lille_frosk Skrevet 17. desember 2015 #1481 Del Skrevet 17. desember 2015 Åh, du har også hatt en sånn natt ja ... Pføy ... Kanskje det er sånn man skal ha når man er 25+noe To sosiale kvelder på rad hjemme hos deg selv høres veldig slitsomt ut ... Men veldig koselig ut også!! Håper du får en fin helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffemor Skrevet 17. desember 2015 Forfatter #1482 Del Skrevet 17. desember 2015 Uff ja, svir i øynene nå Har som mål å holde meg til klokken 22 da, det er så kjedelig å legge seg før.. Det som er deilig med å være hjemme hos meg er at jeg allerede er hjemme når kvelden er over Da slipper jeg å styre med hvordan jeg skal komme meg hjem Også blir det så ryddig og pent her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille_frosk Skrevet 19. desember 2015 #1483 Del Skrevet 19. desember 2015 Hvordan var kvelden i går? Og sov du godt i natt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffemor Skrevet 20. desember 2015 Forfatter #1484 Del Skrevet 20. desember 2015 Den 19. desember 2015 at 10.54, lille_frosk skrev: Hvordan var kvelden i går? Og sov du godt i natt? Kvelden(e) var veldig koselige! Takk som spør På fredag var det juleverksted med noen venninner. Vi spiste grøt, drakk gløgg, skravlet og lagde ting. Veldig koselig! Fikk pyntet noen glass jeg skal gi bort brente mandler i, samt perlet julekuler til juletreet Det er så deilig å perle! Litt som med fargelegging egentlig. Meditasjon I går var det julebord her hjemme. En utrolig koselig kveld. Vi spiste pinnekjøtt og sjokolademousse. Meget fornøyd Jeg lagde sjokolademoussen, turte ikke å ta ansvar for pinnekjøttet. Aldri lagd det før! Men begge deler ble veldig godt. Kom meg ikke i seng før i 04-tiden, så det sier vel at kvelden var vellykket Litt trøtt i dag men Greit å være trøtt fordi man har hygget seg, og ikke fordi man har ligget å vridd seg hele natten I kveld skal vi hjem til faren min og spise reinsdyrgryte. Gleder meg! Kommer til å gå opp sånn 20 kilo i jula Deilig! Akkurat sånn det skal være synes jeg. I jula skal man bare kose seg så mye som mulig. Så får man heller være ekstra sunn i januar Nå er ikke jeg spesielt godtemoms, og spiser veldig sunt. Så tror ikke det er noe problem uansett. Men synes det er så mye fokus hos folk på vekt, spesielt som gravid. Merker jeg melder meg litt ut av det. Jeg er slank, alltid vært på grensen til undervektig. Så det jeg legger på meg nå er bare greit. Lillemann har godt av det Så lenge man spiser sunt og variert så får kiloene bare komme en stund siden jeg har veid meg nå, men tror jeg ligger sånn ca der jeg skal være. Det er virkelig ikke meningen å tråkke noen på tærne nå altså, og jeg tenker ikke på noen spesielle. Er mest i termingruppene på Facebook jeg synes det er mye fokus på vekt. Mange tråder med hvor mye man har gått opp, og de fleste som skriver i dem har gått opp kanskje 3 kilo- og da blir man betegnet som flink. Får litt uggen følelse av det hele. Nå er det jo sånn at anbefalt vektoppgang hos en normalvektig er mellom 12-16 kilo. At man da er flink fordi man går opp mindre enn det, og ligger under kurven synes jeg er litt dumt. Har aldri blitt påvirket av kroppspress, sikkert fordi jeg alltid har vært slank og aktiv. Men merker mye til det nå. Og det er litt ugreit.. Hvorfor skal det være så mye fokus på vekt som gravid? Burde ikke heller fokuset være på å spise sunt og holde seg så aktiv som formen tillater? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille_frosk Skrevet 20. desember 2015 #1485 Del Skrevet 20. desember 2015 Jeg er enig med deg, synes du har mange gode poenger. MEN - jeg må si jeg synes det er relativt mye fokus hos lege/jordmor på vekt også egentlig, noe jeg har blitt litt overrasket over. Ikke at det er et problem for meg heller, jeg tror jeg ligger akkurat der jeg skal være, og er veldig komfortabel med kroppen nå, men jeg vil veldig gjerne unngå å legge på meg for mye også. Ikke for å holde meg slank, men for å ha det enklest og sunnest mulig i graviditeten! Samtidig lever jeg egentlig som alltid, bare med mindre trening - masse sunn mat, god mat, kos i helger og ferier og når det ellers føles som om jeg har noe å feire! Så fint at du har hatt vellykkede kvelder med juleverksted og julebord! Jeg hadde aldri orket å sitte oppe til fire, synes du er sprek altså!! Jeg gjespet faktisk nå bare av å skrive det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffemor Skrevet 20. desember 2015 Forfatter #1486 Del Skrevet 20. desember 2015 Jaa og når jeg skriver dette så mener jeg også at man bør holde seg nogenlunde innenfor det som er anbefalt.. Men jeg synes tendensen er at man er flink når man går opp mindre enn det som et anbefalt.. Eller helt på nedre grense.. Og det synes jeg er litt bekymringsfullt. Det er viktig å være sunn, holde seg unna alt for mye sukker etc. Men det er her fokus bør være synes jeg, ikke på antall kilo.. Men som sagt - da går jeg ut fra normal/anbefalt vektoppgang. Jeg mener ikke at det ikke spiller noen rolle om man går opp 30 kilo. For da er det jo ikke sunt/bra lengre. På samme måte som at det ikke et bra for en normalvektig og bare gå opp 3 kilo i løpet av svangerskapet. Min jordmor er ikke opptatt av vekt overhodet, hun veier meg og skriver det opp. Men det stopper der Men har hørt om mange kjipe jordmødre fra andre her inne, som har hatt et ubehagelig stort fokus på vekt. Det provoserer meg litt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille_frosk Skrevet 20. desember 2015 #1487 Del Skrevet 20. desember 2015 Jeg er helt enig med deg! Og jeg synes det blir galt når det er prestasjon å ikke gå opp så mye i svangerskapet - for mange (de fleste?) handler det faktisk om flaks. Flaks å ha gode gener, flaks å være i god nok form til å kunne bevege seg så mye som mulig, flaks fordi man craver på grønne epler istedenfor ostepop. OK, sistnevnte der går litt på viljestyrke også da Det ER jo et problem når jordmødre i Oslo-regionen går ut og advarer mot overdreven slanking i svangerskapet, at de har mange kommende mødre hos seg som bevisst forsøker å få en så liten baby som mulig - også ved hjelp av f.eks. røyking! Fokus burde være på hvor fint og sunt det er å være utendørs og i aktivitet, om så bare en rusletur - det å kjenne vind på kinnene og frisk luft og kanskje se en dompap liksom, ikke på hvor flink man er fordi man går opp 3 kg totalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 20. desember 2015 #1488 Del Skrevet 20. desember 2015 Så har de syke, syke som forteller gravide barndomsvenninner at de "bør sulte seg, slik at ungen blir tatt tidlig, for prematurbarn er så fine!" (altså dama slet ihvertfall med anorexia, men hvem i sitt rette sinn tenker sånn??) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shinigami Skrevet 20. desember 2015 #1489 Del Skrevet 20. desember 2015 Jeg har bare gått opp 3-4 kg siden startvekta i svangerskapet, men det er ikke noe jeg bevisst har gått inn for. Så gikk jeg jo ned ganske mye da jeg slet med kvalme i første halvdel av svangerskapet og da. Føler nesten jeg blir litt anklaget noen ganger for å bevisst prøve å få liten mage og liten baby, men det er ikke sant. Det at magen ikke har blitt så stor ligger i familien, og ifølge UL, så er babyen helt normalvektig. Jordmor var litt bekymret over vekta mi først, men da jeg først gikk opp tre kilo, så var hun fornøyd og har ikke kommentert vekta mer. Men er enig i at det er en skikkelig uting dey med de som bevisst prøver på å få liten baby. Og de som faktisk ønsker å føde et prematurt barn... Hvorfor? Det er jo best for batnet å holde seg inne til rundt termin.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 20. desember 2015 #1490 Del Skrevet 20. desember 2015 4 minutter siden, Shinigami skrev: Jeg har bare gått opp 3-4 kg siden startvekta i svangerskapet, men det er ikke noe jeg bevisst har gått inn for. Så gikk jeg jo ned ganske mye da jeg slet med kvalme i første halvdel av svangerskapet og da. Føler nesten jeg blir litt anklaget noen ganger for å bevisst prøve å få liten mage og liten baby, men det er ikke sant. Det at magen ikke har blitt så stor ligger i familien, og ifølge UL, så er babyen helt normalvektig. Jordmor var litt bekymret over vekta mi først, men da jeg først gikk opp tre kilo, så var hun fornøyd og har ikke kommentert vekta mer. Men er enig i at det er en skikkelig uting dey med de som bevisst prøver på å få liten baby. Og de som faktisk ønsker å føde et prematurt barn... Hvorfor? Det er jo best for batnet å holde seg inne til rundt termin.. For akkurat det kvinnfolket jeg nevnte, total egoisme. Lite barn = enklere å føde, om man i det hele tatt får gå gjennom en normal fødsel. Slippe stor mage.. Jeg er veldig glad for at det kun er en perifer bekjent for meg.. Dama har forresten ikke omsorgen for barnet lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 20. desember 2015 #1491 Del Skrevet 20. desember 2015 43 minutter siden, FruN skrev: Så har de syke, syke som forteller gravide barndomsvenninner at de "bør sulte seg, slik at ungen blir tatt tidlig, for prematurbarn er så fine!" (altså dama slet ihvertfall med anorexia, men hvem i sitt rette sinn tenker sånn??) Jeg gikk opp 15 kilo og var litt bekymret for at det var for mye siden jeg lå rett over normalvekt før graviditeten, men hverken jordmor eller lege løftet på så mye som et øyenbryn over vekta mi. Spurte til og med og fikk beskjed om at det der regulerte kroppen veldig så greit selv! Nå i ettertid ser jeg jo at noen av kiloene nok kom fra det økte inntaket av sjokomelk og ikke bare fra baby da, de sitter nemlig godt på lårene fremdeles. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shinigami Skrevet 20. desember 2015 #1492 Del Skrevet 20. desember 2015 2 timer siden, FruN skrev: For akkurat det kvinnfolket jeg nevnte, total egoisme. Lite barn = enklere å føde, om man i det hele tatt får gå gjennom en normal fødsel. Slippe stor mage.. Jeg er veldig glad for at det kun er en perifer bekjent for meg.. Dama har forresten ikke omsorgen for barnet lengre. Overrasker meg ikke når hun ikke en gang tenker på barnets beste når det gjelder fødsel en gang :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffemor Skrevet 20. desember 2015 Forfatter #1493 Del Skrevet 20. desember 2015 5 timer siden, FruN skrev: Så har de syke, syke som forteller gravide barndomsvenninner at de "bør sulte seg, slik at ungen blir tatt tidlig, for prematurbarn er så fine!" (altså dama slet ihvertfall med anorexia, men hvem i sitt rette sinn tenker sånn??) Herregud 5 timer siden, Shinigami skrev: Jeg har bare gått opp 3-4 kg siden startvekta i svangerskapet, men det er ikke noe jeg bevisst har gått inn for. Så gikk jeg jo ned ganske mye da jeg slet med kvalme i første halvdel av svangerskapet og da. Føler nesten jeg blir litt anklaget noen ganger for å bevisst prøve å få liten mage og liten baby, men det er ikke sant. Det at magen ikke har blitt så stor ligger i familien, og ifølge UL, så er babyen helt normalvektig. Jordmor var litt bekymret over vekta mi først, men da jeg først gikk opp tre kilo, så var hun fornøyd og har ikke kommentert vekta mer. Men er enig i at det er en skikkelig uting dey med de som bevisst prøver på å få liten baby. Og de som faktisk ønsker å føde et prematurt barn... Hvorfor? Det er jo best for batnet å holde seg inne til rundt termin.. Ja, og det blir jo litt ugreit andre veien igjen. For du kan jo ikke noe for at du har gått opp lite heller. Ofte så er det jo slik at baby tar det han skal, og det viser jo UL også. Problemet ligger jo da når folk betegner deg som flink fordi du har gått opp lite. 5 timer siden, juliane skrev: Jeg gikk opp 15 kilo og var litt bekymret for at det var for mye siden jeg lå rett over normalvekt før graviditeten, men hverken jordmor eller lege løftet på så mye som et øyenbryn over vekta mi. Spurte til og med og fikk beskjed om at det der regulerte kroppen veldig så greit selv! Nå i ettertid ser jeg jo at noen av kiloene nok kom fra det økte inntaket av sjokomelk og ikke bare fra baby da, de sitter nemlig godt på lårene fremdeles. Hehe fort gjort Jeg har fått beskjed om at det er greit å ha litt ekstra på lager til ammingen da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffemor Skrevet 20. desember 2015 Forfatter #1494 Del Skrevet 20. desember 2015 5 timer siden, lille_frosk skrev: Jeg er helt enig med deg! Og jeg synes det blir galt når det er prestasjon å ikke gå opp så mye i svangerskapet - for mange (de fleste?) handler det faktisk om flaks. Flaks å ha gode gener, flaks å være i god nok form til å kunne bevege seg så mye som mulig, flaks fordi man craver på grønne epler istedenfor ostepop. OK, sistnevnte der går litt på viljestyrke også da Det ER jo et problem når jordmødre i Oslo-regionen går ut og advarer mot overdreven slanking i svangerskapet, at de har mange kommende mødre hos seg som bevisst forsøker å få en så liten baby som mulig - også ved hjelp av f.eks. røyking! Fokus burde være på hvor fint og sunt det er å være utendørs og i aktivitet, om så bare en rusletur - det å kjenne vind på kinnene og frisk luft og kanskje se en dompap liksom, ikke på hvor flink man er fordi man går opp 3 kg totalt. Det er helt forferdelig å tenke på at folk røyker for å få liten baby. Helt sykt Haha kanskje se en dompap Men ja.. Helt enig med deg! Det er her fokus bør ligge. På sunn, variert mat og bevegelse om man får til det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy1989 Skrevet 21. desember 2015 #1495 Del Skrevet 21. desember 2015 17 timer siden, FruN skrev: Så har de syke, syke som forteller gravide barndomsvenninner at de "bør sulte seg, slik at ungen blir tatt tidlig, for prematurbarn er så fine!" (altså dama slet ihvertfall med anorexia, men hvem i sitt rette sinn tenker sånn??) Håper hun aldri får barn! Ærlig talt! For et brødhaud! 16 timer siden, FruN skrev: For akkurat det kvinnfolket jeg nevnte, total egoisme. Lite barn = enklere å føde, om man i det hele tatt får gå gjennom en normal fødsel. Slippe stor mage.. Jeg er veldig glad for at det kun er en perifer bekjent for meg.. Dama har forresten ikke omsorgen for barnet lengre. Hvis det er samme som over så er det kanskje like greit... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BeKind Skrevet 21. desember 2015 #1496 Del Skrevet 21. desember 2015 Hvordan går det med deg kaffemor? Føler at du er en måned lengre på vei hver ganf jeg sjekker innom, men er vell følelsen Håper forresten dere får ei fiiin julefeiring Tenk at til neste jul er du mamma til en liten en Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffemor Skrevet 21. desember 2015 Forfatter #1497 Del Skrevet 21. desember 2015 1 time siden, BeKind skrev: Hvordan går det med deg kaffemor? Føler at du er en måned lengre på vei hver ganf jeg sjekker innom, men er vell følelsen Håper forresten dere får ei fiiin julefeiring Tenk at til neste jul er du mamma til en liten en Takk som spør, fine deg! Her er alt veldig fint! Tiden flyr avgårde, så jeg er litt enig med deg der Står alt bra til med deg? Du er på EL-jakt om jeg husker rett? Koselig tid da I dag er jeg 26 fullgåtte uker, og mageboer er på størrelse med en isbergsalat. Han er ca 32cm lang og veier rundt 950 gram! Snart en kilo Jeg gleder meg til han veier en kilo, føler det er en liten milepæl Han er foreløpig en bedagelig liten tass inne i magen. Kjenner ikke så mye til han når jeg er aktiv og det er mange folk/prat rundt meg. Kjenner han hver dag da, og mest på kvelden. Fine fyren! Jeg blir mer og mer spent på hvordan han er og hvordan han ser ut Samtidig så er jeg glad det er lenge igjen fortsatt, jeg trives med å ha han inni magen, og håper han blir der til iallfall mars! I dag var det 25% på alle varer på barnas hus, så da ble det shopping etter jobb Det ble Stokke steps stol med alt tilbehør. Gøy! Stolen passer fint med spisestuestolene våre. Fint med en stol som passer med resten av interiøret Nå har vi nesten alt vi trenger Det er jo så mye tilbud hele tiden! Vi har ikke kjøpt en eneste ting på ordinær pris, og nå er det ikke mye vi mangler! Deilig I dag hadde jeg siste arbeidsdag for året, så nå er det FERIE!!! Fantastisk deilig! Har store planer om å spise masse, gå turer, strikke og slappe av. Det blir nydelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BeKind Skrevet 22. desember 2015 #1498 Del Skrevet 22. desember 2015 8 timer siden, kaffemor skrev: Takk som spør, fine deg! Her er alt veldig fint! Tiden flyr avgårde, så jeg er litt enig med deg der Står alt bra til med deg? Du er på EL-jakt om jeg husker rett? Koselig tid da I dag er jeg 26 fullgåtte uker, og mageboer er på størrelse med en isbergsalat. Han er ca 32cm lang og veier rundt 950 gram! Snart en kilo Jeg gleder meg til han veier en kilo, føler det er en liten milepæl Han er foreløpig en bedagelig liten tass inne i magen. Kjenner ikke så mye til han når jeg er aktiv og det er mange folk/prat rundt meg. Kjenner han hver dag da, og mest på kvelden. Fine fyren! Jeg blir mer og mer spent på hvordan han er og hvordan han ser ut Samtidig så er jeg glad det er lenge igjen fortsatt, jeg trives med å ha han inni magen, og håper han blir der til iallfall mars! I dag var det 25% på alle varer på barnas hus, så da ble det shopping etter jobb Det ble Stokke steps stol med alt tilbehør. Gøy! Stolen passer fint med spisestuestolene våre. Fint med en stol som passer med resten av interiøret Nå har vi nesten alt vi trenger Det er jo så mye tilbud hele tiden! Vi har ikke kjøpt en eneste ting på ordinær pris, og nå er det ikke mye vi mangler! Deilig I dag hadde jeg siste arbeidsdag for året, så nå er det FERIE!!! Fantastisk deilig! Har store planer om å spise masse, gå turer, strikke og slappe av. Det blir nydelig! EL-jakt her ja, men virker ikke til å slå ut på tester enda Får bare fortsette å lete herregud! Så stor som en isbergssalat 1 kg blir stas ja så lurt av dere å kjøpe utstyr når det er nedsatt pris! Man kan spare veldig store summer om man er oppmerks som på dette i butikkene Er jo ganske mye utstyr å handle inn også. Siste arbeidsdag unnagjort ja Så hærlig! Jeg jobber til og med til kl 12 på julaften å begynner å kjenne at hodet har halvveis juleferie nå Kos deg masse med ferien din Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille_frosk Skrevet 22. desember 2015 #1499 Del Skrevet 22. desember 2015 9 timer siden, kaffemor skrev: Takk som spør, fine deg! Her er alt veldig fint! Tiden flyr avgårde, så jeg er litt enig med deg der Står alt bra til med deg? Du er på EL-jakt om jeg husker rett? Koselig tid da I dag er jeg 26 fullgåtte uker, og mageboer er på størrelse med en isbergsalat. Han er ca 32cm lang og veier rundt 950 gram! Snart en kilo Jeg gleder meg til han veier en kilo, føler det er en liten milepæl Han er foreløpig en bedagelig liten tass inne i magen. Kjenner ikke så mye til han når jeg er aktiv og det er mange folk/prat rundt meg. Kjenner han hver dag da, og mest på kvelden. Fine fyren! Jeg blir mer og mer spent på hvordan han er og hvordan han ser ut Samtidig så er jeg glad det er lenge igjen fortsatt, jeg trives med å ha han inni magen, og håper han blir der til iallfall mars! I dag var det 25% på alle varer på barnas hus, så da ble det shopping etter jobb Det ble Stokke steps stol med alt tilbehør. Gøy! Stolen passer fint med spisestuestolene våre. Fint med en stol som passer med resten av interiøret Nå har vi nesten alt vi trenger Det er jo så mye tilbud hele tiden! Vi har ikke kjøpt en eneste ting på ordinær pris, og nå er det ikke mye vi mangler! Deilig I dag hadde jeg siste arbeidsdag for året, så nå er det FERIE!!! Fantastisk deilig! Har store planer om å spise masse, gå turer, strikke og slappe av. Det blir nydelig! Så koselig med lang og deilig statusoppdatering Hurra for 26 uker! Jeg ser også veldig frem til at hun bikker 1 kg - det er liksom så veldig mye mer enn når man måler i gram! Det er vel ganske vanlig at man ikke kjenner så mye når man er aktiv selv, det gjør ikke jeg heller. Og kjenner veldig igjen tankene om at man lurer mer og mer på hvordan de blir, hvordan de kommer til å se ut - hvilke små mennesker er det som gjemmer seg inne i magene våre! Aldri galt å handle på tilbud heller, vi har spart endel av shoppingen til januar - men da skal det også handles! Hurra for juleferie, det høres ut som du har de aller beste planer for ferien! Skal dere reise vekk mye? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shinigami Skrevet 22. desember 2015 #1500 Del Skrevet 22. desember 2015 Ganske vanlig at man kjenner mest bevegelse når man sitter eller ligger i ro ja Så ganske vanlig å kjenne mest aktivitet om kvelden og natta. Og gøy at han veier nesten 1 kg ja Kjenner igjen at man stadig blir mer nysgjerrig på hvem som gjemmer seg der inne Man kan evt.spandere på seg en 3d/4d ultralyd for å ta en smugkikk. Jeg valgte å prioritere andre ting selvom moren min hinta litt til at jeg skulle gjøre det. Hun er jo helt gira på å bli mormor,hehe! Smart å følge med på tilbud på utstyr ja. Det er kjempedyrt! Spesielt om man vil ha det meste nytt. Nå blir det godt med litt juleferie tenker jeg Du får kose deg og tenke på at neste år blir første jul med barn Må si at det er en skikkelig milepæl i livet,hehe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå