Gå til innhold

Droppe middag med familien for å trene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva slags sykkelvogn har du? Noen av disse kan brukes til jogging, men da må du ofte kjøpe et egnet forhjule til dette. Ellers ville jeg investert i en joggevogn! De er faktsik ofte gode i terrenget, med store hjul og lette å trille. En vogn dere kan få bruk for lenge, da kan man fint få trent med litt større barn i vogna. Sjekk ut Finn.no.



Anonymous poster hash: 19511...b95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Idja

- Dere kan utsette middagen en time, slik at middag blir kvelds for barna

- Tren når det er mørkt

- Tren på morgenen

- Hvis det er snakk om 2-3 ganger i uka så ser jeg ikke problemet med å droppe middag når du uansett er hjemme med barn hele dagen. Men ikke greit når barnet begynner i barnehage.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om mer enn en gang i uken så synes jeg ikke dette er noen god ide. Jeg synes der er viktig med familieråd hvor hele familien er samlet. Rundt middagsbordet er et naturlig samlingspunkt. Jeg hadde ikke akseptert det om min mann flere ganger i uken uteble fra middagen for å trene (spesielt ikke hvis det er snakk om egentrening hvor man kan bestemme tidspunktet selv). En gang i uken kunne jeg vel vært med på.

Jeg tenker at du bør vurdere:

- trene før din mann går om morgenen

- finne treningsmetoder hvor du kan trene med barnet (hurtig gange i motbakke, øve mer på jogging med vogn osv)

- spise mindre middag slik at du kan trene kort tid etterpå. Så får du heller spise igjen når du er ferdig

- venne deg til å være ute i mørket. Kjøp god hodelykt. Nå skrur vi jo klokken til helgen og det hjelper vel. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men her jeg bor er det relativt lyst rundt mitt barns leggetid

- Hvis det er snakk om mer enn en gang i uken så synes jeg ikke dette er noen god ide. Jeg synes der er viktig med familieråd hvor hele familien er samlet. Rundt middagsbordet er et naturlig samlingspunkt. Jeg hadde nok ikke akseptert det om min mann flere ganger i uken uteble fra middagen for å trene (spesielt ikke hvis det er snakk om egentrening hvor man kan bestemme tidspunktet selv). En gang i uken kunne jeg vel vært med på.

Jeg ville vurdert:

- tren før din mann går om morgenen. Selv er jeg et utpreget B- menneske, men har nå en treningsøkt i uken om morgenen før mannen går på jobb. Det er utelukkende pga tidsklemma, ikke fordi jeg digger å stå opp tidlig

- finn treningsmetoder som fungerer sammen med barnet. Rask gange med vogn i motbakke feks?

- spis mindre til middag slik at du faktisk kan trene kort tid etter middag. Så får du heller spise mer når du er ferdig

- legg de lengste turene til helgene når mannen er hjemme

- er det ikke noe opplyst vei du kan trene lags i steden for i naturen?

- venn deg til mørket og kjøp en god hodelykt. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men her på Vestlandet er det allerede ganske lenge lyst. Og til helgen skrur vi klokken og da blir det jo enda lysere om kveldene

- har du noen form for bane, sti eller lignende hvor du kan trene intervaller? Der gjorde jeg da mini var liten. Tok med vognen til en grusvei med lite folk og så løp jeg frem og tilbake i intervaller. Gjorde dette mens hun sov, og jeg var jo aldri langt fra vognen

En kombinasjon av forslagene over kan kanskje være greit? Jeg tenker at man må tenke litt alternativt når man har små barn. Man kan ikke alltid få trent på det tidspunktet og måten man helst foretrekker, men planlegger man uken litt og er villig til å strekke seg litt bør det være mulig å få tid til flere gode øker. Noen av dem på andre tidspunkt og andre måter enn man helst skulle ønske, og noen av dem slik man helst vil.

Anonymous poster hash: 1da0c...f7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er dumt å pese på en tredemølle/treningssykkel når vi bor så landlig til med fin natur og lite forurenset luft som i byene :) Det er rett og slett helt feil for meg å skulle kjøre noen mil til et treningssenter for å trene når vi har naturen rett utom døra :)

Jeg føler meg utrygg når det er mørkt ja. Det er en del dyr ute her og ikke sjelden elg i hagen. Vi plages også av løshunder rundt omkring :( Jeg er ganske lettskremt og føler meg ikke 100% trygg når jeg lufter hunden om kveldene en gang.

Joggevogn har jeg ikke tenkt å koste på meg/oss bare fordi jeg skal jogge, når vi kjøpte en ordentlig ny vogn til barnet da vi skulle kjøpe vogn. Jeg har sykkelvogn, men det står max 16 km/t i bruksanvisningen på den? Jeg ser ikke for meg at jeg får helt det store utbyttet av å sykle sånn "koselig" og forsiktig med ungen inni hvis dere skjønner :) Jeg liker å få opp farta litt når jeg først sykler (sykla, det begynner å bli ei stund siden nå!)

Du vil ikke trene på tredemølle/treningssykkel/treningssenter fordi du har så fin natur ute?

Men du vil ikke bruke naturen ute fordi det er for mørkt og der er løshunder og elg ute, eller det er midt i middagen eller fordi du ikke vil kjøpe joggevogn og kan ikke kjøre sykkelvogn så fort? Vel, da kan du i praksis ikke benytte deg av den fine naturen, så da går jo det argumentet bort.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det flere forslag, men du vil ikke ut når det er mørkt og det er uaktuelt med treningssenter.

Da får du rett og slett velge.

Mannen i huset hadde ALDRI fått ofre felles middagsamling for trening, helt uaktuelt.

Jeg driver med pilates og styrketrening, pilates på ettermiddag/kveld og styrke hjemme. Løper og går lange turer på dagen når det passer, har en baby på 8 mnd.

Da eldste var seks mnd var jeg også på trening, og jeg måtte rett og slett jobbe rundt klokken. Til høsten blir det jobb og skole, jeg kunne aldri i livet funnet på å ofre middagene, da får jeg trene før eller rett etter skole dersom det er tid, og evnt hjemme i stuen med mannen, eller pilates på fellestimer.

Men ikke på bekostning av familielivet, det må du bare jobbe rundt. Enkelt og greit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen uker siden kjørte jeg forbi noen damer som trente i en park. Så ut som sirkeltrening eller lignende med styrkeøvelser og noe løping. Barnevognene stod parkert ved et tre.



Anonymous poster hash: 12f0e...e6c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også flere mil til nærmeste treningssenter, så derfor har jeg kjøpt meg en tredemølle. Jogger gjerne ute når det er sommer, men når det er 25 minus og bryøytekanter jogger jeg ikke ute uansett hvor lyst det er. Derav fint med tredemølle mye av året. Skjønner ikke helt problemet med en tredemølle på kvelden om du uansett kommer det ut i dagslyset på dagen. Ville i alle fall mye heller valgt den løsningen enn å droppe middag med familien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis en liten porsjon middag, slik at du kan trene etterpå. Så spiser du middagsrestene når du kommer hjem.

Jeg synes selv at det er supert å trene midt i leggetiden, mens far legger barna. Det er ofte litt styr og mas med leggingen, og når jeg er ute slipper jeg å høre på at far gjør ting annerledes enn jeg ville ha gjort ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke droppet familiestund rundt middagsbordet.

Jeg hadde jogget/trent etter dvd/syklet inne når barnet sov på dagen eller jogget ute på tur, og trent styrke innendørs under fars legging/etterpå.

Du kommer veldig langt med en kettlebell. Det er både kondis og styrke, og koster rundt 500 kr.

Anonymous poster hash: 279f6...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste for deg er vel kanskje å bare ikke være så pinglete og løpe i mørket likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som om du lager deg en haug med unnskyldninger her nå TS. Jeg forstår at du ikke føler deg trygg i mørket, men da må du kanskje stå opp tidligere i stedet. Du vil ikke kjøpe joggevogn, men du vet at denne fint kan brukes som vanlig vogn også? Den er ikke kun for jogging. Og jeg selv jogger med simo kombi (svæær) vogna mi og gjorde også det i vinter. Det er tungt ja, men jeg er ikke særlig sterk at det gjør noe. Hvorfor går/jogger du ikke bare trilletur på dagtid også kan du trene inne på en tredemølle på kvelden? Virker jo som om det eneste svaret du vil ha er at du bør droppe middagen :) Og du svarer ikke på hvor ofte det gjelder så regner med det gjelder ganske ofte.. Kanskje du kan gjøre akkurat som du vil i helgene? Men ærlig talt, jeg er alene med babyen min og har klart helt fint å både jogge og trene diverse styrke. Man må bare være litt fleksibel, jeg tror du kan få det til :D

At du heller vil være i naturen er en fin tanke, men hva hjelper det når du ikke er det?? Jeg ville ikke droppet middagen eller vært fornøyd med at en evt. samboer hadde droppet den. Da måtte den heller bli utsatt.



Anonymous poster hash: 6905f...4f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ du sykle eller jogge da?

