Gå til innhold

Bryllupsgjester fra andre siden av landet til kaffe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mange muligheter :) Poenget mitt er bare at jeg ikke syns det bør være en fornærmelse å bli invitert til kaffe. Nattmat til alle syns jeg er en selvfølge.

Jeg synes det er greit å slippe middagen og kun bli invitert til kaffen, da kan jeg komme pyntet og opplagt til fri bar. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du AB...aed over her skal lese tråden en gang til:

Man må reise langt for å komme i kaffe tre til fem timers selskap. Dette blir dyrt. Hvis forventningen i tilegg er gave ala kuvertprisen i middagen en ikke fikk delta på (mest sannsynlig et sted mellom 750 og 1000 kr som et minimum) så får en sjekke av en gang til hvem som er grådig.

Forventer noen virkelig av meg at jeg skal fly fra Bergen til Bodø (det blir via Oslo det) fredag, overnatte (hvor ...? På hotell?), delta i kirken, for deretter å vente til klokken ni om kvelden, og attpåtil dra til med en gave langt over et hvilket som helst gavebudsjett i min verden, investere i antrekk for kvelden for en fest på noen få timer, for deretter - hvis festen har vært vellykket - dra meg opp fyllesyk for å ta fly ned igjen (også via Oslo)?

Hvem er det egentlig som er grådig? Denne få-timers festen vil i beste fall koste meg fem-seks tusen kroner, og enda mer hvis jeg i tillegg må bo på hotell? Er det virkelig egoistisk av meg å takke nei til kaffe, når jeg ville vært mer vennlig stemt til en middagsinvitasjon?

Å invitere langtreisende til kaffe - som denne tråden handler om - gjør man bare ikke. Det er rett og slett frekt.

Nei, der er vi uenig. Jeg syns ikke det er frekt å be noen til fest. Ingen forventer at du skal fly fra Bergen til Bodø. Men du tillegger brudeparet en forventning om gave ala kuvertpris 'langt over ditt gavebudsjett' (?), invistere i et 'antrekk for kvelden' osv, det er bare for dumt. Selvfølgelig takker du nei hvis du ikke er i eller har lyst til å ta en fest i Bodø den helga. Men hvorfor det er frekt og grådig å be deg? Litt av noen venner du har (du er) som du tenker så stygt om på grunnlag av en hyggelig invitasjon.

Og ingen har sagt et pip om at det er egoistisk å takke nei, hvorfor skulle det være det? Denne tråden er absurd.

Anonymous poster hash: 6148f...aed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, der er vi uenig. Jeg syns ikke det er frekt å be noen til fest. Ingen forventer at du skal fly fra Bergen til Bodø. Men du tillegger brudeparet en forventning om gave ala kuvertpris 'langt over ditt gavebudsjett' (?), invistere i et 'antrekk for kvelden' osv, det er bare for dumt. Selvfølgelig takker du nei hvis du ikke er i eller har lyst til å ta en fest i Bodø den helga. Men hvorfor det er frekt og grådig å be deg? Litt av noen venner du har (du er) som du tenker så stygt om på grunnlag av en hyggelig invitasjon.

Og ingen har sagt et pip om at det er egoistisk å takke nei, hvorfor skulle det være det? Denne tråden er absurd.

Anonymous poster hash: 6148f...aed

Velkommen til kvinneguiden. :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nei, der er vi uenig. Jeg syns ikke det er frekt å be noen til fest. Ingen forventer at du skal fly fra Bergen til Bodø. Men du tillegger brudeparet en forventning om gave ala kuvertpris 'langt over ditt gavebudsjett' (?), invistere i et 'antrekk for kvelden' osv, det er bare for dumt. Selvfølgelig takker du nei hvis du ikke er i eller har lyst til å ta en fest i Bodø den helga. Men hvorfor det er frekt og grådig å be deg? Litt av noen venner du har (du er) som du tenker så stygt om på grunnlag av en hyggelig invitasjon.

Og ingen har sagt et pip om at det er egoistisk å takke nei, hvorfor skulle det være det? Denne tråden er absurd. Anonymous poster hash: 6148f...aed

Jeg forholdet meg til åpningsinnlegget når det gjelder gavebudsjett. Jeg svarte på et innlegg der det var sagt at det var utakknemlig å bli sur for en kaffeinvitasjon. Da må jeg faktisk få presentere hva som gjør meg sur. Kan ikke du svare meg på om du synes det er greit å bruke 5-6.000 kroner på en fest som varer noen få timer?

Og du kan gjerne gjøre narr av at jeg ikke har klær hengende i skapet som passer for et bryllup. Det er lenge siden sist jeg var i et, så jeg måtte altså skaffet antrekk. Spesielt hvis det var kleskode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en helt annen kleskode for kaffegjestene enn for middagsgjestene? De kan komme i pent antrekk og det holder med noe fint de har brukt før som de har hengende i skapet. Sånn har jeg forstått det ihvertfall. (Har bare vært kaffegjest i ett bryllup og det er 20 år siden, da gikk jeg i skjørt og bluse og det var helt greit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en helt annen kleskode for kaffegjestene enn for middagsgjestene? De kan komme i pent antrekk og det holder med noe fint de har brukt før som de har hengende i skapet. Sånn har jeg forstått det ihvertfall. (Har bare vært kaffegjest i ett bryllup og det er 20 år siden, da gikk jeg i skjørt og bluse og det var helt greit).

Aldri hørt noe om det nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Har aldri hørt før at det er annen kleskode for kaffegjester, det er vel et KG fenomen, akkurat som gave som gjenspeiler kuvertprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Jeg hadde nok ikke giddet det nei. Er de nære? Hadde det vært noen av mine venner hadde jeg spurt dem rett ut om hva de tenkte på, og om de evt rett og slett de var helt tett i nepen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Jeg hadde nok ikke giddet det nei. Er de nære? Hadde det vært noen av mine venner hadde jeg spurt dem rett ut om hva de tenkte på, og om de evt rett og slett de var helt tett i nepen.

Samme hadde nok jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest økonomifrue

Hei!

Jrg tenker at dette ikke er særlig gjennomtenkt.. Men det kan hende brudeparet føler deg forpliktet til å invitere de som bor langt unna, men pga økonomi ikke kan invitere til middag.

Her burde brudeparet heller kanskje gitt beskjed til de langt unna som er invitert til kaffe at de gjerne skulle invitert dem, men at det dessverre ikke lar seg gjøre.

Selv et jeg der at de som skal inviteres blir invitert til hele festen, middag og alt!

Derfor inviterer vi alle våre gjester fra flere steder i Norge, Danmark, Sverige og England til middag 😃 også har vi forståelse for at kanskje ikke alle kommer siden det kan bli kostbart for alle å komme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hele opplegget med separate invitasjoner kun til kaffe er litt underlig. Man kan enten ha et lite og intimt bryllup med familie og et par venner eller et stort bryllup der man inkluderer alle. Noen har også to bryllup - eller en intim seremoni og ved en annen anledning, fest med alle vennene. Det at man skal sitte og drikke kaffe med folk som var i middag og seremonien og bli fortalt hvor flott det var virker litt stusselig...

Jeg forstår likevel dilemma når man har bekjente og familie litt overalt..de har vel tenkt at en "halv" invitasjon er bedre enn ingen invitasjon. Jeg hadde avskrevet det som lite gjennomtenkt og hadde nok ikke blitt sur el.l.



Anonymous poster hash: 61d9f...5b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterer masse kaffegjester, også venner som bor andre steder i landet.

Vi har vielse og middag kun med nærmeste familie og forlovere, og så er vennene våre invitert til festen. Jeg skjønner godt om noen ikke kan komme eller synes det blir for dyrt å reise, men vil gi dem muligheten alikevel.

Vi har ikke fått noen negative reaksjoner på at det "bare" er en fest, ingen virker som de føler seg dårlig behandlet. Nå skal det nevnes at feiringen er sentralt i Oslo, og de fleste har tilknyttning og noen å overnatte hos her. Det hadde vel vært litt anderledes hvis festlokalet var usentralt. Dessuten er det likt for alle - ingen utenom nærmeste familie er på middagen- så ingen grunn til at noen skal føle at de er "annenrangs". Det håper jeg i hvertfall!



Anonymous poster hash: e6cc2...d7b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterer masse kaffegjester, også venner som bor andre steder i landet.

Vi har vielse og middag kun med nærmeste familie og forlovere, og så er vennene våre invitert til festen. Jeg skjønner godt om noen ikke kan komme eller synes det blir for dyrt å reise, men vil gi dem muligheten alikevel.

Vi har ikke fått noen negative reaksjoner på at det "bare" er en fest, ingen virker som de føler seg dårlig behandlet. Nå skal det nevnes at feiringen er sentralt i Oslo, og de fleste har tilknyttning og noen å overnatte hos her. Det hadde vel vært litt anderledes hvis festlokalet var usentralt. Dessuten er det likt for alle - ingen utenom nærmeste familie er på middagen- så ingen grunn til at noen skal føle at de er "annenrangs". Det håper jeg i hvertfall!

Anonymous poster hash: e6cc2...d7b

Mnja, saken er jo at det blir kostbart og reise bare for kaffe at man kan tenk seg å bruke pengene sine på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mnja, saken er jo at det blir kostbart og reise bare for kaffe at man kan tenk seg å bruke pengene sine på seg selv.

Hvis det blir kostbart sier de nei takk. Klarer man ikke det får man ha det så godt frem til man vokser opp og lærer seg å kommunisere med folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir kostbart sier de nei takk. Klarer man ikke det får man ha det så godt frem til man vokser opp og lærer seg å kommunisere med folk.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffegjester er kun for å få ekstra gaver, mener jeg. En skikkelig uting

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Hva tenker egentlig et brudepar når de inviterer gjester som bor på andre siden av landet på kaffe og kake i bryllupet sitt?

Anonymous poster hash: a764d...3e4

Jeg tenker at det er brudepar med lite utviklede sosiale antenner. Ikke lært seg skikk og bruk.

Anonymous poster hash: fb65d...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt bedt på kaffe, og i kortet sto det når vielsen skulle være. Det var to timers kjøring, og hadde lyst å se vielsen. Vielse kl 14, og kaffe kl 20.30.

Pinlig å stå ute ved kirken, og se alle gjester forsvinne til middag. Der var det gjester som var "fjernere" enn vi. En sier: dere kan få sitte på med oss. Øhehe.....vi kommer først til kaffen. Gjesten syns dette var pinlig.

Så hva gjør man mange timer i venting. Fy fader, kommer ikke til å skje noen gang mer.

Jeg sier det slik. Be om råd om du ikke har peiling på koder.



Anonymous poster hash: fb65d...a50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bedt til kaffe - er bedt til "fest" klokken 11 på kvelden. Vielse klokken 16. Bryllupsparet forventer tydeligvis at jeg/vi skal dra på vorspiel før vi ender opp på festen deres - med kjøpebar. Er man da bedt i bryllup, eller til å henge i en bar sent på kvelden?



Anonymous poster hash: 6b941...acc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...