Gå til innhold

Vold mot offentlig tjenestemann - hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarte i et fortvilet øyeblikk i september å sparke en politibetjent med min høye støvletthæl på leggen da han skulle sette meg i håndjern. Jeg hadde fått i meg nok med drikke og har en historikk med mindre saker hos politiet. I all hovedsak dreier det seg om bøter, hvor to av dem ble omgjort til fengselsopphold og jeg sonet disse i sommer, en som ligger ubetalt hos statens innkrevningsentral og den siste ble lagt til i saken min om vold mot offentlig tjenestemann (heretter VMOTM), i tillegg til 7-8 opphold på glattcellen. Sistnevnte forelegg fikk jeg i forbindelse med innbringelse to mnd etter VMOTM, i november, da de på grunn av feil saksbehandling ikke hadde mottatt underskrift på min tilståelse. Saken fikk status som ferdig etterforsket noen dager senere i november, og nå sitter jeg og venter på innkallelse til rettsmøte.

Jeg har derfor noen spørsmål jeg håper noen kan svare på. Jeg vil gjerne forbrede meg både mentalt og til hvordan forsvare meg på best mulig måte når saken kommer opp. Jeg har ikke rett til forsvarer, og er ikke i en økonomisk posisjon hvor jeg kan hyre en selv.

Bakgrunnen for episoden med VMOTM bunner i at jeg etter endt soning var (og er) fast bestemt på å bryte med dårlige valg og trøbbel med politiet. Det skal sies at jeg har gått i en selvhjelpegruppe, fått meg en respektert jobb og tatt grep i livet mitt. Nå vil jeg bare få unna de siste sporene etter den destruktive oppførselen min på en best mulig måte og se fremover. Derfor håper jeg at noen kan svare på mine spørsmål.

  1. er det dumt å forklare bakgrunnen til at jeg gjorde som jeg gjorde, eller vil dommeren da fokusere på at jeg prøvde å hindre politiet i deres arbeid?
  2. hva er tidsrammen på hvor lenge det tar før en tilståelsessak kommer opp i tingretten (rettsmøte)?
  3. vil min forhistorie med bøter, bøtesoning og flere opphold på glattcellen bli lagt til grunn når dommen skal avgis?
  4. er det slik at eneste straff for VMOTM skal være ubetinget fengsel eller bot, så lenge det ikke foreligger særlige grunner? Vil eventuelt min historikk med ubetalte bøter være et avgjørende moment i bot vs. ubetinget fengsel?
  5. vil jeg få innkallelsen i posten, eller må dette overleveres personlig av politiet? Kan jeg evt. risikere at de oppsøker meg på jobb?
  6. jeg husker ikke altfor mye fra selve hendelsesforløpet, men har gitt en tilståelse da jeg var nokså full og ikke tvilt på at jeg kunne ha funnet på å sparke politimannen, er det stor risiko for at det blir omgjort til full rettsak siden jeg ikke husker, og at jeg derfor må vente lenger for å få saken min opp/få det ut av verden?

Tusen takk for svar, og hvis noen har noe å tilføye utover mine spørsmål så tas det imot med takk. Jeg har forstått det slik at jeg kan risikere å bli innkalt så sent som 24 timer før saken skal tas opp, så jeg ønsker å sette meg godt inn i dette allerede nå.



Anonymous poster hash: 6e32e...cf0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar forbehold om at du gir relativt lite detaljer, og forutsetter at dette sparket ble observert av mer enn en politibetjent. Stemmer det?

Kan du gå nærmere inn på hva tiltalebeslutningen inneholder?

Jeg vil forøvrig anbefale deg å skaffe deg en forsvarer. Jeg er ikke jurist, kun godt orientert ad annet arbeid. Du har ikke rett til forsvarer fordi dette er en tilståelsessak.

er det dumt å forklare bakgrunnen til at jeg gjorde som jeg gjorde, eller vil dommeren da fokusere på at jeg prøvde å hindre politiet i deres arbeid?


Det spørs. Har du tenkt å erkjenne at du sparket, og at du sparket bevisst? Dersom du sparket bevisst og innrømmer det vil du bli dømt. Dersom du ikke sparket bevisst vil det avhenge av politiets vitnemål. Dersom to politivitner sier at de oppfattet at du sparket bevisst vil du også bli dømt. Retten vil ta hensyn til omstendighetene for handlingene dine, noe som kan få betydning for straffeutmålingen. Dette er slikt du bør diskutere med en advokat.

hva er tidsrammen på hvor lenge det tar før en tilståelsessak kommer opp i tingretten (rettsmøte)?


Etter at det tas ut tiltale skal det normalt berammes rettssak innen seks måneder, om jeg husker rett, men dette varierer mye.

Det kan nevnes at det kan ha betydning for straffeutmålingen om du må vente lenge på saken din.

vil min forhistorie med bøter, bøtesoning og flere opphold på glattcellen bli lagt til grunn når dommen skal avgis?


At du har sonet skal ikke ha noen betydning, de skal så vidt jeg vet legges vekt som bøteforhold om det er bot du er dømt til. At du er domfelt eller har vedtatt forelegg vil ikke bli tillagt betydning i skyldspørsmålet, men kan får betydning for straffeutmålingen. Det avhenger av:

- Hvor langt tilbake i tid forholdene ligger
- Hvilke forhold det faktisk er snakk om

Siden du ble innbragt og fikk bot, kan jeg forstille meg at du fikk bot for å ikke etterkomme politiets pålegg, eller ordensforstyrrelse. Er det korrekt?

Det er ikke straffbart å være beruset i Norge, og med mindre du får en straffereaksjon for noe du gjør utover å være beruset, så vil ikke disse forholdene få betydning. Om du bare innbringes fordi du er beruset eller på annet vis ikke er i stand til å ta vare på deg selv er dette ikke et straffbart forhold i det hele tatt, med mindre du for eksempel har brutt pålegg fra politiet, forstyrret offentlig lov og orden, brukt vold eller trusler mot politiet eller andre, eller forulempet politiet eller kjempet mot. Det er en forutsetning at forholdene i så fall er avsluttede, enten ved bot eller dom.

er det slik at eneste straff for VMOTM skal være ubetinget fengsel eller bot, så lenge det ikke foreligger særlige grunner? Vil eventuelt min historikk med ubetalte bøter være et avgjørende moment i bot vs. ubetinget fengsel?


Hovedregelen er at vold mot offentlig tjenestemann straffes med ubetinget fengsel, ja. Om du har en historikk som kan tyde på at du utgjør et problem mot offentlig lov og orden, eller at du ikke respekterer politiets rolle, vil kunne være skjerpende. Jeg vet som sagt ikke hva disse forholdene dreier seg om.

Generelt vil det at du er tidligere straffet kunne ha betydning for straffeutmålingen.

Du vil ikke slippe unna med en bot dersom du dømmes for vold mot offentlig tjenestemann. I noen tilfeller idømmes det betinget fengsel. Jeg har faktisk sett et par eksempler på samfunnstraff, men da er det gjerne svært unge mennesker.

vil jeg få innkallelsen i posten, eller må dette overleveres personlig av politiet? Kan jeg evt. risikere at de oppsøker meg på jobb?

Dette er et praktisk spørsmål jeg dessverre ikke kan hjelpe deg med. Jeg vil tro at politiet kan svare deg. Telefon 02800.

jeg husker ikke altfor mye fra selve hendelsesforløpet, men har gitt en tilståelse da jeg var nokså full og ikke tvilt på at jeg kunne ha funnet på å sparke politimannen, er det stor risiko for at det blir omgjort til full rettsak siden jeg ikke husker, og at jeg derfor må vente lenger for å få saken min opp/få det ut av verden?

Dersom du erkjenner straffskyld kan du fortsatt forklare at du ikke husker noe fra hendelsen. Det skal i utgangspunktet ikke ha noen betydning for straffutmålingen, siden du bedømmes som om du var edru.

Jeg mangler egentlig litt informasjon, men håper dette er til en viss hjelp. Jeg minner om at jeg ikke er jurist.

Endret av nordpedant
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste du kan gjøre for deg selv med gjentatte opphold på glattcelle og flere forhold med politiet er;

1. Slutte å drikke alkohol

2. Ta et sinnemestringskurs

Anonymous poster hash: b7af5...572

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke reise til USA. Utover det tror jeg ikke det vil skape så mange problemer.



