Gå til innhold

Skjevfordeling i nyetablert "moderne familie".


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt oss hus sammen, og frykter økonomi kan bli grunnlag gir en del krangel og diskusjon. Litt leit i et så nytt forhold.. Vi har vært sammen i snart 2 år, og kommer fra hvert vårt ekteskap med hver våre to barn. De bor hos oss ca halve tiden.

Jeg tjener ca 420.000 i året. Han tjener ca 600.000. Eierfordelen i det nye blir 30/70. Banken har regnet ut at en stor del av hans EK skal gå til oppussing. Jeg nevnte i sted at vi trenger å kjøpe rullgardiner, garinopheng og annet slik "småtteri", og han mente at vi må spleise på dette. Virker knotete å holde regnskap på slikt? Hva skal gå av hans del av EK til eierskapet, og hva skal speiles på? Hvis hver ting vi skal kjøpe til felles hjem blir diskusjon.. Hjelp.

Uansett er mitt spørsmål; hvordan skal vi fordele utgifter? Så langt har vi bodd sammen ved at min leilighetene solgt, EK på 1,1 million stått på konto. Vi betalte etter evne på en felles konto. Jeg hadde regnet ut hvor mye vi hadde i felleskostnader pr mnd. Også lånet hans selv om jeg ikke var medeier. Så på det som husleie. Han sto for 65%av inntekten og betalte derfor inn 65% av utgiftene. Han betalte 12.000,- på fellesen ut fra sinn lønn på ca 30.000,- utbetalt. Da satt han igjen med ca 17.800. Jeg har utbetalt ca 24.000,-. Skulle i følge utregningen sette inn 6.500,- men har endt opp med å betale inn ca 8. Helt ok. Sist mnd betalte jeg 12, dvs halve lønna mi. Problemet er at han har vært litt motvillig hele veien til dette regnskapet. Synes det er litt tungt, for det er bare jeg som kommer med forslaget og viser til mange artikler om skjevfordeling. Jeg vil ikke vært noen golddigger, men at ting skal være ukomplisert, rettferdig og smidig.

Nå som vi går inn medeierskap på 30/70 er jeg mer spent. Han har evne til å betale mer lån enn meg, men han har jo den minste andelen av lånet. Blir det riktig da?? Og hva med mat, strøm, tv, forsikringer og annet? Hvordan skal dette fordeles for at det skal være rettferdig for oss begge og være et ikke-tema?

Han mener dessuten at jeg har bodd billig hos ham og at jeg har tjent på rentepengene de månedene min EK har stått på knt. Men det blir jo bare et bidrag til min EK, dessuten har jeg jo vært med på å betale hans lån? Jeg er litt skremt og bekymret..

Beklager hvis dette var veldig usammenhengende. Skrevet på natta fordi jeg ikke får sove... Vi skal sette opp skikkelig samboerkontrakt, og håper den advokaten kan gi oss skikkelige økonomiske råd.. Risikoprosjekt, dette..

Anonymous poster hash: 5b613...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, skjønte ikke helt dette. Hvor mye koster den felles boligen (inkl avtalt oppussing)? Hvor mye EK har hver av dere? Hvordan fordeler dere låneutgiftene? Han eier 70 % og du 30?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder utgifter til boliglånet må jo dette selvsagt deles eierandel. Den som eier 70% betaler 70% og den som eier 30% betaler 30%.

Det andre må dere komme til enighet om. Det er veldig store forskjeller på hvordan par deler økonomien og det finnes ingen fasit. Jeg må si det virker veldig spesielt at dere har fått hen å kjøpe hus sammen uten at dette er diskutert og avklart.

Anonymous poster hash: 72124...6f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Lånet betales etter andelen. Den som har 70 % betaler 70 % og den som har 30 % betaler 30 %, uavhengig av dere har i inntekt.

Skjevfordeling krever jo at begge ønsker felles økonomi, å bidra 50/50 er det mange som gjør selvom de har skjev inntekt. Skal dere sette opp regnestykket her må dere glemme hvem som betaler hva på boliglånet. Dvs. den som betaler 70 % av lånet skal ikke betale mindre på forbruket på grunn av høyere lånsutgifter. Det er jo kvinnefella.

Endret av Phoenix
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er åpenlyst noe dere burde snakket om for lenge siden, i det dere først flyttet sammen. Å drøye dette så lenge som til der dere nå har kjøpt hus sammen er som du sier - et risikoprosjekt.

Det første du må gjøre er å ta det opp med han. Siden han ikke har vært fornøyd med løsningen dere har hatt (noen sinne?) så synes jeg du skal spørre han hvordan han ønsker å legge opp økonomien. Hør på hva han har å si og se om du kan tilpasse deg det.

En enkel løsning er å betale boliglån etter eierandel og 50/50 på alle fellesutgifter. Ulempen er at du blir sittende igjen med mindre enn han, men sånn er det når han tjener mer og hadde mulighet til å ta mindre lån enn deg.

Eller kan dere betale boliglån etter eierandel, og alt felles etter evne basert på lønn, slik dere har gjort hittil.

Når det gjelder oppussingen så må dere også snakke sammen. Dere må enes om hva som telles som oppussing (som han betaler selv) og hva som er dilldall (som det spleises på). Ta den diskusjonen nå, heller enn hver eneste gang noe dukker opp. Han ønsker kanskje å bruke sin egenkapital kun på det som gir verdiøkning, og at resten av tilbehør er en felleskostnad. Jeg synes det kan høres fair ut mtp at det var en forutsetning for boligkjøpet og hvordan hans egenkapital skal brukes. Jeg ville kanskje tenkt litt dit at alt man "må ha" for å pusse opp et rom går på hans regning (tak, vegger, gulv, elektrisk; VVS mm.) mens tingene man da kan velge å ha (møbler, utstyr, pynt) er en felles kostnad. Men her må dere bare enes enkelt og greit.

Jeg skjønner at du er bekymret faktisk. Av det du skriver virker samboeren din misfornøyd med et eller annet og jeg ville definitivt funnet ut hva rimelig kjapt. Så dere må snakke sammen. Start med økonomien, spør han hva han ser for seg og diskuter dere frem til en løsning begge kan være fornøyd med. Økonomi i parforhold dreier seg i stor grad om kommunikasjon. Mange har nytte av å sette av en time en dag i uka til å snakke om økonomi. Evt en gang pr mnd, mens neste måneds budsjett settes opp og planlegges. Slik at man tar diskusjonene da, og ikke spres de utover.

Endret av Pengebingen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånet betales etter andelen. Den som har 70 % betaler 70 % og den som har 30 % betaler 30 %, uavhengig av dere har i inntekt.

Forutsatt at egenkapitalen også var 70/30, ja.

Alle utgifter knyttet til vedlikehold og utbedring av boligen betales 70/30, mens fellesforbruket normalt betales 50/50.

Edit: Du sier at han har den minste delen av lånet, hva er årsaken til det? Eierandelen er vel fastsatt ut fra en kombinasjon av egenkapital og betjeningsevne?

Endret av nojac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har kjøpt oss hus sammen, og frykter økonomi kan bli grunnlag gir en del krangel og diskusjon. Litt leit i et så nytt forhold.. Vi har vært sammen i snart 2 år, og kommer fra hvert vårt ekteskap med hver våre to barn. De bor hos oss ca halve tiden.

Jeg tjener ca 420.000 i året. Han tjener ca 600.000. Eierfordelen i det nye blir 30/70. Banken har regnet ut at en stor del av hans EK skal gå til oppussing. Jeg nevnte i sted at vi trenger å kjøpe rullgardiner, garinopheng og annet slik "småtteri", og han mente at vi må spleise på dette. Virker knotete å holde regnskap på slikt? Hva skal gå av hans del av EK til eierskapet, og hva skal speiles på? Hvis hver ting vi skal kjøpe til felles hjem blir diskusjon.. Hjelp.

Uansett er mitt spørsmål; hvordan skal vi fordele utgifter? Så langt har vi bodd sammen ved at min leilighetene solgt, EK på 1,1 million stått på konto. Vi betalte etter evne på en felles konto. Jeg hadde regnet ut hvor mye vi hadde i felleskostnader pr mnd. Også lånet hans selv om jeg ikke var medeier. Så på det som husleie. Han sto for 65%av inntekten og betalte derfor inn 65% av utgiftene. Han betalte 12.000,- på fellesen ut fra sinn lønn på ca 30.000,- utbetalt. Da satt han igjen med ca 17.800. Jeg har utbetalt ca 24.000,-. Skulle i følge utregningen sette inn 6.500,- men har endt opp med å betale inn ca 8. Helt ok. Sist mnd betalte jeg 12, dvs halve lønna mi. Problemet er at han har vært litt motvillig hele veien til dette regnskapet. Synes det er litt tungt, for det er bare jeg som kommer med forslaget og viser til mange artikler om skjevfordeling. Jeg vil ikke vært noen golddigger, men at ting skal være ukomplisert, rettferdig og smidig.

Nå som vi går inn medeierskap på 30/70 er jeg mer spent. Han har evne til å betale mer lån enn meg, men han har jo den minste andelen av lånet. Blir det riktig da?? Og hva med mat, strøm, tv, forsikringer og annet? Hvordan skal dette fordeles for at det skal være rettferdig for oss begge og være et ikke-tema?

Han mener dessuten at jeg har bodd billig hos ham og at jeg har tjent på rentepengene de månedene min EK har stått på knt. Men det blir jo bare et bidrag til min EK, dessuten har jeg jo vært med på å betale hans lån? Jeg er litt skremt og bekymret..

Beklager hvis dette var veldig usammenhengende. Skrevet på natta fordi jeg ikke får sove... Vi skal sette opp skikkelig samboerkontrakt, og håper den advokaten kan gi oss skikkelige økonomiske råd.. Risikoprosjekt, dette..

Anonymous poster hash: 5b613...649

dette var innviklet. Burde ikke være noe problem om komme opp med et enkelt system med matkonto, buffer konto for bruk av slike ting du vil ha osv. Bare og legge inn 50/50 på kontoen det. Ser ikke poenget med at det er stress. Og dere har jo hver deres lån når dere har kjøpt boligen så den som betaler den ned fortest er gjeldsfri. Enkelt og greit.

Anonymous poster hash: f03b0...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Skrev i natt og er imponert og takknemlig for mange gode svar allerede! Jeg har regnet på dette og det har gått opp et lys. Det har bare tatt litt tid... Jeg har bare vært litt fastgrodd i en tidligere dårlig erfaring. Det dere mener, er faktisk det min samboer har prøvd å fortelle meg lenge. At vi skjevdeler lånet 30/70 og 50/50 på resten av løpende utgifter. Dette kommer vi godt ut med. Har bare ikke satt ned tallene på papir... Litt småflaut, men jeg er lettet over å se at dette er ganske rettferdig. :-)

Endret av Bromlegull
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ulik inntekt og setter inn ca 70% av lønna på felleskontoer. Derifra trekkes alle fellesutgifter, låneavdrag og felles sparing. Vi eier riktignok 50/50. Det vi får igjen på skatten går inn i fellespotten, uavhengig av hvor mye det er. BSU-sparing går fra privatkontoene, og han tjener mer og sparer mer enn meg. BSU-pengene vil likevel gå til nedbetaling av lån uten av eierandelen endres. Vi er åpne om økonomi og snakker sammen om større kjøp, og dette er viktig for at forholdet fungerer så godt.

Jeg er veldig glad for at vi deler prosentvis og ikke 50/50. Det hadde ikke gått gjennom et langt liv. Han tjener best nå, og kommer sikkert alltid til å gjøre det, og bidrar mest økonomisk. Da vi studerte, hadde jeg er bedre betalt ekstrajobb, og jeg bidro klart mest. Økonomisk likeverd er viktig for meg.

Anonymous poster hash: bf294...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva?

Du trenger å sette deg ned med mannen og diskutere dette face too face.

Klarer dere ikke finne ut av dette på egenhånd, hvordan skal dere da klare å leve pg bo sammen?

Anonymous poster hash: 2da97...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Skrev i natt og er imponert og takknemlig for mange gode svar allerede! Jeg har regnet på dette og det har gått opp et lys. Det har bare tatt litt tid... Jeg har bare vært litt fastgrodd i en tidligere dårlig erfaring. Det dere mener, er faktisk det min samboer har prøvd å fortelle meg lenge. At vi skjevdeler lånet 30/70 og 50/50 på resten av løpende utgifter. Dette kommer vi godt ut med. Har bare ikke satt ned tallene på papir... Litt småflaut, men jeg er lettet over å se at dette er ganske rettferdig. :-)

Det er en veldig rettferdig og grei løsning ja :)

Så hvis det er det han vil så burde dette løse seg.

Men ta også oppussingsdiskusjonen en gang for alle, så dere slipper å lure for hver lille ting som skal gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fremdeles ikke at han eier 70 % men har den minste delen av lånet.... Måtte du ta et større lån for å oppnå 30 % selv om du hadde solgt en leilighet?

Men ellers er visst alle enige :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ulik inntekt, nesten som dere bare den andre veien. Vi valgte å gå for "alt er alle sitt". Selv om vi er bare samboere, så tenkte vi hva vi gikk inn i samboerskapet. Dette eier vi hver får oss og skal ta ut av samboerskapet/ekteskapet hvis vi må. Alt vi tjener etter vi har flyttet sammen deler vi 50/50 på. Ingen felleskonti. Den som vil drar kortet sitt. Vi bare tenker at penger på hans lønnskonto er like mye som penger på mine konti er hans. Da slipper vi alle diskusjoner.

Anonymous poster hash: bd499...dd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du betale mer på et hus du bare eier 30% av og du solgte ei leilighet i tillegg??? Virker som at du går i kvinnefella.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Skrev i natt og er imponert og takknemlig for mange gode svar allerede! Jeg har regnet på dette og det har gått opp et lys. Det har bare tatt litt tid... Jeg har bare vært litt fastgrodd i en tidligere dårlig erfaring. Det dere mener, er faktisk det min samboer har prøvd å fortelle meg lenge. At vi skjevdeler lånet 30/70 og 50/50 på resten av løpende utgifter. Dette kommer vi godt ut med. Har bare ikke satt ned tallene på papir... Litt småflaut, men jeg er lettet over å se at dette er ganske rettferdig. :-)

Men hvordan gjør man det i praksis? Hva med de rullegardinene eller hva det nå var du nevnte i HI, er det 'løpende utgifter' eller er det utgifter til huset? Jeg syntes fremdeles det virker knotete....

Anonymous poster hash: 60231...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan gjør man det i praksis? Hva med de rullegardinene eller hva det nå var du nevnte i HI, er det 'løpende utgifter' eller er det utgifter til huset?

I prinsippet er det du tar med deg når du flytter løpende utgifter, utgiftene til huset følger med når huset selges.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når jeg leser slike innlegg som HI så er jeg takknemlig for at jeg og min mann har mine-penger-er-dine-penger-og-motsatt.

Han har i snitt 60.000,- netto i mnd, mens jeg har 30.000,- netto.

Så egentlig er det han som går i "kvinnefellen", skjønner jeg.



Anonymous poster hash: b0455...ed1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser slike innlegg som HI så er jeg takknemlig for at jeg og min mann har mine-penger-er-dine-penger-og-motsatt.

Han har i snitt 60.000,- netto i mnd, mens jeg har 30.000,- netto.

Så egentlig er det han som går i "kvinnefellen", skjønner jeg.

Dette er jo normalordningen for ektepar og par med felles barn.

Men jeg skjønner godt at TS her ønsker separat økonomi. Kan være mer styr underveis, men en slipper en del diskusjoner dersom forholdet ryker.

Når de begge har barn fra tidligere forhold hopper de neppe inn i et "alt mitt er ditt"-forhold på en stund....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker igjen; faren er avblåst! Det jeg skrev om 30/70 var fullstendig misforstått av meg. Jeg skal eie 30% og skal betale 30%. Jeg skal ikke betale for mer enn hva jeg eier. Resten av våre utgifter skal vi betale 50/50. Og det med rullgardina har vi også funnet ut av. Vi snakker egentlig ganske bra og åpent om dette, men vi har bare utrolig lite peiling, som dere skjønner! Vi kommer begge fra hvert vårt ekteskap, der man hadde mer felles økonomi. Er bare redd for å gå på en smell, og vil komme riktig ut av dette.

Uansett: takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo normalordningen for ektepar og par med felles barn.

Men jeg skjønner godt at TS her ønsker separat økonomi. Kan være mer styr underveis, men en slipper en del diskusjoner dersom forholdet ryker.

Når de begge har barn fra tidligere forhold hopper de neppe inn i et "alt mitt er ditt"-forhold på en stund....

Nettopp!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...