Gå til innhold

Undulat som stakk av for 2 år siden.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en venn som hadde en undulat for ca 2 år siden. Det som er her er at han skulle rense buret og lot fuglen fly inne i huset, og når faren kom hjem og åpnet døren så fløy fuglen ut, og har ennå ikke kommet tilbake.

Jeg ble oppringt av vennen min her om dagen som sa at han hadde sett bilde av en fugl på nettet som lignet veldig på han som var i nærområdet om noen savnet den, jeg fikk selv se bilde og ja det lignet veldig på undulaten hans.

Så til spørsmålet mitt: Kan en tam undulat overleve ute i naturen i 2 år, så kommer tilbake igjen? Hadde ikke trodd det men, kanskje jeg tar feil?

På forhånd takk for svar.



Anonymous poster hash: 46a99...a47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ikke de fleste undulater like ut?

Anonymous poster hash: 4aafa...42f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er forsåvindt enig med deg der. Men lignet veldig på hans fugel altså. Men kan selvsagt være en annen undulat også.



Anonymous poster hash: 46a99...a47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undulater ser veldig like ut, med mindre man ser dem ved siden av hverandre, eller sammenligner bilder, da ser man de små finessene som gjør at de ser så forskjellige ut likevel.

Men til TS' opprinnelige spørsmål;
Det er ikke helt umulig at en undulat kan overleve i to år om den havner i en vill trekkfuglflokk eller finner et varmt sted å overvintre hvor det også er tilstrekkelig tilgang til mat, men det er usannsynlig med tanke på den norske vinteren.

Undulater lever vilt i Australia, så de er definitivt ikke laget for lange og kalde vintre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva stod det om undulaten på nettet da?

Det som sto på nettet var følgende: Noen som savner undulaten sin? Og fikk selv se det, og lignet veldig på han undulat. Men mange undulater er jo like.

Anonymous poster hash: 46a99...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undulaten har ikke vært sett siden mars 2013. At dden har overlevd vet jeg ikke, men lignet veldig på hans fugl.



Anonymous poster hash: 46a99...a47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo ingenting å tape på å kontakte de som la det ut. Og om ingen andre melder seg kan kanskje han ta vare på den, om det er hans eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Han har fortalt dette til andre venner av seg, og de sa han var dyremisshandler som lot undulaten fly ut, og kan si med en gang at dette var et uhell som kan skje alle.



Anonymous poster hash: 46a99...a47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhell skjer. Dessverre.

Men ofte blir nok undulater fuglemat ganske kjapt om de flyr ut :( De er et veldig lett bytte for rovfugler.



Anonymous poster hash: bb84a...b94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jean Valjean

Jeg er ingen ekspert men jeg kan ikke helt se for meg at en undulat skal ha overlevd i Norge ute i naturen i 2 år.

Den kan nok overleve sommeren og kanskje en stund ut på våren. Men jeg har ingen tro på at den kan overleve igjennom høsten og ihvertfall ikke vinteren i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det er jo mulig!

1: den har bodd hos noen andre, rømt derfra også, og endt opp der den er nå.

2: den har havnet i en trekkfugl flokk og overlevd frem til nå, men da hadde den nok blitt veldig vill for mennesker etter to år.

Da jeg bodde i USA så var det faktisk en undulat slm levde sammen med spurveflokken! De kom til fuglefonten i Hagen hver dag og spiste mat i Hagen! Vi prøvde å fange den for vi visste den ikke kom til å overleve vinteren, men selv om den var nysgjerrig på oss, så fikk vi dessverre aldri tak i den :(

Anonymous poster hash: d200e...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, undulater ser ikke like ut!! Finnes mange forskjellige farger og mønstre! Og selv om de har samme farge og mønster ser man forskjell om mann kjenner dem :)

Anonymous poster hash: d200e...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mest sannsynlig har den ikke overlevd, men jeg vet om mange oppdrettere som lar fuglene være ute hele året. Fuglene (inkludert undulater) kan da velge fritt mellom å være inne og ute. Mange velger å være ute. Så det er ikke sånn at den nødvendigvis fryser ihjel.



Anonymous poster hash: ebdbd...f75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En undulat hadde aldri overlevd ute i norsk natur i 2 år.

Undulater kommer i mange farger, og selv om mange tror de har skaffet seg en "sjelden" fargevariant, så er det ofte ikke tilfellet. Undulaten som dere så på nett var nok ikke hans, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Dere har kanskje et poeng her. Skal sjekke dette opp med kameraten min, og høre om han har tatt kontakt med personen som la dette ut på nett.

Tusen takk for mange gode svar :)



Anonymous poster hash: 46a99...a47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden den fløy ut på vinteren, døde den garantert raskt etterpå, enten av kulde, av matmangel eller som rovdyrsnacks.



Anonymous poster hash: 6ace2...6a5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Jeg har snakket med kameraten min, og viste seg at det ikke var hans fugl. Men ville bare høre her inne for å være på den sikkre siden.

Undulater overlever ikke norsk vinter, og har sikkert dødd rett etterpå som noen sier her.

Men takk for mange gode svar.



Anonymous poster hash: 46a99...a47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...