Gjest tenalady Skrevet 16. april 2015 #1 Skrevet 16. april 2015 Hei hei Er det noen andre som har endometriose her? Hvis noen vil skravle litt om endo greier er jeg med
Cerasus Skrevet 16. april 2015 #2 Skrevet 16. april 2015 Jeg har blitt henvist til gyn for å undersøke om jeg har endo. Håper ikke det, men har dessverre mange symptomer på det... Hvordan er det for deg å ha det?
Gjest tenalady Skrevet 17. april 2015 #3 Skrevet 17. april 2015 Jeg har blitt henvist til gyn for å undersøke om jeg har endo. Håper ikke det, men har dessverre mange symptomer på det... Hvordan er det for deg å ha det? Jeg fikk diagnosen i januar i år etter lap. Jeg har vert heldig egentlig, har hørt om mange som har hatt det verre enn meg. Jeg sliter med sterke mens smerter ved mensen og ved trening spedielt jogging (aner ikke hvorfor). Har de siste åra fått mer og mer murring utenom mens og har vert plaget med forstoppelse og ofte trodd at jeg begynte å bli syk, sånn uvanlig trøtt og verk i kroppen. Var etter jeg startet å få mens smerter utenom mensen jeg fant ut at det kunne være endo. Og det var det gitt. Har bare fått vanlig minipillene som behandling og smertestillende (naproxen). Så er ikke så mye forskjell utenom at jeg vet at smertene ikke er farlige og at jeg er litt tankefull rundt dette med fertilitet.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #4 Skrevet 17. april 2015 Har du hatt cyster som kanskje må fjernes? Og hvordan er det når man finner ut at man har det, må man ta ultralyd/lap regelmessig for å sjekke hvordan det ser ut innvendig? Jeg må få sjekket meg, har mange av symptonene. Skal vel ikke være normalt å besvime når man får mensen. Anonymous poster hash: 7c184...7be
Gjest tenalady Skrevet 17. april 2015 #5 Skrevet 17. april 2015 Har du hatt cyster som kanskje må fjernes? Og hvordan er det når man finner ut at man har det, må man ta ultralyd/lap regelmessig for å sjekke hvordan det ser ut innvendig? Jeg må få sjekket meg, har mange av symptonene. Skal vel ikke være normalt å besvime når man får mensen. Anonymous poster hash: 7c184...7be Hei. Nei har ikke hatt cyster. Besvimelse ved mensen er ikke normalt nei. Har opplevd det selv og trodde det bare skulle være sånn at man lå å spydde og ikke fungerte .. 😳
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #6 Skrevet 17. april 2015 Hei. Nei har ikke hatt cyster. Besvimelse ved mensen er ikke normalt nei. Har opplevd det selv og trodde det bare skulle være sånn at man lå å spydde og ikke fungerte .. Takk for svar! Nei, det er jo ikke normalt. Ingen smertestillende funker heller, for jeg rekker ikke ta de i tide. Får selvfølgelig gjerne mensen på formiddagen og, så har flere ganger skjedd at jeg bare må forte meg hjem så jeg kan legge meg i fosterstilling. Syns det er litt ekkelt å vite at det kan være utfordrende å få barn. Det er vel umulig for legene å vite hvorvidt en er infertil? Anonymous poster hash: 7c184...7be
Cerasus Skrevet 17. april 2015 #7 Skrevet 17. april 2015 Cyster er ikke endometrioserelatert, jeg tror kanskje du tenker på PCOS? Jeg har svært sterke menstruasjonssmerter, smerter nederst i ryggen, og får økt kroppstemperatur når jeg har mensen. Ganske irriterende, men overlevbart. Jeg er også betenkt mtp. fertilitet... For jeg vil jo gjerne sette liv til verden etterhvert jeg også. :-/
Gjest tenalady Skrevet 17. april 2015 #8 Skrevet 17. april 2015 Takk for svar! Nei, det er jo ikke normalt. Ingen smertestillende funker heller, for jeg rekker ikke ta de i tide. Får selvfølgelig gjerne mensen på formiddagen og, så har flere ganger skjedd at jeg bare må forte meg hjem så jeg kan legge meg i fosterstilling. Syns det er litt ekkelt å vite at det kan være utfordrende å få barn. Det er vel umulig for legene å vite hvorvidt en er infertil?Anonymous poster hash: 7c184...7be Tror ikke man vet sikkert før man begynner å prøve, men sånn er det jo faktisk for alle 😁 Huff kjenner meg igjen i det du forteller, jeg får ofte mens om natta og da våkner jeg av smertene. Men jeg synes naproxen hjelper men det holder ikke med dosen jeg har fått av legen, men de sa at det var greit og ta litt mer så lenge det ikke var hver dag jeg trengte smertestillende. Har lyst å unngå sterke medisiner så lenge jeg kan. 😳
Gjest tenalady Skrevet 17. april 2015 #9 Skrevet 17. april 2015 Cyster er ikke endometrioserelatert, jeg tror kanskje du tenker på PCOS? Jeg har svært sterke menstruasjonssmerter, smerter nederst i ryggen, og får økt kroppstemperatur når jeg har mensen. Ganske irriterende, men overlevbart. Jeg er også betenkt mtp. fertilitet... For jeg vil jo gjerne sette liv til verden etterhvert jeg også. :-/ Har ikke satt meg så inn i alt men vet at man kan ha både cyster (vann og sjokolade) og endo (har en venninne som har begge deler) Så tror jeg at man kan ha cyster uten at det er pcos. Er ikke 100% sikker altså så vvis noen har fakta så hyl ut 😄
AnonymBruker Skrevet 17. april 2015 #10 Skrevet 17. april 2015 Cyster er ikke endometrioserelatert, jeg tror kanskje du tenker på PCOS? Leste litt om det nå, man kan visst ha "sjokolade-cyster" (for et navn..) Endometrie-cyster: Disse kalles også sjokoladecyster. De består av vev som ligner på det som normalt finnes på innsiden av livmoren, og fremstår som eggstokk-cyster når de fester seg til overflaten av eggstokkene. Sjokoladecyster kan også forekomme på mange andre steder i kroppen. Det kalles da endometriose. Anonymous poster hash: 7c184...7be
Cerasus Skrevet 17. april 2015 #11 Skrevet 17. april 2015 Oi, det var ny informasjon for meg... Høres ubehagelig ut med cyster. :/
Gjest tenalady Skrevet 17. april 2015 #12 Skrevet 17. april 2015 Leste litt om det nå, man kan visst ha "sjokolade-cyster" (for et navn..) Endometrie-cyster: Disse kalles også sjokoladecyster. De består av vev som ligner på det som normalt finnes på innsiden av livmoren, og fremstår som eggstokk-cyster når de fester seg til overflaten av eggstokkene. Sjokoladecyster kan også forekomme på mange andre steder i kroppen. Det kalles da endometriose.Anonymous poster hash: 7c184...7be Hehe ja for et navn! Gidd og ødelegg sjokolade 😝
Cerasus Skrevet 17. april 2015 #13 Skrevet 17. april 2015 (endret) Ja! Det jeg tenkte også. Jeg er veldig spent på gyn-timen min over helga. Hvordan fant du ut at du hadde det? Tror du man egentlig kan få noe svar fra gyn på om man har endo? Leste at man må sjekke med kikkhullsoperasjon for å være sikker, men gynekologene har kanskje noen andre tegn de kan se etter (utover sånne sjokoladecy ...) Endret 17. april 2015 av Cerasus
Gjest tenalady Skrevet 17. april 2015 #14 Skrevet 17. april 2015 Ja! Det jeg tenkte også. Jeg er veldig spent på gyn-timen min over helga. Hvordan fant du ut at du hadde det? Tror du man egentlig kan få noe svar fra gyn på om man har endo? Leste at man må sjekke med kikkhullsoperasjon for å være sikker, men gynekologene har kanskje noen andre tegn de kan se etter (utover sånne sjokoladecy ...) Jeg har vert hos gyno med og uten ultralyd flere ganger uten at de så noe. Så må lap til for å stille sikker diagnose
Cerasus Skrevet 17. april 2015 #15 Skrevet 17. april 2015 Lurer på om alder har noe å si for de med endometriose, mtp. fertilitet... Har du hørt noe om det?
melatonin Skrevet 17. april 2015 #16 Skrevet 17. april 2015 Hehe ja for et navn! Gidd og ødelegg sjokolade De blir og kaldt blodcyster hvis du føler det er bedre Sjokolade vil jeg forbinde med noe positivt. Jeg har mistanke om å ha endometriose, men har ikke sjekker det enda. Lurer på om alder har noe å si for de med endometriose, mtp. fertilitet... Har du hørt noe om det? Det har litt å si ja. Noen er så sterkt rammet at de ikke kan bære barn fra de er ganske unge.. Men så klart alt er forskjellig fra pers til pers..
Gjest tenalady Skrevet 17. april 2015 #17 Skrevet 17. april 2015 Lurer på om alder har noe å si for de med endometriose, mtp. fertilitet... Har du hørt noe om det? Nei det vet jeg ingenting om. Jeg er 27 hvor gammel er du?
Cerasus Skrevet 17. april 2015 #18 Skrevet 17. april 2015 (endret) 28. Jeg mener å ha hørt at graviditet hjelper mot endometriose, forresten. Tror det var grunnet bl.a. endrede hormonnivåer. Endret 17. april 2015 av Cerasus
Gjest tenalady Skrevet 17. april 2015 #19 Skrevet 17. april 2015 28. Jeg mener å ha hørt at graviditet hjelper mot endometriose, forresten. Tror det var grunnet bl.a. endrede hormonnivåer. Ja det har jeg og hørt 😁
Cerasus Skrevet 17. april 2015 #20 Skrevet 17. april 2015 De blir og kaldt blodcyster hvis du føler det er bedre Sjokolade vil jeg forbinde med noe positivt. Jeg har mistanke om å ha endometriose, men har ikke sjekker det enda. Det har litt å si ja. Noen er så sterkt rammet at de ikke kan bære barn fra de er ganske unge.. Men så klart alt er forskjellig fra pers til pers.. Åja, det visste jeg ikke. Tenker du å undersøke senere, eller kun gjøre det hvis du skulle få problemer med å få barn og sånt?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå