Gå til innhold

Katteeier - tenker du på fuglelivet der du bor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen ganger blir jeg bare trist og lei meg på grunn av menneskene......

Enig med det. Vi kan unngå at fugler blir spist, og at katteeiere ikke skjønner det er merkelig. Det er også latskap. Hva er problemet med å holde katten inne på dagtid, i hekkeperioden og når det er mye småfugl ute? Jeg skjønner det bare ikke...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Minner med om samme holdning som florerer til enkelte hundeeiere, som slipper bikkja si på øyer med hekkende fugl. "Meg, meg, meg, naturen og biologisk miljø er vel ikke farlig, det skader jo ikke meg på noen måte, så da må det vel være greit da" Lite intelligente holdninger med andre ord. Det er kattens instinkt ja, men som dyreeier så er man faktisk pliktig til å sørge for at eget dyrehold ikke er til skade for andre, også naturen. Det er mye instinkter i dyr vi holder som kjæledyr som vi må passe på ikke går utover dyr i sårbare perioder. Sånne som deg ødelegger for andre eiere som faktisk tar litt hensyn til andre/annet. Godt andre har litt vett i hodet, eller så kunne jo alle hundeeiere sluppet hunden sin løs for å utøve noen av sine instinkter...

Ikke alltid man får gjort stort med utekatter, men det skader ikke å tenke litt.

Anonymous poster hash: 6f626...263

Enig i det du sier, og det blir det samme hvis du slipper hunden din i den perioden på våren hvor dyrene er gravide og får barn. Altså det er en grunn for at det er båndstvang, og tar du ikke hensyn til det - og lar hunden din løpe etter dyrene, vil de bli stresset - og det vil gå utover graviditeten og det barnet som skal komme. Så klart er det hundens instinkt, men det kan også unngås. Vi behøver ikke være egoistiske.. Vi har en hjerne fordi vi skal tenke med den, ikke bare gjøre alt det som tilfredsstille kun oss selv...Det er en grunn til at vi skal ta vare på naturen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om hunden min hadde drept katten din, så hadde du ikke sett problemet med det?

Anonymous poster hash: c16e4...53e

Hunder kan være mye farligere enn katt. En hund kan drepe et voksent menneske ved å bite på riktige steder, en katt klarer ikke det. En katt kan ved visse tilfeller klare å kvæle et spedbarn. Det er en grunn til at det er båndtvang på hunder flere steder for de kan være livsfarlige.

Nei jeg hadde ikke synes det var greit om en hund drepte katten min. Og jeg hadde heller ikke synes noe om at katten min drepte fugler som er husdyr. Fuglene ute derimot ser jeg ikke problemet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og? Det er sånn verden fungerer. Spis og bli spist

Ok. Jeg mater en grevling hver sommer, og unngår på den måten både brunsnegler og mus.

Hvis katten din skulle bli angrepet av grevlingen min mens jeg så det, så ville ikke jeg løftet en finger for å hjelpe til. Grevlingen min hører nemlig mer natulig til i norsk fauna enn katten din.

Det er sånn verden fungerer. Spis og bli spist.

Eller?

Anonymous poster hash: a84ca...df0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg mater en grevling hver sommer, og unngår på den måten både brunsnegler og mus.

Hvis katten din skulle bli angrepet av grevlingen min mens jeg så det, så ville ikke jeg løftet en finger for å hjelpe til. Grevlingen min hører nemlig mer natulig til i norsk fauna enn katten din.

Det er sånn verden fungerer. Spis og bli spist.

Eller?

Anonymous poster hash: a84ca...df0

Du vet det er straffbart å ikke hjelpe et dyr i nød? ;)

Anonymous poster hash: 090a8...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg mater en grevling hver sommer, og unngår på den måten både brunsnegler og mus.

Hvis katten din skulle bli angrepet av grevlingen min mens jeg så det, så ville ikke jeg løftet en finger for å hjelpe til. Grevlingen min hører nemlig mer natulig til i norsk fauna enn katten din.

Det er sånn verden fungerer. Spis og bli spist.

Eller?

Anonymous poster hash: a84ca...df0

Jeg et om noe ennå bedre. Om det er spis eller bli spist som gjelder så kan man jo bare innføre det for alt og alle, det er jo det logiske.

Hvorfor skal f. eks. mennesker være mer verdt enn dyr? Glem hjelp om man blir ranet og slått ned, er man ikke sterk nok til å forsvare seg selv så har man ikke livets rett...

Anonymous poster hash: 1d289...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære katteeiere

Hvis pusen din er en av de mange kattene som er ivrige fuglejegere:

Tenk på at vi nå er i sesongen for fugleunger som prøver flyveferdighetene for første gang. Katter er ikke en naturlig del av den norske natur og katter gjør hvert år store innhogg i fuglebestanden. Og om våren er fuglene særlig sårbare.

Min pusefrøken er en svært kapabel fuglejeger. Vi har nå utstyrt henne med 2 -to- bjeller, men før vi gjorde det kom hun hjem med 1-2 fugler hver dag. Dvs ca 400 fugler hvert år. Jeg er ikke glad for å måtte la henne gå med bjeller, men tenker at fuglenes liv er viktigere enn at katten skal måtte holde ut med litt ringling. Håper flere tenker slik.

Hvis noen vet bedre måter å begrense fuglejakt på så blir jeg svært takknemlig Anonymous poster hash: 2b9cc...662

Det synes jeg var et godt tiltak. Hadde jeg hatt katt så hadde jeg gjort det samme selv da jeg har et yrende fugleliv rundt dørene her jeg bor.

Endret av caroprins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Her får vi ikke noe halsbånd til å bli på katten mange sekundene desverre, dog har han aldri kommet hjem med en fugl på de 5 årene vi har hatt ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker på fuglelivet jeg, men min katt går kun etter disse rovfuglene som tar knerten på småfuglene. Trenger kanskje ikke å si at småfuglene har det godt nå kontra før?

Katten jeg hadde før var helt ekstrem på å fange småfugler, men bjella gjorde at han tok mange fler og ble en bedre jeger (han var jo lydløs!).



Anonymous poster hash: 9afa0...34a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket er dyret som dreper mest dyr. Store som små. tenk på alle de truede dyreartene og dyr som pines og tortureres verden over på grunn av mennesket. Og holder dyr i fangenskap for underholdningens del. Feks sea world ( se dokumentaren black fish ) Hva skal vi gjøre det med? Da er katte"problemet" kanskje ikke så stor likevel?

Anonymous poster hash: eb7e1...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og? Det er sånn verden fungerer. Spis og bli spist

Jeg kommer aldri til å sette bjelle på mine katter. Katter har et naturlig jaktinnstinkt. Det ligger i deres natur å jakte. Å sette bjelle på den vil forstyrre dette. Fugler og mus er en naturlig del i kattens næringskjede. Slik er naturen, den er nådeløs, og sånn skal det være.

Anonymous poster hash: 3ffa5...a60

Min hund har også et naturlig jaktinnstinkt, kanskje jeg skal slippe henne ut og la henne få filleriste litt katter? :)

Anonymous poster hash: 2a34c...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan være mye farligere enn katt. En hund kan drepe et voksent menneske ved å bite på riktige steder, en katt klarer ikke det. En katt kan ved visse tilfeller klare å kvæle et spedbarn. Det er en grunn til at det er båndtvang på hunder flere steder for de kan være livsfarlige.

Nei jeg hadde ikke synes det var greit om en hund drepte katten min. Og jeg hadde heller ikke synes noe om at katten min drepte fugler som er husdyr. Fuglene ute derimot ser jeg ikke problemet med.

Hah, men så er det ikke på grunn av mennesker at vi har båndtvang i skog og mark. Det er for å beskytte viltet i perioden hvor de yngler.

---

Alle dere som sier at katt er naturlig del av norsk fauna. Det spiller ingen rolle hvor lenge vi har hatt katter som kjæledyr her, de er ikke NATURLIG. Eneste kattedyret som er naturlig i vår fauna er gaupe, og de tar større dyr enn fugler.

Skjønner ikke hvor innmari vanskelig det kan være å ta litt hensyn til viltet ute nå som de hekker. Er dere så egoistiske?

Takk til dere katteeiere som tenker lengre enn deres egen nese, og tar hensyn. :blomst:

Anonymous poster hash: 2a34c...563

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært forskjell om katten min hadde spist Petunia, naboens undulat, enn om den hadde fått tak i en liten blåmeis.

Anonymous poster hash: 29840...565

Nå var det ikke deg jeg svarte men la gå.

Tussi sitt arrgument var "Om katten fanger fugl så Gjør katten det. Det er kattens innstikt. Større dyr fanger mindre bytter akkurat som fugler også fanger divere mat. Ser ikke problemet med det. Stakkars det dyret som blir spist av noe som er større enn seg selv..."

Så basert på det så spurde jeg tussi om hun hadde brydd seg like lite om hunden min (som er større enn katten og har et instinkt) hadde drept katten hennes..Den ble jo drept av noe som var større.

Og jeg syns egentlig det er verre om katten dreper en blåmeis som har la oss si 5 unger den skal mate, som alle dør av sult enn naboen din sin ene undurlat.

Anonymous poster hash: c16e4...53e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hund har også et naturlig jaktinnstinkt, kanskje jeg skal slippe henne ut og la henne få filleriste litt katter? :)

Anonymous poster hash: 2a34c...563

Jeg har allerede svart på det tidligere. Les deg opp litt før du svarer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan være mye farligere enn katt. En hund kan drepe et voksent menneske ved å bite på riktige steder, en katt klarer ikke det. En katt kan ved visse tilfeller klare å kvæle et spedbarn. Det er en grunn til at det er båndtvang på hunder flere steder for de kan være livsfarlige.

Nei jeg hadde ikke synes det var greit om en hund drepte katten min. Og jeg hadde heller ikke synes noe om at katten min drepte fugler som er husdyr. Fuglene ute derimot ser jeg ikke problemet med.

Nei, hunden min kan ikke drepe et voksent menneske. Men en katt kan den klare å drepe. Og den er større enn katten din, så, da ser jeg ikke problemet :sarkasme:

Nå er ikke båndtvang til for å beskytte mennesker, den er til for å beskytte dyr. Jeg har full forståelse for båndtvangen og oveholder den til punkt og prikke. Det syns jeg er min plikt som hundeeier. Hadde hunden min gått løs hadde det nok ikke fått noen konsekvenser for meg allikevel, og den går ofte løs utenom når det ikke er båndtvang. Men jeg har den i bånd da jeg ikke ønsker at den skal jakte på "ferske" dyr eller vordene mødre.

Jeg mener ikke at folk skal holde katten inne i hele hekkeprioden, eller ha den i bånd, men når det finst små grep en kan gjøre for at katten din ikke skal drepe små fulgunger eller mammaen deres syns jeg nesten det bare skulle mangle. Litt ansvar må en kunne ta.

Og jeg er oppvokst på landet med jakt og alt dette. Men jeg er også oppdratt til å ha respekt for naturen.

Syns du forresten det er greit om hunder jakter på løskatter?

Anonymous poster hash: c16e4...53e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom mennesker har hatt katt som kjæledyr I tusener av år så har de faktisk blitt en del av naturen, jo. Fugler kan fly så det går nok bra

Nå er det ca 3.5 millioner fugler som ikke kommer seg unna katter i året. Det er et veldig høyt antall som burde få de fleste til å tenke og forstå litt mer. Å sette på bjelle på katten er et forsiktig middel for at fuglene skal kunne komme seg vekk. Ellers går det jo an å holde katten inne til småfuglene har lært seg å fly om man ikke vil bruke bjelle.

Anonymous poster hash: 8964d...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg setter ikke bjelle på mine katter etter at veterinæren min frarådet det siden det blir mye vanskeligere for katten å gjemme seg dersom den skulle ha behov for det. Heldigvis har jeg en som er en totalt udugelig jeger, og en som tar kanskje en fugl i året. På vinteren når jeg legger ut fuglemat får ikke kattene gå ute, og de får kun være ute i dagslys. Når de så selv velger å holde seg inne hvis det regner og jeg bor i Bergensområdet, så blir det ikke så mange dagene igjen de faktisk er ute og får jaktet. Hadde de tatt flere fugler hadde jeg måtte revurdert dette med å sette bjelle på.

Endret av Thorn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang vi prøvde oss med halsbånd på katten vår, kom hun hjem igjen uten. Hun har heller aldri kommet hjem med et eneste dyr, og vi har hatt henne i 5 år. Tror ikke hun er mye til jeger..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet det er straffbart å ikke hjelpe et dyr i nød? ;)

Anonymous poster hash: 090a8...161

Please... (Mange, absolutt ikke alle, heldigvis mange fornuftige katteeiere også) Katteeiere er de verste! "Se så flink pusen min har vært da, dratt med 3 fugler og 2 mus inn i huset. Matmor var ikke særlig glad for å finne en halvdød mus under senga, men regner med at Mons fullførte jobben" Så akkurat på Facebook: Alt dette i løpet av ett døgn. På mitt kjøkken. Gøy på landet.

Heia pus.

For så å legge ut et bilde av en død fugl, halv stålorm og en skadet firfisle uten hale, med en haug av kommentarer: ÆÆSJ! Men flink pus da! *hjertehjertehjerte* Mange gir totalt f i lidelsene disse dyrene går gjennom slik at pusekatten kan jage den superstressede musa/fuglen en halvtime til. Men en mus, eller fugl går kanskje ikke under "dyr i nød"?

Når mange katteiere mener at det ikke er så farlig med andre dyr, så hvorfor skal andre bry seg om kattene deres? Det er jo bare "naturens gang" Grevlingen gjør det instinktene forteller den. Når det kommer til denne sårbare perioden av året så er katter enorme skadedyr å regne, og som eier så har man et ansvar. Selvsagt er det ikke alltid like lett å se hvor en katt gjør av seg, men denne likegyldige holdningen er provoserende. Ditt dyr, ditt ansvar. Ikke ødelegg for andre som faktisk viser hensyn om det så er hund, eller katt.

Selvsagt hadde jeg reddet en katt fra en grevling, akkurat som jeg hadde reddet en mus eller fugl og drept den momentant om den var for skadet. Men den dobbeltmoralske holdningen her forundrer meg litt.

Endret av Nebel86
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1 katt som ikke skader dyrene hun får tak i, hun har kommet inn med levende, uskadde mus 2 ganger, jeg har fått dem uskadet ut igjen.

Den andre katten har vi prøvd å ha halsbånd på, men hun kvitter seg med det. Hun har kommet inn med døde og skadde dyr. Noen skadde dyr har jeg måtte ta livet av (selv om jeg synes det er fælt), jeg lar henne ikke leke med skadde dyr. 1 fugleunge har jeg fått bekjente til å fostre opp, den fikk antibiotika mot infeksjon fra kattebitt.

Hvis folk hadde kastrert katten sin før den får kattunger, hadde det ikke vært et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...