener med ungene, så da er det fint å plukke frem Mandalas-boka :rodmer:

Ikke helt fornøyd, for jeg tulla til rekkefølgen et par steder, men det gjør ikke så veldig mye :fnise:

 

Staedtler Fineliner Plus-tusjer :jepp:

 

Snapchat-4968662973464146884_zpsghk89swj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, her kommer en liten post om litt forskjellige blyanter jeg har testet. Dere som ikke er interessert får unnskylde innlegget, og scrolle forbi :)

Dette blir en svært lite teknisk post, da jeg egentlig ikke har peiling på hva jeg driver med :ler: Har lagt bilder i spoilertag, for å ikke "spamme ned" tråden.

 

Akvarellblyanter:

 

Derwent Watercolour: 

Ganske myke akvarellblyanter med mye pigment. De avgir mye pigment og dekker godt. Jeg opplever at de er litt tørre og at de "smuldrer"/støver litt, så man må passe på å ikke dra støvet utover. Fungerer fint både med og uten vann og det går fint å legge flere lag over hverandre. Blyantene selges i flere butikker i Norge.

IMG_2302-1_zpso7veqx8x.jpg 

2015-07-14%2012.01.07_zpsxgjuk0pg.jpg

 

Caran d'Ache Swisscolor:

En litt hardere akvarellblyant. Disse er fine til mindre detaljer da de ikke trenger å spisses så ofte. Avgir mye farge og kan brukes både tørre og med vann. Opplever ikke at disse er like "tørre" eller smuler slik som Derwent watercolour, men jeg synes heller ikke at de dekker like godt uten bruk av vann. Går fint å legge flere lag over hverandre

IMG_2303-1_zpsvxoz31na.jpg

2015-07-18%2011.06.05_zpspwjq6yfy.jpg

 

Caran d'Ache Prismalo:

Disse blyantene opplever jeg at er enda litt hardere enn Swisscolor og det er dermed vanskeligere å få et jevnt resultat uten bruk av vann. Mulig de avgir litt mindre pigment. De holder spissen godt og trenger dermed ikke å spisses så ofte, er fine til detaljer.

Se eksempelbildet over

Fargelegging:

2015-06-29%2011.54.39%201_zpsgxgw8tpv.jp

 

Caran d'Ache Supracolor Soft II:

Myk akvarellblyant som fungerer vel så godt tørr som med vann. De er veldig godt pigmenterte og avgir dermed mye farge. De blender godt med vann, og det er mulig å få jevne resultater også uten vann. Min klare favoritt bland akvarellblyantene, men det er også det dyreste alternativet.

IMG_2306-1_zps1sxlskrl.jpg

2015-07-30%2009.40.34_zpscyhgsgws.jpg

 

 

Voks- og oljebaserte blyanter:

Jeg har forsøkt å vise eksempler med og uten bruk av blender. Ballongene viser det kanskje tydeligst, hvor halvparten er med og den andre halvparten uten.

 

Caran d'Ache Pablo:

Ganske myk og velpigmentert blyant som avgir mye farge og glir lett over arket. De blir ikke så oljeaktive/voksaktive på arket som de andre og det er dermed lett å legge mange lag over hverandre. Blender godt. Min favoritt! Det er de dyreste blyantene, og jeg har kun testet et sett med 12.

IMG_2308-1_zpsx9cmmrfi.jpg

 

Prismcolor Premier:

Veldig myk blyant. Veldig godt pigmentert og avgir masse farge. Blyantene dekker svært godt. Jeg synes det kan være vanskelig å legge mange lag over hverandre, siden de også avgir mye voks. Det gjør også at det fort blir litt ujenvt hvis man vil farge svakt ett sted og sterkere et annet. Blender svært godt. Kan være vanskelig å farge små detaljer siden blyanten er så myk og må spisses ofte.

IMG_2308-1_zpsx9cmmrfi.jpg

2015-07-28%2001.48.10%201_zpscdlb77om.jp

 

Tombow Irojiten (woodland):

Middels myke blyanter. Jeg tror blyantene er godt pigmenterte, men siden en del av fargene er så duse så kan det virke som de ikke er så avgir så mye farge. Det går fint å legge fler lag over hverandre, og fargene blender greit. Det er enkelt å få en dekkende farge. Grunnet det noe spesielle fargeutvalget vil jeg anbefale og ta en ekstra titt på hvilke farger man ønsker. Kan være greit å ha et sett med mer "normale" farger i tillegg. Mitt sett har for eksempel ingen rød blyant.

Jeg synes disse er passe harde, gode å jobbe med, muligens et hakk hardere enn Pablo.

IMG_2300-1-2_zpsusm1odw3.jpg

 

Marco Raffine:

Middels myke blyanter. Disse avgir greit med farge, men fordi de er så "oljete"/voksaltige er det vanskelig å legge flere lag over hverandre. Arket blir på sett og vis fort "mettet" og den øverste fargen "sitter ikke". Det går ganske greit å blende fargene, men ikke fult så lett som med de andre blyantene. De er veldig billige, så de er et godt alternativ for mange, men de falt ikke helt i smak for min del siden de ikke passer helt til min måte å fargelegge på.

IMG_2300-1-2_zpsusm1odw3.jpg

2015-07-28%2013.52.28_zps09r9cz8h.jpg

 

Derwent Coloursoft:

Jeg har bare prøvd et par av disse blyantene, så har ikke det beste grunnlaget for å uttale meg. De er svært myke og godt pigmenterte blyanter. De holder seg ikke spisse lenge, og er litt tykkere enn de andre blyantene og passer dermed ikke i alle spissere. Jeg synes de avgir litt for mye voks på en litt ujevn/klumpete måte på papiret og likte de dermed ikke så veldig godt.

 

Blendere:

 

Caran d'Ache full blender:

Veldig myk blender uten treskaft. Dette er min klare favoritt! Den blender godt og gir en blank finish. Bør ikke ligge i direkte sollys (hehe...)

 

Derwent Blender:

God og ganske myk blender. Jeg synes den er noe tørrere og mer "skrapete" 

enn de andre, men den fungerer godt.

 

Prismacolor Premier Colorless blender:

Myk blender som fungerer godt. En mellomting mellom Caran d'Ache og Derwent sine. 

 

Koh-I-Noor Polycolor Blender:

Den "tørreste" og dårligste av blenderne. Synes den skraper over papiret. 

 

Tusjer:

 

Akashia Sai Watercolor Brush Pen:

Vannbaserte tusjer med penseltupp. Disse kan blandes med hverandre eller vann. De er veldig godt pigmenterte og absolutt "våte nok". Jeg synes imidlertid det er litt vanskelig å farge med de, føler ikke jeg har helt kontroll enda. Men der er morsomt å leke med, spesielt på akvarellpapir sammen med en "waterbrush", da er det som å bruke vannmaling.

Dårlig eksempel:

2015-08-03%2021.12.52_zpsnm2c3y0z.jpg

 

Staedtler Triplus fineliner:

Tynne tusjpenner. Fint for små detaljer.Vanskelig å farge jevnt uten skjolder, og vanskelig å blende. Fant ut at denne typen tusjer ikke er noe for meg. 

 

Puh! Ser at jeg ikke er så god til å forklare, og eksemplene hjelper kanskje ikke sånn kjempemye. Men det er bare å spørre, da! :ler:

En milliard tusen takk for innlegget. Det hjalp veldig. Det er så utrolig lett å gå seg vill i alle fargeblyantene  :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...