Gå til innhold

Samvær... (Er dette vanlig eller lite?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har sønn:

Annenhverhelg fredag 1615-søndag 1800.

Og onsdager 1615-1915.

Ex'en lar han ikke få mer enn han har krav på.

Er dette vanlig samvær for de fleste kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ser da ganske normalt ut, men det kommer jo litt an på hvordan de deler ferier/helligdager og på hvor lang reisevei det er mellom foreldrene.

Gjest Mystiqa
Skrevet

De fleste jeg kjenner som har skilt lag, har denne ordningen. Tror den er ganske vanlig..

Skrevet

+ 2 uker hver sommer, så er det vel ganske normalt.

Men klart det varierer.

Skrevet
Det ser da ganske normalt ut' date= men det kommer jo litt an på hvordan de deler ferier/helligdager og på hvor lang reisevei det er mellom foreldrene.

Bor 15 min ifra. ..

men , er det ikke mange som sover over fra søndag til mandagen. og fra onsdag til torsdagen el...?

Skrevet
+ 2 uker hver sommer, så er det vel ganske normalt.

Men klart det varierer.

Min får 1 uke hver sommer. Annenhver jul (frem til 20-tiden.. ).

Skrevet

Min sønn er hos faren annenhver helg fra fredag kl 16 til søndag kl 16.

That`s it.

Skrevet

Jeg og de fleste jeg kjenner har overnatting den dagen faren har barnet midt i uka og også overnatting til mandag i helgene. Da bor faren nær nok til barnehage/skole så de kan dra dit på morgenen.

Skrevet
Jeg og de fleste jeg kjenner har overnatting den dagen faren har barnet midt i uka og også overnatting til mandag i helgene. Da bor faren nær nok til barnehage/skole så de kan dra dit på morgenen.

ok... Sønnen er 3 år, har dagmamma, ikke fått plass i barnehage. så da er det kanskje normalt å levere han om kvelden...(?)

Skrevet
Min sønn er hos faren annenhver helg fra fredag kl 16 til søndag kl 16.

That`s it.

Bor langt ifra?

Gjest Anonymous
Skrevet

Faren har i følge en rettsavgjørelse samvær 10 netter pr mnd. Fra fredag kveld til mandag morgen annenhver helg. Fra tirsdag kveld til onsdag morgen annenhver uke. 5 netter jul og påske og 2 uker sommerferie.

I praksis er de der ikke så mye, selv om faren får fradrag i bidrag etter samværsklasse 3. Orker ikke å krangle om penger. Det viktigste er at barna har det best mulig.

Skrevet

Mine overnatter fra torsdag til fredag hver uke. Så lenge det er praktisk mulig slik at de kommer seg på skolen på fredag så synes jeg det er en grei løsning. Annenhver uke blir det jo fra torsdag til søndag. Har ingen faste klokkeslett, kun at jeg henter ungene mine tidligst kl. 19 på søndager.

Jeg synes det er veldig greit at de kommer hjem søndag. Da får jeg vasket klær, de får ordnet alt til skolestart på mandag etc. Nå har det aldri vært et tema om de skulle ligge over til mandag da. Ser egentlig ingen problemer med det så lenge alle parter er enige.

Skrevet
Mine overnatter fra torsdag til fredag hver uke. Så lenge det er praktisk mulig slik at de kommer seg på skolen på fredag så synes jeg det er en grei løsning. Annenhver uke blir det jo fra torsdag til søndag. Har ingen faste klokkeslett, kun at jeg henter ungene mine tidligst kl. 19 på søndager.  

Jeg synes det er veldig greit at de kommer hjem søndag. Da får jeg vasket klær, de får ordnet alt til skolestart på mandag etc. Nå har det aldri vært et tema om de skulle ligge over til mandag da. Ser egentlig ingen problemer med det så lenge alle parter er enige.

Ja, så lenge de er enige

Men samboer ville gjerne at sønnen skulle overnatte onsdag til torsdag. men det "passet ikke" for ex'en..

Men det er bare for å være vanskelig..

Men har hørt hun vil ha en perfekt fasade på familien, hun har nå unge med ny type... De har fått stesønnen min til å kalle stefaren sin for "far"....... Trodde ikke det var lov..

Gjest Far til 2
Skrevet
Min samboer har sønn:

Annenhverhelg fredag 1615-søndag 1800.

Og onsdager 1615-1915.

Ex'en lar han ikke få mer enn han har krav på.

Er dette vanlig samvær for de fleste kanskje?

Utifra slik jeg oppfatter tallene fra SSB utgjør dette samvær på den nedre del av skalaen.

Det vanlige er vel fredag ettermiddag til mandag morgen + 1 dag pr uke. I tillegg kommer vanligvis annhver jul, nyttår, påske, pinse, 17.mai, bursdager, høstferie, etc, etc.

Om mine definisjon er riktig vil 65% av samværsforeldre ha mer samvær enn det du her beskriver. I tillegg kommer det en gruppe på ca 10% som praktiserer felles omsorg.

Problemet går også på hvem som definerer "vanlig samvær". I mange år bestod meklerstanden av en gruppe som hadde som hovedmål i å begrense barnas mulighet til samvær med begge foreldrene og definerte mor som eneste egnede omsorgsperson.

Dette har gradvis endret seg noe, bl.a. ved at barns behov er blitt mer fokusert. Dette har igjen medført mer samvær.

Men ettersom forslagene fra meklerene er basert på meklerenes personlige meninger og ofte inngrodde holdninger til å beholde foreldede løsninger, vil mange barn og samværsforeldre i lang tid oppleve begrenset samvær.

Far til 2

Skrevet

Utifra slik jeg oppfatter tallene fra SSB utgjør dette samvær på den nedre del av skalaen.

Det vanlige er vel fredag ettermiddag til mandag morgen + 1 dag pr uke. I tillegg kommer vanligvis annhver jul, nyttår, påske, pinse, 17.mai, bursdager, høstferie, etc, etc.

Om mine definisjon er riktig vil 65% av samværsforeldre ha mer samvær enn det du her beskriver. I tillegg kommer det en gruppe på ca 10% som praktiserer felles omsorg.

Problemet går også på hvem som definerer "vanlig samvær". I mange år bestod meklerstanden av en gruppe som hadde som hovedmål i å begrense barnas mulighet til samvær med begge foreldrene og definerte mor som eneste egnede omsorgsperson.

Dette har gradvis endret seg noe, bl.a. ved at barns behov er blitt mer fokusert. Dette har igjen medført mer samvær.

Men ettersom forslagene fra meklerene er basert på meklerenes personlige meninger og ofte inngrodde holdninger til å beholde foreldede løsninger, vil mange barn og samværsforeldre i lang tid oppleve begrenset samvær.

Far til 2

Men... selv om det kan endre seg... Det kan vel ikke endre seg pga at samboer ikke var gift med ex'en, da har han vel lite rettigheter?

Skrevet

Bor langt ifra?

Ja, det tar hele tjue minutter å kjøre......

Men det er alt faren vil ha han, så vi får jo ta de smulene vi kan få.....

Skrevet

Men det er alt faren vil ha han, så vi får jo ta de smulene vi kan få.....

Hvorfor vil han ikke ha sønnen mer?...

Trodde de fleste fedre ville ha barna MEST mulig..

Skrevet

Hvorfor vil han ikke ha sønnen mer?...

Trodde de fleste fedre ville ha barna MEST mulig..

Nei, du skjønner, han skal ikke være barnevakt for meg på fritida si..... :roll:

han tror nemlig at han ville gjort meg en tjjeneste ved å ha ungen sin mer... han skulle bare visst.

Skrevet

Nei, du skjønner, han skal ikke være barnevakt for meg på fritida si..... :roll:  

han tror nemlig at han ville gjort meg en tjjeneste ved å ha ungen sin mer... han skulle bare visst.

Det er så utrolig trist når foreldre er slik. Det er så inmari teit (unnskyld at jeg har så intelligente uttrykk...) at voksne lar ungene bli et våpen i sin egen kamp. Utrolig at en far ikke vil ha mer kontakt med ungen fordi han vil selv...

Har en far som bor 10 mil unna så det blir vanskelig med en dag i uka, men sønnen min er hos sin far annenhver helg ( noen ganger hver helg hvis guttungen ønsker selv). Og ellers i alle ferier. Både høst-vinter-jul-påske og sommerferier. Om sommeren er han der ikke hele tiden, men mye mer enn det far har krav på iht. vanlig samværsavtaler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...