Gå til innhold

Fødsel - bedøvelse er for feiginger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Trolletrine

Har aldri forstått hvorfor man er mer "verdig" og flink ved å føde uten bedøvelse. For meg er hva man gjør de ni foregående månedene av større betydning.

Jeg føder med ALL den bedøvelse jeg kan , og er fornøyd med livet som feiging:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri forstått hvorfor man er mer "verdig" og flink ved å føde uten bedøvelse. For meg er hva man gjør de ni foregående månedene av større betydning.

Jeg føder med ALL den bedøvelse jeg kan , og er fornøyd med livet som feiging:-)

Min venninne valgte planlagt keisersnitt med full narkose fordi hun var redd for å føde og har svært lav smerteterskel.

Mor, barn og far har hatt det strålende sammen fra første minutt.

Hvem bryr seg om HVORDAN...så kjerring å være opptatt av hvem som gjorde hva.

Anonymous poster hash: 509e4...69c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også 2 fantastiske fødsler bak meg. Begge tok 1,5 time fra aktiv fødsel. Lystgass med nr 1 og badekar med nr 2. Men det var jo kjempevondt og hadde det vart mye lenger så hadde jeg ikke nølt med smertelindring altså. Jeg hadde vært like stolt uansett og det håper jeg du også greier å være! ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også 2 fantastiske fødsler bak meg. Begge tok 1,5 time fra aktiv fødsel. Lystgass med nr 1 og badekar med nr 2. Men det var jo kjempevondt og hadde det vart mye lenger så hadde jeg ikke nølt med smertelindring altså. Jeg hadde vært like stolt uansett og det håper jeg du også greier å være! ☺

Gratulerer med friske barn - men ingen gir deg medalje/premie for hva du gjorde eller ikke gjorde før de kom ut.

Anonymous poster hash: 509e4...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det jeg alltid sier:

Jeg har født to ganger. Den første var en grusom fødsel og jeg fikk etterhvert epidural. Den andre gikk fort og var mye mindre vond, så da behøvde jeg ikke epidural.

Det virker som om folk tror at alle fødsler med smertestillende er lette, og alle uten er tøffe. For meg var det fødselen MED epidural som var tøffest, det var jo derfor jeg fikk epidural.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om man ikke har mer smerter under fødselen enn at man ikke tør å få et dugelig nålestikk i ryggen så er det null grunn til å få epidural :) Det bør så absolutt forbeholdes dem som har så sterke smerter at de må ha det :) Ikke alle har særlig vondt når de føder, mens andre faktisk hadde dødd om de ikke hadde fått hjelp. Tenk, i u-land dør fremdeles 1 av 7 kvinner i barsel. Vi skal være ekstremt takknemlige for at vi får lov til å føde i Norge med all den helsehjelpen som det innebærer :)

Anonymous poster hash: a6077...03e

Alt dette skjønner jeg å. Men spørsmålet var om man er feig, og jeg ville bare (selvfølgelig litt oversrevent) si at jeg syns det er tøft av de som tør å ta epiduralen. Har ekstremt nåleskrekk, så den greia skremmer shiten av meg. Men hadde jeg MÅTTE for å overleve skulle jeg vell klart det å :)

Anonymous poster hash: 53fea...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Candycane

Du gjør rett og slett det du synes blir riktig for deg :) Ikke tenk på hva som er rett og galt i andres øyne, en fødsel er noe stort som skal tilrettelegges deg på best mulig måte. Mitt råd er å ikke tenke så veldig mye på hva som kommer til å skje når du skal føde, ta det som det kommer. Ofte blir det ikke sånn man ser det for seg på forhånd uansett, epidural eller ikke liksom ;) Og jordmødrene vet veldig godt hva de driver med og hva de kan gjøre for å hjelpe deg best mulig.

Tror egentlig de er tankelesere :D

Jeg gikk inn i min fødsel med åpent sinn (gledet meg faktisk), og jeg kunne ikke hatt en bedre fødsel.

Vet egentlig ikke hva som skjedde med meg, men jeg gikk inn i en "transe". Så jeg satt i senga, pusta inn lystgass og plutselig hadde det gått 3 timer og det var tid for pressing. Jeg rakk ikke å tenke så veldig mye over om jeg trengte epidural liksom :) Og hva som skjedde rundt meg de 3 timene jeg var "borte" har jeg ikke peiling på ;)

Nå hadde jo jeg en relativt kort fødsel da, veldig godt mulig at jeg hadde bedt om epidural hvis den var lengre.

Dette blir litt motsatt av din situasjon, men jeg hadde et søskenbarn som flere ganger i løpet av svangerskapet mitt sa at jeg MÅTTE ha epidural og at det ikke gikk ann å føde uten. Så det går litt begge veier :)

Det jeg skal fram til da, det spiller ingen rolle om man bruker epidural (eller andre smertestillende) eller ikke. Det viktigste er at du sitter igjen med verdens skjønneste lille gutt/jente i armene etter en "hard treningsøkt" ;)

Edit: skrivefeil

Endret av Candycane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som jeg ikke ville gjennomgått tanntrekking eller nyrestein uten bedøvelse, ville jeg heller ikke gjennomgått en fødsel uten bedøvelse. Det er naturlig med tannsmerter, nyrestein og fødsel, men det betyr ikke at det er bra. Det er naturlig å dø også, ofte på en smertefull måte.

Om en jordmor ville ha frem "urkvinnen" i meg, så hadde det blitt et kort samarbeid. I dag forventer jeg at man har medbestemmelse i behandling, det gjelder også fødsel. En såkalt naturlig fødsel ville vært svært traumatisk, og jeg inbiller meg at mange fødselsdepresjoner oppstår når kvinnen opplever å ikke bli hørt og overlatt til seg selv og smertene. Mennesket har tross alt en av de tøffeste fødslene i dyreverdenen pga det store hodet.

Anonymous poster hash: 55b71...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med friske barn - men ingen gir deg medalje/premie for hva du gjorde eller ikke gjorde før de kom ut.

Anonymous poster hash: 509e4...69c

Unnskyld? Skrev jeg noe som var feil for deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...