Gå til innhold

Endometriose skravling

Fremhevede innlegg

Gjest tenalady
Skrevet

Lurer meg inn i tråden her siden jeg mistenker at jeg har endometriose.

Til tider så har jeg så vondt i både magen og ryggen at jeg nesten ikke klarer å gå. Ved et par tilfeller vurderte jeg å gå hjem fra jobb pga smerter som var så sterke at jeg måtte løpe inn på do fordi det var rett før jeg kastet opp.

Og sex? Au! Skjer ikke i de periodene!

Er også veldig øm i magen, og det stikker på en måte helt nederst i mageregionen.

Dette starter rundt eggløsning og det forblir slik til menstruasjonen er over. Og litt til.

Jeg skal til gynekolog for å sjekke dette, men jeg har ikke bestilt time enda. Den som er flinkest her i området er selvfølgelig privatpraktiserende, så det blir kostbart og ikke noe man får henvisning til.

Er det slik at man må krangle for å få operasjon? Er det egentlig noe poeng i å sette i gang med utredning og mas på helsevesenet?

Jeg måtte foreslå endo selv hos legen og forlanget henvisning til SUS. Har før det vert hos flere fastleger og gynoer. Der dem ikke fant noen ting. På sus fant de heller ikke noe, men henviste meg til lap. Er bare å si til legen at du ønsker henvisning videre hvis du har tatt ultralyd og gyn undersøkelse uten funn.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til tider så har jeg så vondt i både magen og ryggen at jeg nesten ikke klarer å gå. Ved et par tilfeller vurderte jeg å gå hjem fra jobb pga smerter som var så sterke at jeg måtte løpe inn på do fordi det var rett før jeg kastet opp.

Og sex? Au! Skjer ikke i de periodene

Er også veldig øm i magen, og det stikker på en måte helt nederst i mageregionen.

Dette starter rundt eggløsning og det forblir slik til menstruasjonen er over. Og litt til

Jeg skal til gynekolog for å sjekke dette, men jeg har ikke bestilt time enda. Den som er flinkest her i området er selvfølgelig privatpraktiserende, så det blir kostbart og ikke noe man får

henvisning til.

Er det slik at man må krangle for å få operasjon? Er det egentlig noe poeng i å sette i gang med utredning og mas på helsevesenet?

Har ikke så lyst til å bruke mye tid og krefter på å svare i denne tråden.

Men hensikten med å bli undersøkt og å få behandling er å bremse sykdommen før den evt. Får vokst seg stor og ødelegger mye i bukhulen. Bl.a. tarm.

Påstanden om at private har mest kunnskap stemmer ikke etter min kunnskap om endometriose. Spørsmålet er mer hvor alvorlig de ulike legene tar sykdommen. Kom deg til lege og bli grundig undersøkt!

Anonymous poster hash: 4c965...8c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg vært til utredning i over 2 år for endometriose. Har hatt kikhullsoperasjon også.

Det eneste de har funnet er litt blod og litt væske i bukhulen et par ganger. På kikhullsoperasjonen fant de ingenting.

De sier de tror jeg kan ha endometriose bak livmor, men vet ikke. Har gått på Provera nå, men det funker ikke fordi jeg blør hele tiden uansett.

Så jeg er egentlig helt oppgitt. Ingen finner ut hva som feiler meg, og det neste nå er at jeg må på smerteteam

Anonymous poster hash: e745d...6ba
Gjest tenalady
Skrevet

Nå har jeg vært til utredning i over 2 år for endometriose. Har hatt kikhullsoperasjon også.

Det eneste de har funnet er litt blod og litt væske i bukhulen et par ganger. På kikhullsoperasjonen fant de ingenting.

De sier de tror jeg kan ha endometriose bak livmor, men vet ikke. Har gått på Provera nå, men det funker ikke fordi jeg blør hele tiden uansett.