Kan du ikke ta deg en rask trilletur ute , så får du deg en tur i naturen. Og når du kommer tilbake kan du la vogna stå ute mens du tar noen runder med burpees ( som er like gode øvelser for kondisjon som jogging og sykling). Løp noen intervaller utenfor huset mens vogna er i nærheten.. jogg femti meter frem og løp så fort du kan tilbake, gjenta dette noen ganger. Eller du kan kjøpe deg et hoppetau som du kan bruke ute på verandaen/hagen/gårdsplassen. Så kan du gjøre noen styrkeøvelser med kroppsvekt som situps, planke, armhevinger.

ELLER så kan jo du lage middagen før samboern kommer hjem. Lag middag etter du har tatt på treningstøy også når samboern kommer hjem kan du si at du skal ut å trene en halvtime/time så kan han varme opp maten til du kommer hjem. Da slipper du å trene rett etter du har spist middag.
Har du mye dødtid mens du er hjemme med barnet kan du jo også lage opp middager dere kan ha i frysern til de dagene du skal trene, for da kan mannen din igjen bare varme opp f.eks lapskaus eller noe annet fra frysern og når du kommer hjem fra joggeturen så kan du sette deg rett ved middagsbordet.

Ikke for å være frekk, men jeg syns det virker som om du ikke har så lyst til å trene. Det er ikke farlig å sykle eller jogge i mørket med hodelykt selv om det er elg og hund i området. Hvis du virkelig ønsker å trene og komme i form så kan du vel trene hjemme om det så er i stua, du MÅ jo ikke sykle eller løpe for at det skal gjelde som trening. Eller så kan du trene i helgene eller andre dager når mannen har fri.

Hvis ingen av disse forslagene fungerer tror jeg du må slå deg til ro med å trene hjemme, også kan dere bruke helgene til å oppleve naturen sammen med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappaen og barna kan spise kveldsmat (skiver) kl 16:30 mens du trener en tur, så har dere familiemiddag sammen alle kl 18:30 el 19. Bare bytte om på måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg så høres det ut som du nesten ikke vil trene. :) du lager deg problemer før du opplever dem.

Gå på treningsstudio eller bygg egen treningskjeller. Hvorfor er treningssenter umulig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig? Mann og barn har bare godt av en middag eller to alene i løpet av uka.

Hvilket 50-talls livssyn er det folk har? Tror dere familielivet tar SKADE av at mor ikke er tilstede ved noen måltider? På tide å slutte å overdrive egen betydning. Og som noen foreslår, man kan skyve middagsmåltidet til senere, hvis det er "kosen" rundt bordet som er viktig. (Har mine tvil om hvor reell den er med et barn under året da..) men samles rundt bordet kan man gjerne en gang for dag, det trenger bare ikke være kl 17.00!

Anonymous poster hash: 35966...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig? Mann og barn har bare godt av en middag eller to alene i løpet av uka.

Hvilket 50-talls livssyn er det folk har? Tror dere familielivet tar SKADE av at mor ikke er tilstede ved noen måltider? På tide å slutte å overdrive egen betydning. Og som noen foreslår, man kan skyve middagsmåltidet til senere, hvis det er "kosen" rundt bordet som er viktig. (Har mine tvil om hvor reell den er med et barn under året da..) men samles rundt bordet kan man gjerne en gang for dag, det trenger bare ikke være kl 17.00!

Anonymous poster hash: 35966...42a

Tror ingen tar sin død av det, nei, men i et travelt familieliv er ofte middagsstunden en stund det er greit å skjerme litt. Vi er ikke alltid alle til bords hjemme hos oss heller, men vi prøver etter beste evne å prioritere denne stunden.

Men nå tror jeg først og fremst svarene kommer som en reaksjon på at TS virker utrolig lite løsningsorientert. Det er liksom ingen svar som duger, bortsett fra kanskje at det er helt i orden å droppe middagen for å trene.

Og akkurat det med å være løsningsorientert og fleksibel er kjekke egenskaper å ha når man må tilpasse seg et familieliv :)

Anonymous poster hash: 7e0bb...a76

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Marillia

Jeg er heller ikke glad i å jogge eller sykle i mørket, og jogger derfor sammen med en venninne fast en kveld i uka. Sykle med venner er jo også kjekt. Forøvrig er det jo supert å sykle med barnesete.

Bra det går mot lysere tider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks. gå lange turen med barnet i vogn på dagtid, gjerne gå fort så du får opp pulsen. Godt for både deg og barnet med masse frisk luft! Også kunne du anskaffet deg noen dvd'er med f.eks. Zumba, styrkeøvelser, yoga etc., som du kunne trent til foran tv'en noen ganger i uka mens barnet enten tar en lur eller ligger på gulvet sammen med deg? Du kan jo også prøve å få til en lengre løpetid alene i helgene, da har du vel bedre tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...