Gjest Tex Skrevet 22. august 2004 #21 Skrevet 22. august 2004 Jeg har sagt til far at han kan få han sønnen sin akkurat så mye som han vil. Men han syns dette holder. Tvi vøre om jeg skal løpe etter han........
Polly Ester Skrevet 22. august 2004 #22 Skrevet 22. august 2004 ...og siden du sier det slik at han gjerne må ha sønnen sin mer enn det som er nå, så vrir han det til at du gjør det for å få barnevakt... Er egentlig målløs nå, jeg... Men - jeg hadde heller ikke løpt etter han med ungen når han har den holdningen...
Gjest Far til 2 Skrevet 22. august 2004 #23 Skrevet 22. august 2004 I utgangspunktet refrerer de fleste til foreldreansvar. Dette tildeles automatisk de som er gift, men må godkjennes av mor der foreldrene er samboere. Foreldreansvar er imidlertid en formalitet å få om han ikke har dette. Jeg har aldri hørt om fedre som ikke har fått dette om de har forespurt på det. Og fedrene får dette uten rettsak. Den formelle funksjonen "foreldreansvar" er imidlertid på vei til å utspille sin rolle. Noen er uenig i meg i dette, men ettersom "alle som vil ha det får det" gir slike beskrivelser liten effekt. Det er ikke nødvendig med advokat el.lign, men et enkelt prosess skriv skal være nok (ihht påstander fra enkelte som har vært gjennom dette). Det kan imidlertid være en fordel å ha det formelle i orden om en f.eks. ønsker å begrense bostedsforeldres mulighet til å ta med seg barnet å bosette seg i utlandet. Det er mulig å begrense slik flytting også uten foreldreansvar, men det vanskliggjør/kompliserer en del prosesser. Mengden samvær/omsorg en samværsforelder har med barnet skal ikke være relatert til om det foreligger "foreldreansvar" eller ikke. Barnets behov /barnets beste skal fortsatt være det sentrale element i en slik vurdering. Problemet ligger i stor grad i hvem som vurderer barnets beste. Er det en subjektiv vurdering basert på totalitært grunnlag, eller er det en objektiv vurdering basert på demokratiske verdier. Ihht hva jeg har lest inne på F2F's sider vil samværet/omsorgens mengde være avhengig av hvor i landet en bor. Noen steder er det en dommerstand som burde vært skiftet ut av aldersmessige årsaker eller av politiske årsaker. Dette er grupper som, så langt de kan, velger ekstrem-konservative løsninger uten rom for fornyelse og tilpassning til de forventninger flertallet av de berørte parter har til en objektiv vurdering. Men barnet og dere voksne skal absolutt ikke gi opp. Det velter innover nye signaler hele tiden som gjør at til og med politikerene etterhvert forstår at de ikke kan fortsette å mishandle barns og deres behov på den måten de gjør i dag. Det vil komme endringer. Helt sikkert. Problemet er hvor lang tid vår folkevalgte bruker på å se det samme som flesteparten i landet har sett i lengre tid. Far til 2
Gjest Tex Skrevet 22. august 2004 #24 Skrevet 22. august 2004 Problemet er jo bare at ungen savner faren, og ikke skjønner hvorfor han ikke kan være der mer. Pappa sier at han er så masse på jobb...... Nei, gi meg en ex som er oppriktig interessert i å være sammen med ungen sin. Ikke det at jeg kjenner så mange.
Gjest Anonymous Skrevet 22. august 2004 #25 Skrevet 22. august 2004 Problemet er jo bare at ungen savner faren, og ikke skjønner hvorfor han ikke kan være der mer. Pappa sier at han er så masse på jobb...... Nei, gi meg en ex som er oppriktig interessert i å være sammen med ungen sin. Ikke det at jeg kjenner så mange. Jeg som trodde alle fedre ville være mest mulig sammen med ungen sin... hm.. Blir de ikke glad i sitt eget barn og savner ungen sin??
