Gå til innhold

legge opp bedre hovedsikringer i gammel leilighet


vilde

Anbefalte innlegg

Vi har tenkt på å utbedre el anlegget i leilgheten vår ltit. Pr idag er det 25A hovedsikring, noe som er litt lite til vinteren og iforhold til forbruket vårt.

Hvordan går vi fram for å sjekke tilbud på dette, må sånt avklares med borettsslaget (er andelsleilighet). Noen som vet sånn ca pris på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro at dere bør bytte hele sikringsskapet (altså, alt innholdet). Det er elektriker som gjør dette. Prisen på bytte av selve måleren er fast fra nettleverandøren. I Osloområdet er det bare Hafslund og ØstfoldNett (elns) som kan gjøre denne jobben.

Et sikringsskap koster ca. 1.000,- pr. sikring å bytte.

Måleren koster ca. 9.000,- å bytte.

Er du heldig må dere gå fra to-fas til tre-fas i inntaket. Dette vil nettlevrandøren vite når dere får tilbud derfra (ikke samme som elektriker, for dette har ikke elektriker lov til å gjøre).

Vi byttet alt det elektriske i huset i vinter. Vi innhentet tilbud fra 3 elektrikere. Den ene latet til å lage tilbud på slump, den andre svært seriøs og den siste alt for dyr. Vi valgte den seriøse og angrer ikke ett sekund. Makan til service skal du lete lenge etter! Men jobben Hafslund skulle gjøre her (bytte måler) var nå så som så. Vi satt uten måler ei uke før de kom (og jeg skal love dere vi brukte strøm den ene uka vi ikke hadde måler midt i februar!!!).

PS: Jeg anbefaler å oppgradere kjøkkensikringen(e) i samme slengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i borettslag måtte vi melde i fra til styret om det skulle gjøres endringer på det elektriske anlegget. De hadde en fast elektriker som de brukte til slike jobber. Mye lettere dersom det skulle skje noe i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! Da skal jeg ta kontakt med borettslaget og ringe strømleverandør/og noen elektriker firma. Må få litt bedre anlegg før vinteren setter inn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...