Gå til innhold

BarnFRI, ikke BarnLØS (kampanje)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette var ikke særlig logisk.

Barn eksisterer selv om jeg er barnfri/barnløs. Sukker eksisterer selv om jeg har et sukkerfritt kosthold. Gjeld eksisterer selv om jeg er gjeldfri. Jeg er ikke bare gjeldfri hvis jeg får noen andre til å passe gjelden min en periode, jeg er alltid gjeldfri så lenge jeg ikke har gjeld.

Anonymous poster hash: 9ee51...12d

Jeg er ikke gjeldfri hvis jeg får noen andre til å passe gjelden min en periode, jeg er gjeldfri så lenge jeg ikke har gjeld.

Ja, bedre sammenligning! Vi kaller ikke de gjeldsfrie "gjeldsløse", og av samme grunn bør vi ikke kalle de barnfrie "barnløse".

Anonymous poster hash: d4441...6f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å si det slik: Heter det arbeidsfri eller arbeidsløs?

Anonymous poster hash: 5fadb...6e8

Tja, hvis man ønsker seg en jobb og sliter med å leve uten, så er man arbeidsløs. Hvis man er blant minoriteten som trives uten noen inntekt, lever av naturen og ikke søker jobb, så er man arbeidsfri.

Mens man HAR fri fra arbeid i helgene hvis man jobber en klassisk 8-16-jobb, da ER man ikke arbeidsfri.

Anonymous poster hash: 9ee51...12d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noensinne studert andelen friske/syke nyfødte i Norge? Ikke det, nei? Hvorfor uttaler du deg da?

Anonymous poster hash: 6d1f7...4c5

Siden du har det kan du jo opplyse oss da?

Men jeg vet hvor mye en plass innenfor heldøgns omsorg koster.

Anonymous poster hash: 0f54b...9b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik: Heter det arbeidsfri eller arbeidsløs?

Anonymous poster hash: 5fadb...6e8

Det heter arbeidsløs, men det er jo nettopp fordi arbeid er noe man bør ha! Når man bruker ordet "barnløs" så sier man "stakkars deg, jeg håper du får deg barn snart". Derimot heter det ikke "gjeldsløs", for gjeld er jo egentlig ikke noe man bør ha.

Anonymous poster hash: d4441...6f3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sammenligningen var så idiotisk at hvis du ikke ser hvor idiotisk den er selv, skal jeg ikke forsøke å heve IQ-nivået ditt med 20% ved å fortelle deg hvorfor ;)

Barn ER fremtiden. Fullt og helt. Det er investeringen vi gjør for at Norge skal bestå. Det er alle, fornuftige menneskers, interesse at man føder nok barn og oppdrar dem til å bli gode borgere.

Lol, du vet nada om IQ og nada om investeringer. Sammenligningen min var perfekt. Å få barn er en slags verdiskapning, men det er vanlig arbeid også. Barn er ikke fremtiden fullt og helt, for hvis ingen skaper arbeidsplasser så hjelper det ikke å ha masse barn løpende rundt. Ingenting er "fremtiden fullt og helt", det er mer komplisert og sammensatt enn som så.

Og selvsagt er det i alles interesse at det blir født nok barn, akkurat som at det er i alles interesse at det blir bakt nok brød, men det betyr ikke at alle bør bli bakere og bønder.

Anonymous poster hash: d4441...6f3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, dere må gjerne lage nytt ord for barnløs om det får dere til å føle dere bedre. Barnløs er barnløs uansett om enkelte mener at det burde hete barnfri.



Anonymous poster hash: 5fadb...6e8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke barn, er høyst usikker på om jeg ønsker barn, og jeg kan gjerne bli kalt barnløs. Det er bare semantikk. Selv sier jeg at jeg "ikke har barn", så kan folk kalle meg barnfri eller barnløs slik de ønsker.

Skjønner ikke hvorfor det skulle bety noe for meg. Mulig det er annerledes for oss menn enn for kvinner, kvinner møter jo andre forventninger om familieønsker enn vi menn gjør, men jeg kjenner i hvert fall ikke at jeg stemples som noe om helst dersom jeg kalles barnløs.



Anonymous poster hash: 3ab34...668
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sammenligningen var så idiotisk at hvis du ikke ser hvor idiotisk den er selv, skal jeg ikke forsøke å heve IQ-nivået ditt med 20% ved å fortelle deg hvorfor ;)

Barn ER fremtiden. Fullt og helt. Det er investeringen vi gjør for at Norge skal bestå. Det er alle, fornuftige menneskers, interesse at man føder nok barn og oppdrar dem til å bli gode borgere.

At du ikke ønsker å bidra betyr vel igrunn at du kan finne deg en egen, liten øy der du kan spise palmeblader og drikke saltvann. Du ønsker jo ikke å bidra med noe i samfunnet. Lev der i fred og ro i et par år til du svinner hen.

Kan ikke du heller flytte til Saudi-Arabia. Det er der holdningen din (at kvinners verdi er grunnet i reproduksjon) hører hjemme.

Anonymous poster hash: d4441...6f3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter arbeidsløs, men det er jo nettopp fordi arbeid er noe man bør ha! Når man bruker ordet "barnløs" så sier man "stakkars deg, jeg håper du får deg barn snart". Derimot heter det ikke "gjeldsløs", for gjeld er jo egentlig ikke noe man bør ha.

Anonymous poster hash: d4441...6f3

Barn er også noe man bør ha. Noen vil ikke ha jobb, noen vil ikke ha barn og noen vil ikke kjøre bil. Spiller ingen rolle om man vil eller ikke. Det er noe man ikke har. Arbeidsløs, barnløs og billøs.

Anonymous poster hash: 5fadb...6e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bedre sammenligning! Vi kaller ikke de gjeldsfrie "gjeldsløse", og av samme grunn bør vi ikke kalle de barnfrie "barnløse".

Anonymous poster hash: d4441...6f3

Samtidig brukes jo "gjeldsfri" gjerne når man har betalt ned lån man har hatt, ikke når man aldri har hatt et lån i sitt liv. Sånn sett ligger det jo likevel tett opp til det å ha fri fra barn man har, det kan i hvert fall bety begge deler.

For å si det slik: Heter det arbeidsfri eller arbeidsløs?

Anonymous poster hash: 5fadb...6e8

Det heter vel vanligvis bare arbeidsløs dersom man er arbeidssøkende og ikke har arbeid. Det tilsvarer dermed heller de ufrivillig barnløse, ikke de som har valgt bort barn, på samme måte som man sjelden sier at pensjonister eller heltidsstudenter er "arbeidsløse". (Som du ser sier jeg tilsvarende om de som sammenligner med "gjeldsfri" når de argumenterer for "barnfri", forresten, så det går begge veier).

Som sagt, det her er egentlig bare semantikk. Jeg har ikke barn og kan helt fint kalles "barnløs". Man vet jo hva de beskriver, nemlig et liv uten egne barn. Presist nok det. Så får jeg heller fortelle dem at det er etter eget ønske dersom de først skulle lure på hvorfor.

Anonymous poster hash: 3ab34...668

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er også noe man bør ha. Noen vil ikke ha jobb, noen vil ikke ha barn og noen vil ikke kjøre bil. Spiller ingen rolle om man vil eller ikke. Det er noe man ikke har. Arbeidsløs, barnløs og billøs.

Anonymous poster hash: 5fadb...6e8

Så alle bør ha bil? :klo: Det kan bli litt problematisk i din ønskefremtid der alle får en haug med barn som alle skal vokse opp og få en haug egne barn, og så skal de alle sammen ha egen bil i tillegg? Heia klima og miljø, liksom...

Anonymous poster hash: 9ee51...12d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er også noe man bør ha.

Nei, ikke nødvendigvis. Å få barn er ikke for alle.

- Arbeid er noe man bør ha

- Gjeld er noe man i utgangspunktet bør unngå så langt det lar seg gjøre

- Barn er valgfritt

Anonymous poster hash: d4441...6f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle bør ha bil? :klo:

Det kommer an på hvor du bor. Jeg vil ikke omtale folk uten bil som billøse. Jeg respekterer de bilfrie, akkurat som jeg respekterer de barnfrie.

Anonymous poster hash: d4441...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Vi lever bilfritt" er vanlig å si her hvor jeg bor. Ingen som sier "vi lever billøst".



Anonymous poster hash: 0f54b...9b2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi lever bilfritt" er vanlig å si her hvor jeg bor. Ingen som sier "vi lever billøst".

Anonymous poster hash: 0f54b...9b2

Det snakkes jo også om et "bilfritt sentrum" av politikerne som ser på dette som en god ting. Samtidig brukes skremselsuttrykket "et billøst samfunn" av de som ser på bilen som nyttig for samfunnet. Så hvilket ord man bruker har betydning.

Anonymous poster hash: d4441...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn eksisterer selv om ikke akkurat DU har barn. Akkurat som at sukker eksisterer selv om akkurat DU ikke spiser sukker.

Anonymous poster hash: d4441...6f3

Begynner faktisk å bli jævlig mange DU'er da, om vi skal tro at RL tilsvarer KG

Anonymous poster hash: 6b02f...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest HeiHade

Haha, ikke kom her og si at alle mødre og fedre der ute har skaffet seg barn fordi de har et brennende ønske om å bidra til å føre samfunnet videre. Det kommer av et egoistisk ønske om å gjøre livet sitt mer "komplett". Og det er helt greit. Hvis folk vil ha barn så skal ikke jeg dømme dem for det. Men å bruke det i diskusjon for å heve seg over de barnløse ved å si at man bidrar mer og har gjort det for å forhindre at Norge stagnerer? Nope.

De fleste bidrar på sine egne måter i samfunnet. Alle gjør ting som er bra og dårlig for samfunnet og verden, og å sitte her og tro at man er viktigere eller bedre enn alle andre kun fordi man har fått barn er ingenting annet enn provoserende og røper bare hvor korttenkt personen egentlig er.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen spør meg, så sier jeg "jeg har ikke barn"/"jeg har ikke barn enda". Jeg sier ikke "barnløs". Jeg tolker i allefall ofte at de som sier "barnløs" enten ikke kan få barn, eller ikke har truffet noen å få barn med (hvertfall hvis de er opp i 30årene). Barnefri tolker jeg som noe en har bestemt selv. Altså at man har bestemt å ikke få barn fordi man ikke vil ha barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerfri - fri fra sukker.

Barnefri - fri fra barn.

Sukkerløs - mangler sukker, men trenger...?

Jeg forstår TS godt, og det trengs kanskje et mer positivt vinklet ord. Men barnefri brukes allerede flittig blant foreldre som har barnevakt eller avlasting, og da er ikke det ordet ledig til bruk.

Jeg voktet meg også fra å si at jeg var barnløs og valgte å sk at jeg ikke hadde barn, og brukte litt flere ord. Og jeg var blant dem som ønsket barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnløs for meg, er de som ønsker seg barn, men ikke kan få. Er jo noe som kalles frivillig barnløs, men det brukes vel sjelden i muntlig tale. Da sier jeg heller "han/hun har ikke barn".



Anonymous poster hash: 89ad9...855
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...