Så jeg er egentlig helt oppgitt. Ingen finner ut hva som feiler meg, og det neste nå er at jeg må på smerteteam

Huff.. det hørtes forferdelig ut. Men kunne de ikke se bak livmor på lap? Jeg hadde der og det fant de på første lap. Håper virkelig at du får god hjelp. :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ubrukelig er systemet hvis de ikke kan sjekke bak livmor og/eller tarm da?

Anonymous poster hash: 411dd...7b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ubrukelig er systemet hvis de ikke kan sjekke bak livmor og/eller tarm da? Anonymous poster hash: 411dd...7b3

Fossa douglasi er mellom livmor og endetarm og helt vanlig å undersøke dette området ved lap og mistanke om endometriose.

Har du vært på et lite lokalsykehus?

Har de funnet usynlig endometriose?

Ikke spørsmål til den jeg siterer med hun over der.

• Liker 1
Skrevet

Jeg måtte foreslå endo selv hos legen og forlanget henvisning til SUS. Har før det vert hos flere fastleger og gynoer. Der dem ikke fant noen ting. På sus fant de heller ikke noe, men henviste meg til lap. Er bare å si til legen at du ønsker henvisning videre hvis du har tatt ultralyd og gyn undersøkelse uten funn.

Det kan bli ganske mye mas for å få sjekket det i det hele tatt da altså, selv om jeg ikke går via fastlege.

Hva tenker folk her at er grensa for legevakt? Føler at slike ting blir bagatellisert, så ved sterke smerter så må en nesten bli sjekket i det det står på for at de skal se hvor voldsomme smertene kan bli slik at de ikke kan avfeie det som "bare menssmerter".

Har ikke så lyst til å bruke mye tid og krefter på å svare i denne tråden.

Men hensikten med å bli undersøkt og å få behandling er å bremse sykdommen før den evt. Får vokst seg stor og ødelegger mye i bukhulen. Bl.a. tarm.

Påstanden om at private har mest kunnskap stemmer ikke etter min kunnskap om endometriose. Spørsmålet er mer hvor alvorlig de ulike legene tar sykdommen. Kom deg til lege og bli grundig undersøkt!

Jeg har ikke sagt at de private har bedre kompetanse. Det jeg sa var at akkurat hun som har best kompetanse på dette her i området praktiserer privat. Og derfor går jeg direkte til henne i stedet for gjennom fastlege og videre til en som tar i mot henvisninger med kanskje litt kunnskap om det meste.

AnonymBruker
Skrevet

Huff.. det hørtes forferdelig ut. Men kunne de ikke se bak livmor på lap? Jeg hadde der og det fant de på første lap. Håper virkelig at du får god hjelp. :blomst:

Nei, de sier at da må de ta ut livmor for å se bak, og de kan ikke bare sterilisere meg heller :)

Legene og gynekologene gjør virkelig alt de kan, og når ingenting hjelper blir de ganske oppgitt de også :/

AnonymBruker
Skrevet

Fossa douglasi er mellom livmor og endetarm og helt vanlig å undersøke dette området ved lap og mistanke om endometriose.

Har du vært på et lite lokalsykehus?

Har de funnet usynlig endometriose?

Ikke spørsmål til den jeg siterer med hun over der.

Jeg har vært på et lite lokalsykehus ja, men det virker som om at de gynekologene som er der vet hva de gjør. Jeg har også forøvrig vært på UL på et større sykehus, og de fant heller ikke noe.

De fant en klump de ikke visste hva var i magen min, men det var visst ikke noe spesielt og heller ikke endometriose.

De sa ihvertfall at de ikke kunne se bak livmor.

Jeg har god hjelp av akupunktur, men har ikke god råd og det koster en del hos fysio å gå til det hver uke det også. Jeg går allerede til fysio 2 av andre grunner 2 ganger i uka og er mer enn opptatt med andre plager for tiden som er myye verre enn smertene jeg sliter med i korsrygg og magen, og så får jeg så mye smertestillende også at det hjelper i grunn på smertene i mage og rygg også.

Jeg har også god hjelp av å sove med hele ryggen på en hotellpute. Så jeg gjør det jeg kan da.

AnonymBruker
Skrevet

Endometriose kan ikke helbredes, den kan holdes i sjakk, for å unngå at den får vokse fritt.

Når kvinner med endometriose kommer i overgangsalderen slutter og plagene med smerter.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for potensielt skadelige helseråd, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

AnonymBruker
Skrevet

Endometriose kan ikke helbredes, den kan holdes i sjakk, for å unngå at den får vokse fritt.

Når kvinner med endometriose kommer i overgangsalderen slutter og plagene med smerter.

Hvordan forklarer du da at jeg kjenner noen som har blitt helt kvitt endometriose?

Anonymous poster hash: 908f5...dd5

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for kommentar til moderering. Dette skal tas direkte til moderator, enten på pm eller på ris og ros.

Minner også om følgende regel for kropp- og helse-rommet:

Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere medfelleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Skrevet

Når kvinner med endometriose kommer i overgangsalderen slutter og plagene med smerter.Anonymous poster hash: 4c965...8c8

Endometriose vokser bare når man menstruerer. Når man ikke har menstruasjon under lange perioder, som under svangerskap, amming, kunstig overgangsalder, så går endometriosen tilbake. Den kan gå så langt tilbake at personen blir helt kvitt den.

AnonymBruker
Skrevet

Endometriose vokser bare når man menstruerer. Når man ikke har menstruasjon under lange perioder, som under svangerskap, amming, kunstig overgangsalder, så går endometriosen tilbake. Den kan gå så langt tilbake at personen blir helt kvitt den.

Ikke riktig.

Myths and misconceptions in Endometriosis - http://endometriosis.org/resources/articles/myths/

Anonymous poster hash: 0b3ef...f81

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan forklarer du da at jeg kjenner noen som har blitt helt kvitt endometriose?

Anonymous poster hash: 908f5...dd5

Noen har avansert Endometriose, uten noen symptomer. Har denne personen hatt en operasjon der legene så til sin forbauselse at sykdommen hadde forsvunnet? Eller har bare symptomene forsvunnet?

Er forskjell på aktiv inflammatorisk Endometriose og ikke aktiv Endometriose.

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Gjest tenalady
Skrevet

Er inne i en vond periode nå med mye smerter. Noen som har noen motiverende ord eller tips for å takle disse periodene der ting blir litt ekstra tungt?. :trist:

Gjest Uhumskheter
Skrevet

Og sex? Au! Skjer ikke i de periodene! 

Dette starter rundt eggløsning og det forblir slik til menstruasjonen er over. Og litt til. 

Jeg skal til gynekolog for å sjekke dette, men jeg har ikke bestilt time enda. Den som er flinkest her i området er selvfølgelig privatpraktiserende, så det blir kostbart og ikke noe man får henvisning til. 

Dette har jeg og! Har fått gynotime i august. Får se hva som skjer. Er så slitsomt å grue seg hinsides til å ha mens fordi man vet hva som kommer.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan bli ganske mye mas for å få sjekket det i det hele tatt da altså, selv om jeg ikke går via fastlege. 

Hva tenker folk her at er grensa for legevakt? Føler at slike ting blir bagatellisert, så ved sterke smerter så må en nesten bli sjekket i det det står på for at de skal se hvor voldsomme smertene kan bli slik at de ikke kan avfeie det som "bare menssmerter". 

Jeg har ikke sagt at de private har bedre kompetanse. Det jeg sa var at akkurat hun som har best kompetanse på dette her i området praktiserer privat. Og derfor går jeg direkte til henne i stedet for gjennom fastlege og videre til en som tar i mot henvisninger med kanskje litt kunnskap om det meste. 

Synes man skal begrense seg med å dra til legevakten. Det er ingenting de kan undersøke der for å gjøre noe fra eller til. Om man trenger resept på smertestillende så kan man ordne det hos lege.

Det kommer pasienter etter med potensielt livstruende tilstander, som blir bagatellisert pga smertepasienter som misbruker legevakten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...