AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #41 Skrevet 25. mars 2015 Til jul, påske og en gang i løpet av sommeren. Anonymous poster hash: 2301e...750 2
Gjest Olivia Benson Skrevet 25. mars 2015 #42 Skrevet 25. mars 2015 Vår er bare 2, men hun dusjer 2-3 ganger i uka. oftere ved behov. Hun har eksem, så det hadde vært døden for huden å dusje hver dag. Hun elsker å dusje da, så sånn sett kunne hun dusjet flere ganger om dagen.
Tante-Sofie Skrevet 25. mars 2015 #44 Skrevet 25. mars 2015 På vinteren var det sånn ca annenhver dag. Resten av året hver dag av den enkle grunn at jeg omtrent ikke kunne se ungen under lag med støv og sand etter endt dag i barnehagen Greit at det går ut over hud men ikke no er som å legge en nybada god og rein unge til kvelds Så det er viktigere for deg at hun er nybada og god enn at huden hennes har det bra? 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #45 Skrevet 25. mars 2015 Par-tre ganger i uka. I utgangspunktet minimum hver 3. dag, men helst ikke hver dag. Ofte nok til å holde krøllsåta i sjakk (svetter mye i håret og har Annie-krøller, dårlig kombo), men ikke så ofte at det går ut over huden. Vasker henne gjør vi selvfølgelig, og trengs det et bad så trengs det et bad. Dusje vil hun ikke. Anonymous poster hash: 21ac1...210
Teriyaki Skrevet 25. mars 2015 #46 Skrevet 25. mars 2015 Min datter er ikke 3 lenger, men vi har fortsatt samme rutine: Dusje og vaske håret en gang i uken, med mindre hun er ekstra skitten. Vask morgen og kveld hver dag. Samme her. Det samme med babyen. 1
Gjest Raggy Skrevet 25. mars 2015 #47 Skrevet 25. mars 2015 Så det er viktigere for deg at hun er nybada og god enn at huden hennes har det bra? Så lenge barnet ikke er atopiker og heller ikke plages så er det vel ikke noe problem. Ja faktisk så er det viktig for meg med rene velstelte barn. Det finnes fuktighetskrem som vi ofte må bruke på vinteren uansett..
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #48 Skrevet 25. mars 2015 På vinteren var det sånn ca annenhver dag. Resten av året hver dag av den enkle grunn at jeg omtrent ikke kunne se ungen under lag med støv og sand etter endt dag i barnehagen Greit at det går ut over hud men ikke no er som å legge en nybada god og rein unge til kvelds Her var det en logisk brist ja. Merkelig resonnement. Anonymous poster hash: ea2e3...570 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #49 Skrevet 25. mars 2015 Her var det en logisk brist ja. Merkelig resonnement.Anonymous poster hash: ea2e3...570 Må si meg enig i dette. Sønnen min har eksem og blir mye verre etter at han har dusja. Så han får heller være litt "møkkete" enn å måtte klø seg ihjel fordi mammaen hans liker å legge en ren unge.Anonymous poster hash: 49805...2f8 4
Tante-Sofie Skrevet 25. mars 2015 #50 Skrevet 25. mars 2015 Så lenge barnet ikke er atopiker og heller ikke plages så er det vel ikke noe problem. Ja faktisk så er det viktig for meg med rene velstelte barn. Det finnes fuktighetskrem som vi ofte må bruke på vinteren uansett.. Det behovet for fuktighetskrem har du jo antageligvis skapt selv. 6
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #51 Skrevet 25. mars 2015 Bader 1-2 ganger i uka og vasker bare med klut hver kveld. Har en liten som ELSKER å bade, men som har vært plaget med eksem som baby. Helt kvitt eksemet og bruker ikke fuktighetskrem heller.. har nok en sammenheng med at huden får beholde sitt naturlige fettlag. På sommern blir det jo fort mer bading, både for at hun trenger avkjøle seg og fordi krøller, svette og sandkasse er en dårlig kombo. Anonymous poster hash: 2720f...47d
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #52 Skrevet 25. mars 2015 Jobber i barnehage selv og er enig med den andre "kollegaen" her oppe. Noen foreldre kan godt gjøre en litt bedre innsats når det gjelder hygienen på ungene. Spesielt gammel urinlukt sitter godt i huden og vi merker fort om ungen ikke har blitt vasket skikkelig i underlivet på morgenen. Men jeg tror en del mennesker ikke har like godt utviklet luktesans når de mener det holder å bare skylle underlivet i vann Kanskje på babyer men ikke på større barn. Min egen unge stinker tiss på morgenen, så her må jeg vaske med såpe (mildest mulig da) for at det skal gå vekk. Anonymous poster hash: c721c...80e Men man bruker vel ikke såpe i underlivet på barn??? For voksne finnes jo Asan og dr greves underlivssåpe, men jeg har hørt fra flere hold at underlivet trenger ikke såpe, det er en helt egen fininnstilt ph verdi der som kan forstyrres. Vi vasker underlivet til datteren vår hver morgen og kveld i forbindelse med skift av bleie (samt klut andre steder), men da med lunkent vann. Anonymous poster hash: 1ed61...2c5 3
Gjest Raggy Skrevet 25. mars 2015 #53 Skrevet 25. mars 2015 Her var det en logisk brist ja. Merkelig resonnement. Anonymous poster hash: ea2e3...570 Litt tørr hud som ikke gir plager har vel aldri vært farlig. Jeg foretrekker at unger fulle av sand bades, at andre synes det er merkelig synes jeg er merkelig!
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #54 Skrevet 25. mars 2015 Hm, dette ble en vekker. Jeg vokste opp med lite fokus på hygiene. Jeg ble badet en gang i uka, ellers ingenting. Mamma var ikke nøye på håndvask engang, verken ved toalettbesøk eller matlaging. Når jeg ble større måtte jeg derfor lære meg det selv, mye ved å kopiere andre. Feks dette med å vaske hender etter toalettbesøk. Men det er veldig vanskelig å få inn rutinene nå, som jeg er voksen. Jeg forsøker å dusje hver dag, selv om det oftere blir annenhver eller i verste fall hver tredje. Mellom der vasker jeg ikke annet enn fjes og hender. Til gjengjeld vasker jeg hendene svært ofte. Jeg har to barnehagebarn, som bades 1-2 ganger i uka. Det blir nok oftere 1 enn 2 ganger...og de vaskes ikke de andre dagene annet enn i fjeset hver morgen. Noen ganger er håret møkkete og andre ganger vet jeg at de burde badet fordi de har tisset på seg og kun ble vasket litt med klut. Men det blir ikke sånn. Mye av det er også fordi begge to har veldig sterk vilje og de liker ikke klutvask. Men ok, nå skal jeg skjerpe meg. Så takk. Jeg trengte et spark bak! Etter å ha lest denne tråden, tok jeg en prat med min eldste og sa at nå har hun blitt eldre og da er det viktig å vaske seg oftere. Så badet jeg henne. Det er ikke lett å lære de noe jeg aldri lærte selv, men jeg skal i hvert fall forsøke. (Etter å ha lest gjennom innlegget mitt ser jeg at jeg høres ut som en skikkelig møkkete og ekkel raring. Men jeg er ikke det, jeg er helt normal og har høy utdannelse og en lederstilling. Men vaske ungene mine godt nok klarer jeg ikke:-/)Anonymous poster hash: 3d262...782
Gjest Kaffelattn Skrevet 25. mars 2015 #56 Skrevet 25. mars 2015 To ganger i uka. På søndager bader ungene, lenge og vel. De elsker det. Og midtveis i uka en gang dusjer vi dem. De andre dagene vaskes de med vaskeklut. Samme her: 2 ganger i uken, ofte bytte av undertrøyer og klær og vaskeklut ved behov hver dag.
*Joyce* Skrevet 25. mars 2015 #57 Skrevet 25. mars 2015 Straks-3-åringen bader 1 gang i uka. Vaskes med klut i ansiktet og skrittet morgen og kveld, samt at hun får et lite fotbad innimellom, når det trengs. Jeg er ekstremt vár på lukt nå som gravid, og merker godt den stramme lukta om morgenen som en skrev om over her, selv om jeg synes det blir en litt annen lukt av tøybleier (som vi stort sett bruker) enn av engangs - men begge går bort med vanlig klutvask uten problemer. 6-åringen bader/dusjer nå to ganger i uka, hun trenger full kroppsvask litt oftere etterhvert. Begynte med det i sommer/høst en gang. Klutvask forøvrig på henne også. Eldste er atopiker og tåler ikke å dusje/bade ofte. Yngste har atopisk hud selv om hun (foreløpig) ikke har utviklet eksem, og jeg er nokså sikker på at vi holder det litt i sjakk ved å unngå bading oftere enn det vi gjør. Jeg er atopiker selv, og vet at huden blir bortimot ødelagt om jeg dusjer for ofte, ihvertfall i vinterhalvåret. Jeg dusjer annenhver dag, og vasker med klut de andre, det tåler jeg akkurat hvis jeg er flink med smøring.