Anonymous poster hash: af522...7f9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for godt og utfyllende svar!

Jeg vet ikke helt hvordan jeg deler opp innlegget ditt, så jeg svarer med blå uthevet skrift i ditt innlegg.

Jeg tar forbehold om at du gir relativt lite detaljer, og forutsetter at dette sparket ble observert av mer enn en politibetjent. Stemmer det?

Det ble observert av en politibetjent nummer 2. om det var flere (sivile) vitner vet jeg ikke. Jeg tror uansett ikke noen ble kontaktet av politiet etter hendelsen.

Kan du gå nærmere inn på hva tiltalebeslutningen inneholder?

Jeg vet ikke mye om dette. Alt jeg vet er at saken ikke egnet seg til et forelegg, men at den skal bli tatt opp som en tilståelsessak. Jeg har ingen papirer eller informasjon, annet enn det jeg ble fortalt i avhør. Jeg møtte opp på krimvakten i mars for å høre hvordan saken min ligger ann, men alt jeg fikk vite var at den var ferdig etterforsket 2-3 dager etter jeg skrev under på tilståelsen, altså 2 mnd etter hendelsen. (september og november). Jeg antar jeg er anmeldt etter straffeloven §127.

Jeg vil forøvrig anbefale deg å skaffe deg en forsvarer. Jeg er ikke jurist, kun godt orientert ad annet arbeid.

Jeg er ikke i en økonomisk posisjon hvor jeg har mulighet til det, dessverre.

Det spørs. Har du tenkt å erkjenne at du sparket, og at du sparket bevisst? Dersom du sparket bevisst og innrømmer det vil du bli dømt. Dersom du ikke sparket bevisst vil det avhenge av politiets vitnemål. Dersom to politivitner sier at de oppfattet at du sparket bevisst vil du også bli dømt. Retten vil ta hensyn til omstendighetene for handlingene dine, noe som kan få betydning for straffeutmålingen. Dette er slikt du bør diskutere med en advokat.

Jeg har allerede erkjent at jeg sparket. Jeg ba om å få en kopi av mitt avhør, men det fikk jeg ikke. Jeg sa vel aldri at jeg hadde sparket med vilje. Så vidt jeg husker fortalte jeg om hele kvelden, frem til hukommelsen min spilte meg et puss. Jeg hadde aldri mulighet til å si nøyaktig hva som skjedde, av naturlige årsaker, men jeg sa at jeg antok at sparkingen skjedde. Jeg er ingen voldelig person, men jeg vet hvordan innstillingen min og følelsene er rundt det å ha negativ kontakt med politiet er etter jeg bestemte meg for å ta grep, så at det skjedde tror jeg på.


Etter at det tas ut tiltale skal det normalt berammes rettssak innen seks måneder, om jeg husker rett, men dette varierer mye.

Det kan nevnes at det kan ha betydning for straffeutmålingen om du må vente lenge på saken din.

Jeg har bare ventet 7mnd siden hendelsen/5mnd siden jeg skrev under på tilståelsen.

At du har sonet skal ikke ha noen betydning, de skal så vidt jeg vet legges vekt som bøteforhold om det er bot du er dømt til. At du er domfelt eller har vedtatt forelegg vil ikke bli tillagt betydning i skyldspørsmålet, men kan får betydning for straffeutmålingen. Det avhenger av:

- Hvor langt tilbake i tid forholdene ligger

Alle mine saker hos politiet ligger mellom 4 år - 5mnd tilbake i tid.
- Hvilke forhold det faktisk er snakk om
Det er alt fra å ikke følge politiets pålegg til saker jeg er mindre stolt av. Men har ikke hatt noen tidligere voldssaker.

Siden du ble innbragt og fikk bot, kan jeg forstille meg at du fikk bot for å ikke etterkomme politiets pålegg, eller ordensforstyrrelse. Er det korrekt?

Hvis du tenker på den siste episoden, etter VMOTM, så dreide det seg om at jeg ikke fremla ID da de etterspurte det, siden jeg fant det provoserende at de stoppet meg på gaten uten noen somhelst grunn eller forklaring. Viste seg i etterkant at jeg var etterlyst pga. manglende underskrift.

