Gå til innhold

Innvandrere som sitter i baksetet med babyen på fanget


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser dette så ofte at dette må jo være en kjent problemstilling; Mor sitter i baksetet med babyen på fanget, i stedet for å bruke bilsete.

Hvorfor blir ikke dette tatt tak i på helsestasjonen, feks mens mor er gravid?

Anonymous poster hash: d6fb6...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sett i flere år..Tror de gir faen



Anonymous poster hash: 3c20f...b51
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er trafikksikkerhet et naturlig emne å snakke om på helsestasjonen?

Ja, hvorfor ikke? Jordmor vil jeg tro er et godt sted å starte. De fleste gravide går til jordmor. Her kan hun gi informasjon om hvordan man sikrer barnet i bil. Helsestasjonen kan jo bidra og gi råd på alt annet, hvorfor ikke sikkert i bilen?

Anonymous poster hash: d6fb6...dfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du dette, så tar du helst bilde av barn og mor i bilen. Eller om du ikke klarer det så ringer du politiet og oppgir bilnummer, og sted.

Dette er strengt forbudt og å ta en risiko med barnets kropp og helse som ikke skal gjøres. Har de råd tilbil, så får de søren plystre og ha råd til å kjøpe bilstol, eller holde seg tilkollektivtransport.

Anonymous poster hash: 5b02f...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke? Jordmor vil jeg tro er et godt sted å starte. De fleste gravide går til jordmor. Her kan hun gi informasjon om hvordan man sikrer barnet i bil. Helsestasjonen kan jo bidra og gi råd på alt annet, hvorfor ikke sikkert i bilen? Anonymous poster hash: d6fb6...dfa

De fleste innvandrere som ikke er så intergrert at de får barnet plassert i barnesete, går bare til jordmor med følge av et mannlig familiemedlem.

(Dette er observert gjennom lang tid som helsearbeider.)

Anonymous poster hash: 5b02f...4cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste innvandrere som ikke er så intergrert at de får barnet plassert i barnesete, går bare til jordmor med følge av et mannlig familiemedlem.

(Dette er observert gjennom lang tid som helsearbeider.)

Anonymous poster hash: 5b02f...4cf

Det bør ikke gjøre det vanskeligere å spørre om de kjenner til bilsikring. Kunne gitt brosjyre på forskjellige språk.

Anonymous poster hash: d6fb6...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et invandrerpar som har en gutt på alderen med min gutt, hadde guttungen på fanget i forsetet. Jeg sa ifra til helsesøster om det, så fikk hun ta det opp med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder bare innvandrere altså..?

I 99 % av tilfellene jeg har observert, ja. Mennjeg er ikke over alt og ser heller ikke alt, selv om jeg bor i en stor by og farter litt nesten hver dag.

Anonymous poster hash: 5b02f...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder bare innvandrere altså..?

Jeg har heller aldri sett andre enn innvandrere gjøre dette her i Norge. Jeg bor i en innvandrertett bydel i Oslo, og jeg ser dette omtrent en gang i uken. Hver eneste gang er det noen av "våre nye landsmenn".

Anonymous poster hash: d9fcb...0b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ta taxi og bestilte med bilstol til baby på 1 år. Taxien kom, men uten barnestol. Taxisjåføren (innvandrer) mente det var unødvendig med bilstol til baby, og mente jeg burde ta babyen på fanget. Jeg nektet, og etter å ha mast og kranglet med han (hvor han himlet med øynene over den "overbeskyttende" mor) fikk jeg ham endelig til å ringe en annen bil MED bilstol.

Bruker aldri mer dette taxiselskapet.

Anonymous poster hash: de360...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A ha baby paa fanget i bil,buss eller taxi er dessverre helt vanlig i landet jeg bor i. hverken buss eller taxi , eller metro, har noe som helst sikring for barn. Det eneste folk gjor er klistre en "Baby in car" sticker paa bakruta. Paa buss maa jeg holde baby paa fanget, helt umulig a faa tak i sete for babyer:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle ta taxi og bestilte med bilstol til baby på 1 år. Taxien kom, men uten barnestol. Taxisjåføren (innvandrer) mente det var unødvendig med bilstol til baby, og mente jeg burde ta babyen på fanget. Jeg nektet, og etter å ha mast og kranglet med han (hvor han himlet med øynene over den "overbeskyttende" mor) fikk jeg ham endelig til å ringe en annen bil MED bilstol.

Bruker aldri mer dette taxiselskapet.Anonymous poster hash: de360...a1f

Skulle tatt nr og ringt selskapet og sagt i fra om oppførselen hans og det faktum at han ikke hadde barnesete.

Anonymous poster hash: b75ba...52c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et problem ja, men jeg vet ikke om informasjon fra helsesøster løser problemet heller. Det kan selvsagt hjelpe, men dette er en kultur-ting. Ikke det samme selvsagt, men sammenlign med den norske moren i USA som ( jeg husker ikke detaljene) ble politianmeldt eller noe da hun lot sin sovende baby sove utenfor kafeen i vogn mens moren satt innenfor ruten og så på. Dette sees på som ' child endangerment' i USA, men er vanlig praksis i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et problem ja, men jeg vet ikke om informasjon fra helsesøster løser problemet heller. Det kan selvsagt hjelpe, men dette er en kultur-ting. Ikke det samme selvsagt, men sammenlign med den norske moren i USA som ( jeg husker ikke detaljene) ble politianmeldt eller noe da hun lot sin sovende baby sove utenfor kafeen i vogn mens moren satt innenfor ruten og så på. Dette sees på som ' child endangerment' i USA, men er vanlig praksis i Norge.

Enig, og jeg tror mer informasjon kan bidra til å minke problemet. Altså, kultur kan også endres ved hjelp av informasjon, hvis informasjonen er konkret og enkel å forstå (type "i Norge er det IKKE akseptabelt å ha barn på fanget i bil"). De fleste mennesker greier å tilpasse seg kulturen i andre land så lenge det ikke strider med deres grunnverdier, og jeg tror innvandrere flest ikke noen grunnverdier som tilsier at barn MÅ sitte på fanget i bil. Det har bare ikke falt dem inn hvorfor det ikke er et fullgodt alternativ til bilstol, fordi "alle gjør det" hjemme. Jeg tror nok den norske moren hadde endret praksis i USA hvis hun på forhånd hadde fått vite hvor ille det blir ansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig, og jeg tror mer informasjon kan bidra til å minke problemet. Altså, kultur kan også endres ved hjelp av informasjon, hvis informasjonen er konkret og enkel å forstå (type "i Norge er det IKKE akseptabelt å ha barn på fanget i bil"). De fleste mennesker greier å tilpasse seg kulturen i andre land så lenge det ikke strider med deres grunnverdier, og jeg tror innvandrere flest ikke noen grunnverdier som tilsier at barn MÅ sitte på fanget i bil. Det har bare ikke falt dem inn hvorfor det ikke er et fullgodt alternativ til bilstol, fordi "alle gjør det" hjemme. Jeg tror nok den norske moren hadde endret praksis i USA hvis hun på forhånd hadde fått vite hvor ille det blir ansett.

Jeg tror absolutt også at informasjon hjelper, men jeg satt akkurat å tenkte på om jeg også skulle skrive det siste du sa her ( får ikke uthevet fra mob.) ja hun ene som opplevde å bli arrestert for det vil sikkert/kanskje endre det. Men hun og andre norske mødre ville ikke endret sin indre overbevisning? Jeg tror som deg at det skal mer enn informasjon til for at noen endrer synet på en kulturell praksis ( selv om det neppe er en fanesak for norske mødre og la barnet sove utenfor kafeer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår generasjon i Norge er veldig godt informert om sikkerhet i bil. Våre foreldre hadde ikke dette fokuset, og min mor feks syns ikke det hørtes så rart ut når jeg nevnte denne tråden. Jeg syns det er hårreisende å høre at noen ikke sikrer babyen/barnet skikkelig.

Så det har skjedd en (veldig positiv) endring her i Norge på kort tid. Denne holdningen er nok ikke like velutviklet hos mange innvandrere, og mer informasjon og holdningsskapende kampanjer blant disse er nødvendig.

Anonymous poster hash: ac337...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Vår generasjon i Norge er veldig godt informert om sikkerhet i bil. Våre foreldre hadde ikke dette fokuset, og min mor feks syns ikke det hørtes så rart ut når jeg nevnte denne tråden. Jeg syns det er hårreisende å høre at noen ikke sikrer babyen/barnet skikkelig.

Så det har skjedd en (veldig positiv) endring her i Norge på kort tid. Denne holdningen er nok ikke like velutviklet hos mange innvandrere, og mer informasjon og holdningsskapende kampanjer blant disse er nødvendig.

Anonymous poster hash: ac337...cc3

Hvilken generasjon tilhører du? Å sikre barna forsvarlig i bil var velkjent og vanlig for 25-30 år siden, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Hvilken generasjon tilhører du? Å sikre barna forsvarlig i bil var velkjent og vanlig for 25-30 år siden, også.

Det er bare drøye 30 år siden bilbelte bak ble påbudt i nyregistrerte biler, så å sikre barna forsvarlig har ikke vært vanlig veldig lenge. Så klart, for 30 år siden sikret man slik det den gang var mest forsvarlig i forhold til hva som var praktisk mulig, men sammenlignet opp mot hva man gjør i dag var det jo ikke like forsvarlig. Det er jo ingen tvil om at sikringen av barn i bil har utviklet seg mye de siste tiårene!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...