Gå til innhold

Enkelt å bli førstegangsgravid som 39- eller 40-åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel bare å prøve det,og se hvordan det går.Kanskje er du en av dem som blir lett gravid,og kanskje ikke.Selv om man har alderen i mot seg kan man vel gi det et forsøk om man vil.

Kjenner selv flere som har fått barn i aldersgruppen 37-40 og ingen av disse barna har vært syke.

Teoretisk sett er sannsynligheten større for å få barn med f.eks.Downs ja,men samtidig får gravide over 38 år en tettere oppfølging enn de yngre,derfor går det bra med de fleste.

Kjenner ei som jobber med barn/ungdom med spesielle behov, og de fleste foreldrene er gjerne unge og har "normal" alder.

Vi må jo håpe og krysse fingrene for at det ordner seg for deg! At du er frisk har selvsagt mye å si- men det er også mange faktorer ved fertilitet som ikke kan kontrolleres.

Jeg må kommentere utsagnet ditt- "39 år er ingen alder i dag"- og det er helt riktig, på de aller fleste områder! Vi venter lenger med å etablere oss, få jobb, finne partner - men rent biologisk er dessverre 39 år mye - kvinner er fortsatt "designet" for å få barn sent i tenårene og i 20-årene!

Anonymous poster hash: 1aae8...169

Det er de ikke, fordi man lever lenger og der derfor fruktbare lenger. Før i tiden levde man til man var ca 40-50. Klart det biologiske forandrer seg når man nå kan leve til man er 85-90-100+

Anonymous poster hash: 2c59d...ab3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil påstå at dette er individuelt. Noen sliter med å bli gravide som unge i 20 årene, da holder ikke argumentet ditt! Ei på 40+ kan ha bedre egg enn ei på 25. Alle har ikke samme kropp selv om de har samme alder, vi eldres alle svært forskjellige, bare ta dere en titt rundt dere.

Halle Berry fikk barn, en velskapt gutt med naturlig fødsel og det hele ( egne egg ) da hun v ar 48.

Tanta mi var 49 , da hun fikk ei velskapt datter. Mange av kvinnene i min familie har fått barn seint, for første gang, nesten alle i 40 årene, og alle har fått velskapte barn!

Leste om ei britisk dame som fikk naturlig barn da hun var 59. Hun så veldig ung ut for alderen, og sa at hun alltid har følt seg mye yngre enn sin biologiske alder. Alle reagerte med avsky da hun ble gravid, så hun holdte det nesten for seg selv etterpå, men har idag en velskat sønn på 10 år, når hun selv er 69. Hun er i veldig god form ( holder seg langt bedre enn de fleste på sin alder ), og sa hun følte det var en gave å bli mor så seint.

Det er ikke sånn at alle kropper passer best å få barn i 20 årene, det er for sort hvitt tankegang, da vi som sagt er veldig forskjellig pga gener og livsstil.

Anonymous poster hash: 2c59d...ab3

Ja, det er store individuelle forskjeller men ser du på det store bildet så ER det unektelig mye lettere å bli gravid som tyveåring enn som førtiåring. Så det er en sjanse å ta å vente til man er førti og ta sjansen på at man er en av de heldige. Litt dumt å finne ut da at løpet allerede var kjørt fir 10 år siden. Så uten å kjenne ts sin historie, og bare ved å se på fakta, så er det mest realistiske svaret at det kan komme til å bli vanskelig å bli gravid. Et par solskinnshistorier fra eller til endrer ikke på det.

Anonymous poster hash: 60f44...998

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo ikke at man BØR få barn i tenårene- erru gæren!! Jeg konstaterer bare ren fakta- biologisk sett er kroppen helt på topp hva gjelder fertilitet, graviditet og fødsel i den alderen.

Anonymous poster hash: 1aae8...169

Egentlig burde man få barn i begynnelsen av 20-årene, og heller studere når man er ferdig med å få barn. Dette gjelder kvinner, menn kan jo studere når de vil.

Men så er det ikke alle som har møtt noen når de er i 20-årene, og det er ikke alle som føler for å få barn da heller.

Jeg har selv vært i 20-årene, og jeg følte ikke for å bli barn i det hele tatt. Dessuten møtte jeg aldri noen i 20-årene.

Nå er jeg i 30-årene, og bryr meg egentlig ikke. Jeg vet jeg har god helse og ser veldig ung ut, så jeg kan fint få barn når jeg er i 40-årene, og nærmere 50.

Kanskje jeg aldri vil oppleve å bli bestemor, men jeg har selv aldri hatt besteforeldre, så det har ingenting med alder å gjøre. Alt kan skje.

Anonymous poster hash: 905e7...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som jobber med barn/ungdom med spesielle behov, og de fleste foreldrene er gjerne unge og har "normal" alder.

Det er de ikke, fordi man lever lenger og der derfor fruktbare lenger. Før i tiden levde man til man var ca 40-50. Klart det biologiske forandrer seg når man nå kan leve til man er 85-90-100+

Anonymous poster hash: 2c59d...ab3

Hvorfor er man fruktbar lenger fordi man lever lenger? At vi lever lenger har noe med at vi klarer å kurere sykdom bedre enn vi gjorde før, men dette virker jo ikke inn på fruktbarheten.

Anonymous poster hash: bc380...d1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er man fruktbar lenger fordi man lever lenger? At vi lever lenger har noe med at vi klarer å kurere sykdom bedre enn vi gjorde før, men dette virker jo ikke inn på fruktbarheten.

Anonymous poster hash: bc380...d1c

Jo.Levesettet vi har i dag i forhold til før har ihvertfall ført til en forskyvning i når jenter kommer i puberteten:

For 150 år siden kom vi i puberteten ved 17-årsalderen. Siden da har debutalderen for menstruasjonen rast ned i takt med endret ernæring og livsstil. Bedre helse har modnet oss, rent kroppslig.

http://www.tv2.no/a/1675739

Om denne endringen også har påvirket hvor lenge man er fruktbar er også noe det forskes på,så hvem vet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg i 30-årene, og bryr meg egentlig ikke. Jeg vet jeg har god helse og ser veldig ung ut, så jeg kan fint få barn når jeg er i 40-årene, og nærmere 50.

Anonymous poster hash: 905e7...f2c

Aldringen av eggstokkene skjer uavhengig av om du har ungt utseende hud og er spenstig kropp! Det er forutbestemt ved antall egganlegg som ble produsert i fosterlivet, og eggene blir av dårlig kvalitet når reservene begynner å brukes opp. Du kan ikke bruke utseendet som indikator på situasjonen i eggstokkene. Hvis du er villig til å bruke donoregg er det oftest trygt å vente til over 40, men det anbefales ikke hvis du vil ha barn av egne egg.

Jeg måtte vise leg på polet sist da jeg var 35 år gammel, men har prøvd i nesten 2 år inkludert ivf på å få barn siden da.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ei som jobber med barn/ungdom med spesielle behov, og de fleste foreldrene er gjerne unge og har "normal" alder.

Det er de ikke, fordi man lever lenger og der derfor fruktbare lenger. Før i tiden levde man til man var ca 40-50. Klart det biologiske forandrer seg når man nå kan leve til man er 85-90-100+

Anonymous poster hash: 2c59d...ab3

Det tar lang tid før genpoolen forandrer seg, så det vil ikke skje i vår tid at fruktbarheten tilpasser seg ny levealder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her nevner at man skulle komme til omtrent å angre og at man skulle fått barn tidligere...men hva med dem som ikke finner seg en mann da? Skal de bare ta en og få en unge med en de ikke kanskje engang liker? Er man helt åndssvake blitt? Det er jo dessuten ikke sånn, selv om man får det inntrykket fra denne tråden, at unge kvinner er de beste til å få barn...mange kan heller ikke få barn. Alder har der ingenting med fruktbarhet å gjøre.

Anonymous poster hash: 55f28...503

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her nevner at man skulle komme til omtrent å angre og at man skulle fått barn tidligere...men hva med dem som ikke finner seg en mann da? Skal de bare ta en og få en unge med en de ikke kanskje engang liker? Er man helt åndssvake blitt? Det er jo dessuten ikke sånn, selv om man får det inntrykket fra denne tråden, at unge kvinner er de beste til å få barn...mange kan heller ikke få barn. Alder har der ingenting med fruktbarhet å gjøre.

Anonymous poster hash: 55f28...503

Det er nettop en av de fordommene kvinner møter når de får barn sent,dvs.i slutten av 30- og begynnelsen av 40-årene.Desverre finnes det en del folk som ikke forstår at dette kan ha mange årsaker,og ikke bare er selvvalgt.

Dessuten reagerer jeg på holdningene og ordlyden som ofte brukes:En kvinne på 38 er en "gammel mor" og møtes med skepsis og forakt,mens en som blir far i 50-60 årene ofte heies fram og omtales som en "moden far".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinternatt

http://www.babycentre.co.uk/a6155/your-age-and-fertility

Og her er en graf som viser sjansen friske kvinner har for å bli gravide etter alder, 20-åringer har 86% sjanse for å bli gravide, mens 40-åringer har 36% sjanse. Så det er en markant forskjell, ja.

Javisst, og søker man på siden så kommer denne linken her opp: http://www.babycentre.co.uk/a1013991/getting-pregnant-in-your-40s

Blablablablabla...

It may seem like there's a long list of all the things that can worry you as a 40-plus mum-to-be. But keep in mind that there are plenty of women in their 40s who have trouble-free pregnancies and perfectly healthy babies.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her nevner at man skulle komme til omtrent å angre og at man skulle fått barn tidligere...men hva med dem som ikke finner seg en mann da? Skal de bare ta en og få en unge med en de ikke kanskje engang liker? Er man helt åndssvake blitt? Det er jo dessuten ikke sånn, selv om man får det inntrykket fra denne tråden, at unge kvinner er de beste til å få barn...mange kan heller ikke få barn. Alder har der ingenting med fruktbarhet å gjøre.

Anonymous poster hash: 55f28...503

Ja, men alle forstår at det er forskjell på å vente fordi man ikke har truffet den rette mannen og fordi man tror man uten problem kan vente til man er like gammel som Halle Berry eller noen andre man har lest om i Se og Hør. Hvis man ikke har truffet den rette har man heller ikke noe å angre på, det sier seg selv.

Men det er jo uansett dessverre ikke sånn at naturen tar hensyn til at vi ikke har truffet noen, og dermed utsetter overgangsalderen, så problemene kan bli de samme uansett hva årsaken er til at man ventet såpass lenge. Men som sagt, dette gjaldt de som virkelig tror at det bsre er å vente så lenge man likevel føler seg ungdommelig og sprek, for det er ikke sånn det fungerer akkurat.

Anonymous poster hash: 60f44...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst, og søker man på siden så kommer denne linken her opp: http://www.babycentre.co.uk/a1013991/getting-pregnant-in-your-40s

Blablablablabla...

Nettopp!

Det er veldig vanlig å få barn i 40årene nå, og de fleste får friske babyer.

Det er og kommet mer forskning på at det er ikke bare alder som forteller hvor fruktbare man er, da ei yngre dame kan ha dårligere egg enn ei eldre. Drt hanlder mye o gener, men og livsstil. De tok prøver av egg fra kvinner med ett kosthold, for så å ta prøver igjen med de samme kvinnene med et bedre kosthold, og resultatene var oppsiktsvekkende, da eggkvaliteten hadde forbedret seg drastisk!

Anonymous poster hash: 2c59d...ab3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar lang tid før genpoolen forandrer seg, så det vil ikke skje i vår tid at fruktbarheten tilpasser seg ny levealder.

Tull. Man ser allerede at man holder seg yngre lenger, pga gener og ikke minst livsstil. Da gjelder det og fertiliteten. Noen unge strever og med å bli gravide, så synes man skal slutte å bare nevne alder angående fertlitet, da det er flere ting som spiller inn. Hvorfor kan f.eks Halle Berry få en velskapt sønn når hun er 48, mens ei på frisk og sunn dame på 25 ikke bli gravid?

Hvordan forklarer vitenskapen dette? Vitenskapen har ikkke alle svarene, men henger seg alt for mye oppi alder.

Som sagt, alt handler ikke alder. Fertilitet er komplekst, og bør behandles komplekst.

Anonymous poster hash: 2c59d...ab3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tull. Man ser allerede at man holder seg yngre lenger, pga gener og ikke minst livsstil. Da gjelder det og fertiliteten. Noen unge strever og med å bli gravide, så synes man skal slutte å bare nevne alder angående fertlitet, da det er flere ting som spiller inn. Hvorfor kan f.eks Halle Berry få en velskapt sønn når hun er 48, mens ei på frisk og sunn dame på 25 ikke bli gravid?

Hvordan forklarer vitenskapen dette? Vitenskapen har ikkke alle svarene, men henger seg alt for mye oppi alder.

Som sagt, alt handler ikke alder. Fertilitet er komplekst, og bør behandles komplekst.

Anonymous poster hash: 2c59d...ab3

Hva er det du vil fram til? Vitenskapen kan fint forklare alt dette. Alder er bare en faktor av mange, det er ikke slik at man skrur av en bryter når man førti. Så det er ikke noe unaturlig ved at noen blir gravid som 48-åring, men det er likevel ikke vanlig. Og poenget er at man ikke på forhånd kan vite hvordan det vil arte seg for ens egen kropp.

Anonymous poster hash: 60f44...998

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Man ser allerede at man holder seg yngre lenger, pga gener og ikke minst livsstil. Da gjelder det og fertiliteten. Noen unge strever og med å bli gravide, så synes man skal slutte å bare nevne alder angående fertlitet, da det er flere ting som spiller inn. Hvorfor kan f.eks Halle Berry få en velskapt sønn når hun er 48, mens ei på frisk og sunn dame på 25 ikke bli gravid?

Hvordan forklarer vitenskapen dette? Vitenskapen har ikkke alle svarene, men henger seg alt for mye oppi alder.

Som sagt, alt handler ikke alder. Fertilitet er komplekst, og bør behandles komplekst.

Anonymous poster hash: 2c59d...ab3

Fordi alder ikke er eneste faktor. Som du sier, uten at jeg skjønner hvorfor når du ikke står inne for påstanden, fertilitet er komplekst. Og individuelt. Mange har fertilitetsproblemer som ikke går på oppbrukt eggreserver. Ting som pcos kan være der fra puberteten, endometriose kan komme tidlig, noen har så dårlig medfødt eggreserve at overgangsalder kommer i 20-årene, livmoren kan ha medfødte misdannelser, eller danne muskelknuter og polypper tidligere enn vanlig, det kan være svikt i hormonkluss av andre årsaker, eggledere kan gå tett av diverse årsaker (kan oftest få barn via prøverør), fertilitetsproblemet kan også skyldes mannen, en del menn har ikke adekvat sædproduksjon selv om de er unge og friske.

Ingen av oss vet at ikke Halle Berry frøs ned eggene sine for 10 år siden. I slutten av 40-årene er det en del kvinner som er naturlig fertil, ja, og hun er kanskje det. Men det er faktisk så liten andel som da fortsatt kan bli mødre at det i Norge og Danmark ikke lenger er tillatt å gjøre prøverør på dem! Man må reise langt for å finne leger som vil prøve, selv om pasienten betaler alt!

Kvinner må få reell informasjon slik at de vet hvordan sjansene er i ulik alder. Der finnes nå også et privat tilbud i Trondheim som tilbyr undersøkelser for å prøve å forutsi hvor lenge hver enkelt sannsynligvis vil være fertil. Det kan være til hjelp for mange i begynnelsen av 30-årene som vil utsette å få barn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hengt endel på prøveforum de siste månedene og prøverne som nærmer seg 40 sliter ikke mer enn andre. De som sliter å få barn er ofte overvektige, har pcos eller mannen har dårlig sædkvalitet.



Anonymous poster hash: 0b041...0ce
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns det er egoistisk å få første barn så sent i livet.

Man nærmer seg jo 50 år innen barnet skal begynne på skolen og 60 innen det skal konfirmeres.

Det er tilsvarende de andre barnas besteforeldre.

Anonymous poster hash: bb257...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er egoistisk å få første barn så sent i livet.

Man nærmer seg jo 50 år innen barnet skal begynne på skolen og 60 innen det skal konfirmeres.

Det er tilsvarende de andre barnas besteforeldre.

Anonymous poster hash: bb257...584

Og hvorfor er dette dumt? Og dumt for hvem?

Anonymous poster hash: 8dd4c...9e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hengt endel på prøveforum de siste månedene og prøverne som nærmer seg 40 sliter ikke mer enn andre. De som sliter å få barn er ofte overvektige, har pcos eller mannen har dårlig sædkvalitet.

Anonymous poster hash: 0b041...0ce

Det er mitt inntrykk også. I vår prøveperiode så var det ingen som hadde problemer(og var under utredning) pga alder, der var pcos, endometeiose, sædkvalitet ....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...