Gjest Far til 2 Skrevet 22. august 2004 #26 Skrevet 22. august 2004 Ojsan. Jeg begynte å skrive svar til Catia's innlegg kl.14.46 og så avsluttet jeg det over en time senere. Kan bli litt missforståelser mht hvem jeg svarer av slikt. Innlegget var altså tiltenkt å stå mye høyere opp på siden . Far til 2
Ulrikke Skrevet 22. august 2004 #27 Skrevet 22. august 2004 Min samboer har tre barn fra et tidligere forhold. De er hos oss 10 netter i måneden, men vi betaler bidrag som om de var her kun 2.hver helg. Eneste måten moren går med på at vi har dem mer, er at hun ikke taper penger på det... Hadde det vært opp til sambo (og meg), hadde vi hatt dem 50%.
Catia Skrevet 22. august 2004 Forfatter #28 Skrevet 22. august 2004 Min samboer har tre barn fra et tidligere forhold. De er hos oss 10 netter i måneden, men vi betaler bidrag som om de var her kun 2.hver helg. Eneste måten moren går med på at vi har dem mer, er at hun ikke taper penger på det... Hadde det vært opp til sambo (og meg), hadde vi hatt dem 50%. Går greitt å være stemor da? Planlagt å bli mor eller har du unger allerede? (sporer litt av nå men men )
Ulrikke Skrevet 22. august 2004 #29 Skrevet 22. august 2004 Går greitt å være stemor da? Planlagt å bli mor eller har du unger allerede? (sporer litt av nå men men ) Det går kjempegreit Er utrolig glad i de flotte ungene - og heldigvis er det veldig gjensidig! Jeg har ingen barn selv, men er i første måned med prøving nå
Polly Ester Skrevet 22. august 2004 #30 Skrevet 22. august 2004 Problemet er jo bare at ungen savner faren, og ikke skjønner hvorfor han ikke kan være der mer. Pappa sier at han er så masse på jobb...... Nei, gi meg en ex som er oppriktig interessert i å være sammen med ungen sin. Ikke det at jeg kjenner så mange. Jeg har en av hver. Far til eldstemann bryr seg 100% ikke i det hele tatt... Og det er faktisk bedre enn om han skulle bry seg litt... Faren til yngste har sønnen sin hver gang sønnen vil når det er fri fra skolen... Jeg syns så synd i unger som ikke får vært sammen med mor eller far som de vil... fordi det er enten mor eller far som motsetter seg. Tror barna merker om det er en dårlig unskyldning, eller om de virkelig mener det...
Gjest Far til 2 Skrevet 22. august 2004 #31 Skrevet 22. august 2004 Eneste måten moren går med på at vi har dem mer, er at hun ikke taper penger på det... Hadde det vært opp til sambo (og meg), hadde vi hatt dem 50%. Jeg betalte flere tusen svart hver mnd i tillegg til standardbidraget for å beholde kontakten med ungene. Dermed betalte jeg ca 10.000,- mnd for å opprettholde kontakten. Da jeg forsøkte å unngå dette fikke jeg beskjed om at det var jeg (som far) som var altfor opptatt av penger. Hele seansen måtte naturligvis ende med advokater og styr. Året etter fikk jeg 67.000,- tilbakebetalt på skatten basert på dokumentasjon som kom frem . Far til 2
Gjest Anonymous Skrevet 22. august 2004 #32 Skrevet 22. august 2004 Jeg taper 12 00 pr år i bidrag fordi faren har fått en rettsavgjørelse på en avtale som ikke fungerer. Så dette slår begge veier. Selvsagt kunne jeg kranglet og gått til ny rettsak, men dette ville blitt en ekstra belastning for barna. De har mer enn nok å stri med fra før.
Polly Ester Skrevet 22. august 2004 #33 Skrevet 22. august 2004 Til far til 2: Uten at mor satte seg på bakbeina mht ungene? Jeg mener, fikk du beholde både pengene og ungene?
Gjest Anonymous Skrevet 22. august 2004 #34 Skrevet 22. august 2004 Skrivefeil i forrige innlegg. Taper 12 000 pr år.
Gjest Anonymous Skrevet 22. august 2004 #35 Skrevet 22. august 2004 Min datter er hos pappan sin fra tors til man annenhver uke, 2-3 uker sommerferie, annenhver påske, jul/nyttår i skoleferien. Dette er den faste avtalen, som vi og vår datter av og til endrer litt på visst det ikke passer, ellers kan datteren vår besøke/overnatte når hun får plutselig pappalyst Hun har full familie med steforeldre og søsken begge plasser
Gjest Anonymous Skrevet 22. august 2004 #36 Skrevet 22. august 2004 Tror de nye bidragsreglene gir dårligere samarbeid om barna. Siden man får fradrag i barnebidraget for samvær kan dette føre til at bostedsforeldre nekter samværsforelderen mer samvær fordi h*n da får mindre barnebidrag utbetalt og dårligere økonomi. På samme måte kan samværsforelderen kreve mer samvær fordi h*n sparer penger på det. Det kan dreie seg om noen tusen i måneden. Av erfaring vet jeg at det økonomiske har blitt prioritert fremfor hensynet til barna. Skjønner ikke at barne og familiedepartementet og foreningen 2 foreldre tenkte på dette da de nye bidragsreglene ble utformet. i følge trygdekontoret og rettsvesenet er ikke jeg den eneste som har opplevd opptrapping av konflikten pga de nye reglene.
Gjest Tex Skrevet 22. august 2004 #37 Skrevet 22. august 2004 Tror de nye bidragsreglene gir dårligere samarbeid om barna. Det tror jeg også. Det burde vært skilt mellom samvær og bidrag. Så lenge en gjør disse to tingene til so sider i en sak, blir det bråk. Voksne vil alltid krangle om bidrag eller mangel på sådan. Jeg kjenner ikke til en eneste sak der situasjonen har blitt mindre amper etter at de nye bidragsreglene kom istand..... Og hvilket barn er tjent med at far brått vil ha masse samvær fordi han da slipper å betale så mye i bidrag.....
Catia Skrevet 22. august 2004 Forfatter #38 Skrevet 22. august 2004 Tror de nye bidragsreglene gir dårligere samarbeid om barna.. Men feks min samboer, de har en samværsavtale nå. Blir den "automatisk" forandra når regler blir forandra eller når det kommer nye? Eller må min samboer da be ex'en om å lage ny avtale? Hvordan er det me det? For det er annenhver helg og onsdager nå, men hvordan blir det f.eks. om tre år? Automatisk mer, eller?? Sorry, er grønn på dette området...
Gjest Anonymous Skrevet 22. august 2004 #39 Skrevet 22. august 2004 Hvis de har en skriftlig samværsavtale gjelder denne inntil begge er enige om å forandre den. Hvis bare den ene ønsker å forandre avtalen må man først til mekling på familievernkontoret. Hvis ikke dette fører frem oppnevner fylkesmannen en ny mekler. Hvis de heller ikke blir enige her må den som ønsker å forandre den eksisterende avtalen gå til rettsak. Rettsak er en stor belastning både for voksne og barn. Min eks ville ikke lage noen skriftlig avtale før de nye reglene kom. Han ville se hvordan han kom ut av det økonomisk først. Han fikk medhold i retten. Han fikk akkurat det samværet han ønsket....10 netter pr mnd. Han betaler derfor bidrag etter denne "samværsavtalen" selv om den i praksis ikke fungerer. Vil ikke anbefale rettsak.
Gjest Tex Skrevet 22. august 2004 #40 Skrevet 22. august 2004 Min eks ville ikke lage noen skriftlig avtale før de nye reglene kom. Han ville se hvordan han kom ut av det økonomisk først. Ikke sant......... Idiot.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå