Gå til innhold

Ny krig i Jemen?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

- Vi står sannsynligvis foran en humanitær katastrofe og en ekstrem flyktningesituasjon i løpet av kort tid, sier terroranalytiker og Jemen-ekspert Atle Mesøy til Aftenposten.

Den saudi-ledede koalisjonen fortsatte luftangrepene mot Houthi-militsen i Jemen søndag. Koalisjonens angrep var blant annet rettet mot den internasjonale flyplassen og mot en opprørsbase i hovedstaden Sana. Samtidig rømmer mange av landets innbyggere mot grensene.

wtf? Hva er det med muslimer? Dem er jo heelt håpløse, de klarer bare ikke å holde freden.

Alltid en krig, alltid en som krenker "profeten" som bare MÅ dævve, Alltid en som skal lede en hær mot sunni/shia styrker. Wtf har de HØRT om dialog kanskje?

Endret av kjærligbåttur
  • Liker 2
Skrevet

Ja nå vil nok hylekoret på venstresiden komme på banen og ønske ennå flere av berikelsen inn i dette land. Her må Norge endres, koste hva det koste må.

Nei nå må vi være konsekvente og sørge for stengte grenser og dem som kommer, rett ut. Nå for disse gale muslimene rydde opp selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Krigen i Jemen er farlig for hele regionen, siden Saudi-Arabia og Iran støtter hver sin side i konflikten.

Jeg forstår ikke hvorfor verdenssamfunnet lar Saudi-Arabia holde på med bombing av Jemen og finansiering av terrorister. Hvis Iran hadde oppført seg like bøllete som Saudi-Arabia gjør, ville de garantert møtt fordømmelse og sanksjoner. Men Saudi-Arabia kan holde på uten at det får konsekvenser.

Norge og EU ignorerer denne konflikten. De er redde for å fornærme Saudi-Arabia og USA. Når vi ikke gjør noe for å bidra til en fredelig løsning på konflikten i Jemen, må vi regne med at folk flykter fra krigen og ender opp i Europa.

Anonymous poster hash: be0ac...52c
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La dem krige til de har blitt lei.

Anonymous poster hash: 09ce2...733
Skrevet

Når vi ikke gjør noe for å bidra til en fredelig løsning på konflikten i Jemen, må vi regne med at folk flykter fra krigen og ender opp i Europa.

Anonymous poster hash: be0ac...52c

Nei, vi må ikke regne med det og vi bør heller sørge for at det ikke skjer. Folk som flykter kan dra til andre muslimske land som er nærmere deres hjemland religiøst og kulturelt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

wtf? Hva er det med muslimer? Dem er jo heelt håpløse, de klarer bare ikke å holde freden.

Alltid en krig, alltid en som krenker "profeten" som bare MÅ dævve, Alltid en som skal lede en hær mot sunni/shia styrker. Wtf har de HØRT om dialog kanskje?

Kanskje du burde lese deg opp om religionskrigene i Europa.

Anonymous poster hash: f8aee...5a1

AnonymBruker
Skrevet

Kan du opplyse oss om hvilke religionskriger i Europa i dag (hvor muslimer ikke er involvert) du mener?

Anonymous poster hash: b7f02...fdf

• Liker 1
Gjest Castielz
Skrevet

Ja, de skjer jo hele tiden i 2015, leser om det hver eneste dag faktisk.

Ja, sarkasme.

Skrevet

Opplys meg, Irland gjelder ikke...Det handlet om grenser og kontroll ikke religion, man har ingen form for kristen "helligkrig".

Men du kan jo alltid ta opp korstogene fra 11-13 århundre da... :fnise:

Skrevet

Opplys meg, Irland gjelder ikke...Det handlet om grenser og kontroll ikke religion, man har ingen form for kristen "helligkrig".

Men du kan jo alltid ta opp korstogene fra 11-13 århundre da... :fnise:

Men grensen trekkes mellom katolikker og protestanter, er det ikke så? Det er religionen som definerer dem?

AnonymBruker
Skrevet

Men grensen trekkes mellom katolikker og protestanter, er det ikke så? Det er religionen som definerer dem?

Kriger de mot hverandre da?

Skrevet

Kriger de mot hverandre da?

Ikke for øyeblikket.

Skrevet (endret)

Som noen andre har nevnt her, så synes jeg Saudi Arabia nærmest får fritt spillerom. For de som ikke er klar over diskrimineringen av shiaer i sunni-islamske land, så kan jeg si at den er GANSKE ille. Saudi Arabia er kanskje verstingen på dette området, da det er vanskelig å få full oversikt, siden landet er såpass lukket, der de kontrollerer media og mye av hva som kommer ut.

