Gå til innhold

Vondt på utsiden av foten etter joggetur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Lenge siden jeg har jogget, så jeg var ute en tur tirsdag. Løp/ gikk meget rolig i 5 km, med små pauser. Ingen problem å gjennomføre.

Men siden morgenen etter har jeg hatt veldig vondt i venstre fot, utsiden av foten. Det gjør ikke vondt når jeg er i ro, men det blir smerter med en gang jeg går på benet. Jeg halter.

Tviler på at det er en betennelse siden det er snakk om EN joggetur, og jeg har ikke vondt når jeg er i ro.

Hva kan det være? Overtråkk? Strekk i en sene? Jeg merket ingenting under joggeturen, og hadde ikke noen spesielle utfall.

Uff, jeg som var så motivert til å jogge nå, hvor lang tid kan det ta før jeg kan begynne igjen?

Bør jeg holde meg helt i ro til alle smerter er borte, så investere i et par nye sko kanskje? Skoene jeg hadde var 1 år gamle, men kjøpt uten å ha fått hjelp til det i en spesialbutikk. Kjøpt i sportsbutikk, men jeg vet ikke noe mer om løpesettet mitt.

Noen som har opplevd det samme? Jeg har bare lyst til å løpe igjen.....



Anonymous poster hash: 23fba...8c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Underpronerer du? (Du behøver ikke å ha vært på løpetest for å vite dette. Sliter du skoene på utsiden, underpronerer du)

Løp du på hardt underlag, og i så fall, har du sko med god demping?



Anonymous poster hash: fd2ff...dce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underpronerer du? (Du behøver ikke å ha vært på løpetest for å vite dette. Sliter du skoene på utsiden, underpronerer du)

Løp du på hardt underlag, og i så fall, har du sko med god demping?

Anonymous poster hash: fd2ff...dce

Takk for svar. Jeg aner ikke om jeg underpronerer. Skal sjekke skoene mine. Vil dette være tydelig på sko jeg bruker til hverdags/ daglig gange også?

Løp i skogen, men noe av stien var grus og ellers ganske hardpakket siden mange løper her. Ikke asfalt. Har litt demping i skoene, men ikke allverdens....

Jeg bør kanskje la foten lege helt, deretter sjekke om jeg underpronerer og kjøpe sko med god demping.

Anonymous poster hash: 23fba...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg aner ikke om jeg underpronerer. Skal sjekke skoene mine. Vil dette være tydelig på sko jeg bruker til hverdags/ daglig gange også?

Løp i skogen, men noe av stien var grus og ellers ganske hardpakket siden mange løper her. Ikke asfalt. Har litt demping i skoene, men ikke allverdens....

Jeg bør kanskje la foten lege helt, deretter sjekke om jeg underpronerer og kjøpe sko med god demping.

Anonymous poster hash: 23fba...8c6

Om dette vil være synlig på sko du bruker til daglig også, kommer an på om du underpronerer hele tiden, eller bare når du løper.

Jeg underpronerer hele tiden, og det vises veldig godt på skohælene mine.

Hvis det er slik at du underpronerer, behøver du ikke sko som korrigerer for dette. Grunnen til at jeg spurte, er fordi det kan forklare hvorfor du har vondt på utsiden.

Jeg opplever av og til noe av det samme som du forklarer, og da er årsaken som oftest at dempingen på skoene mine er litt dårlig, slik at jeg har landet ganske hardt på utsiden av foten, og har blitt litt forslått.

Da kjennes det ut som om jeg har et kraftig blåmerke på utsiden av foten når jeg går eller tar på, men merker ingenting ellers.

Nye sko med god demping løser da problemet mitt.

Om det er slik for deg vet jeg jo selvsagt ikke.

Anonymous poster hash: fd2ff...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Smerter på utsiden av foten? Kan du forklare det litt mer nøyaktig hvor? Du mener på siden av foten? Over eller uder?

Jeg fikk senehinnebetennelse på siden av underfoten etter en joggetur. Nå sprang jeg lenger enn jeg burde, men jeg merket ikke noe til smerter underveis, men smerten kom etterpå. Som deg så merket jeg smerten ved tråkk. Var hos legen og hun testet foten med noen bevegelser og kom fort frem til at det er en klassisk senebetennelse under foten. Jeg fikk krem og beskjed om å vente med å trene til smertene er helt gått over. Jeg gjorde som hun sa, brukte kremen og venta til det var over. Tok ca 2 uker til det var helt borte. Nå har jeg jogga flere langøkter i ettertid og smertene har ikke dukket opp igjen.

Jeg vet fra en løpetest at jeg allerede lander litt på siden når jeg springer, kanskje du gjør det samme også? Jeg har imidlertid sko som forhindrer det, men de satt kanskje litt løst i det tilfellet.

Uansett om smertene forsett så ta deg en tur til legen og sjekk. Det viktigeste er: Ikke løp før du er kvitt smerten. Jeg kunne imidlertid gå på spinning da tråkket ikke påvirket den gjeldende senen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger nesten all vekt på utsiden av foten når jeg går og jogger (underpronerer, ser jeg det heter), det vises godt på alle skoene mine til daglig også. Jeg hadde mer vondt etter jogging i begynnelsen av min "løpekarriere" enn jeg har nå, etter å ha jogget jevnlig en stund.

Men så investerte jeg også i noen ordentlige sko etter hvert som jeg syntes jogging begynte å bli gøy.



Anonymous poster hash: 1cf7f...8b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme skjedde med meg. Hadde rett og slett feile sko. Dro på sportsbutikk, og de hjalp meg å velge riktige sko. Har ikke vært ett problem siden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Smerter på utsiden av foten? Kan du forklare det litt mer nøyaktig hvor? Du mener på siden av foten? Over eller uder?

Jeg fikk senehinnebetennelse på siden av underfoten etter en joggetur. Nå sprang jeg lenger enn jeg burde, men jeg merket ikke noe til smerter underveis, men smerten kom etterpå. Som deg så merket jeg smerten ved tråkk. Var hos legen og hun testet foten med noen bevegelser og kom fort frem til at det er en klassisk senebetennelse under foten. Jeg fikk krem og beskjed om å vente med å trene til smertene er helt gått over. Jeg gjorde som hun sa, brukte kremen og venta til det var over. Tok ca 2 uker til det var helt borte. Nå har jeg jogga flere langøkter i ettertid og smertene har ikke dukket opp igjen.

Jeg vet fra en løpetest at jeg allerede lander litt på siden når jeg springer, kanskje du gjør det samme også? Jeg har imidlertid sko som forhindrer det, men de satt kanskje litt løst i det tilfellet.

Uansett om smertene forsett så ta deg en tur til legen og sjekk. Det viktigeste er: Ikke løp før du er kvitt smerten. Jeg kunne imidlertid gå på spinning da tråkket ikke påvirket den gjeldende senen.

Takk for svar alle sammen.

Jeg har vondt på utsiden av foten. Med det mener jeg ikke på undersiden av foten, men i området rundt ankelkulen og litt fremover langs siden av foten. Det er bedre i dag. fredag haltet jeg mye, i dag halter jeg ikke, men får vondt hvis jeg går lenge om gangen. Og hvis jeg forsøker å "rulle på foten"/ rundt i sirkelbegvegelser, får jeg veldig vondt. Samme hvis jeg forsøker¨å strekke foten innover eller utover....

Jeg håper det snart blir bedre. Var så motivert til å jogge, og det gikk sååå mye bedre enn jeg trodde. Hadde ingen problemer med pust eller utholdenhet på de 6 km jeg småjogget. Nå skal jeg la det lege helt etter råd fra dere og ta en test i en sportsbutikk. Finne ut om jeg over- eller underpronerer.

Anonymous poster hash: 23fba...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...