Gå til innhold

Hun nekter ham aksept for barnets etternavn

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

Så alt som er best for barnet er det mødre sier og bestemmer? Nope ikke alltid. Barnet har rett på farens etternavn. Som de fleste andre har. Ikke bare morens. Når mannen blir far til et barn så er det vel naturlig at han vil at barnet skal ha etternavnet hans også, selv om han ikke brydde seg så mye om det tidligere?

Barnet har fars ettenavn - som mellomnavn. Man kan ikke ha to etternavn og far var her med å velge hvordan det skulle løses den gangen barnet ble født. Bindestreksnavn er totalt meningsløst, og det mener nok moren også i dette tilfellet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Men hvorfor har ts skrevet flere ganger at far var med på å bestemme det opprinnelige navnet, at en i FAMILIEN til far reagerte på at barnet ikke bar hans navn som etternavn (kun som mellomnavn) og dermed begynte far å skape seg. Det var jo med andre ord tydeligvis ikke veldig viktig?? Også går han til så drastiske tiltak for en sånn sak så blir det vanskelig i fremtiden.Anonymous poster hash: 849f0...ef6

Fordi far er en dott som ikke har egne meninger før noen dytter de ned i halsen hans. Men da er de viktige da, så viktige at vi lager helvete for eget barn. Fabelaktig far dette. :ironi: (... og :sarkasme: ).

Skrevet

Han har fått nei av moren og da må han gi seg? Hun skal ha siste ordet? Ja hvorfor får kvinner barn med menn hvis de er så barnslige og tåpelige? Alt fedre gjør og sier er jo som oftest feil for kvinner! Hvis mora vil noe så er det greit. Hvis faren sier nei så blir det sånn mora sier uansett.. Men hvis faren vil noe og mora sier nei så blir det nei! Hva skal menn med barn hvis dama uansett skal ha siste ordet?

Jeg forstår ikke hva denne fyren har tenk med.

Det jeg sier er at dette er en ferdigsnakket diskusjon, noe som ble forhandlet og avgjort i tiden rundt fødsel. Papirer er signert og innsendt. Begge to kan da fint si nei til å ta en runde til på temaet. Bare fordi de går fra hverandre, så skal vel ikke barnet skifte navn.

• Liker 14
Skrevet

Barnet har fars ettenavn - som mellomnavn. Man kan ikke ha to etternavn og far var her med å velge hvordan det skulle løses den gangen barnet ble født. Bindestreksnavn er totalt meningsløst, og det mener nok moren også i dette tilfellet.

Det mener hun nok. Mor vet best. Jeg skjønner ikke hvorfor han lot sitt etternavn være mellomnavn. Hadde jeg aldri godtatt! Heldigvis hadde eksen min vett nok til å ha mitt til etternavn.
Skrevet

Så en eller annen i familien til far kjente plutselig at det ble viktig med en navneendring? Og det prøver far å tvinge gjennom ved å bruke press og trusler?

Råd? Joda, far må slutte å oppføre seg som en tosk.

Enig. Faren er skikkelig teit og barnslig. Virkelig ikke rette måten å gå fram på

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har min fars navn som etternavn, og min mors som mellomnavn. De er skilt. La oss si at jeg heter Bertine Abrahamsen Nilsen. Hvis jeg hadde byttet navn til Abrahamsen-Nilsen, så hadde jeg ikke hatt navnet til noen av foreldrene mine. Tror ikke det hadde blitt så populært hvis mamma tok det samme navnet som meg heller. Når jeg presenterer meg, så skjønner jo alle at begge navnene ER etternavn. Tviler på at det er mange som tror at Abrahamsen er et vanlig kvinnenavn i Norge...

Anonymous poster hash: c2f66...3d1

• Liker 3
Skrevet

Det mener hun nok. Mor vet best. Jeg skjønner ikke hvorfor han lot sitt etternavn være mellomnavn. Hadde jeg aldri godtatt! Heldigvis hadde eksen min vett nok til å ha mitt til etternavn.

Med andre ord: Dersom din eks ville endret mening så hadde du stått på andre siden i denne debatten.....Igjen, sakte applaus til deg (og de kvinnefiendtlig holdningene dine) !!

• Liker 8
Skrevet

Her er et tilfelle der en 14- åring ønsker å bytte etternavn. Hun skriver:

"Jeg har en mor som nekter meg og min far til å fjerne etternavnet mitt, og bare beholde mellomnavet mitt. er det ingen andre muligheter å få fjernet navnet uten å få tilatelse fra henne ? Jeg må ha det bort.."

Svaret er ganske langt, men konklusjonen er følgende:

Barn under 15 år får som hovedregel ikke innvilget navneendring hvis ikke begge foreldrene samtykker.

http://www.ung.no/oss/rett/56221.html

• Liker 5
Skrevet

Folkeregisteret/ skatteetatens skjema for navneendring sier følgende:

Er du under 18 år, må den eller de som har foreldreansvaret for deg samtykke i navneendringen. Dersom navneendringen gjelder et barn over 12 år, må også barnet selv samtykke.

http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/endre-navn/

Har foreldrene delt omsorg, må begge samtykke. End of discussion.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg sier er at dette er en ferdigsnakket diskusjon, noe som ble forhandlet og avgjort i tiden rundt fødsel. Papirer er signert og innsendt. Begge to kan da fint si nei til å ta en runde til på temaet. Bare fordi de går fra hverandre, så skal vel ikke barnet skifte navn.

Det hadde vel vært bedre å stå på viljen sin når barnet ble født ja! På den måten hadde de kunne skilt seg pga mor ikke vil ha far sitt etternavn på barnet. Like greit å vite det først som sist.

Anonymous poster hash: d68a0...437

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk som driver utpressing KAN vel gjøre det fordi de ikke når fram med noe som er enormt viktig for dem?

Hva koster det moren å gå med på dette, er liksom spørsmålet, tenker jeg.

Anonymous poster hash: 27d3d...745

Trykte "liker" på dette ved en feil, og får det ikke bort.

Noe så dumt som å si at det koster moren ingenting å gi seg på dette... hva blir det neste faren skal grine seg til da?

Anonymous poster hash: 7a027...08a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en fortvilt mann som har 50/50 og delt bosted for sønnen på 2 år og nå krangler de om etternavn...da sønnen ble født valgte de utradisjonelt at sønnen fikk hennes etternavn og hans som mellomnavn (!)

Nå etter bruddet så kjenner en i familie på at det ble viktig for ham at sønnen også fikk hans etternavn: dvs da blir det en pålagt bindestrek i etternavnet.

Barnets mor nekter å gi sin aksept til fars navneønske - og da svarer far med å "straffe" gjennom følgende metoder:

-Lite samarbeidsvillig (mot tidligere svært samarbeidsvillig og raus)

-Lar mor kjøpe inn alt av det de tidligere delte og spleiset på: sko/utstyr/sykler/hjelm/etc. slik at de må ha dobbelt av absolutt alt (og de er naboer)

- Far tar med hjem alt som er "sitt" fra barnehagen etter hans uker slik at mor som var vant til at f.eks gummistøvler i barnehagen bare alltid sto der men nå må de frakte alt til og fra barnehage fordi de har dobbelt av alt..

Veldig tungvint og for far kom med ønsker sitt så gikk samarbeidet om alt praktisk bra.

Noen råd? Jeg hadde ikke så mange andre råd til far enn at han bare måtte håpe hun endret seg for hun responderer ikke på trusler og press.

Går vel ikke å forandre hennes mening...hun "forholder seg til opprinnelig avtale" sier hun - men sa var alt rosenrødt og lykkelig - etter bruddet er det bo ikke slik at da fikk faren annet ønske i forhold til navn.

Og da så ha behovet med å starte 3.verdenskrig, som bare går utover barnet? Så voksent! Skaff dere en hobby!

Anonymous poster hash: d4eb0...308

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva vet du om det? Du høres ut som en verdensmester i oppblåsthet. Kom deg ned på jorden igjen!

Anonymous poster hash: 7a027...08a

Nytter ikke diskutere med Hummels/kili/ibiteu og jeg vet ikke hva alle de andre nickene hans er. han er i psykisk ubalanse fra før, hater mora til abrent sitt og er generelt psyko.

Anonymous poster hash: d4eb0...308

• Liker 5
Skrevet

Anonymous poster hash: 3f75c...8c6

Enig.. Broren til TS fremstår som en komplett idiot som er villig til å la ting gå utover barnet, kun for å straffe moren. Å skyve barna foran seg på denne måten er virkelig lavmål.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvor kommer det fram at barnet ikke har det bra? Det er jo ikke tilfellet her.

Nei, så klart, et barn har vel aldri tatt skade av dårlig samarbeid og klima mellom foreldrene. *sic*

Anonymous poster hash: 4058b...b86

• Liker 8
Skrevet

Nei, så klart, et barn har vel aldri tatt skade av dårlig samarbeid og klima mellom foreldrene. *sic*

Anonymous poster hash: 4058b...b86

Dårlig samarbeid skjer jo blant de aller fleste som har gått fra hverandre likevel!

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig samarbeid skjer jo blant de aller fleste som har gått fra hverandre likevel!

Selv om du og jeg har opplevd dårlige foreldre og dårlig samarbeid mellom foreldre, så betyr ikke det at de fleste er sånn. Og det betyr i hvert fall ikke at det er greit å oppføre seg sånn.

Anonymous poster hash: 64a2b...135

• Liker 10
Skrevet

Hadde jeg vært i samme situasjon Kunne jeg godt vurdert å gjøre om på etternavnet hadde far oppført seg ordentlig. Men å lage et sånt oppstyr fordi han ikke får viljen sin er tåpelig. Syntes bindestreknavn er forvirrende og rart. De fleste jeg kjenner med bindestreknavn velger å si bare det ene. Forstår godt at det blir klønete hvis ikke navnene går bra sammen heller. Herman Engebretsen-Pedersen foreksempel.. Navnet til faren er inkludert i navnet og han var jo tross alt med på å bestemme dette etter fødsel. Regner sterkt med at han ikke satt på do mens moren ordna navnet akkurat!

• Liker 4
Skrevet

Er der noen sin ikke klarer se at det kan endres navn gjennom en rettsak om foreldrene ikke blir enige. En sivil rettstilstand kan opprettes av far om mor ikke vil la han benytte seg av muligheten til å endre navn på felles barn med mor her. Hvis noen påstår noe annet vennligst vis meg hjemmel til ikke å reise sak. I utgangspunktet kan en reise sak når noen nekter en beytte seg av rett som en har (her som forelder).

AnonymBruker
Skrevet

Er der noen sin ikke klarer se at det kan endres navn gjennom en rettsak om foreldrene ikke blir enige. En sivil rettstilstand kan opprettes av far om mor ikke vil la han benytte seg av muligheten til å endre navn på felles barn med mor her. Hvis noen påstår noe annet vennligst vis meg hjemmel til ikke å reise sak. I utgangspunktet kan en reise sak når noen nekter en beytte seg av rett som en har (her som forelder).

Dette har du blitt forklart før.

Han har ingen rett til å endre navn alene. Navnet kan kun endres om begge foreldrene er enige om det.

Navn kan endres selv om en av foreldrene ikke samtykker, men da må det være forhold som gjør at det å ikke endre navn er til alvorlig ulempe for barnet, for eksempel hvis barnet tvinges til å beholde en overgripende forelders etternavn.

Slik som far oppfører seg her, er sjansene større for at mellomnavnet barnet har er til ulempe, for far gjør jo livet og tilværelsen surt for både mor og barn.

Det er mulig at du blander dette med fastsettelse av navn i første omgang. Da er det nok mulig at navnet avgjøres rettslig. Men det er igjen ikke aktuelt her i og med at foreldrene var enige om barnets navn.

Anonymous poster hash: 64a2b...135

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...