Med tanke på dette så er det synd at landet nærmest ukritisk får lov til å blande seg inn i en borgerkrig i Jemen. Eneste grunnen til at de blander seg inn er at de ikke liker shiaer, de frykter at større makt til shiaer vil gi Iran større innflytelse. De kan umulig oppfattes som en nøytral aktør som skal skape fred. De er simpelthen ute etter å knuse houhsi-militsen som er shia, for å deretter gi makt til en sunni-regjering. Dette kan i høyeste grad beskrives som en proxy-krig mellom Iran og Saudi Arabia. I mine øyne er faktisk Iran "lesser of evils".

Har også lyst til å nevne at jeg er sterkt tvilsom til hvor human krigføringen til Saudi Arabia vil bli. Ta en titt på menneskerettighetene i landet, dette bør være et lite hint på hva vi kan ha i vente. Jeg tror det kan bli virkelig brutalt, noe lignende som det i Syria, med blant annet etnisk rensing av shiaer. Foreløpig er det snakk om bombing, men det diskuteres at de skal inn med bakkestyrker. For shia-muslimer kan vel dette oppfattes som en invasjon?

Kan ikke fatte at Saudi Arabia kan operere såpass fritt, og på grunn av dette frykter jeg virkelig for konsekvensene av denne krigen. Hvor er demonstrasjonene, kritikken og sinnet mot Saudi Arabias krigføring? Det er helt stille. Landet ser ut til å ha fritt spillerom til hva som helst. Får meg til å tenke på situasjonen med Sverige, der en minister nylig kritiserte kvinners rettigheter i landet. Latterlig stillhet om dette, der de overaskende får forskyvet diskusjon over til "dumme Sverige", istedet for grove menneskerettighetsbrudd. Landet er kun slått av Nord Korea på dette området.

Endret av Snof
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette føles veldig rart! Var i Dubai (og Oman) senest for 2 uker siden. Rart å tenke på det er så kort vei fra borgerkrig og helvete til de som lever det gode liv..

Anonymous poster hash: 763ee...e43
Skrevet

Som noen andre har nevnt her, så synes jeg Saudi Arabia nærmest får fritt spillerom. For de som ikke er klar over diskrimineringen av shiaer i sunni-islamske land, så kan jeg si at den er GANSKE ille. Saudi Arabia er kanskje verstingen på dette området, da det er vanskelig å få full oversikt, siden landet er såpass lukket, der de kontrollerer media og mye av hva som kommer ut.

Med tanke på dette så er det synd at landet nærmest ukritisk får lov til å blande seg inn i en borgerkrig i Jemen. Eneste grunnen til at de blander seg inn er at de ikke liker shiaer, de frykter at større makt til shiaer vil gi Iran større innflytelse. De kan umulig oppfattes som en nøytral aktør som skal skape fred. De er simpelthen ute etter å knuse houhsi-militsen som er shia, for å deretter gi makt til en sunni-regjering. Dette kan i høyeste grad beskrives som en proxy-krig mellom Iran og Saudi Arabia.

Har også lyst til å nevne at jeg er sterkt tvilsom til hvor human krigføringen til Saudi Arabia vil bli. Ta en titt på menneskerettighetene i landet, dette bør være et lite hint på hva vi kan ha i vente. Jeg tror det kan bli virkelig brutalt, noe lignende som det i Syria, med blant annet etnisk rensing av shiaer. Foreløpig er det snakk om bombing, men det diskuteres at de skal inn med bakkestyrker. For shia-muslimer kan vel dette oppfattes som en invasjon?

Kan ikke fatte at Saudi Arabia kan operere såpass fritt, og på grunn av dette frykter jeg virkelig for konsekvensene av denne krigen. Landet ser ut til å ha fritt spillerom til hva som helst. Får meg til å tenke på situasjonen med Sverige, der en minister nylig kritiserte kvinners rettigheter i landet. Latterlig stillhet om dette, der de overaskende få diskusjon om "dumme Sverige", istedet for grove menneskerettighetsbrudd. Landet er kun slått av Nord Korea.

Dette er ikke vesentlig anderledes enn den globale krigen ved stedfortredere som USA og Sovjet førte under den kalde krigen. Den er bare mer regional.

Den er farlig for oss siden det dreier seg om oljeproduserende land, og jeg håper virkelig at dette får Vesten til å erkjenne hvor mye det haster med å gjøre seg mest mulig uavhengig av å importere olje fra denne regionen.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for øyeblikket.

Da trenger man ikke trekke dem inn i dag. Den eneste religionskrigen i Europa i dag er muslimer mot ikke-muslimer hvor muslimene er den aggressive parten.

Skrevet (endret)

Da trenger man ikke trekke dem inn i dag. Den eneste religionskrigen i Europa i dag er muslimer mot ikke-muslimer hvor muslimene er den aggressive parten.

Det er ikke noen religionskrig i Europa. Eller noen annen form for krig. Md mindre du velger å inkludere de stridighetene som Tyrkia er involvert i.

Endret av Mann 42
Gjest Evans
Skrevet

Med tanke på dette så er det synd at landet nærmest ukritisk får lov til å blande seg inn i en borgerkrig i Jemen. Eneste grunnen til at de blander seg inn er at de ikke liker shiaer, de frykter at større makt til shiaer vil gi Iran større innflytelse. De kan umulig oppfattes som en nøytral aktør som skal skape fred. De er simpelthen ute etter å knuse houhsi-militsen som er shia, for å deretter gi makt til en sunni-regjering. Dette kan i høyeste grad beskrives som en proxy-krig mellom Iran og Saudi Arabia. I mine øyne er faktisk Iran "lesser of evils".

Kan ikke fatte at Saudi Arabia kan operere såpass fritt, og på grunn av dette frykter jeg virkelig for konsekvensene av denne krigen. Hvor er demonstrasjonene, kritikken og sinnet mot Saudi Arabias krigføring? Det er helt stille. Landet ser ut til å ha fritt spillerom til hva som helst. Får meg til å tenke på situasjonen med Sverige, der en minister nylig kritiserte kvinners rettigheter i landet. Latterlig stillhet om dette, der de overaskende får forskyvet diskusjon over til "dumme Sverige", istedet for grove menneskerettighetsbrudd. Landet er kun slått av Nord Korea på dette området.

Godt spørsmål. Vi vanlige folk har ikke noe å frykte. Vi kunne vært mye mer aktive på protest-fronten når det gjelder landet. Strengt talt burde vel politikerne vært det også, men de frykter nok store selskapers harme og mange land har mye penger å tape. Vi der i mot har vel ingen å frykte.

Hvorfor det ikke er mer opprør fra folk flest vet jeg ikke. Kanskje fordi det er et så rikt land, så at de da bryter menneskerettighetene ikke er så farlig? ”de har jo penger liksom”.

Men om det ville hatt noe å si, om vi vanlige folk, kritiserte og protesterte er jeg usikker på. Jeg tror nok kanskje at pengene man kan tape veier tyngre enn vanlige folks meninger.

Skrevet (endret)

Dette er ikke vesentlig anderledes enn den globale krigen ved stedfortredere som USA og Sovjet førte under den kalde krigen. Den er bare mer regional.

Den er farlig for oss siden det dreier seg om oljeproduserende land, og jeg håper virkelig at dette får Vesten til å erkjenne hvor mye det haster med å gjøre seg mest mulig uavhengig av å importere olje fra denne regionen.

Konflikten mellom Iran og Saudi Arabia har likheter med det vi så under den kalde krigen, og joda, jeg mener det er svært viktig at vesten blir uavhengig av oljen.

Uansett, så skremmer det meg litt hvor stille det er om konflikten. Som jeg sier så skremmer det meg at Saudi Arabia, et av verdens verste land som også er involvert i flere konflikter (Syria/Irak), og som nå også er i krig, har såpass fritt spillerom. Kan også nevne salafismen/wahabismen som landet forpester muslimer rundt i verden med, også i Norge. Mye deprimerende statistikk om dette, og overraskende er de over 50 mer moderate enn de unge. Stor takk til Saudi Arabia for den veldig negative utviklingen. Saudi Arabia sprer den samme søppel ideologien som er opphavet til IS.

Helt ærlig så tror jeg ikke det er oljen eller økonomien som er årsaken til at landet blir behandlet med silkehansker. De har klart å bygge opp en "åndelig makt", der de kan si seg selv å representere muslimer verden rundt, og for så bruke dette diplomatisk. Det så vi for eksempel ved situasjonen i Sverige. Viktig at denne boblen sprekker, og at vesten våger å ta til motmæle.

Uansett, nå er landets innblanding i andre land såpass stor at de ikke lenger kan operere fritt. Det blir spennende/skremmende å se hvor langt landet vil operere i Jemen, og hvordan menneskerettighetsorganisasjoner vil reagere på dette, annet enn at vi må ta flere flyktninger, eller enkle utsagn som at "vi må gjøre mer". Hvis det ikke blir større press på Saudi Arabia så ender vi nok opp med et nytt "Vietnam" eller Syria. Det kan bli bra blodig!

Endret av Snof
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...