Gå til innhold

Nå må jeg ta grep! Endring av livsstil for bedre helse


Perlesukker

Anbefalte innlegg

Jeg er 30 år og har siden tenårene vært litt lubben. Det var derimot etter to graviditeter jeg virkelig la på meg. Dette må jeg slutte å skylde på, for yngste barnet er nå fire år:-S Jeg trives ikke med meg selv slik det er nå, sliter med å finne klær og er lei av å dra på den tunge kroppen.

1,60 cm og nærmere 100 kg (kjenner skammen bare jeg skriver det). Jeg har vært hos legen, men foreløpig var det ingen indikasjoner på diabetes og andre livsstilsykdommer, men det sier jo seg selv at dette ikke kan fortsette.

Jeg er rett og slett for glad i mat og godsaker, spiser for store porsjoner og har alltid en unnskyldning på lur for å kjøpe meg en sjokolade. Det er ingen sykdom eller depresjon inni bildet, dette er helt og holdent selvforskyldt. Det er bedre helse som motiverer meg, utseende blir en bonus.

Om jeg har prøvd før? Oh, yes, flere ganger. Jeg har lykkes med å gå ned 10 kg tre ganger, men da har motivasjonen falt og jeg har kommet tilbake i gamle uvaner.

Heldigvis har jeg innarbeidet gode vaner når det gjelder trening. Er på Sats tre ganger i uka, ofte sammen med ei venninne, og da skulker man jo ikke. Uten å skryte har jeg også litt greie på kosthold og hva kroppen trenger for å fungere (det er vel mange overvektige som har lest seg opp på det...).

Jeg starter med denne dagboken, ikke for å underholde dere (selv om de som gidder er hjertelig velkommen til å følge og kommentere:-)), men jeg tror det vil hjelpe meg å se tilbake på når motivasjonen daler. Og tro meg, det kommer den til å gjøre. Jeg må bare lære meg å reise meg igjen etter jeg har falt...

Så i morgen, 1. april skal jeg på vekta for første gang på lenge. jeg gruer meg, men nå skal den bare gå en vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God morgen!

Da var jeg i gang... 96,7 kg viste vekta og midja er 96 cm.

Helt tragisk, men det er bare jeg som kan gjøre noe med det.

Nå er det snart tid for trening, gleder meg til følelsen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i går forløp greit. Faren med å starte midt i påskeferien er jo at utfordringene allerede kommer på løpende bånd. Det er kanskje ikke en ulempe heller da...

Jeg fikk trent intervall og litt styrke og det var egentlig ikke noe problem å komme seg avgårde. Sånn er det når motivasjonen er på topp. En god treningsøkt. Er tilogmed støl i magen i dag og det er egentlig bare deilig.

Har også holdt meg innenfor kaloribudsjettet ift maten. Er medlem på Vektklubb.no og registrerer alt. Var på middag hos noen venner så fikk ikke veid alt, men begynner jo å kunne det etter hvert, så tror ikke jeg overdrev. Spiste litt gele til dessert, men uten saus og avsto fra kake (er egentlig ingen kakemoms).

Ny dag i dag, deilig å sove lenge, ungene er på overnatting.

Nå har jeg satt en deig med grove rundstykker, så skal ha meg et med egg og skinke før jeg går på trening. Spinning og litt styrke i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter bare her og reflekterer litt...

Hva er egentlig målet mitt? Jeg skal ned i vekt og satt meg et kortsiktig mål på 7 uker. Innen 21. mai skal jeg gå ned 7 kg. Altså jeg skal veie rett under 89,7 da. Det bør være overkommelig, så lenge jeg klarer å holde meg til planen.

Det langsiktige målet er å gå ned 30 kg, men jeg må ta små skritt, for det virker ikke overkommelig. Men mange har klart det før meg, så hvorfor ikke?

For planen er:

- Veie meg hver torsdag morgen. Måle meg hver 4. uke.

- Spise rundt 1600 kcal til dagen og prøve å unngå å spise opp treningskaloriene. Veie maten når det er mulig.

- Lørdag kan jeg unne meg en hobby-sjokolade og en halv pose superchips. men det er bare lørdag en dag i uka.

- Trene minst 3 dager pr uke, helst 4. (intervall tredemølle, styrke og spinning)

- Bruke Polar pulsklokke (m4009 som registrerer all hverdagsaktivitet og trening

- Spise næringsrik mat som metter, samt registrere dette og treningen på Vektklubb.no.

- Planlegge hvis jeg skal ut på middag, besøk til venner, selskap o.l. Det er lov å kose seg, men trenger ikke å ta helt av. Samme når vi har kake/snop på jobb. Det siste bør jeg klare å avstå.

- Få nok søvn, minst 7,5 time hver natt. Her må jeg skjerpe meg, det er alltid noe jeg "må" gjøre før jeg kan gå å legge meg. Bullshit!

Hva oppnår jeg ved å gå ned i vekt?

- Bedre helse - lenger liv

- Mer overskudd og energi

- Godt forbilde for barna, vil være en sunn og sprek, men ikke fanatisk mamma.

- Bedre selvbilde

- Kan kjøpe klær i mindre størrelser. Har også masse fine klær på toppen av skapet som ikke passer nå...

- Alt blir lettere og jeg får en enorm mestringsfølelse

- Kan kjøpe meg noen nye klær

- Sparer også kanskje litt penger når jeg ikke går og småhandler sjokolade og brus, men det går vel op i opp i klærne, hehe

Motivasjonsfaktorer

- Jevnlig Inbody-test (tok en i januar og den er omtrent slik jeg er nå)

- Alltid ha "sunn" snacks tilgjengelig, men spises med måte (fun light-gele, lollipop-is hvis nøden er stor)

- Min kjære flotte treningsvenninne

- Denne dagboken, minne meg selv på hvorfor jeg ønsker dette

Huff, dette var mye, men jeg tror det er viktig å tenke gjennom og sette ord på det. Om dette skal gå i praksis krever viljestyrke og god planlegging.

Jeg har ennå ingen strategi når unnskyldningene kommer for å skeie ut og jeg lurer meg selv da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det snart slutt på påskeferien, men er klar for jobb igjen i morgen. Jeg har klart meg bra, både med kosthold og trening. Hadde egentlig planlagt å trene nå i ettermiddag, men stakk ut kl 9 når jeg først allerede var oppe. intervall og styrke i dag, samt syklet frem og tilbake fra trening.

Hadde forresten biff til lunsj, fantastisk mør. Bittelitt potetmos og brekkbønner til. Til middag ble det hjemmelagde fiskepinner. Jeg merker at jeg er i "slankemodus", for vanligvis hadde jeg spist mer enn den ene porsjonen.

Har fremdeles noen kcal igjen av dagsbudsjettet. Har lovet barna grove vafler til kvelds, så får se om jeg unner meg selv en også.

I morgen er jeg klar for havregrøt til frokost igjen, noe som hele familien spiser sammen. Jeg har en liten teskje med linfrø på toppen. Til lunsj blir det brød (på jobb), men MAX 2 skiver med skinke og agurk, paprika. Og en skive eller et knekkebrød som mellommåltid.

Jeg merker at det er viktig å planlegge hva man skal spise, spesielt i en travel hverdag. Lapskaus til middag og 75 min spinning på kvelden. Det blir bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdagens vekt viste -1,3 kg, og det er jeg fornøyd med.

Fullt kjør på jobb og mellom lunsj og frokost sliter jeg. Har et par dager spist en eller annen Atkins-ba (21,5 g, to striper, minner om Kvikklunsj). Den har rett over 100 kcal. Tenker å erstatte denne med en neve nøtter. Hvis jeg er skrubbsulten til lunsj ryker hvert fall kaloribudsjettet mitt, så da er det bedre å snike til seg et lite mellommåltid.

Treningen har gått super, klarer å presse meg og få gode resultater. Spinning igjen i morgen, da har jeg trent 4 ganger denne uka.

Kostholdet har ikke vært supersundt, kan absolutt forbedres, men jeg har ikke oversteget 1600 kcal (kun en dag, men da ble det 1700)

De to neste ukene blir en prøvelse. Da skal jeg jobbe en helt annen plass, med andre rutiner og det meste er nytt. Da er det viktig at jeg holder fokus, og ikke finner på unnskyldninger for å ikke trene (hører det for meg) og at jeg spiser det jeg må, men ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Tusen takk for tilbakemeldinger, det varmer mer enn man skulle tro.

"Kun" 800 g ned den 2. uka, men det er kun min egen feil. Ikke at jeg skal bortforklare noe, men disse to ukene ble travlere enn jeg hadde trodd og det er VANSKELIG å holde fokus. men jeg skal komme over kneika og er fornøyd så lenge jeg ikke har gått opp i vekt. Blir litt roligere etter helga, men da er det full fart med eksamenslesing. Merker likevel at det er godt å komme seg på trening for å klarne hodet litt. Selv om man bruker litt tid på trening, får man mer energi, slik at det er lettere å holde fokus når man først setter seg foran bøkene. Det er min erfaring.

Nå er det to dager til jeg skal på vekta igjen og om et par uker skal jeg ta Inbody-test for å se hva kroppen min består av. Tok en i januar og det var ikke noe pent syn kan du si.

Klokka er bare halv nå snart, men jeg tror jeg går å legger meg. Det skal ikke stå på søvnen i alle fall.

Snart tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
På 21.4.2015 den 20.23, Perlesukker skrev:

Tusen takk for tilbakemeldinger, det varmer mer enn man skulle tro.

"Kun" 800 g ned den 2. uka, men det er kun min egen feil. Ikke at jeg skal bortforklare noe, men disse to ukene ble travlere enn jeg hadde trodd og det er VANSKELIG å holde fokus. men jeg skal komme over kneika og er fornøyd så lenge jeg ikke har gått opp i vekt. Blir litt roligere etter helga, men da er det full fart med eksamenslesing. Merker likevel at det er godt å komme seg på trening for å klarne hodet litt. Selv om man bruker litt tid på trening, får man mer energi, slik at det er lettere å holde fokus når man først setter seg foran bøkene. Det er min erfaring.

 

Nå er det to dager til jeg skal på vekta igjen og om et par uker skal jeg ta Inbody-test for å se hva kroppen min består av. Tok en i januar og det var ikke noe pent syn kan du si.

 

Klokka er bare halv nå snart, men jeg tror jeg går å legger meg. Det skal ikke stå på søvnen i alle fall.

 

Snart tilbake!

Hvordan har det gått med deg? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...