Mann 42 Skrevet 1. april 2015 #21 Skrevet 1. april 2015 Konflikten mellom Iran og Saudi Arabia har likheter med det vi så under den kalde krigen, og joda, jeg mener det er svært viktig at vesten blir uavhengig av oljen. Uansett, så skremmer det meg litt hvor stille det er om konflikten. Som jeg sier så skremmer det meg at Saudi Arabia, et av verdens verste land som også er blandet i flere konflikter (Syria/Irak), og som nå også er i krig, har såpass fritt spillerom. Kan også nevne salafismen/wahabismen som landet forpester muslimer rundt i verden med, også i Norge. Mye deprimerende statistikk om dette, og overraskende er de over 50 mer moderate enn de unge. Stor takk til Saudi Arabia for den veldig negative utviklingen. Saudi Arabia sprer den samme søppel ideologien som er opphavet til IS. Helt ærlig så tror jeg ikke det er oljen eller økonomien som er årsaken til at landet blir behandlet med silkehansker. De har klart å bygge opp en "åndelig makt", der de kan si seg selv å representere muslimer verden rundt, og for så bruke dette diplomatisk. Det så vi for eksempel ved situasjonen i Sverige. Viktig at denne boblen sprekker, og at vesten våger å ta til motmæle. Uansett, nå er landets innblanding i andre land såpass stor at de ikke lenger kan operere fritt. Det blir spennende/skremmende å se hvor langt landet vil operere i Jemen, og hvordan menneskerettighetsorganisasjoner vil reagere på dette, annet enn at vi må ta flere flyktninger, eller enkle utsagn som at "vi må gjøre mer". Hvis det ikke blir større press på Saudi Arabia så ender vi nok opp med et nytt "Vietnam" eller Syria. Det kan bli bra blodig! Nope, det er oljen, og ingen ved sine fulle fem mener at Saudi-Arabia representerer alle muslimer i verden.
Snof Skrevet 1. april 2015 #22 Skrevet 1. april 2015 (endret) Nope, det er oljen, og ingen ved sine fulle fem mener at Saudi-Arabia representerer alle muslimer i verden. Veldig bastant og sikker her: Når Wallstrøm kritiserte Saudi Arabia og deres brudd på menneskerettighetene, der hun kalte piskingen av bloggeren som ble dømt til 1000 piskeslag som "middelaldersk", så kom det voldsomme motreaksjoner, ikke bare fra Saudi Arabia. Hun kritiserte også kvinners rettigheter og mer. Det var 30 arabiske land som fordømte disse utsagnene. Det kom reaksjoner fra muslimer langt utenfor Saudi Arabia. Det er ikke det at Saudi Arabia representerer muslimer, men at de har en innflytelse over en del, og dermed en makt. For noen kan de vel sies å være en autoritet for islam. Mente aldri at de representerer ALLE muslimer, men heller at de prøver å være en innflytelse/autoritet for muslimer. Endret 1. april 2015 av Snof 1
Mann 42 Skrevet 1. april 2015 #23 Skrevet 1. april 2015 (endret) Veldig bastant og sikker her: Når Wallstrøm kritiserte Saudi Arabia og deres brudd på menneskerettighetene, der hun kalte piskingen av bloggeren som ble dømt til 1000 piskeslag som "middelaldersk", så kom det voldsomme motreaksjoner, ikke bare fra Saudi Arabia. Hun kritiserte også kvinners rettigheter og mer. Det var 30 arabiske land som fordømte disse utsagnene. Det er ikke det at Saudi Arabia representerer muslimer, men at de har en innflytelse over en del, og dermed en makt. For noen kan de vel sies å være en autoritet for islam. Sa aldri at de representerer ALLE muslimer, men heller at de prøver å være en innflytelse for muslimer. Fins det så mange som 30 arabiske land? Jeg trodde det bare var de 22 som er medlemmer av Arab League? Spøk til side. Saudi-Arabia og de andre oljelandene har sterk innflytelse pga oljerikdommen. Men de har ikke noen moralsk autoritet å snakke om. At andre land som er innrettet på mer eller mindre samme måte hva angår barbari og kvinners rettigheter, reagerer når en av dem blir kritisert, kan knapt forbause noen. De er alle sammen, og sannsynligvis med rette, bekymret for hva som kan skje dersom deet skulle bryte ut ytringsfrihet. De fleste av dem er diktaturer. Endret 1. april 2015 av Mann 42
