Gå til innhold

Kaffemor og lillemann

kaffemor

Anbefalte innlegg

Blogger du Tekola? Det visste jeg ikke! Er det mulig å få lese? :engel: 

Det med prating på sengen blir uvant! For jeg pleier å være ekstra skravlesjuk når vi legger oss. Da pleier vi å ligge å skravle og fjase i kanskje en halvtimes tid. Synes ofte det er den koseligste stunden vi har sammen i løpet av dagen :sjenert: Ofte er jo TVen eller PCen på når vi er oppe. Så den stunden der blir litt trist å miste! Får bli flinkere til å skru av elektronikken sånn ellers på kvelden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tekola
Et øyeblikk siden, kaffemor skrev:

Blogger du Tekola? Det visste jeg ikke! Er det mulig å få lese? :engel: 

Det med prating på sengen blir uvant! For jeg pleier å være ekstra skravlesjuk når vi legger oss. Da pleier vi å ligge å skravle og fjase i kanskje en halvtimes tid. Synes ofte det er den koseligste stunden vi har sammen i løpet av dagen :sjenert: Ofte er jo TVen eller PCen på når vi er oppe. Så den stunden der blir litt trist å miste! Får bli flinkere til å skru av elektronikken sånn ellers på kvelden :) 

Sender deg PM :) 

Det er veldig hyggelig med den stunden! Vi prøver å "finne tilbake" til den etter å ha levd uten i et par nå, og jeg merker at jeg har savnet det veldig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, den skravlestunden på sengen, den er så fin! Det blir ikke helt det samme å slå av TV'en og sette seg i stua for å prate sammen heller, for det blir liksom litt mer konstruert. :fnise: I sengen kommer det helt av seg selv! Men, så får man heller være flink til å utnytte mulighetene ellers - på trilleturer for eksempel! Jeg elsker når du skriver lange innlegg forresten, så bare fortsett med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe, blir litt konstruert når man slår av TVen og bare; "nå skal vi prate" :ler: 

Turer er jo en fin måte å erstatte de på ja :jepp: Vi har ikke hund, så vi kommer oss ikke naturlig ut hver dag slik som dere. Men det er jo så deilig å komme seg ut! Blir nok mange trilleturer med bebis. Fikk gått en lang tur i dag da, utrolig deilig ute! Iskaldt, klart og lett snø i luften :rodmer: Herlig! Deilig å komme hjem med røde roser i kinnene. Må utnytte det når bekkenet tillater det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så altfor dårlig på å komme meg ut og gå en tur. Jeg må virkelig lette på baken snart, hvis ikke blir jeg vel diiiger i løpet av svangerskapet :fnise: 

Så koselig med innredning av barnerom. Gleder meg til å kunne gjøre sånt selv etterhvert :) Har dere kjøpt mye stæsj, eller blir det litt handling på januarsalget nå? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så utrolig deilig å gå tur, men den dørstokkmilen kan være gaaanske lang når man ikke har noen som drar deg ut (les: to firbeinte som stirrer hull gjennom hodet ditt). :fnise: Håper mandagen har vært fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Sjela skrev:

Jeg er så altfor dårlig på å komme meg ut og gå en tur. Jeg må virkelig lette på baken snart, hvis ikke blir jeg vel diiiger i løpet av svangerskapet :fnise: 

Så koselig med innredning av barnerom. Gleder meg til å kunne gjøre sånt selv etterhvert :) Har dere kjøpt mye stæsj, eller blir det litt handling på januarsalget nå? :) 

Jeg har fast turdate en gang i uken med en venninne. Da møtes vi rett etter jobb og går en times tid før middag. Anbefales virkelig :jepp: Da kommer man seg ut, er sosial og man har fortsatt hele kvelden på sofaen foran seg :ler: 

Vi har kjøpt, arvet og fått mye! Men mangler fortsatt endel.. Mangler alt til stelling, inkludert stellebord. Mangler også sengetøy og madrasser, ammestasj, vognpose, babygym og leker. Mye av det trengs ikke før til høsten igjen da, så stresser ikke :) Men sikkert lurt å få på plass ting til stelling og alt til soving om ikke altfor lenge :jepp: 

29 minutter siden, lille_frosk skrev:

Det er jo så utrolig deilig å gå tur, men den dørstokkmilen kan være gaaanske lang når man ikke har noen som drar deg ut (les: to firbeinte som stirrer hull gjennom hodet ditt). :fnise: Håper mandagen har vært fin!

Veldig sant :ler: Løsningen er fast avtale med venninne, da får jeg i hvertfall en relativt lang tur i uken :jepp: 

Mandagen har vært fin :hoppe: Hyggelig å være tilbake på jobb og se alle de fine kollegaene mine igjen :hjerte: Trives så godt med alle sammen. MEN det var veldig slitsomt å være tilbake på jobb også :sjenert: Jeg kom en time senere og dro før i dag, fremdeles gråt jeg i en halvtime etter at jeg hadde kommet hjem av utmattelse :sjenert: Måtte pendle i dag da jeg ikke har tilgang på bil denne uken. Og det gikk ikke så bra. Holdt på å tisse på meg halvveis :ler: Så var veldig slitsomt. Har heldigvis bil fra neste uke :) Men troor jeg må be legen om å øke sykemeldingen min bittelitt til. Skal dit på fredag. Litt nedtur, og skjønner ikke hvordan jeg skal få hverdagen/arbeidsoppgavene til å gå opp om jeg jobber enda mindre. Men tror ikke det er noen andre alternativer rett og slett! 

Håper alle har hatt en fin start på det nye arbeidsåret/studieåret/hvadenåenndrivermed :nigo: Litt deilig å komme tilbake til hverdagen også :jepp: Hei til jobb, rutiner og sunn, deilig hverdagsmat!! Har hamstret grønnkål i dag, så om jeg orker skal jeg lage grønnkålchips til i kveld :sikle: Nam! 

---------

28 uker i dag og endelig i siste trimester! :strix: Lillemann er på størrelse med en kokosnøtt, og veier ca 1,2 kilo på starten av uken, og 1,4 på slutten :hoppe: Begynner å bli stooor :nigo: Merker at det begynner å bli tyngre, samtidig så er gledene enda større fortiden også, siden jeg merker han så godt og så ofte! Nå ligger han med hode ned, og sparker ivrig oppi det ene ribbeinet :rodmer::hjerte: Lillefisen :hjerte: Angrer litt på at vi ikke bestilte 3D ultralyd.. Vil se han! Samtidig er det ganske dyrt.. Hmmmm... 

Feiret 28 uker med å begynne på foreldrepengesøknaden. Blir en kabal det der, ettersom vi ikke har barnehageplass før i august 2017. Er derfor nødt til å ta noen uker ulønnet permisjon.. Slik planen er nå skal jeg være hjemme til midten av februar/ev. Hele februar. Da tar jeg ut endel ferie samt noe ulønnet perm. Så tar samboer sine 10 uker pluss ferie og ulønnet perm frem til august :jepp: Han er heldigvis lærer, så han har mye avspasering/ferie. Blir heldigvis ikke altfor mye ulønnet perm da. Synes vi slapp unna mye ulønnet sånn egentlig, spesielt med tanke på at vi velger 100% dekning og ikke 80, siden det helt klart lønner seg økonomisk for oss. Måtte nesten bli sånn, selv om jeg gjerne skulle vært hjemme enda lengre og tatt mer ulønnet perm selv. Men jeg tjener endel bedre enn han, så da var det dumt at jeg tok mye ulønnet. Får vært mye hjemme med bebis da, og veldig hyggelig at han også får såpass mye tid med lillemann! :rodmer: 

Nå skal jeg prøve å stoppe munndiareen her og komme meg i dusjen:skratte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk, den permisjonskabalen. Her må vi også gå for endel ulønnet, og det blir meg som tar det (han tjener mye bedre enn meg), og vi vil heller ikke få barnehageplass før august 17. Ville ikke hatt det heller forresten, så lenge vi kan unngå det, synes det er godt at de får tippe året i alle fall :)

Synes absolutt du skal be om å øke sykmeldingsgraden din litt. Når du har så lite å gå på utenom jobb bruker du mer enn du har i arbeidsevne, og det er IKKE tidspunktet å presse seg på. Heller omvendt. Men jeg skjønner så godt hvordan du har det ... Det er vanskelig når det er dårlige avlastingsmuligheter på jobb, man får egentlig bare mindre tid å gjøre samme jobben på. Men vi må bare holde fast i tanken på hva som er viktigst akkurat nå. Og strengt tatt er det jo bare litt over to måneder til permisjonstart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er egentlig fint å bli "presset" til å være hjemme litt ekstra. Han vil da være ca 1 år og 5 måneder når han begynner, noe jeg synes er ganske perfekt :jepp: Da kan han forhåpentligvis gå også, det har mye å si for selvstendigheten i barnehagen synes jeg :jepp: 

Veldig sant.. Tror nok jeg ender med å be om litt mer sykemelding. Tenker jeg snakker med sjefen om det i morgen! Skal ikke være sånn at man gråter av utmattelse hver dag etter jobb :sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke grønnkålchips i kveld. Det det derimot ble, var hjemmelagde knekkebrød :hoppe: Så nå nyter jeg knekkebrød med restene av julesilden :nigo: Namm! Utrolig hvor mye bedre knekkebrød smaker når de er hjemmelagde :P I hvertfall når man har cøliaki :ler: De glutenfrie fra wasa er ikke så mye å skryte av. Har store planer om å bake mengder med knekkebrød i de ukene jeg har permisjon før bebis kommer. Veldig greit å ha i skapet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, hjemmelagde knekkebrød - nam! Jeg ønsket meg brødformer til jul og tenker jeg skal begynne å bake eget brød nå som jeg uansett er hjemme, og da kan jeg jo bake knekkebrød også! :jepp: 

Du har sikkert svart på det tidligere, men det er ikke mulig for deg å jobbe litt hjemmefra? Hvis det er mulig kan jo det være løsningen for å ikke slite seg mer ut, men samtidig få unna de viktigste arbeidsoppgavene. Det er jo ikke spesielt avslappende å sitte og se på at arbeidshaugen vokser raskere enn man klarer å ta den unna heller... :sjenert:

Vi brukte mye tid på å finregne på permisjon da jeg søkte foreldrepenger, og så viste det seg at NAV automatisk tildelte meg hele fellespermisjonen selv om vi hadde "spart" flere uker til A. Så hvis dere ikke har alt helt klart for dere enda er det ikke så stress, dere må egentlig ikke ha planen klar før det nærmer seg slutten av din lønnede permisjon. (Da må dere søke om pappaens permisjon og evt utsettelse av den pga din ulønnede...) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelagd brød!! :sikle: Det er så godt! Også lukter det så fantastisk hjemme når det stekes :rodmer: 

Jeg har dessverre ikke mulighet til å jobbe hjemmefra :( Hvis ikke hadde det vært helt perfekt! 

Ja, i utgangspunktet, og i forhold til NAV hadde det ikke vært noe problem å bare søke. Men jobben er litt vanskelig der, for de vil ha alt med en gang. Så om jeg f.eks skal overføre ferie fra 2016 til 2017 samt ta noe ulønnet permisjon, så vil de ha datoene og alt for det nå sammen med meldingen/søknaden om foreldrepermisjonen.. NAV gikk overraskende enkelt synes jeg, verre med alle skjemaene fra jobben :ler: Og jeg må få sendt inn det til lønnskontoret ganske raskt, for de sender ikke lønnsopplysningene til NAV før de har alle papirene. Håper på å få levert alt på jobben på torsdag :) Fikk søkt NAV i dag da :hoppe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare skryte litt av NAV jeg! Aldri vært borti de før (heldigvis), og grudde meg til å starte med søknaden om foreldrepenger. Har jo hørt og lest såå mye dritt om at det er så klønete og håpløst. Jeg hadde helt motsatt opplevelse jeg! Synes det var utrolig lettvint og enkelt! Hele prosessen tok kanskje 5 min, og når jeg hadde et spørsmål ang fars permisjon så åpnet jeg bare chatten og fikk snakket med en hyggelig og hjelpsom kar! Opplysninger om arbeidsforhold og antall permisjonsuker kom automatisk opp i den elektroniske søknaden, så var egentlig ganske lite jeg trengte å fylle ut :jepp: 

Veldig positivt overrasket! Så håper jeg bare at det ikke blir noe kluss med søknaden, men alt ser riktig ut i hvertfall :jepp: På min arbeidsplass er det jobben som betaler meg lønn i hele permisjonen, også krever de refusjon fra NAV. Så tror uansett ikke at jeg risikerer å stå uten penger i mars :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du, jeg tror faktisk NAV har jobba med seg sjæl! Det har jo vært så mye klager, og jeg selv følte forrige gang (2012) at jeg kunne snakke med fire forskjellige personer i NAV og få fem forskjellige svar.. Men nå har de ordnet det sånn at telefonsamtalene blir loggført, på "Mitt NAV" står det når du har ringt, hva du har spurt om og hva personen svarte. Og denne gangen var det kjempelett å søke for meg også, men jeg jobber nå veldig "standard", i motsetning til sist.. Det var en del frem og tilbake for at det skulle bli riktig da, så vet ikke hvor flinke de er blitt på å hjelpe når folk har jobbet litt mer usikkert :)

Så bra du fikk en god søkeopplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa nå har jo jeg ganske ukompliserte arbeidsforhold sånn sett, så skjønner det er vanskeligere om man f.eks ikke har fast lønn eller faste timer man jobber. Sikkert mer komplisert om man f.eks er selvstendig næringsdrivende vil jeg tro :klo: 

Jeg hadde i hvertfall en god opplevelse, og synes det hele var en rask og grei prosess :jepp: Den elektroniske versjonen var mye lettere enn det "manuelle" da! Det må sies. Så anbefaler alle å søke elektronisk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rakk akkurat å få brukt det elektroniske skjemaet, det var helt genialt! Hadde satt av en hel kveld til å rive meg i håret over det skjemaet, og så var det unnagjort på ti minutter. ;) Jeg fikk svar dagen etter også, forresten! :sjokk: 

Så irriterende at jobben er så rigid med skjemaer osv da! Jobber du i det offentlige? Jeg kom ikke på at jeg måtte registrere permisjon før min nest siste arbeidsdag, og da førte jeg bare opp koden for foreldrepermisjon hele tiden jeg skal være borte. Så får jeg endre til ulønnet perm og ferie etter hvert som vi et helt sikre på hvordan vi gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tekola

Tror det er veldig mye bedre med den nye løsninga! Vi hadde regnet feil på antall dager begge rundene, og så glemte lønnsavdelingen til mannen å sende inn dokumenter. Men vi kom nå i mål til slutt :ler: 

Hjemmebakt brød er så digg! :sikle:

Hjemmelagde ting generelt, egentlig. Vi hadde fått en pose pannekakemiks av noen familiemedlemmer, og prøvde det i dag, for første gang på jeg vet ikke hvor mange år.... Guri de var kjedelige! Nå har jeg kanskje blitt godt vant med litt havremel, havregryn osv i, men shit ass, det er like enkelt å lage selv, og så mye bedre :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i det offentlige ja Juliane, så her får man virkelig kjenne på byråkratiet :ler: Klønete greier, men det ordner seg vel :) 

Så det elektroniske er ganske nytt altså? Det gir jo mening :jepp: Veldig lettvint i hvertfall!

Hjemmelagd er helt klar best på det aller meste Tekola :jepp: Eneste jeg liker bedre når det ikke er hjemmelaget er pizza og burger :hoho: Ellers er det meste best laget fra bunnen av. Bedre, og mye mye sunnere! Slipper alt saltet som er i ferdigmat :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det nye skjemaet kom i slutten av juni tror jeg, jeg søkte i begynnelsen av juli og da var det helt nytt. :) 

Mer hjemmelagd av alt er mitt motto for 2016! :jepp: 

Endret av juliane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overfører du all ferien fra i år til neste år, eller hvordan fungerer det? Leste i personalhåndboka i dag at det kun kan overføres 3 uker etter avtale :klo: hadde jo vært kjekt å overføre så mye som mulig. Vi kommer også til å ta 100 prosent, og så får vi se hvem som tar hva av ulønnet perm osv. Det er jo enda ganske tidlig her :fnise: Liker bare litt for godt å planlegge og lure veldig på dette med ferien og hva som vil være mest gunstig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...