Gå til innhold

Kjønnsnøytral oppdragelse


Blod

Anbefalte innlegg

Ja ikke sant! Enig i at jenterollen heller ikke er like fri lenger ettersom man blir eldre, så det går vel opp i opp. Gutta får status i stedet for å bli stempla hore. (Men jeg skrev det jeg skrev basert på litt yngre jenter og ikke voksne kvinner, så du stusset på det).

Jeg tror det eneste man kan gjøre er å lære sine egne barn sunne og ekte verdier, alle er forskjellige og at vi er mennesker fremfor kjønn. Mer kan vi ikke gjøre.

Hehe Da er vi enige :P

Jeg tenker at man bør absolutt lære barn av begge kjønn gode verdier, men jeg ser for meg at jeg kommer til å fokusere litt ekstra på de verdiene de kanskje ikke får ute i samfunnet. Som at det er lov for jenter å 'ta litt plass' her i verden, dette håper jeg at mine evt. Døtre kan få med seg hjemmefra, ettersom samfunnet rundt dem ikke signaliserer dette til dem...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig i ditt syn på dette TS.

Jeg prøver å være slik selv, men jeg er på ingen måte ekstrem. Gutter vil bli påvirket av reklame, omgivelser osv. til å trekkes mot "gutteleker", og motsatt, så kan man jo diskutere i det uendelige om det skyldes arv eller oppvekst eller begge deler. Og jeg jobber ikke iherdig for å forhindre dette, men både jeg og mannen min lar barna gjøre det de selv har lyst til.

Jeg opplever at det er allmennt kjent at jenter som leker med biler er akseptert mens gutter med dukker er tabu (til en viss grad hvertfall).

Min sønn (fire år) har ingen interesse av å leke med dukker selv om vi har gitt han muligheten, og da skal han få lov å slippe 😉 Men han har ofte på seg neglelakk og jeg ser ofte andre gutter på hans alder i bhg som også har det :) Han har også just lært å strikke og veve og synes det er gøy, og ofte når jeg henter i bhg har han og de andre barna kledd seg ut. Ser like ofte gutter med vesker og kjoler som med politikostyme og motsatt. :)

Godt at verden går framover!

Anonymous poster hash: e02e1...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har en god innstilling. Gutter kommer i all hovedsak til å velge gutteleker, og jenter velger jenteleker.

De testet dette med apekatter, og gutteapene tok bilene og jenteapene tok babydukkene. I all hovedsak. Det å la unntakene få lov til å gjøre som dem vil er bare bra, så lenge du ikke lar det gå så langt at det går ut over dem på lang sikt.

Anonymous poster hash: 29398...a15

har du en link til denne undersøkelsen? Høres utrolig dårlig ut, bare det å sammenligne apekatter og mennesker når det kommer til kjønnsroller. Eh...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du en link til denne undersøkelsen? Høres utrolig dårlig ut, bare det å sammenligne apekatter og mennesker når det kommer til kjønnsroller. Eh...

http://www.livescience.com/22677-girls-dolls-boys-toy-trucks.html

Det er helt veldig kurant å sammenligne aper og menesker når det gjelder dette. Vi deler de fleste genene våre med sjimpanser, og et menneskebarn og en sjimpanseunge har en veldig lik utvikling frem til 3-års alderen. Da går vi heldigvis forbi ;) Hormonene som fosteret utsettes for i livmoren og hormonpåvirkning

i de første årene, er også veldig lik.

Det er gjort veldig mange studier på gutte og jenter og hvilke leker de velger å leke med. Og all forskning viser at de fleste guttebabyene velger gutteleker og de fleste jenter velger typiske jenteleker. Selv om de fleste barna i studiene ofte er veldig små (babyer) vil man jo aldri kunne avvise at det er foreldrene eller påvirkning utenfra som er årsaken til dette. Derfor bruker man altså sjimpansebabyer for å få dette bekreftet.

Man har også studert mengden av hormoner og sett om det er en sammenheng, og de guttene med mest "guttehormoner" velger de mest maskuline lekene, jenter med mest "jentehormon" velger feminine leker..

Da min eldste sønn var rundt 5-6 måneder gammel hadde vi forståelig nok ikke en eneste lekebil i huset. På et barseltreff hos en mamma som også hadde større sønner fikk han øye på sin første bil innimellom mengder av andre leker. Han ble vill i blikket, bakset seg framover på magen og tviholdt i plastbilen som om det gjaldt livet. :D Siden den gangen har bil-interessen fulgt han. Det første ordet var en bil-lyd. Han kunne absolutt alle bilmerker som 3-åring, og er nå en 16 år gammel svæært bil-interessert gutt som har førerkort som noe av det han ser aller mest frem til.

Sevfølgelig gjelder ikke dette alle gutter, men akkurat her er det ikke så mye vi kan gjøre...

Jeg er veldig enig i det som har blitt sagt her om at klesfarger og leker ikke er det viktigste å tenke på. Hvordan vi møter og snakker med gutter og jenter og hvordan vi behandler de er faktisk viktigere. Forkning viser nemlig at gutte og jentebabyer som er kledt i rosa blir snakket til på en mye mykere måte. får mer oppmerksomhet og blir trøstet mer av folk enn babyer kledt i blått, noe å tenke på....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er sykt å politisere oppdragelsen av barn på den måten man ser i sverige med hen og hva ellers man kan nevne. Alle som tenker i de baner burde skamme seg.

Se an individet, og gi hvert barn frie rammer til å finne sin egen identitet. Jeg har kjøpt mye lego til min jente fordi det er et kreativt og flott leketøy, biler og andre leketøy av den typen har hun fått, dyre uteklær har vi stort sett kjøpt i nøytrale farger i tilfelle det kom en lillebror, og vi har slett ikke pushet et rosahelvete på henne. Men faktum er at hun elsker å leke med dukker, og godt liker rosa klær, og jeg ville aldri engang drømme om å nekte henne disse impulsene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønnsstereotypiene må bekjempes aktivt. En bør derfor la alle barn gå i kjønnsnøytrale kjær. En må også passe på at valget av leker ikke blir systematisk forskjellig mellom kjønnene. En bør også konsekvent unngå kjønnsspesifikke betegnelser som han og hun, istedet benytte hen, slik de gjør i Sverige. I stedet for gutt og jente bør en bruke ordet barn, og i stedet for mor og far bør en bruke foreldre/ forelder.

Anonymous poster hash: df264...5fe

Latterlig! Gutter er gutter og jenter er jenter. Det er biologisk og kulturelt. Vi er forskjellige, kroppene våres er forskjellige. Ikke lat som om vi er prikk like, for det er vi ikke.

Noen mennesker skal liksom være så utrolig spesielle...

Endret av Cashbah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Latterlig! Gutter er gutter og jenter er jenter. Det er biologisk og kulturelt. Vi er forskjellige, kroppene våres er forskjellige. Ikke lat som om vi er prikk like, for det er vi ikke.

Noen mennesker skal liksom være så utrolig spesielle...

Tror nok innlegget du svarte på var ironi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønnsstereotypiene må bekjempes aktivt. En bør derfor la alle barn gå i kjønnsnøytrale kjær. En må også passe på at valget av leker ikke blir systematisk forskjellig mellom kjønnene. En bør også konsekvent unngå kjønnsspesifikke betegnelser som han og hun, istedet benytte hen, slik de gjør i Sverige. I stedet for gutt og jente bør en bruke ordet barn, og i stedet for mor og far bør en bruke foreldre/ forelder.

Anonymous poster hash: df264...5fe

Dette er forhåpentligvis ironi, men det skremmende er at det finnes folk som mener slikt seriøst. Heldigvis befinner de fleste av disse seg på andre siden av svenskegrensa.

Anonymous poster hash: da9d5...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok innlegget du svarte på var ironi.

Håper virkelig det... Men så finnes det jo de som faktisk er seriøse når de kommer med slikt tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jentungen på snart fire tilgang på det meste innen variasjonen av leker som er tilgjengelig for begge kjønn.

Bilene sover like godt i dokkesenga og mates like fint i dokkestolen som dokkene, for å si det sånn :P

Samtidig er hun den tøffeste i aldersgruppen i bhg når det kommer til klatring og annen fysisk lek - muligens forbigått av ei anna jente som er like frampå og aktiv som henne :)

Bare hun trives, er det ikke så nøye for meg.

Anonymous poster hash: 18d87...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønnsnøytral oppdragelse er helt umulig, og kan skape identitetsproblemer, er min mening. Og da mener jeg ikke bare den ekstreme varianten med "hen" osv. Jeg tror det er mye viktigere å gjøre båsene så vide som mulig. La jenter og gutter leke med det de vil, men da må foreldre for all del være like begeistret uansett om det er rosa prinsessegreier eller ninja turtles. Og ikke prøv å innbille barna at de er noe annet enn de de er, hvis du skjønner.

Jeg synes også det er drit-teit med sånne eventyrbøker for jenter og gutter, og her om dagen fikk datteren min nettopp en slik bok i gave. Hun ble kjempeglad, og jeg sa "tusen takk" og la den sammen med de andre bøkene hennes. Hvis jeg som mor skulle tatt den fra henne og kastet i peisen fordi den var "feil", så ville det blitt helt feil ovenfor datteren min. Skulle hun ikke få lese en bok fordi det var en jentebok? Hun er jo jente, er hun ikke? Det er slik hun forstår det. Så selv om jeg som voksen syns boka er teit i utgangspunktet, så må jeg tenke over hva jeg gjør ovenfor barna mine. Og er det ikke da bedre å ikke gjøre noe nummer ut av det, også heller lese mange forskjellige bøker for henne som viser hvor variert verden faktisk er? Ikke at noe ikke er greit fordi det er "for jentete". Poenget må jo være å lære henne at det å være jente er en ganske stor bås, og at det finnes utrolig mange forskjellige forbilder der ute. Alle jenter kan ikke være rosa prinsesser, og alle kan ikke være Pippi. De fleste er et sted i mellom.

Husk at for barn så er det å være "jente" eller "gutt" noe positivt (ref. den reklamen om jenter og voksne som skulle løpe "som en jente"), så poenget må være at vi voksne ikke gjør det til noe negativt, ved å gjøre båsen for trang. En jente vil være jente, og en gutt vil være gutt, i de aller fleste tilfeller.



Anonymous poster hash: c123d...aac
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror egentlig at det å framstå som rollemodeller, og være bevisst på selg selv og sine valg, og hva holdninger man sender ut, er viktigere en farger og leker.

om du vil at barna skal ha en "kjønnsnøytral" oppvekst, må du selv, og din partner være bevisst på å være forholdsvis kjønnsnøytrale i forhold til hvordan dere legger opp samlivet deres.

praktiske ting som skru sammen hylle, montere en lampe, vakse et gulv og skifte dekk.

hvordan dere forholder dere til arbeid og økonomi. Hvem som tar ansvar for hva, hva dere framstiller som naturlige valg for dere selv.

barna ser på hvordan du og din partner forholder dere til disse tingene, og det er mye viktigere en om de leker med barbie eller star wars.

Endret av spektralkatt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner hva du tenker, ts. Jeg har to små gutter og er opptatt av å legge til rette for at de skal få leke med forskjellige ting og få variert input, ikke kun biler. Nå er eldstegutten min veldig opptatt av biler, da, og det er selvsagt bare fint det. Men jeg syns det er greit at han har tilgang på andre aktiviteter og leker i tillegg. Det samme med klær. Han kan også gå i blå klær eller noe med bilmotiv i blant, og jeg har ikke noe prinsippielt i mot det. Men i dag hadde han på seg rosastripete bukse og oransje sokker, valgt ut av ham selv. Og jeg syns det er greit at han ikke bare går "tøffe" klær.

Jeg vet for øvrig ikke hva jeg tror om genetikk og interesser, men jeg ser hvertfall at de påvirkes av andre enn oss foreldre. F.eks. har barna våre fått lite leker av oss, men mest av besteforeldre. Og særlig bestefedrene syns det er morsomt å gi kjøretøy i gave. Og det er som sagt helt greit, men jeg har også sagt at de gjerne kan ønske seg andre ting også, så de får brynt seg på ulike ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS , Du vil med andre ord la barna dine vokse opp til å bli pingler? Tenk på gutten, actionfigurer er jo helter og forbilde.

Om gutten begynner å leke med barbiedukker ville du bare latt han fortsette?

Jeg ville ikke tvunget på min sønn noe. Men om han hadde begynt å leke med barbiedukker ville jeg selvfølgelig ikke nektet han det! Og det er nettopp det poenget med innlegget mitt var.

Hvis han blir sett på som en pingle fordi jeg ikke nektet han å leke med noe han likte å leke med, er det bare enda et bevis på hvor sykt samfunnet er. Man blir ikke en pingle av å leke med dukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da er det din feil om barnet blir mobbet da...

Som mann kan jeg fortelle deg at å leke med barbiedukker er pinglete.

Tro meg, ingen mobber mine barn for noe så tåpelig. Hvis skolen eller barnehagen ikke tar bra nok tak i det selv vil jeg trå til selv. Mobbing er aldri greit, ikke mot noen. Og om noen mobber en gutt for å leke med barbie, så trenger disse barna å lære seg et og annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det din feil om barnet blir mobbet da...

Som mann kan jeg fortelle deg at å leke med barbiedukker er pinglete.

Som mann kan jeg fortelle deg at du virker som en døv type

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel det du kaller en kjønnsnøytral oppdragerstil.

Sønnen min er bare 3 år, men jeg kjøpte feks ikke biler til han før han begynte å vise interesse for andre barn sine biler.. Han hadde, og har fortsatt en råååsa dukkeparaplytrille.... den har han brukt siden han var 8 mnd gammel. Jeg kjøpte den rett og slett fordi vi var i utlandet, og det var den leken jeg visste han kom til å få mest bruk ut av der og da - uavhengig av fargen på den.

Han låner venninner sine kjoler, bruker mine singletter som kjoler og løper rundt i huset mens han synger Let it Goooooo for full hals. Rett før jul på julegaveshopping så han seg ut noe dukkegreier, jeg hadde lokket på forhånd med at han kunne velge noe i butikken om han holdt ut disse timene på shopping med meg... han valgte de smådukkene i en køyseng.. det var gøy å pakke opp, men mistet fort interessen. hehe.

Når det gjelder farger så er rosa en favoritt... muffinsformer skal være rosa... glasur skal være rosa... osv osv osv.. Påskeegget jeg har kjøpt er veldig kjønnsnøytralt... ser egentlig mer feminint ut enn guttete..

Merker at når vi er på besøk hos andre som har jenter og gutten min prøver kjolene så er det de voksne som er de FØRSTE til å bli ille til mote..på en måte.. så tar ungene etter og begynner å le. Etter noen minutter der sønnen min selvfølgelig ikke skjønner en dritt av hva folk ler av, for alle har jo kjole på seg.. hva er vel rart med det... så gir barna seg og de fortsetter leken som om ingenting har skjedd...

Det er vi som lærer barna hvordan de skal oppføre seg...



Anonymous poster hash: ceb6b...5d0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg betyr ikke kjønn noe som helst i lek, det handler om hvordan man omtaler det og hvilket innhold man gir det.

Jeg bruker null kalorier på å unngå det ene eller andre leketøyet eller fargen, det er likhet og selvverd som er av betydning.

Jeg synes tanken er god,men for meg handler det om viktigere ting. Det betyr ingenting, det som betyr noe er at barna er trygge nok til å følge egne drømmer og ønsker uavhengig av kjønn.

Jeg skal ikke lære opp jenter til at "jenteting er ukult, velg heller kule gutteting", det forsterker jo bare stereotypier.

Kvinnelige egenskaper er ikke noe svakere eller mindreverdig. Ikke mannlige heller.

Anonymous poster hash: e3332...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...