Snof Skrevet 1. april 2015 #24 Skrevet 1. april 2015 (endret) Fins det så mange som 30 arabiske land? Jeg trodde det bare var de 22 som er medlemmer av Arab League? Spøk til side. Saudi-Arabia og de andre oljelandene har sterk innflytelse pga oljerikdommen. Men de har ikke noen moralsk autoritet å snakke om. At andre land som er innrettet på mer eller mindre samme måte hva angår barbari og kvinners rettigheter, reagerer når en av dem blir kritisert, kan knapt forbause noen. De er alle sammen, og sannsynligvis med rette, bekymret for hva som kan skje dersom deet skulle bryte ut ytringsfrihet. De fleste av dem er diktaturer. Det var feil av meg å si at det var arabiske land. Det var land utenfor midtøsten, altså ikke bare arab league. I tillegg var det IOC (the organisation of islamic states). Saken er at uttalelser/sinnet fra Saudi Arabia kan påvirke muslimer, blant annet i Sverige. Leste at det også var en frykt på hvordan muslimer i Sverige ville reagere på hendelsen. Utsagnet kan for eksempel raskt oppfattes som kritikk av islam, i en hvis grad rettferdiggjør vi nærmest dette synet ved at vi er såpass konfliktskye. En frykt for økt radikalisering, grunnet en kald front mellom vesten og den islamske verden spiller nok også inn. Skal sies at de som reagerer er sannsynligvis ekstremister, men likevel. Det er slik makt jeg snakker om. Oljen spiller også inn, men som nevnt, så tror jeg ikke dette alene er årsaken til at Saudi Arabia har såpass fritt spillerom. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/margot-wallstrom-kritiserade-islam_4425181.svd Endret 1. april 2015 av Snof 1
Mann 42 Skrevet 1. april 2015 #25 Skrevet 1. april 2015 Det var feil av meg å si at det var arabiske land. Det var land utenfor midtøsten, altså ikke bare arab league. I tillegg var det IOC (the organisation of islamic states). Saken er at uttalelser/sinnet fra Saudi Arabia kan påvirke muslimer, blant annet i Sverige. Leste at det også var en frykt på hvordan muslimer i Sverige ville reagere på hendelsen. Utsagnet kan for eksempel raskt oppfattes som kritikk av islam, i en hvis grad rettferdiggjør vi nærmest dette synet ved at vi er såpass konfliktskye. En frykt for økt radikalisering, grunnet en kald front mellom vesten og den islamske verden spiller nok også inn. Skal sies at de som reagerer er sannsynligvis ekstremister, men likevel. Det er slik makt jeg snakker om. Oljen spiller også inn, men som nevnt, så tror jeg ikke dette alene er årsaken til at Saudi Arabia har såpass fritt spillerom. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/margot-wallstrom-kritiserade-islam_4425181.svd Du mener kanskje "Organisation of Islamic Cooperation"? OIC? Jeg har ikke sett hva protestene mot Wallstrøm gikk ut på, men jeg tror nok at det er et poeng i seg selv at dersom man kritiserer et lovverk, så kritiserer man også grunnlaget for loven, som i dette tilfellet er islam. Det saudiarabiske lovverket er basert på sharia. At andre land med den samme lovtradisjonen oppfatter det som kritikk av religionen, burde heller ikke forbause noen. Jeg syns ikke man skal slutte å kritisere det som er barbarisk eller middelaldersk av den grunn, men igjen, det kan knapt forbause noen at land med tilsvarende lovverk reagerer negativt på kritikken og protesterer. Og jeg kan fortsatt ikke se at dette er relevant for konflikten i Yemen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå