Gå til innhold

Skrekkveldet i Spania: En kvinnes ord om familievold, voldtekt er sant til det motsette er bevist


Gjest oleoh

Anbefalte innlegg

Det er slett ikke nødvendig at utfallet blir så galt som det blir pr i dag. Dette er et spørsmål om lovgivning. Men så lenge de som lager lovene for det meste er menn, vil de ikke tillate lovanvendelse som tar kvinnenes overgrepshistorier på alvor.

Det handler om et prinsipp som forøvrig gjelder for det meste, nemlig at "tiltalte er uskyldig inntil det motsatte er bevist".

Det vil si at hvis jeg f.eks. anmelder deg til politiet for å voldtatt meg på fest lørdag 28. august 2009, så er det ikke din oppgave å måtte motbevise at du gjorde dette akkurat da, og hvis du ikke har noe alibi på noe annet, så er du skyldig. Vi kan ikke ha det sånn, for da vil mange få livene sine fullstendig ødelagt på grunn at noen som krangler med deg vil få deg dømt.

Min erfaring er at politiet og voldteksmottak er flinke med ofrene når ting blir anmeldt og gjør det som kan gjøres. En venninne av meg voldtatt i vinter, gjerningsmannen blir mest trolig dømt nå snart i en rettsak, de fant det som trengs av bevis for å få tatt han, så det er bra.

Det er selvfølgelig trist at mange slipper unna, men det er enda verre om vi burer inne masse folk for slike ting uten bevis, for falske anklager, det skjer allerede, og det ville vært flere av dem dersom det hadde vært omvendt bevisbyrde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det handler om et prinsipp som forøvrig gjelder for det meste, nemlig at "tiltalte er uskyldig inntil det motsatte er bevist".

Det vil si at hvis jeg f.eks. anmelder deg til politiet for å voldtatt meg på fest lørdag 28. august 2009, så er det ikke din oppgave å måtte motbevise at du gjorde dette akkurat da, og hvis du ikke har noe alibi på noe annet, så er du skyldig. Vi kan ikke ha det sånn, for da vil mange få livene sine fullstendig ødelagt på grunn at noen som krangler med deg vil få deg dømt.

Det er selvfølgelig trist at mange slipper unna, men det er enda verre om vi burer inne masse folk for slike ting uten bevis, for falske anklager, det skjer allerede, og det ville vært flere av dem dersom det hadde vært omvendt bevisbyrde.

Omvendt bevisbyrde kan føre til at noen få dømmes uskyldig. De færreste kvinner er imidlertid så uærlige at de går til det skritt å anmelde falskt bare fordi de vil hevne seg på en mann de er blitt uvenner med. Dersom straffene for voldtekt i tillegg økes betydelig, vil terskelen for å anmelde falskt bli enda høyere. Det å få dømt noen tusen overgripere må da være langt viktigere enn ulempen ved at en eller to blir uskyldig dømt.

Anonymous poster hash: 35502...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt bevisbyrde kan føre til at noen få dømmes uskyldig. De færreste kvinner er imidlertid så uærlige at de går til det skritt å anmelde falskt bare fordi de vil hevne seg på en mann de er blitt uvenner med. Dersom straffene for voldtekt i tillegg økes betydelig, vil terskelen for å anmelde falskt bli enda høyere. Det å få dømt noen tusen overgripere må da være langt viktigere enn ulempen ved at en eller to blir uskyldig dømt.

Anonymous poster hash: 35502...86a

Du ser altså nesten ingen moralske problemer med at staten skal kunne hive folk i fengsel i 21 år med mindre de kan bevise at de ikke har utført et lovbrudd? Skal denne kreative rettsforståelsen også kunne brukes for andre lovbrudd?

Anonymous poster hash: 33af6...43f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt bevisbyrde kan føre til at noen få dømmes uskyldig. De færreste kvinner er imidlertid så uærlige at de går til det skritt å anmelde falskt bare fordi de vil hevne seg på en mann de er blitt uvenner med. Dersom straffene for voldtekt i tillegg økes betydelig, vil terskelen for å anmelde falskt bli enda høyere. Det å få dømt noen tusen overgripere må da være langt viktigere enn ulempen ved at en eller to blir uskyldig dømt.

Det finnes mange onde mennesker her ute, som også er hevngjerrige og virker å få problemer med å anmelde noen falsk. Det dømmes jo allerede flere for å levere falske anmeldelser, og det skal jo i grunn ganske mye til før det skjer.

Tenk deg situasjonen der alle menn skal gå rundt å være redde for å krangle med kvinner, fordi de vet at hun kan få han fengslet ved en slik falsk anklage. Det er ganske ille i grunn, og vil neppe være bra for forholdet mellom menn og kvinner.

Bare tenk på alle fedrene der ute i landet vårt som betaler massevis i barnebidrag uten å nærmest ha muligheten til å ha noe samvær med barna. Det er mange kvinner der ute som ikke behandler menn noe godt, akkurat som det dessverre er ganske mange voldtektsmenn.

Å være for omvendt bevisbyrde vitner om mangel på samfunnsforståelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kvinne, jeg har blitt voldtatt, og jeg ønsker meg absolutt ikke omvendt bevisbyrde! Er du klar over hvor mange kvinner som hadde misbrukt dette? Kjæresten er utro og du hater han, "åååh han voldtok meg, putt han i fengsel og ødelegg livet hans, slik han ødela mitt". Mange jenter vokser opp som prinsesser der de lærer at de er viktigst av alle og fortjener bare det beste...

Jeg anmeldt aldri voldtekten, vi var begge fulle, hadde holdt på en stund, hadde sovet hos han flere ganger allerede og trodde jeg kunne stole på han. Våknet av at han hadde sex med meg. Jeg kan ikke garantere at jeg faktisk ble voldtatt, jeg var alt for full den kvelden, han skjenket meg vel og merke, men det kan godt hende jeg hadde gitt tegn til at det var greit. Han snakket aldri med meg etter den natten, så han visste nok hva han gjorde, men jeg husker ikke hva som skjedde før sexen og vil ikke anmelde noen for noe jeg ikke kan garantere.

Anonymous poster hash: 2ffb2...361

Så det kan være at du hadde fyllesex? Hva sier han da? Er han enig i at han er en voldtektsmann? Har du tatt det opp med ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt bevisbyrde kan føre til at noen få dømmes uskyldig. De færreste kvinner er imidlertid så uærlige at de går til det skritt å anmelde falskt bare fordi de vil hevne seg på en mann de er blitt uvenner med. Dersom straffene for voldtekt i tillegg økes betydelig, vil terskelen for å anmelde falskt bli enda høyere. Det å få dømt noen tusen overgripere må da være langt viktigere enn ulempen ved at en eller to blir uskyldig dømt.

Anonymous poster hash: 35502...86a

Hvorfor er det så viktig å straffe mennesker? Hvorfor ikke forsøke å få færre anmeldelser i stedet og heller forsøke å oppføre seg littegranne i stedet for å hele tiden sette seg selv i inn i situasjoner det er vanskelig og komme ut av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det så viktig å straffe mennesker? Hvorfor ikke forsøke å få færre anmeldelser i stedet og heller forsøke å oppføre seg littegranne i stedet for å hele tiden sette seg selv i inn i situasjoner det er vanskelig og komme ut av?

Det har for det første med rettferdighet å gjøre. Den som bryter loven, skal straffes. Politets mål burde være å avdekke alle lovbrudd og sørge for rett straff hver gang dette er en aktuell reaksjon.

Det er viktig å holde forbryteren unna for å beskytte samfunnet mot vedkommende.

Videre er den avskrekkende effekten viktig for å hindre andre i å begå liknende forbrytelser. Straffen må stå i forhold til forbrytelsens alvorlighetsgrad. Voldtekt dreier seg om å ødelegge en kvinnes liv, og det bør derfor straffes på linje med overlagt (evt forsettelig) drap.

Straff skal bidra til få forbryteren til å angre på det hen har gjort og gi mulighet til å rehabilitere vedkommende. For voldtekt trengs lang tids behnadling og rehabilitering, hvilket understreker behovet for lang fengselsstraff.

Hevn mot den som har forvoldt skade, er også et viktig element, dog ikke første prioritet.

Alle kvinner må oppfordres til å anmelde et hvert seksuelt overgrep, grove så vel som mindre alvorlige. Det må bli allmenn aksept for absolutt nulltoleranse for slik kriminalitet.

Anonymous poster hash: 35502...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har for det første med rettferdighet å gjøre. Den som bryter loven, skal straffes. Politets mål burde være å avdekke alle lovbrudd og sørge for rett straff hver gang dette er en aktuell reaksjon.

Det er viktig å holde forbryteren unna for å beskytte samfunnet mot vedkommende.

Videre er den avskrekkende effekten viktig for å hindre andre i å begå liknende forbrytelser. Straffen må stå i forhold til forbrytelsens alvorlighetsgrad. Voldtekt dreier seg om å ødelegge en kvinnes liv, og det bør derfor straffes på linje med overlagt (evt forsettelig) drap.

Straff skal bidra til få forbryteren til å angre på det hen har gjort og gi mulighet til å rehabilitere vedkommende. For voldtekt trengs lang tids behnadling og rehabilitering, hvilket understreker behovet for lang fengselsstraff.

Hevn mot den som har forvoldt skade, er også et viktig element, dog ikke første prioritet.

Alle kvinner må oppfordres til å anmelde et hvert seksuelt overgrep, grove så vel som mindre alvorlige. Det må bli allmenn aksept for absolutt nulltoleranse for slik kriminalitet.

Anonymous poster hash: 35502...86a

Om du og kjæresten din puler på ferie i dubai, - og plutselig er du sur og sinna fordi han ikke lot det gå for deg først, - et alvorlig overgrep som krever rettferdig gjengjeldelse. Kunne du anmeldt en mann for voldtekt i et land hvor man har dødsstraff for voldtekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du og kjæresten din puler på ferie i dubai, - og plutselig er du sur og sinna fordi han ikke lot det gå for deg først, - et alvorlig overgrep som krever rettferdig gjengjeldelse. Kunne du anmeldt en mann for voldtekt i et land hvor man har dødsstraff for voldtekt?

Dette er ikke et alvorlig overgrep i henhold til norsk lov. Det er derfor ikke tilstrekkelig for anmeldelse. Dersom kjæresten hadde begått et reelt overgrep, ville jeg ventet med å anmelde til vi var kommet tilbake til Norge, da jeg er motstander av dødsstraff og ikke kunne akseptert risiko for en slik straffereaksjon.

Ut fra et likestillingsperspektiv er det imidlertid et interessant spørsmål om det at bare den ene får orgasme, kan være grunnlag for erstatningskrav. Så lenge sexen hele tiden var frivillig, er det vanskelig å se at en kan lage noen paragraf i straffeloven som rammer den som ikke klarte å gi den andre orgasme samtidig som hen fikk det selv. Det kunne imidlertid vært laget en lov som definerte slike hendelser som kjønnsdiskriminering av den som ikke fikk utbytte av sexen, noe som kunne gi grunnlag for rett til erstatning.

Anonymous poster hash: 35502...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du og kjæresten din puler på ferie i dubai, - og plutselig er du sur og sinna fordi han ikke lot det gå for deg først, - et alvorlig overgrep som krever rettferdig gjengjeldelse. Kunne du anmeldt en mann for voldtekt i et land hvor man har dødsstraff for voldtekt?

Herregud, Waco. Du kommer ofte med sånne absurde eksempler som har nada med problemstillingen i tråder å gjøre.

Anonymous poster hash: 4a25b...7bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et alvorlig overgrep i henhold til norsk lov. Det er derfor ikke tilstrekkelig for anmeldelse. Dersom kjæresten hadde begått et reelt overgrep, ville jeg ventet med å anmelde til vi var kommet tilbake til Norge, da jeg er motstander av dødsstraff og ikke kunne akseptert risiko for en slik straffereaksjon.

Ut fra et likestillingsperspektiv er det imidlertid et interessant spørsmål om det at bare den ene får orgasme, kan være grunnlag for erstatningskrav. Så lenge sexen hele tiden var frivillig, er det vanskelig å se at en kan lage noen paragraf i straffeloven som rammer den som ikke klarte å gi den andre orgasme samtidig som hen fikk det selv. Det kunne imidlertid vært laget en lov som definerte slike hendelser som kjønnsdiskriminering av den som ikke fikk utbytte av sexen, noe som kunne gi grunnlag for rett til erstatning.

Anonymous poster hash: 35502...86a

Hvor stor erstatning da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, Waco. Du kommer ofte med sånne absurde eksempler som har nada med problemstillingen i tråder å gjøre.

Anonymous poster hash: 4a25b...7bd

Hva som er et overgrep er en høyst subjektiv følelse. Det blir litt som hva som føles som straff.

Og det er jo som alle vet forskjellig fra person til person. En mann du liker lar du jo knulle deg på helt andre måter enn en mann du misliker. Det er derfor det blir ansett som et overgrep at en mann legger hånden sin på låret til en kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...