Gå til innhold

e-post til helsevesenet


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å finne denne men finner ikke. Heller ikke noe nettside?

Noen som finner?



Anonymous poster hash: e2566...fe0
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøver å finne denne men finner ikke. Heller ikke noe nettside?Noen som finner? Anonymous poster hash: e2566...fe0

Hvem er det du prøver å kontakte?

Anonymous poster hash: 6cecd...816

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror det vil være enklere om du vet hvem du skal sende til, hvilken avdeling, hvilket sykehus, osv.



Anonymous poster hash: 4cee8...658
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste i en tråd her at mange som gikk til psykolog hadde sms-kontakt, men min sier at helsevesenet advarer mot det. Hvem er da Helsevesenet? Jeg vil kontakte de og finne ut.



Anonymous poster hash: e2566...fe0
AnonymBruker
Skrevet

Helsevesenet er en fellesbetegnelse på alle instanser som yter helsetjenester,og er som sådan ikke ett foretak.

Spørsmålet ditt bør rettes enten til din lokale DPS, eller f. eks. forumet til doktoronline:

http://forum.doktoronline.no/index.php?/forum/7-psykiatri/

Anonymous poster hash: 6cecd...816

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk. Er det leger som svarer der?



Anonymous poster hash: e2566...fe0
Skrevet

Ja, det er en overlege i psykiatri som svarer der.

AnonymBruker
Skrevet

"Helsevesenet" vil ikke ha og behandler ikke eposthenvendelser fra pasienter, normalt sett, pga. Taushetsplikt og epost regnes ikke somm "sikkert" nok.

Anonymous poster hash: 70006...30c

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Helsevesenet" vil ikke ha og behandler ikke eposthenvendelser fra pasienter, normalt sett, pga. Taushetsplikt og epost regnes ikke somm "sikkert" nok.Anonymous poster hash: 70006...30c

Dette er et generelt spørsmål, og kommer derfor ikke under det du beskriver. Spørsmålet er vel heller hvilken del av helsevesenet som svarer på slike spørsmål. Her er det ikke snakk om noen nasjonale retningslinjer, så man får nok forskjellig svar fra klinikk til klinikk, og jeg tviler på at f. eks. folkehelseinstituttet ville kunne gi noe konkret svar på dette.

Det beste er å spørre enten på fora som doktoronline, eller sine lokale ressurser, som oftest en DPS eller lignende.

Anonymous poster hash: 6cecd...816

AnonymBruker
Skrevet

Bare husk å formulere deg klart og tydelig om du vil spørre en lege.
Det koster jo penger å spørre, og selv er jeg litt usikker på hvor du vil med spørsmålet utifra denne tråden.

Grunnen til at man ikke vil bruke sms kan vel variere også. Noen er nok redde for at personlige opplysninger om helsen din skal kunne lekke ut, hvis noen stjeler mobilen din.

Andre kan synes det å kommunisere på sms blir lite personlig, og at de ikke kan tolke humøret ditt utifra en kort skrift.

Men noen synes sms er greit.



Anonymous poster hash: 4d6fd...430
AnonymBruker
Skrevet

Bare husk å formulere deg klart og tydelig om du vil spørre en lege.

Det koster jo penger å spørre, og selv er jeg litt usikker på hvor du vil med spørsmålet utifra denne tråden.

Grunnen til at man ikke vil bruke sms kan vel variere også. Noen er nok redde for at personlige opplysninger om helsen din skal kunne lekke ut, hvis noen stjeler mobilen din.

Andre kan synes det å kommunisere på sms blir lite personlig, og at de ikke kan tolke humøret ditt utifra en kort skrift.

Men noen synes sms er greit.

Anonymous poster hash: 4d6fd...430

TS her

Han sier jeg kan sende så mange sms jeg vil men at han har ikke lov. Jeg synes dette høres rart ut når jeg leser så mange tråder her hvor det fortelles om så mange som har sms-kontakt med behandler begge veier. Har ikke de samme retningslinjene? Det er det jeg vil finne ut.

Anonymous poster hash: e2566...fe0

AnonymBruker
Skrevet

Han sier det ikke er en trygg kommunikasjonsform, og derfor anbefaler ikke helsevesenet det. Det er trygt når jeg sender men det er ikke trygt hvis han sender? Det høres merkelig ut.



Anonymous poster hash: e2566...fe0
Skrevet

Jeg har vært innom mange behandlere opp igjennom (både fastleger, sykehus, psykologer og psykiater), men aldri hatt SMS kontakt med noen. Med unntak av timebestilling og fornying av respter.

  • Liker 1
Gjest imperio
Skrevet

Men hva menes det med SMS kontakt?
Jeg gikk hos psykolog, og eneste kontakten vi hadde via SMS og Telefon var for å avtale nye møter.. eller avlyse. Ikke noe "Hey, whatsaaaapp, hvordan går det med depresjonen i dag da?" Var aldri snakk om noe sykdom eller behandling, kun for å avlyse timer.
Timene ble satt opp hos psykologen etter timen, fikk en påminnelse fra kontoret dagen før eller noe.

Skrevet

Gruppeenheten jeg gikk på, hadde en felles mobil, hvor det gikk ann å sende sms og ringe. MEN, det var kun til beskjeder, f.eks. om at man kom for sent en dag, eller ikke kunne komme, eller om man ønsket å sette opp individualterapitimer. Det var ikke til å "chatte" eller ha terapeutisk kontakt. Om noe spesielt skjedde i livet mitt, la oss si broren min hadde blitt alvorlig syk. Så kunne jeg sende melding hvor jeg forklarte hva som hadde skjedd, og f.eks. ba gruppelederen vår om å innlede gruppa med det, så jeg slapp å ta meg av forklaringen selv, og så kunne vi ha en samtale rundt det etterpå. Men hovedsaklig kun til praktiske beskjeder.

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Jo mange har sms-kontakt her. Det ser man bl.a i denne tråden:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=899465

Han sier jeg kan sende så mange sms jeg vil, at han vil lese de, men at han ikke har lov å sende for helsevesenet ikke anbefaler det for de anser det ikke som en trygg kommunikasjonsform og han viser bl.a til wikileaks skandalen og hvordan ting lekket ut.

Og da lurer jeg på hvorfor det er helt ok at jeg sender, hvor ble det av utryggheten, men han vil ikke sende.



Anonymous poster hash: e2566...fe0
AnonymBruker
Skrevet

Det henger ikke på greip. Det er et legitimt spørsmål. Derfor ønsker jeg å finne ut :)



Anonymous poster hash: e2566...fe0
Skrevet

Han kan bare oppfordre deg til å ikke sende sensitiv informasjon, men han kan ikke tvinge deg. Han ønsker ikke å risikere å sende sensitiv informasjon selv, og vil derfor ikke svare. Det henger på greip.

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det henger ikke på greip. Det er et legitimt spørsmål. Derfor ønsker jeg å finne ut :)

Anonymous poster hash: e2566...fe0

Ikke noe som du burde kaste bort penger på å spørre en lege om.

Det er bare at han ikke vil risikere å lekke ut noe informasjon om deg som du kan ta ham for etterpå, men han tenker at du selv har kontroll på hvilken info du vil sende ham.

Enkelt.

Anonymous poster hash: 4d6fd...430

  • Liker 3
Skrevet

Poenget er vel at du er pasient, mens han er den profesjonelle tjenestetilbyderen. Ego kan han ikke gjøre noe som kan kompromittere din eller sin egen sikkerhet. Hverken mail eller SMS ansees som veldig sikkert, og skulle noe skje, er det han som får problemer som profesjonell part, ikke du.

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...