Harlekin Skrevet 25. mars 2015 #58 Skrevet 25. mars 2015 Hm, dette ble en vekker. Jeg vokste opp med lite fokus på hygiene. Jeg ble badet en gang i uka, ellers ingenting. Mamma var ikke nøye på håndvask engang, verken ved toalettbesøk eller matlaging. Når jeg ble større måtte jeg derfor lære meg det selv, mye ved å kopiere andre. Feks dette med å vaske hender etter toalettbesøk. Men det er veldig vanskelig å få inn rutinene nå, som jeg er voksen. Jeg forsøker å dusje hver dag, selv om det oftere blir annenhver eller i verste fall hver tredje. Mellom der vasker jeg ikke annet enn fjes og hender. Til gjengjeld vasker jeg hendene svært ofte. Jeg har to barnehagebarn, som bades 1-2 ganger i uka. Det blir nok oftere 1 enn 2 ganger...og de vaskes ikke de andre dagene annet enn i fjeset hver morgen. Noen ganger er håret møkkete og andre ganger vet jeg at de burde badet fordi de har tisset på seg og kun ble vasket litt med klut. Men det blir ikke sånn. Mye av det er også fordi begge to har veldig sterk vilje og de liker ikke klutvask. Men ok, nå skal jeg skjerpe meg. Så takk. Jeg trengte et spark bak! Etter å ha lest denne tråden, tok jeg en prat med min eldste og sa at nå har hun blitt eldre og da er det viktig å vaske seg oftere. Så badet jeg henne. Det er ikke lett å lære de noe jeg aldri lærte selv, men jeg skal i hvert fall forsøke. (Etter å ha lest gjennom innlegget mitt ser jeg at jeg høres ut som en skikkelig møkkete og ekkel raring. Men jeg er ikke det, jeg er helt normal og har høy utdannelse og en lederstilling. Men vaske ungene mine godt nok klarer jeg ikke:-/)Anonymous poster hash: 3d262...782 Du trenger ikke overdrive heller Dusj for voksne er helt greit med hver 2. eller 3. dag, så lenge du vasker deg hver dag. Det er som sagt verken nødvendig eller bra å dusje/bade hver dag. Ungene trenger heller ikke dusjes oftere enn 1-2 ganger i uken - men da må de vaskes hver dag med klut, både oppe og nede. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2015 #59 Skrevet 25. mars 2015 Men man bruker vel ikke såpe i underlivet på barn??? For voksne finnes jo Asan og dr greves underlivssåpe, men jeg har hørt fra flere hold at underlivet trenger ikke såpe, det er en helt egen fininnstilt ph verdi der som kan forstyrres. Vi vasker underlivet til datteren vår hver morgen og kveld i forbindelse med skift av bleie (samt klut andre steder), men da med lunkent vann. Anonymous poster hash: 1ed61...2c5 Mulig man må være litt mer forsiktig med såpe når man har jenter, for da vasker du jo fort rett oppi slimhinnene. Men jeg vet at gutten min lukter stramt etter en natt i bleie og det går IKKE vekk med bare å skylle. Så her blir det minimum litt såpe på en klut slik at det tar det meste av lukta. Det er sikkert ulikt hvor mye urinen lukter hos barn, men jeg kan bare snakke for min egen unge. Anonymous poster hash: c721c...80e
Lillemini Skrevet 25. mars 2015 #60 Skrevet 25. mars 2015 Her får jenta på 2 bade når hun selv lnsker det, noe som blir omtrent annenhver dag. Hårvoks blir det nesten ved hvert bad fordi hun elsker å smøre såpe i håret, noe som selvfølgelig da medfører at den må vaskes ut. Mer enn dette vil jeg ikke bade henne med tanke på huden. Jeg er ikke redd for snørr og sikkel i håret slik som hun ene over her var, er mer bekymret for tørr hud.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå