Gå til innhold

Menneskets sanne natur er ikke godhet eller ondskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har veldig sans for denne setningen:

"Mennesket er en bro mellom dyret og overmennesket"

Den oppsummerer liksom det hele.

😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So... Egoisme er ikke ondskap? :klo:



Anonymous poster hash: 381b4...c1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So... Egoisme er ikke ondskap? :klo:

Anonymous poster hash: 381b4...c1e

Hvorfor skulle det være det? Jeg kan jo drives av en egoistisk kraft når jeg ønsker å gjøre andre godt. At jeg gjør gode gjerninger, selv om de er egoistiske, gjør de ikke onde.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

So... Egoisme er ikke ondskap? :klo:

Anonymous poster hash: 381b4...c1e

So... Egoisme er ikke ondskap? :klo:

Anonymous poster hash: 381b4...c1e

Egoisme kan være mye rart, som å hjelpe venner og familie å holde seg gående, for i det lange løp så kan de til gjengjeld hjelpe deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganskje enig der. Egoisme ligger naturlig for mennesket, men blir siden delt inn i flere grener som er med på å gjøre det mulig for oss å omgå andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være det? Jeg kan jo drives av en egoistisk kraft når jeg ønsker å gjøre andre godt. At jeg gjør gode gjerninger, selv om de er egoistiske, gjør de ikke onde.?

Hvis du gjør noe av kjærlighet til et annet menneske er det jo ikke egoisme. Da er det kjærlighet. Det kan godt være du ønsker å vise noen annen kjærlighet og omtanke, men så fremt du gjør noe av kjærlighet til et annet menneske er det ikke egoisme.

Hvis du gjør noe uten omtanke for andre, som f.eks. er utro, så er det egoisme. Men er ikke det ondskap?

Anonymous poster hash: 381b4...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør noe av kjærlighet til et annet menneske er det jo ikke egoisme. Da er det kjærlighet. Det kan godt være du ønsker å vise noen annen kjærlighet og omtanke, men så fremt du gjør noe av kjærlighet til et annet menneske er det ikke egoisme.

Hvis du gjør noe uten omtanke for andre, som f.eks. er utro, så er det egoisme. Men er ikke det ondskap?

Anonymous poster hash: 381b4...c1e

Hvis du gir kjærlighet til en person og forventer å få kjærlighet tilbake. Så er dette faktisk en form for egoisme. Utroskap er kanskje egoistisk men det er ikke ondskap

Egoisme er ikke ondskap.

Man kan gjøre gode handlinger av egen egoistiske vinning. Egoisme blir brukt i både gode og onde handlinger.

Anonymous poster hash: 38f92...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So... Egoisme er ikke ondskap? :klo:

Anonymous poster hash: 381b4...c1e

Egoisme har ingenting med ondskap å gjøre.

Anonymous poster hash: 38f92...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganskje enig der. Egoisme ligger naturlig for mennesket, men blir siden delt inn i flere grener som er med på å gjøre det mulig for oss å omgå andre. :)

Sant

Ser ut som noen innbilder seg at egoisme er noe negativt. Men egoisme er noe man kan bruke både som negativt og positivt.

Anonymous poster hash: 38f92...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjør noe av kjærlighet til et annet menneske er det jo ikke egoisme. Da er det kjærlighet. Det kan godt være du ønsker å vise noen annen kjærlighet og omtanke, men så fremt du gjør noe av kjærlighet til et annet menneske er det ikke egoisme.

Hvis du gjør noe uten omtanke for andre, som f.eks. er utro, så er det egoisme. Men er ikke det ondskap?

Anonymous poster hash: 381b4...c1e

Kjærlighet kan også komme fra egoisme. Bare for å nevne det

Anonymous poster hash: 38f92...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du gir kjærlighet til en person og forventer å få kjærlighet tilbake. Så er dette faktisk en form for egoisme. Utroskap er kanskje egoistisk men det er ikke ondskap

Egoisme er ikke ondskap.

Man kan gjøre gode handlinger av egen egoistiske vinning. Egoisme blir brukt i både gode og onde handlinger.

Anonymous poster hash: 38f92...7d0

Du sa det for meg. Helt enig! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir for dumt å snakke om menneskers natur. Som om vi ikke klarer å tenke selv

Anonymous poster hash: ede43...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor tror du at det ene utelukker det andre, TS? Menneskets natur er mye rart, men det som er spesielt er at vi er i stand til å reflektere og endre oss ;)

Anonymous poster hash: aea4c...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du at det ene utelukker det andre, TS? Menneskets natur er mye rart, men det som er spesielt er at vi er i stand til å reflektere og endre oss ;)

Anonymous poster hash: aea4c...de0

Menneskhets natur i bunn og grunn er egoisme.

Anonymous poster hash: 38f92...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneskhets natur i bunn og grunn er egoisme. Anonymous poster hash: 38f92...7d0

Hvorfor repeterer du det?

Egoisme er ondskap. Menneskets natur er nestekjærlighet, det er bare sånn at det å velge ondskapen er den enkle utveien for stakkars, svakere mennesker.

Anonymous poster hash: aea4c...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...