Gå til innhold

'Straffet' for å være flink på jobb!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir så irritert! Vi er ca. 7 stykker på mitt team, der vi har fordelt faste geografiske områder oss imellomoss imellom. La oss si jeg jobber på NAV da ( gjør ikke det) og vi har fordelt geografiske områder innad i bydelen mellom oss 7 på teamet. Jeg er relativt nyansatt, og da jeg tok over mitt område var det masse saker der som kunne avsluttes og strykes av listen. Jeg halverte listen min fra januar til nå. Nå på personalmøtet klaget andre over at de har så mange saker på sin liste, at de ikke rakk over de nye sakene som hadde kommet inn. Da foreslår sjefen at jeg kan ta de sakene, for kollegaene mine, som egentlig er utenfor mitt område. For 'jeg har sett på listene, og du står ikke oppført med like mange saker som de andre'. Så dette er takken for å være effektiv og gjøre jobben min! Jeg blir nedlesset med andres jobb! Nå begynner jeg å se et mønster her. De andre drar ut sakene sine i det lengste for å slippe å ta imot nye!

Blir så frustrert! På en måte har jeg lyst å kapitulere og gjøre det samme som mine kollegaer, og ikke være så effektiv. Samtidig vet jeg at jeg ikke har samvittighet til det... :( what to do?

Anonymous poster hash: 20219...f18

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det opp med lederen din. Si det som det er, at du har jobbet hardt for å bli ferdig med sakene mens de andre har hatt sine saker mye lenger uten å få ut fingeren, og spør om lederen vil at du også skal dra sakene ut slik dine kollegaer gjør. For hvis takken for effektiv, hard jobbing er å måtte dra en ytterligere del av lasset for de andre, så slutter effektiviteten her og nå. Det er lov å si ifra.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med lederen din. Si det som det er, at du har jobbet hardt for å bli ferdig med sakene mens de andre har hatt sine saker mye lenger uten å få ut fingeren, og spør om lederen vil at du også skal dra sakene ut slik dine kollegaer gjør. For hvis takken for effektiv, hard jobbing er å måtte dra en ytterligere del av lasset for de andre, så slutter effektiviteten her og nå. Det er lov å si ifra.

Ja jeg tenker å gjøre det, samtidig så må hun jo være vel vitende om denne praksisen. Hun har vært lederen der i 10 år. Dette kan umulig være noen nyhet. Tror hun innfinner seg med at visse arbeidstakere er ikke så effektive, og har gitt opp å gjøre noe med det. ( hva skal man gjøre med fast ansatte kommunearbeidere i 50 årene som slacker på jobb?) de er sikret i alle bauer og kanter, og gjør som de vil. Tror sjefen øynet et håp med en ung nyutdannet ansatt...

TS

Anonymous poster hash: fc231...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å jobbe som du har gjort da? Altså gjøre mer og jobbe mer effektivt enn dine kolleger? Isåfall hadde jeg krevd mer lønn.

Det jeg ville gjort er rett og slett gjøre de ekstra oppgavene du har fått. Og jobb like hardt og effektivt i en måned eller to, og se om det gjentar seg. Gjør det det, og du klarer helt fint å jobbe slik uten å stresse deg ut, så hadde jeg tatt det opp og brukt de forrige ukene som et eksempel på at du faktisk er mer effektiv, og en bedre resurs for firmaet du jobber for, og at du dermed fortjener og krever bedre betalt.

Endret av Timza
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å jobbe som du har gjort da? Altså gjøre mer og jobbe mer effektivt enn dine kolleger? Isåfall hadde jeg krevd mer lønn.

Det er ikke særlig enkelt i det offentlige.

Anonymous poster hash: 1d038...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke særlig enkelt i det offentlige.

Anonymous poster hash: 1d038...6f3

Joda, kjenner flere som jobber i det offentlige som har fått forhandlet frem bedre lønnsavtaler. Det viktigste er at man står på kravene og viser til arbeidet man gjør.

Det du sier er med andre ord noe folk flest trur, og også årsaken til at folk flest ikke gidder prøve engang og heller "slacker av" pga de kommer unna med det. Disse folkene vil være de samme folkene som sitter bak samme pulten i 40 år uten å klatre noen plass i arbeidslivet sitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er det i omtrent alle jobber uten provisjon, det er bare å se på noen av trådene her hvordan mentaliteten er blant slackere. Sjefen sier noe om effektivitet/arbeidsinnsats og de begynner å gråte i strie strømmer og sykmelder seg pga "det psykososiale arbeidsmiljøet leder til depresjon" eller lignende. Mange har et tankesett med en attribusjonsteori hvor det alltid er eksterne "urettferdige" forhold som har skyld i at den personen ikke presterer, det er helt utenkelig at en selv har noe å gå på.



Anonymous poster hash: f0683...a8b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å jobbe som du har gjort da? Altså gjøre mer og jobbe mer effektivt enn dine kolleger? Isåfall hadde jeg krevd mer lønn.

Det jeg ville gjort er rett og slett gjøre de ekstra oppgavene du har fått. Og jobb like hardt og effektivt i en måned eller to, og se om det gjentar seg. Gjør det det, og du klarer helt fint å jobbe slik uten å stresse deg ut, så hadde jeg tatt det opp og brukt de forrige ukene som et eksempel på at du faktisk er mer effektiv, og en bedre resurs for firmaet du jobber for, og at du dermed fortjener og krever bedre betalt.

Hmmm... Du sier noe der ja... Kanskje det er veien å gå? Samtidig er det ganske strenge regler/normer for lønnsforhandlinger i det offentlige?

Anonymous poster hash: fc231...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det i omtrent alle jobber uten provisjon, det er bare å se på noen av trådene her hvordan mentaliteten er blant slackere. Sjefen sier noe om effektivitet/arbeidsinnsats og de begynner å gråte i strie strømmer og sykmelder seg pga "det psykososiale arbeidsmiljøet leder til depresjon" eller lignende. Mange har et tankesett med en attribusjonsteori hvor det alltid er eksterne "urettferdige" forhold som har skyld i at den personen ikke presterer, det er helt utenkelig at en selv har noe å gå på.

Anonymous poster hash: f0683...a8b

Hehe, ja du sier noe her ja. Alle de andre maler og maler om at mitt område er jo tross alt det letteste, med mindre 'trykk'. Rart det der, da min forgjenger hadde like mange saker som dem, og det er JEG som er faktoren som har lettet 'trykket' i dette området. Nei de skylder på alt annet utenfor seg selv. Det værste er at jeg kanskje hadde syntes det var greit om de hadde hatt en annen holdning til det. ( jeg er ung og engasjert) hadde de isteden sagt ' jøss 'Siri' så flink og effektiv du har vært, jeg ser at du har gjort en formidabel jobb, kunne du tenke deg å hjelpe til å rydde opp i dette området også?' så hadde jeg sikkert gjort det. Men nå blir det liksom lagt frem som om jeg har den enkleste jobben og det skumleste mangle om jeg ikke hjalp de som har en vanskeligere jobb enn meg...

TS

Anonymous poster hash: fc231...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja du sier noe her ja. Alle de andre maler og maler om at mitt område er jo tross alt det letteste, med mindre 'trykk'. Rart det der, da min forgjenger hadde like mange saker som dem, og det er JEG som er faktoren som har lettet 'trykket' i dette området. Nei de skylder på alt annet utenfor seg selv. Det værste er at jeg kanskje hadde syntes det var greit om de hadde hatt en annen holdning til det. ( jeg er ung og engasjert) hadde de isteden sagt ' jøss 'Siri' så flink og effektiv du har vært, jeg ser at du har gjort en formidabel jobb, kunne du tenke deg å hjelpe til å rydde opp i dette området også?' så hadde jeg sikkert gjort det. Men nå blir det liksom lagt frem som om jeg har den enkleste jobben og det skumleste mangle om jeg ikke hjalp de som har en vanskeligere jobb enn meg...

TS

Anonymous poster hash: fc231...966

Drit i hva de sier. Det viktigste for din del er å bli sett av sjefen. Hun eller han vet nok selv hvilket område som er hardest og ikke, og hvis du plutselig tar 10% av 6 områder i tillegg til ditt område, så putter du jo deg selv på en pidestal. Jobb som faen, og bli først ferdig denne måneden også, selv med ekstra jobb, og du står der plutselig som den beste og den som de tjener mest på. Vips så blir du lagt merke til av sjefen til sjefen i tillegg, og du vil bli husket om du om 3 år søker jobb lengre opp i systemet.

Ta det som en utfordring rett og slett. Du kan jo uansett før eller siden begynne å "slacke" du også om lønnsforhandlinger ikke går igjennom. Jeg hadde uansett tatt sjansen på min egen fremtid fremfor å føle meg snurt over at jeg hadde jobbet litt ekstra. Tenk litt lengre rett og slett.

Endret av Timza
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det deg noe å jobbe effektivt egentlig? Du skal jo uansett være på jobb en gitt periode, så hvorfor ikke jobbe? Dersom denne tendensen fortsetter vil du jo fort utmerke deg og kunne få fordeler i form av lederansvar osv. Evt får du bytte til en jobb i det private, dersom dette ikke lar seg gjøre i det offentlige.



Anonymous poster hash: 89f98...643
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at TS bør jobbe ræva av seg for at 'sjefen skal se henne' - for det er det faktisk ikke verdt. Spesielt ikke i det offentlige. Når det har lagt seg en slik ukultur på en arbeidsplass, typisk med eldre, kvinnelige arbeidstakere som skyldnere, så er det en kultur som man ikke blir kvitt før slackerne går av med pensjon/ufør. Dette har jeg selv sett flere eksempler på. Når en ung, nyutdannet kvinne (og sikkert menn også, for den saks skyld) kommer inn på kontoret og faktisk LIKER jobben sin og forsøker å YTE noe skapes det allerede der en avstand mellom den eksisterende 'hurpeklikken' (i mangel på bedre ord) og den nye. I deres øyne blir hun den som setter dem i et dårlig lys, og måten de sanksjonerer mot henne på er 1) å prøve å sverte henne - "hun har et mye enklere saksfelt enn OSS ANDRE", 2) legge jobben sin over på henne - "du som er så fort ferdig kan sikkert ta disse sakene også", og sist men ikke minst er det ofte slik at de går sammen i grupper mot vedkommende, og i verste fall ender det med at de forsøker å gjøre det ubehagelig for henne på jobb.

I det offentlige er det ikke så enkelt som i det private. Det er ikke slik at 'bare man blir sett av sjefen' så har man plutselig en lederstilling eller høyere lønn. Det er det verken økonomi eller mulighet til rent juridisk - tror du virkelig ikke det ville blitt rabalder hvis noen av disse andre mente de hadde ansienniteten på sine side..? Dessuten kommer det helt an på hva slags jobb det er snakk om at TS har i utgangspunktet.

Jeg synes TS heller bør ta dette opp med lederen sin. Både attituden til de andre på jobben, hvor mye hun faktisk har jobbet nettopp for å få ned sin liste over saker på vent, og hvordan det oppleves at hard jobbing blir straffet med å få dyttet på seg andres latskap.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det i omtrent alle jobber uten provisjon, det er bare å se på noen av trådene her hvordan mentaliteten er blant slackere. Sjefen sier noe om effektivitet/arbeidsinnsats og de begynner å gråte i strie strømmer og sykmelder seg pga "det psykososiale arbeidsmiljøet leder til depresjon" eller lignende. Mange har et tankesett med en attribusjonsteori hvor det alltid er eksterne "urettferdige" forhold som har skyld i at den personen ikke presterer, det er helt utenkelig at en selv har noe å gå på.

Anonymous poster hash: f0683...a8b

Pfft. Jeg har jobbet med provisjon og du har samme type mennesker i den typen miljøer og. De samme jævlene som slacker i offentlige stillinger vil når de jobber med provisjon kun ta de enkleste oppgavene, kun velge de enkleste løsningene, drite i alt og kun gjøre det som passer dem selv best.

Feks om det kommer 100 kunder inn i butikken og det er 3 ansatte, det bedriften hadde tjent best på er at hver av de 3 ansatte jobber godt med hver eneste kunde og tjener mest mulig per salg. Tar unna 33 kunder hver.

Men i stedet så har du slackere som heller velger å bruke lite tid på kundene, tar 50 kunder unna, selger i gjennomsnitt for lite per kunde men selger allikevel for mest og tjener best selv, rett og slett på grunn av at de tar flere kunder.

Bedriften taper på det.

Kollegaene taper på det.

De selv tjener.

Du finner den typen personer i alle slags former i alle slags bedrifter.

Anonymous poster hash: 1d038...6f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drit i hva de sier. Det viktigste for din del er å bli sett av sjefen. Hun eller han vet nok selv hvilket område som er hardest og ikke, og hvis du plutselig tar 10% av 6 områder i tillegg til ditt område, så putter du jo deg selv på en pidestal. Jobb som faen, og bli først ferdig denne måneden også, selv med ekstra jobb, og du står der plutselig som den beste og den som de tjener mest på. Vips så blir du lagt merke til av sjefen til sjefen i tillegg, og du vil bli husket om du om 3 år søker jobb lengre opp i systemet.

Ta det som en utfordring rett og slett. Du kan jo uansett før eller siden begynne å "slacke" du også om lønnsforhandlinger ikke går igjennom. Jeg hadde uansett tatt sjansen på min egen fremtid fremfor å føle meg snurt over at jeg hadde jobbet litt ekstra. Tenk litt lengre rett og slett.

Ja det var det da, her er det jo ingen penger med i bildet, dette er en kommunal jobb, tviler på det med lønnsforhandlinger egentlig. Men jeg skal absolutt prøve det, vi har medarbeidersamtaler nå før sommeren så jeg kan jo prøve det frem til da, da har jeg dratt et større lass enn de andre i 6 mnd.

TS

Anonymous poster hash: fc231...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes TS heller bør ta dette opp med lederen sin. Både attituden til de andre på jobben, hvor mye hun faktisk har jobbet nettopp for å få ned sin liste over saker på vent, og hvordan det oppleves at hard jobbing blir straffet med å få dyttet på seg andres latskap.

Selvsagt kan hun det. Det er meget lite konstruktivt, men mulig.

For som ts sier: dette mennesket har ledet avdelingen i 10 år. Enten vet h*n hvordan det står til og er ikke god nok i sin jobb til å motivere de andre ansatte til å jobbe raskere. Eller så er h*n dum nok til å ikke vite. Etter 10 år. I et slikt miljø blir ts "hun sytete nydama" om hun sier fra.

Om ts jobber, motiverer og holder koken så kan faktisk en person (helt uten lederstilling) endre både tempo og innstilling slik at avdelingen arbeider effektivt. Ironien er: dersom du er effektiv så blir du mindre stresset. Så straks de andre er hektet så er endringen gjort. Mer arbeid på mindre tid fører til mindre press.

Anonymous poster hash: bb2a9...574

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det deg noe å jobbe effektivt egentlig? Du skal jo uansett være på jobb en gitt periode, så hvorfor ikke jobbe? Dersom denne tendensen fortsetter vil du jo fort utmerke deg og kunne få fordeler i form av lederansvar osv. Evt får du bytte til en jobb i det private, dersom dette ikke lar seg gjøre i det offentlige.

Anonymous poster hash: 89f98...643

Nei det gjør ikke det, jeg har kapasitet, det er bare prinsippet. Og det at de i tillegg skal lempe på meg andres jobb også skal fremstille det slik at dette gjøres fordi de andre har en mer krevende jobb enn meg. Hadde det blitt fremstilt anderledes ville jeg nok ikke brydd meg, men nå sitter jeg igjen med en følelse av å bli 'brukt' av kollegaene mine...

TS

Anonymous poster hash: fc231...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja det var det da, her er det jo ingen penger med i bildet, dette er en kommunal jobb, tviler på det med lønnsforhandlinger egentlig. Men jeg skal absolutt prøve det, vi har medarbeidersamtaler nå før sommeren så jeg kan jo prøve det frem til da, da har jeg dratt et større lass enn de andre i 6 mnd.

TS

Anonymous poster hash: fc231...966

Man kan da tjene godt selv i det kommunale. Spørsmålet er vell om det er muligheter for å gå opp i systemet der du jobber? Altså jobber du jo hardt og er den beste for å på sikt tjener mer på det. Mens kjærringene sitter igjen og klager på den neste nye jenta som jobber som deg, så vil både du og henne gå forbi dem fordi dere utmerker dere, og gjør faktisk en innsats.

Er det slik at du ikke har muligheten til noe der, så forstår jeg jo slackingen. Men da hadde jeg rett og slett bare jobbet godt og hardt for å få en god attest om et år eller to når du ikke gidder mer og skal bytte jobb, og samtidig holde øynene åpne for å kunne dra på intervju til andre jobber i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at TS bør jobbe ræva av seg for at 'sjefen skal se henne' - for det er det faktisk ikke verdt. Spesielt ikke i det offentlige. Når det har lagt seg en slik ukultur på en arbeidsplass, typisk med eldre, kvinnelige arbeidstakere som skyldnere, så er det en kultur som man ikke blir kvitt før slackerne går av med pensjon/ufør. Dette har jeg selv sett flere eksempler på. Når en ung, nyutdannet kvinne (og sikkert menn også, for den saks skyld) kommer inn på kontoret og faktisk LIKER jobben sin og forsøker å YTE noe skapes det allerede der en avstand mellom den eksisterende 'hurpeklikken' (i mangel på bedre ord) og den nye. I deres øyne blir hun den som setter dem i et dårlig lys, og måten de sanksjonerer mot henne på er 1) å prøve å sverte henne - "hun har et mye enklere saksfelt enn OSS ANDRE", 2) legge jobben sin over på henne - "du som er så fort ferdig kan sikkert ta disse sakene også", og sist men ikke minst er det ofte slik at de går sammen i grupper mot vedkommende, og i verste fall ender det med at de forsøker å gjøre det ubehagelig for henne på jobb..

Kommentar til siste avsnitt: Kjære ts. Jeg stakk meg ut på jobb, og ble ofte roset av sjefen for flott arbeid. De andre kollegene startet å gjøre livet mitt surt, noe som resulterte i at jeg mistet jobben. Rykter, løgn, baksnakking, ignorering, ekstra arbeidsoppgaver (fra andre ansatte) økte i omfang og med en dårlig peronalleder, fikk jeg sparken. For han trodde ikke på meg at alt var løgn for å psyke meg ut. Get this! To måneder før ble jeg kåret til månedens ansatt for -bedriftnavn- Norge.

Forsiktig med å stikke deg for mye ut. Sjefen vil elske deg, men dine kolleger vil mislike og hate deg.

Anonymous poster hash: d54e0...c8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar til siste avsnitt: Kjære ts. Jeg stakk meg ut på jobb, og ble ofte roset av sjefen for flott arbeid. De andre kollegene startet å gjøre livet mitt surt, noe som resulterte i at jeg mistet jobben. Rykter, løgn, baksnakking, ignorering, ekstra arbeidsoppgaver (fra andre ansatte) økte i omfang og med en dårlig peronalleder, fikk jeg sparken. For han trodde ikke på meg at alt var løgn for å psyke meg ut. Get this! To måneder før ble jeg kåret til månedens ansatt for -bedriftnavn- Norge.

Forsiktig med å stikke deg for mye ut. Sjefen vil elske deg, men dine kolleger vil mislike og hate deg.

Anonymous poster hash: d54e0...c8d

Nettopp. Gjør en dårlig jobb og bli belønnet.

Anonymous poster hash: 1d038...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett det flere ganger i jobben min. Nyutdannede står på, og unnskyld meg, smisker med leder , viser seg frem osv. ( ikke at du TS gjør det da, det vet jeg ikke) Slapp av, du har et langt arbeidsliv foran deg.

Anonymous poster hash: efaca...145

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...