Det er ikke straffbart å være beruset i Norge, og med mindre du får en straffereaksjon for noe du gjør utover å være beruset, så vil ikke disse forholdene få betydning. Om du bare innbringes fordi du er beruset eller på annet vis ikke er i stand til å ta vare på deg selv er dette ikke et straffbart forhold i det hele tatt, med mindre du for eksempel har brutt pålegg fra politiet, forstyrret offentlig lov og orden, brukt vold eller trusler mot politiet eller andre, eller forulempet politiet eller kjempet mot. Det er en forutsetning at forholdene i så fall er avsluttede, enten ved bot eller dom.

Hovedregelen er at vold mot offentlig tjenestemann straffes med ubetinget fengsel, ja. Om du har en historikk som kan tyde på at du utgjør et problem mot offentlig lov og orden, eller at du ikke respekterer politiets rolle, vil kunne være skjerpende. Jeg vet som sagt ikke hva disse forholdene dreier seg om.

Jeg antar at det jeg har svart på tidligere er svar nok her? Jeg skal vel ikke si jeg har hatt altfor stor respekt for politiet tidligere. men jeg har siden ungdommen hatt problemer med autoritetspersoner (nei, dette er ikke ment som en unnskyldning ;) )

Generelt vil det at du er tidligere straffet kunne ha betydning for straffeutmålingen.

Du vil ikke slippe unna med en bot dersom du dømmes for vold mot offentlig tjenestemann. I noen tilfeller idømmes det betinget fengsel. Jeg har faktisk sett et par eksempler på samfunnstraff, men da er det gjerne svært unge mennesker.

Det er denne oppfattelsen jeg også sitter igjen med. Jeg håper bare jeg kan finne en mulighet hvor jeg også kan "slippe unna" med samfunnsstraff. Ikke helt optimist men.

Dette er et praktisk spørsmål jeg dessverre ikke kan hjelpe deg med. Jeg vil tro at politiet kan svare deg. Telefon 02800.

Dersom du erkjenner straffskyld kan du fortsatt forklare at du ikke husker noe fra hendelsen. Det skal i utgangspunktet ikke ha noen betydning for straffutmålingen, siden du bedømmes som om du var edru.

Jeg er litt usikker på om det er godt nok når det skal bedømmes med en tilståelsesdom. Jeg tror man selv skal huske hva som har skjedd for at det skal kunne behandles deretter.

Jeg mangler egentlig litt informasjon, men håper dette er til en viss hjelp. Jeg minner om at jeg ikke er jurist.

Håper svarene mine oppklarte litt mer. Jurist eller ei, man kan sitte på mye info likevel :)

Takk igjen!



Anonymous poster hash: 6e32e...cf0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for godt og utfyllende svar!

Jeg vet ikke helt hvordan jeg deler opp innlegget ditt, så jeg svarer med blå uthevet skrift i ditt innlegg.

Anonymous poster hash: 6e32e...cf0

Ups. Noen svar ble visst ikke blå.

Anonymous poster hash: 6e32e...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg vet ikke mye om dette. Alt jeg vet er at saken ikke egnet seg til et forelegg, men at den skal bli tatt opp som en tilståelsessak. Jeg har ingen papirer eller informasjon, annet enn det jeg ble fortalt i avhør. Jeg møtte opp på krimvakten i mars for å høre hvordan saken min ligger ann, men alt jeg fikk vite var at den var ferdig etterforsket 2-3 dager etter jeg skrev under på tilståelsen, altså 2 mnd etter hendelsen. (september og november). Jeg antar jeg er anmeldt etter straffeloven §127."
Spørsmålet er om det er tatt ut siktelse, noe jeg vil tro det er. I så fall bør du ringe politiet og be om å få den oversendt.
"Jeg har allerede erkjent at jeg sparket. Jeg ba om å få en kopi av mitt avhør, men det fikk jeg ikke. Jeg sa vel aldri at jeg hadde sparket med vilje. Så vidt jeg husker fortalte jeg om hele kvelden, frem til hukommelsen min spilte meg et puss. Jeg hadde aldri mulighet til å si nøyaktig hva som skjedde, av naturlige årsaker, men jeg sa at jeg antok at sparkingen skjedde. Jeg er ingen voldelig person, men jeg vet hvordan innstillingen min og følelsene er rundt det å ha negativ kontakt med politiet er etter jeg bestemte meg for å ta grep, så at det skjedde tror jeg på."
Du får ikke eget avhør fordi politiet ikke ønsker at slike dokumenter skal offentliggjøres. Men du skal ha rett til å lese det.
"Jeg har bare ventet 7mnd siden hendelsen/5mnd siden jeg skrev under på tilståelsen."
Det er dessverre ikke uvanlig. Av og til må folk vente over et år på tilståelsesdom for promillekjøring. Men da får også politiet verbal dask av retten.
"Det er alt fra å ikke følge politiets pålegg til saker jeg er mindre stolt av. Men har ikke hatt noen tidligere voldssaker."
Å ikke følge politiets pålegg er en typisk sak som kan få betydning for straffeutmålingen, men ikke i markant grad.
"Hvis du tenker på den siste episoden, etter VMOTM, så dreide det seg om at jeg ikke fremla ID da de etterspurte det, siden jeg fant det provoserende at de stoppet meg på gaten uten noen somhelst grunn eller forklaring. Viste seg i etterkant at jeg var etterlyst pga. manglende underskrift."
Aha. Det kan tenkes at dette blir med i en eventuell rettssak. I så fall kan du gjerne forklare hvorfor du ikke oppga, så lenge du innrømmer skyld og erkjenner at det var galt.
"Det er denne oppfattelsen jeg også sitter igjen med. Jeg håper bare jeg kan finne en mulighet hvor jeg også kan "slippe unna" med samfunnsstraff. Ikke helt optimist men."
Jeg tror sjansen er liten for samfunnstraff. Det som kan tale for det er om du er i en god rehabliteringssituasjon, og det å avtjene en fengselsstraff kan være særlig skadelig for denne. Men det er ikke et alternativ i særlig mange saker.
I en tilståelsessak kan du, selv om du erkjenner forholdene, føre vitner for straffeutmålingen, da typisk profesjonelle mennesker som på ett eller annet vis kan bekrefte rehabiliteringssituasjonen din o.l.
"Jeg er litt usikker på om det er godt nok når det skal bedømmes med en tilståelsesdom. Jeg tror man selv skal huske hva som har skjedd for at det skal kunne behandles deretter."
Her må jeg arrestere meg selv litt. Det kan se ut som at du må huske for å kunne få tilståelsesrabatt og tilståelsesdom. Jeg vet at man kan se bort fra at tiltalte ikke husker i promillesaker, dersom bevissituasjonen ikke levner tvil.
Ellers skriver tingrettsdommer Rune Lium mye bra om tilståelsessaker (og annet!) i dommerbloggen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen :) denne gangen fikk jeg desverre ikke svart med blå og uthevet skrift. Håper du ser det likevel!

"Jeg vet ikke mye om dette. Alt jeg vet er at saken ikke egnet seg til et forelegg, men at den skal bli tatt opp som en tilståelsessak. Jeg har ingen papirer eller informasjon, annet enn det jeg ble fortalt i avhør. Jeg møtte opp på krimvakten i mars for å høre hvordan saken min ligger ann, men alt jeg fikk vite var at den var ferdig etterforsket 2-3 dager etter jeg skrev under på tilståelsen, altså 2 mnd etter hendelsen. (september og november). Jeg antar jeg er anmeldt etter straffeloven §127."

Spørsmålet er om det er tatt ut siktelse, noe jeg vil tro det er. I så fall bør du ringe politiet og be om å få den oversendt.

-så jeg har rett på det? Da ringer jeg/stikker bort i lunsjpausen på mandag :)

"Jeg har allerede erkjent at jeg sparket. Jeg ba om å få en kopi av mitt avhør, men det fikk jeg ikke. Jeg sa vel aldri at jeg hadde sparket med vilje. Så vidt jeg husker fortalte jeg om hele kvelden, frem til hukommelsen min spilte meg et puss. Jeg hadde aldri mulighet til å si nøyaktig hva som skjedde, av naturlige årsaker, men jeg sa at jeg antok at sparkingen skjedde. Jeg er ingen voldelig person, men jeg vet hvordan innstillingen min og følelsene er rundt det å ha negativ kontakt med politiet er etter jeg bestemte meg for å ta grep, så at det skjedde tror jeg på."

Du får ikke eget avhør fordi politiet ikke ønsker at slike dokumenter skal offentliggjøres. Men du skal ha rett til å lese det.

-skjønte det :/

"Jeg har bare ventet 7mnd siden hendelsen/5mnd siden jeg skrev under på tilståelsen."

Det er dessverre ikke uvanlig. Av og til må folk vente over et år på tilståelsesdom for promillekjøring. Men da får også politiet verbal dask av retten.

-antar det kommer til å ta lang tid. På en måte håper jeg at saken kommer opp snart så jeg blir ferdig med det, men, om det tar laaang tid kan jeg jo slippe unna med betinget fengsel :)

"Det er alt fra å ikke følge politiets pålegg til saker jeg er mindre stolt av. Men har ikke hatt noen tidligere voldssaker."

Å ikke følge politiets pålegg er en typisk sak som kan få betydning for straffeutmålingen, men ikke i markant grad.

-hmm

"Hvis du tenker på den siste episoden, etter VMOTM, så dreide det seg om at jeg ikke fremla ID da de etterspurte det, siden jeg fant det provoserende at de stoppet meg på gaten uten noen somhelst grunn eller forklaring. Viste seg i etterkant at jeg var etterlyst pga. manglende underskrift."

Aha. Det kan tenkes at dette blir med i en eventuell rettssak. I så fall kan du gjerne forklare hvorfor du ikke oppga, så lenge du innrømmer skyld og erkjenner at det var galt.

-ja, fikk ikke forelegg, det ble lagt til i saken min.

"Det er denne oppfattelsen jeg også sitter igjen med. Jeg håper bare jeg kan finne en mulighet hvor jeg også kan "slippe unna" med samfunnsstraff. Ikke helt optimist men."

Jeg tror sjansen er liten for samfunnstraff. Det som kan tale for det er om du er i en god rehabliteringssituasjon, og det å avtjene en fengselsstraff kan være særlig skadelig for denne. Men det er ikke et alternativ i særlig mange saker.

-sjefen min og min kollega/mentor har tilbudt seg å stille opp som vitne i forhold til min utvikling og prosessen mot det livet jeg lever nå. De har fulgt meg hele veien :) jobben kan jeg også miste, siden det oppereres med korte kontrakter i den bransjen jeg er i.

I en tilståelsessak kan du, selv om du erkjenner forholdene, føre vitner for straffeutmålingen, da typisk profesjonelle mennesker som på ett eller annet vis kan bekrefte rehabiliteringssituasjonen din o.l.

"Jeg er litt usikker på om det er godt nok når det skal bedømmes med en tilståelsesdom. Jeg tror man selv skal huske hva som har skjedd for at det skal kunne behandles deretter."

Her må jeg arrestere meg selv litt. Det kan se ut som at du må huske for å kunne få tilståelsesrabatt og tilståelsesdom. Jeg vet at man kan se bort fra at tiltalte ikke husker i promillesaker, dersom bevissituasjonen ikke levner tvil.

-Her er jeg veldig usikker på hva loven egentlig sier. Har lest litt, og det virker som om noen mener at man SKAL huske, og andre mener at det går greit om man ikke husker, så lenge det ingen av partene tviler.

Ellers skriver tingrettsdommer Rune Lium mye bra om tilståelsessaker (og annet!) i dommerbloggen.

Anonymous poster hash: 6e32e...cf0

Anonymous poster hash: 6e32e...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å tro at dette vil føre til fengselsstraff.

Du blir trolig nødt til å betale saksomkostninger og et beløp av størrelsesorden 20.000,-

Dersom du ikke har råd til egen advokat, kan det hende at du har krav på fri rettshjelp.

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut de mulighetene.

Endret av O___o
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare ta straffen din og skikke deg! Kriminelle skal alltid prøve å snike seg unna- fortell sannheten du og ta den straffen du fortjener ut i fra det.

Anonymous poster hash: 451de...11a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare ta straffen din og skikke deg! Kriminelle skal alltid prøve å snike seg unna- fortell sannheten du og ta den straffen du fortjener ut i fra det.Anonymous poster hash: 451de...11a

Hvis man risikerer litt under to måneder i fengsel, så er det greit å ha en advokat å rådføre seg med.

Straffeutmålingen er ikke alltid proporsjonal med ugjerningen.

Kopierer du én hundrelapp vil du kunne få en lengre straff enn om du forgriper deg seksuelt på barn over en lengre periode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet for staten er vel at disse gjengangerne ikke sitter lenge nok første gangen til å lære å oppføre seg. Problem med autoriteter?slå dem ned.. Milde... Disse autoritetene det er snakk om har familie, venner og barn og det første kriminelle bør lære seg før de slipper ut igjen er skaden de gjør på sine medmennesker og ikke hvor liten straff DE kan få! At mine skattepenger skal gå til inn og ut transportering i fengsel og rettsvesen gjør det hele enda mer irriterende.

Anonymous poster hash: 451de...11a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg var deg, ville jeg ringt det aktuelle politidistriktet og spurt etter den juristen som har saken. Da kan han/hun svare deg på hva som er planen videre, når den blir sendt til retten og så videre.

Når du husker lite eller ingenting av hendelsen, er ikke tilståelsessak aktuelt. Du må derfor forberede deg på at det blir tatt ut en tiltale og saken vil gå som en hovedforhandling, med tre dommere, aktor og vitner. Da vil du få oppnevnt forsvarer av retten (som det offentlige betaler), og som du vil kunne spørre om mange av tingene du lurer på.

Ved vold mot politiet får man som klar hovedregel ubetinget fengselsstraff, i området 14-30 dager. Det skal veldig mye til for å gjøre unntak fra dette, men det hender hvis volden ikke er for alvorlig og vedkommende har personlige problemer av spesiell art. Dette kan du snakke med forsvareren din om.

Anonymous poster hash: 5308f...fbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å tro at dette vil føre til fengselsstraff.

Du blir trolig nødt til å betale saksomkostninger og et beløp av størrelsesorden 20.000,-

Dersom du ikke har råd til egen advokat, kan det hende at du har krav på fri rettshjelp.

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut de mulighetene.

Du aner jo ikke hva du snakker om. Greit at du sikkert vil hjelpe, men nå villeder du bare. Hvis saken gjelder vold mot politiet, er det aldri snakk om kun bot.

Anonymous poster hash: 5308f...fbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du aner jo ikke hva du snakker om. Greit at du sikkert vil hjelpe, men nå villeder du bare. Hvis saken gjelder vold mot politiet, er det aldri snakk om kun bot.Anonymous poster hash: 5308f...fbf

Jeg nekter å tro at TS vil få ubetinget fengsel for å tuppe en politimann i leggen,

selv om praksis skal være ubetinget fengsel ved bruk av vold mot offentlig tjenestemann.

Selv om det er viktig å skape presidens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg nekter å tro at TS vil få ubetinget fengsel for å tuppe en politimann i leggen,

selv om praksis skal være ubetinget fengsel ved bruk av vold mot offentlig tjenestemann.

Selv om det er viktig å skape presidens

Da anbefaler jeg at du leser deg opp på rettspraksis. Hva du personlig synes er riktig straff, er ikke relevant her.

Anonymous poster hash: 5308f...fbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da anbefaler jeg at du leser deg opp på rettspraksis. Hva du personlig synes er riktig straff, er ikke relevant her.

Anonymous poster hash: 5308f...fbf

Jeg har ikke utgitt meg for å være verken advokat eller jurist, men sagt hva jeg tror blir utfallet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke reise til USA. Utover det tror jeg ikke det vil skape så mange problemer.

Anonymous poster hash: af522...7f9

Den er kjip.. blir ikke mye shopping da..

Anonymous poster hash: 7bc65...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke utgitt meg for å være verken advokat eller jurist, men sagt hva jeg tror blir utfallet.

Men du baserer deg jo tydeligvis ikke på kunnskap om rettspraksis, så da antar jeg du bygger på egne meninger? Hva ellers skulle det vært når du ikke kan noe om dette? Tviler som sagt ikke på at du prøver å hjelpe, men det er meningsløst å si at TS antakelig får en bot når det er helt feil. Jeg kommer ikke til å diskutere mer med deg i denne tråden.

Anonymous poster hash: 5308f...fbf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...