Gå til innhold

Hun nekter ham aksept for barnets etternavn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en fortvilt mann som har 50/50 og delt bosted for sønnen på 2 år og nå krangler de om etternavn...da sønnen ble født valgte de utradisjonelt at sønnen fikk hennes etternavn og hans som mellomnavn (!)

Nå etter bruddet så kjenner en i familie på at det ble viktig for ham at sønnen også fikk hans etternavn: dvs da blir det en pålagt bindestrek i etternavnet.

Barnets mor nekter å gi sin aksept til fars navneønske - og da svarer far med å "straffe" gjennom følgende metoder:

-Lite samarbeidsvillig (mot tidligere svært samarbeidsvillig og raus)

-Lar mor kjøpe inn alt av det de tidligere delte og spleiset på: sko/utstyr/sykler/hjelm/etc. slik at de må ha dobbelt av absolutt alt (og de er naboer)

- Far tar med hjem alt som er "sitt" fra barnehagen etter hans uker slik at mor som var vant til at f.eks gummistøvler i barnehagen bare alltid sto der men nå må de frakte alt til og fra barnehage fordi de har dobbelt av alt..

Veldig tungvint og for far kom med ønsker sitt så gikk samarbeidet om alt praktisk bra.

Noen råd? Jeg hadde ikke så mange andre råd til far enn at han bare måtte håpe hun endret seg for hun responderer ikke på trusler og press.

Går vel ikke å forandre hennes mening...hun "forholder seg til opprinnelig avtale" sier hun - men sa var alt rosenrødt og lykkelig - etter bruddet er det bo ikke slik at da fikk faren annet ønske i forhold til navn.

Anonymous poster hash: 27d3d...745

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres jo veldig lovende ut for de neste 16 årene. Hvis han ville at ungen skulle ha hans etternavn, så skulle han ha jobbet hardere for det når ungen ble født.

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Si meg: Hvorfor skal mor endre seg? Sønnen har jo allerede farens navn som mellomnavn. Sånn som faren oppfører seg nå, skjønner jeg veldig godt at hun ikke vil ha navnet hans spikret til sitt eget med en bindestrek.

Så en eller annen i familien til far kjente plutselig at det ble viktig med en navneendring? Og det prøver far å tvinge gjennom ved å bruke press og trusler?

Råd? Joda, far må slutte å oppføre seg som en tosk.

Nettop. Far må slutte å oppføre seg som en tosk uansett om det faktisk var en i familien som ønsket navneendring, om denne personen er TS eller far selv - eller om TS er far og den som ønsker navneendringen.

Anonymous poster hash: 64a2b...135
  • Liker 23
Skrevet

Våre barn har også mitt etternavn og fars etternavn som mellomnavn. Jeg hadde heller ikke gått med på endring ved en skilsmisse. Hvorfor skulle jeg det? Den avgjørelsen tok vi sammen da barna ble født, og jeg har ikke sansen for bindestreksnavn. Det er bare barnslig av denne faren å straffe mor for dette.

• Liker 49
Skrevet

Våre barn har også mitt etternavn og fars etternavn som mellomnavn. Jeg hadde heller ikke gått med på endring ved en skilsmisse. Hvorfor skulle jeg det? Den avgjørelsen tok vi sammen da barna ble født, og jeg har ikke sansen for bindestreksnavn. Det er bare barnslig av denne faren å straffe mor for dette.

Jeg er enig. Vi kan ikke drive å ombestemme oss slik. Barna kan endre selv dersom de ønsker når de er myndige ig far kan bruke mellomnavnet aktivt. (I den grad man bruker barnas etternavn mye, da... Lista i barnehagen og skolen er det eneste jeg kan komme på..)

• Liker 7
Skrevet

Samme her. Avgjørelsen om våre barns navn tar vi når de blir født. Det er utrolig barnslig å angre seg på dette etterpå pga skilsmisse. Vil han sikre sin tilknytning til barnet sitt så får han heller gjøre det på den skikkelige måten gjennom kjærlighet og omsorg og ved å gjøre der minst mulig problematisk for barnet at mor og far ikke er sammen mer.

• Liker 18
Skrevet

Jeg synes det er helt greit å angre seg, men da må man akseptere det svaret man får. Min sønn har også mitt etternavn og fars som mellomnavn, og om det var viktig for ham å sette på en bindestrek, hadde jeg nok gjort det. Jeg synes det er en helt grei ting å spørre om, men mor har selvfølgelig retten på sin side til å si nei. Jeg synes likevel det er en litt idiotisk ting å nekte.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt greit å angre seg, men da må man akseptere det svaret man får. Min sønn har også mitt etternavn og fars som mellomnavn, og om det var viktig for ham å sette på en bindestrek, hadde jeg nok gjort det. Jeg synes det er en helt grei ting å spørre om, men mor har selvfølgelig retten på sin side til å si nei. Jeg synes likevel det er en litt idiotisk ting å nekte.

Ja, hvorfor nekte? Synes det blir like "barnslig". Hva har hun å tape - det er jo begges barn. Hadde hun akseptert bindestreken så ville vel far ha blitt like samarbeidsvillig som før (for han ønsker jo det og er frustrert fordi samtale ikke hjelper).

• Liker 4
Skrevet

Ja, hvorfor nekte? Synes det blir like "barnslig". Hva har hun å tape - det er jo begges barn. Hadde hun akseptert bindestreken så ville vel far ha blitt like samarbeidsvillig som før (for han ønsker jo det og er frustrert fordi samtale ikke hjelper).Anonymous poster hash: 27d3d...745

Det handler også om å velge sine kamper...

Man bør bestrebe godt samarbeid. En slik sak blir en bagatell ift de virkelig viktige tingene mht å ha barn sammen.

Den klokeste gir seg og i dette tilfelle må far gi seg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det handler også om å velge sine kamper...

Man bør bestrebe godt samarbeid. En slik sak blir en bagatell ift de virkelig viktige tingene mht å ha barn sammen.

Den klokeste gir seg og i dette tilfelle må far gi seg.

De har hatt et meget godt samarbeid til nå (og har det jo ennå). Velge dine kamper ja, men far sier at for HAM så er navnet den viktigste kampen. Får han det, strekker han seg veldig langt og er veldig fleksibel.

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

De har hatt et meget godt samarbeid til nå (og har det jo ennå). Velge dine kamper ja, men far sier at for HAM så er navnet den viktigste kampen. Får han det, strekker han seg veldig langt og er veldig fleksibel.

Dette er faktisk utpressing, og det skjønner jeg godt at hun ikke gir etter for.

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Dette er faktisk utpressing, og det skjønner jeg godt at hun ikke gir etter for.

Folk som driver utpressing KAN vel gjøre det fordi de ikke når fram med noe som er enormt viktig for dem?

Hva koster det moren å gå med på dette, er liksom spørsmålet, tenker jeg.

• Liker 2
Gjest Vampen
Skrevet

Folk som driver utpressing KAN vel gjøre det fordi de ikke når fram med noe som er enormt viktig for dem?

Hva koster det moren å gå med på dette, er liksom spørsmålet, tenker jeg.

Det spiller ingen rolle. Å prøve å tvinge gjennom sitt ønske på den måten er en uting, og en ganske sikker måte å sørge for at man ikke får det som man vil. Spørsmålet er ikke hva det koster henne å gå med på akkurat dette, men hva det koster henne å gi etter for press og utpressing. Hva skjer neste gang far bestemmer seg for at han vil ha noe, om hun gir etter nå?

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Så navnet til barnet er viktigere for han enn at barnet har det bra? I så fall burde han kanskje ikke ha noe med barnet å gjøre i det hele tatt, side han høres uegnet ut.

Anonymous poster hash: 4058b...b86

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Det spiller ingen rolle. Å prøve å tvinge gjennom sitt ønske på den måten er en uting, og en ganske sikker måte å sørge for at man ikke får det som man vil. Spørsmålet er ikke hva det koster henne å gå med på akkurat dette, men hva det koster henne å gi etter for press og utpressing. Hva skjer neste gang far bestemmer seg for at han vil ha noe, om hun gir etter nå?

Jeg vet i alle fall at far gir mer enn han får - og at dette er svært viktig for far. Hvorfor skal han late som ingenting når hun nekter å lytte eller fortelle hvorfor det er så vanskelig for henne å gå med på bindestreken.

Faren oppnår jo ingenting uten utpressing heller så hvorfor ikke.

• Liker 3
Gjest Mythic
Skrevet

Herregud, er det rart det er krig i verden?! Folk er jo spenna gærne, slik de holder på etter brudd. Hvem er det denne idiotiske krangelen går ut over? Jo, barnet. Og det bare for at det er så uheldig å ha foreldre som er smålige, begge to. Å krangle om en bindestrek. Det er bare helt utrolig.

De bør bestille seg en time på familievernkontoret for å få veiledning på hvordan man samarbeider til barnets beste.

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg vet i alle fall at far gir mer enn han får - og at dette er svært viktig for far. Hvorfor skal han late som ingenting når hun nekter å lytte eller fortelle hvorfor det er så vanskelig for henne å gå med på bindestreken.

Faren oppnår jo ingenting uten utpressing heller så hvorfor ikke.

Hvorfor ikke? Fordi det går utover barnet at foreldrene ikke klarer å samarbeide.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke? Fordi det går utover barnet at foreldrene ikke klarer å samarbeide.

Moren kunne jo fikset dette ved å akseptere den bindestreken..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, er det rart det er krig i verden?! Folk er jo spenna gærne, slik de holder på etter brudd. Hvem er det denne idiotiske krangelen går ut over? Jo, barnet. Og det bare for at det er så uheldig å ha foreldre som er smålige, begge to. Å krangle om en bindestrek. Det er bare helt utrolig.

De bør bestille seg en time på familievernkontoret for å få veiledning på hvordan man samarbeider til barnets beste.

De har bestilt time men spesielt moren synes sosionomene og annet fra the Familivern er bomullsdotter som ikke får til resultater.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...