AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #1 Skrevet 3. januar 2015 Jeg går fast til pykolog. I ferien oppstod det litt akutte problemer i forhold til hvordan jeg har det, og har vært i kontakt med legevakt osv. Er det greit å kontakte psykolog og spørre om hva han rådgir i forhold til hva gjør videre frem til jeg får time (er ofte litt ventetid på timene hans)? Føler meg slem som plager han i ferien hans. Men samtidig så føles dette litt "akkutt" og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Har jo vært i kontakt med legevakt, men for og være helt ærlig så er de helt udugelige (ventet 6 timer og fikk snakke med en som ikke ga meg så veldig mye hjelp synes jeg), og trenger noen som kjenner situasjonen min til å fortelle meg hvordan jeg skal angripe det nå. Anonymous poster hash: b5a51...a42
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #2 Skrevet 3. januar 2015 syns virkelig mennesker fortjener ferien sin å at de får ha den i fred. er ikke det at jeg vil nekte deg hjelp, men hadde sikkert vært noen andre noe sted. Anonymous poster hash: c4dad...9b8 4
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #3 Skrevet 3. januar 2015 Synes ikke det er OK. Hvis jeg var deg ville jeg ventet til neste time, og spurt psykologen hvordan h*n stiller seg til å bli kontaktet i ferier og helger. Anonymous poster hash: 1a17e...fc8 9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #4 Skrevet 3. januar 2015 Går du til en privat eller en på et DPS? På et DPS vil de ansvar for å følge deg opp - men avhengig av problemstilling selvsagt. Ofte lager man en avtale med psykologen om hvordan slikt skal håndteres. Du kan ta kontakt med psykolog for å be om time tidligere selvsagt. Men hovedregelen er at dersom det oppstår noe akutt utenfor timene må man henvende seg til legevakten. Er det noe som kan vente så må man nesten vente til den timen man har. Jeg går fast til pykolog. I ferien oppstod det litt akutte problemer i forhold til hvordan jeg har det, og har vært i kontakt med legevakt osv. Er det greit å kontakte psykolog og spørre om hva han rådgir i forhold til hva gjør videre frem til jeg får time (er ofte litt ventetid på timene hans)? Føler meg slem som plager han i ferien hans. Men samtidig så føles dette litt "akkutt" og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Har jo vært i kontakt med legevakt, men for og være helt ærlig så er de helt udugelige (ventet 6 timer og fikk snakke med en som ikke ga meg så veldig mye hjelp synes jeg), og trenger noen som kjenner situasjonen min til å fortelle meg hvordan jeg skal angripe det nå. Anonymous poster hash: b5a51...a42 Jeg går fast til pykolog. I ferien oppstod det litt akutte problemer i forhold til hvordan jeg har det, og har vært i kontakt med legevakt osv. Er det greit å kontakte psykolog og spørre om hva han rådgir i forhold til hva gjør videre frem til jeg får time (er ofte litt ventetid på timene hans)? Føler meg slem som plager han i ferien hans. Men samtidig så føles dette litt "akkutt" og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Har jo vært i kontakt med legevakt, men for og være helt ærlig så er de helt udugelige (ventet 6 timer og fikk snakke med en som ikke ga meg så veldig mye hjelp synes jeg), og trenger noen som kjenner situasjonen min til å fortelle meg hvordan jeg skal angripe det nå. Anonymous poster hash: b5a51...a42 Anonymous poster hash: 7ea2b...c2c
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #5 Skrevet 3. januar 2015 Ikke gjør det. For det første er ikke dette greit. For det andre, har de dette som en regel at de ikke kommer til å svare deg. Anonymous poster hash: 1c592...a05 5
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #6 Skrevet 3. januar 2015 Jeg synes du skal gjøre det hvis det er krise. Når jeg gikk til psykolog kontaktet jeg han aldri, men han sa jeg kunne ringe han når som helst hvis jeg trengte det. Anonymous poster hash: 832a4...150
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #7 Skrevet 3. januar 2015 Jeg synes du skal gjøre det hvis det er krise. Når jeg gikk til psykolog kontaktet jeg han aldri, men han sa jeg kunne ringe han når som helst hvis jeg trengte det. Anonymous poster hash: 832a4...150 Dette gjelder neppe etter arbeidstid og i helger. Ihvertfall for de fleste psykologer Anonymous poster hash: 1c592...a05 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #8 Skrevet 3. januar 2015 Dersom psykolog som har privat praksis/kontor utenfor DPS eller sykehus, så er du frisk nok til å kunne gå i privatv behsndling. Må du ha kontakt utover normal kontortid, og viser dette kan psykologen henvise deg til videre behandling og oppfølging på en dps, f.eks. Husk på at psykologer og andre yrkesgrupper har en arbeidstid, de jobber ikke døgnet rundt. Og denhar familie og privatliv de skal ivareta. Må du ha hjelp før mandag så er legevakta stedet du henvender deg. På mandag kan du kontakte psykologen eller fastlegen, i vanlig kontortid!Anonymous poster hash: f984a...851
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #9 Skrevet 3. januar 2015 å, nå begynte jeg å gråte..Har allerede sendt melding, skrev at han kunne vente å svare til han var tilbake på jobb på mandag.. jeg trenger ikke svar NÅ, men ville ha det ute av verden. Føler meg virkelig dum nå. Jeg og forelder har ringt til flere steder nå i helgen, men mye er stengt, og jeg trenger noen som kjenner situasjonen som kan si hvor jeg skal henvende meg. Var i kontakt med lege for en stund siden som sa at hun ikke ville gi meg noe videre før jeg hadde hørt med psykolog hva han syntes var best, slik at alle kommuniserer sammen, og det ikke blir så mange "instanser". Fikk et råd her på KG for noen dager siden anngående DPS med at jeg burde gå igjennom psykologen jeg allerede har, og ikke andre. Så trodde dette var greit.. Han har nevnt for lang tid siden at dersom noe er akkutt så kan jeg ta kontakt, men dette var kanskje ikke utenom arbeidstid.. Jeg føler bare at i alle systemene så havner jeg mellom 2 stoler, for jeg er akkuratt ikke akutt nok til å bli innlagt eller få noe øyeblikkelig hjelp, men samtidig så har jeg det fryktelig dårlig, og har noen dager som føles som år, og vet ikke hva jeg skal gjøre. -TS Anonymous poster hash: b5a51...a42
minister-mio Skrevet 3. januar 2015 #10 Skrevet 3. januar 2015 Dersom du fortsatt behøver akutt hjelp dra på legevakta. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #11 Skrevet 3. januar 2015 jeg står helt alene idette (Slik alle gjør). Jeg vet ikke hva som er best for meg. Jeg trenger råd for hva jeg kan gjøre videre. I meldingen jeg har sendt har jeg jo ikke skrevet "fortell meg NÅ hva jeg skal gjøre". Jeg skrev en melding først hvor jeg lurte på om når jeg kunne få time. Han svarte at vi kunne avtale det på mandag når han er på jobb igjen (+ litt sånn god jul og godt nytt år) hvorpå jeg beklager for at jeg kontskter han nå og skrev og forklarte at det har vært vanskelig i julen og lurer på hva jeg kan gjøre frem til jeg evt får en time, og om jeg kan kontakte noen andre. Jeg får jo dårlig samvittighet for å kontakte han, men han er jo tilgjengelig på sms, og svarte i utgangspunktet. - TS Anonymous poster hash: b5a51...a42
Gjest gjestvest Skrevet 3. januar 2015 #12 Skrevet 3. januar 2015 Har du vurdert å spørre om han har mulighet for å gi deg faste timer? Dette kan bidra til å gi deg trygghet, pluss noe å se frem til. Du slipper også noe av angsten: får jeg time...får jeg ikke...
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #13 Skrevet 3. januar 2015 Dette gjelder neppe etter arbeidstid og i helger. Ihvertfall for de fleste psykologer Anonymous poster hash: 1c592...a05 Jo, fikk mobilnummeret... Anonymous poster hash: 832a4...150
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #14 Skrevet 3. januar 2015 Dette gjelder neppe etter arbeidstid og i helger. Ihvertfall for de fleste psykologer Anonymous poster hash: 1c592...a05 Det kommer helt an på. Mange synes det er mye verre å bli forstyrret i arbeidstiden. Ofte har de jo klienter som de ikke kan gå fra heller. Psykologen min sa det var greit å ta kontakt frem til kl 23 på hverdager og i helger. I ferier fortalte han meg på forhånd når han var tilgjengelig. Det var ikke ofte jeg benyttet meg av det, men det skjedde nok et titalls ganger. Med TS virker det som om det er et relativt hyppig behov for akutthjelp, så det beste er å diskutere med psykolog hvordan kriser skal håndteres. Det kan jo hende at det finnes andre løsninger eller mestringsstrategier, for eksempel medikamenter eller annet. Anonymous poster hash: 01835...04f 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #15 Skrevet 3. januar 2015 Hei Trådstarter. Jeg har fått beskjed fra min psykolog om å ta kontakt når det trengs. Han svarer både etter arbeidstid og i helgene. Anonymous poster hash: 1c592...a05
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #16 Skrevet 3. januar 2015 Jeg har gått til samme psykolog i 10 år, og jeg kan ta kontakt når som helst Tror de heller vil det, enn at det skal skje noe med deg. Bare man respekterer "goden" og ikke ringer i hytt og pine Anonymous poster hash: 8bc3a...460
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #17 Skrevet 3. januar 2015 Dette varierer kanskje litt fra behandler til behandler, noen er sikkert mer strenge enn andre. Jeg har fått mobilnummeret til min psykolog, og hun sier jeg kan ta kontakt om det er noe akutt, også i ferier. Men jeg ville aldri tatt kontakt med henne i ferier hvis vi ikke hadde noen avtale om det på forhånd. Anonymous poster hash: 74ca2...86f
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #18 Skrevet 3. januar 2015 fikk svar nå fra psykolog om at det var helt ok at jeg tok kontakt, og at han gjerne ville at jeg skulle ringe han om jeg trengte det nå eller senere. så da er jeg lettet for at jeg ikke overskred en grense for hva om er "greit".Er vel som noen sier forskjellig fra behandler til behandler. Jeg har foresten aldri kontaktet han før eller ringt han hverken i eller utenom timene, bortsett fra for å avtale time. Kommer ikke til å ringe han nå heller. Tryggheten i å vite at jeg kan er nok, og han gav meg et godt svar med noen råd. - TS Anonymous poster hash: b5a51...a42 3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #19 Skrevet 3. januar 2015 fikk svar nå fra psykolog om at det var helt ok at jeg tok kontakt, og at han gjerne ville at jeg skulle ringe han om jeg trengte det nå eller senere. så da er jeg lettet for at jeg ikke overskred en grense for hva om er "greit".Er vel som noen sier forskjellig fra behandler til behandler. Jeg har foresten aldri kontaktet han før eller ringt han hverken i eller utenom timene, bortsett fra for å avtale time. Kommer ikke til å ringe han nå heller. Tryggheten i å vite at jeg kan er nok, og han gav meg et godt svar med noen råd. - TS Anonymous poster hash: b5a51...a42 Så fint Anonymous poster hash: 01835...04f 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2015 #20 Skrevet 3. januar 2015 Ikke gjør det. For det første er ikke dette greit. For det andre, har de dette som en regel at de ikke kommer til å svare deg. Anonymous poster hash: 1c592...a05 En regel om at det ikke er greit??Sorry. Det er bullshit, og ikke noe man svarer til en person som er krise. Det finnes ingen felles regel for slikt, men en god del psykologer gir ut nummeret sitt, nettopp for at pasienter skal kunne ta kontakt hvis det oppstår krise. Man jobber med en ganske spesiell og sårbar gruppe. Selvsagt finnes legevakten, men noen ganger er 5 minutter på tråden med en som kjenner situasjonen godt, og som kan gi trygghet om en avtale langt bedre for pasienten. Noen psykologer har selvsagt sine regler og grenser, men det er ikke noen universell yrkesetisk regel! Og dere som driver og bedreviter og forteller ts at hun hører hjemme på en DPS? Hvis hun gjør det, ordner psykologen som kjenner ts sin sak med det. Tror ikke dere skal bekymre dere så fryktelig mye for de vurderingene en person med 6 års utdannelse har tatt. Kjempebra du tok kontakt, ts, og jeg håper du får sove litt bedre og ser lys i enden nå. Og du kan jo snakke litt med psykologen om hva en innleggelse vil kunne gjøre for deg. Lykke til Anonymous poster hash: 4de13...da1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå