Gå til innhold

Bryllupsgjester fra andre siden av landet til kaffe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I min familie er det vanlig å invitere de aller nærmeste til middag; foreldre, søsken, besteforeldre, tanter/onkler, nære venner. Så kommer resten av venner, søskenbarn, barndomsvenner, naboer osv til kaffe og fest. Vi er jo ca 35 søskenbarn med partnere, og godt samhold i slekta. Noen tiltak må gjøres for å ikke ruinere seg. Morro å være med på festen med slekta, derfor mange reiser halve landet som kaffegjest, ikke for brudeparet. Uten det hadde man ikke giddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ikke tatt det som en fornærmelse, men har stor slekt og ofte tilbringer mange sommerferien på hjemstedet. Har hørt tanter klage likevel fordi lokalitetene ofte befinner seg tre, fire mil unna pluss tog/fly for de som bor andre steder. Hvis jeg skulle invitert på kaffe, ville jeg sørget for at det også ble servert en gryterett på kvelden. Tenker at de som takker nei til å komme på kaffe og evt. en varmrett, heller ikke ville kommet hvis de ble bedt på middag.



Anonymous poster hash: 06377...c0c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at enten inviterer man til bryllup, eller så lar man være. For meg er ikke det å invitere folk til kaffe det samme som å invitere dem i bryllup. Det er å klassifisere folk som ikke så nære og viktige, og det ville føles fullstendig feil for meg. Når man ber kaffegjester som bor på andre siden av landet, så sier jo det helt klart noe om at det er brudeparet knekkende likegyldig om de kommer, og at de kun er "litt" invitert, av plikt.

Når det er sagt: jeg vet det finnes himla digre familier med 35 søskenbarn og sånt, og at det i silke familier er helt normalt å prioritere for ikke å ruineres. Det synes jeg stiller seg litt annerledes, så lenge det er noe alle er inneforstått med, og som en slags sedvane i den familien.



Anonymous poster hash: f1abd...bd4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det kan du ikke gjøre.



Anonymous poster hash: c1b12...b59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle invitert på kaffe, ville jeg sørget for at det også ble servert en gryterett på kvelden. Tenker at de som takker nei til å komme på kaffe og evt. en varmrett, heller ikke ville kommet hvis de ble bedt på middag.

Anonymous poster hash: 06377...c0c

Det er IKKE det samme å få en gryterett som å få være med på middagen. Dette handler ikke om mat!!!

Det handler om å ikke få deltatt på bryllupet, med alle talene under middagen der man får vite så mye mer om brudeparet, dele deres lykke. Det er ikke det samme å sitte med en annen, mye mindre gruppe og føle seg ekskludert, som en annenrangs gjest.

Dette kan være ok om det er 20 søskenbarn som sitter sammen med gryteretten. Men å sitte sammen med et tilfeldig utvalgt knippe av gjester som ikke er bra nok for selskapet? Nei takk!!

Anonymous poster hash: e51e3...6bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at enten inviterer man til bryllup, eller så lar man være. For meg er ikke det å invitere folk til kaffe det samme som å invitere dem i bryllup. Det er å klassifisere folk som ikke så nære og viktige, og det ville føles fullstendig feil for meg. Når man ber kaffegjester som bor på andre siden av landet, så sier jo det helt klart noe om at det er brudeparet knekkende likegyldig om de kommer, og at de kun er "litt" invitert, av plikt.

Når det er sagt: jeg vet det finnes himla digre familier med 35 søskenbarn og sånt, og at det i silke familier er helt normalt å prioritere for ikke å ruineres. Det synes jeg stiller seg litt annerledes, så lenge det er noe alle er inneforstått med, og som en slags sedvane i den familien.

Anonymous poster hash: f1abd...bd4

Jeg ville ikke valgt kaffegjester hvis de ikke var mange, men vet det er vanlig i deler av familien.

Det er IKKE det samme å få en gryterett som å få være med på middagen. Dette handler ikke om mat!!!

Det handler om å ikke få deltatt på bryllupet, med alle talene under middagen der man får vite så mye mer om brudeparet, dele deres lykke. Det er ikke det samme å sitte med en annen, mye mindre gruppe og føle seg ekskludert, som en annenrangs gjest.

Dette kan være ok om det er 20 søskenbarn som sitter sammen med gryteretten. Men å sitte sammen med et tilfeldig utvalgt knippe av gjester som ikke er bra nok for selskapet? Nei takk!!

Anonymous poster hash: e51e3...6bb

Jeg skrev at dette var en stor familie med flere enn bare 20 søskenbarn. Ellers enig.

Anonymous poster hash: 06377...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det hadde jeg ikke gjort. Selv syntes jeg kaffegjester er en uting, men kan forstå det om man inviterer kollegaer, vennegjengen o.l. selv har jeg lært at om man blir invitert i bryllup så gir man gave uansett om man kommer eller ille. Da føles det feil å invitere gjester jeg vet mest sannsynlig ikke kommer til bryllupet (jeg hadde aldri i verden giddet å bruke penger og tid på å reise halve randet rundt for å være kaffegjest), men alikevel vil føle seg pliktig til å gi gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det må brudeparet bare gjøre, men da kan de heller ikke forvente at de inviterte kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det hadde jeg ikke gjort. Selv syntes jeg kaffegjester er en uting, men kan forstå det om man inviterer kollegaer, vennegjengen o.l. selv har jeg lært at om man blir invitert i bryllup så gir man gave uansett om man kommer eller ille. Da føles det feil å invitere gjester jeg vet mest sannsynlig ikke kommer til bryllupet (jeg hadde aldri i verden giddet å bruke penger og tid på å reise halve randet rundt for å være kaffegjest), men alikevel vil føle seg pliktig til å gi gaver.

Det er en regel jeg gir fanden i hvis jeg er blakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffegjester er en uting!

Har man ikke råd til et bryllup med 80+ gjester, så får man skjære ned på andre ting, eller be færre.

Jeg stiller meg undrende til "prinsessebryllup" der det er brukt en formue på kjole, hår, sminke, negler, invitasjoner, servietter med monogram, stoltrekk, gjestegaver, gourmetmat, pynt, dilldall, dokurver, lokale som finanseliten leier, bryllupskake til 30.000, og servitører i toppklassen, når det ender med folk må ta med medbrakt drikke og størstedelen av gjestene er kaffegjester som er bedt til kl 21 når vielsen var kl 13.

Hold det bryllupet du har råd til mener jeg.

Har du ikke råd til å be folk på et anstendig vis har du ikke råd til et slikt bryllup heller.

Anonymous poster hash: dda8a...0c9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det hadde jeg ikke gjort. Selv syntes jeg kaffegjester er en uting, men kan forstå det om man inviterer kollegaer, vennegjengen o.l. selv har jeg lært at om man blir invitert i bryllup så gir man gave uansett om man kommer eller ille. Da føles det feil å invitere gjester jeg vet mest sannsynlig ikke kommer til bryllupet (jeg hadde aldri i verden giddet å bruke penger og tid på å reise halve randet rundt for å være kaffegjest), men alikevel vil føle seg pliktig til å gi gaver.

Jeg mener at man ikke bør gi gaver av prinsipp hvis man ikke står brudeparet nært.

Jeg tenker at det må brudeparet bare gjøre, men da kan de heller ikke forvente at de inviterte kommer.

Jeg tror verken brudeparet eller den inviterte forventer noe. Kanskje jeg er naiv når jeg antar at gave ikke er tanken bak.

Det er en regel jeg gir fanden i hvis jeg er blakk

Det ville jeg gjort selv om jeg ikke var blakk. Man gifter seg vel ikke for å få gave? Bidrag til bryllupsreise er noe annet, hvis man kan gi anonymt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Det ville jeg gjort selv om jeg ikke var blakk. Man gifter seg vel ikke for å få gave? Bidrag til bryllupsreise er noe annet, hvis man kan gi anonymt.

Hvordan blir det noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg tenker det er litt frekt, men så har jeg aldri vært fan av kaffegjester i utgangspunktet.

Mvh Yvonne :heiajente:

Jeg er helt på ditt plan på dette området. Men skal man først ha kaffegjester får det være de som bor nært nok til at de kan komme innenfor rimelig reisetid.

Men hvor kommer egentlig myten om gave som skal reflektere kuvertprisen fra? Og hvordan gjør dere som etterlever dette? Ringer dere serveringsstedet for å finne ut pris?

(Ikke direkte til deg det siste, Yvonne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er IKKE det samme å få en gryterett som å få være med på middagen. Dette handler ikke om mat!!! Det handler om å ikke få deltatt på bryllupet, med alle talene under middagen der man får vite så mye mer om brudeparet, dele deres lykke. Det er ikke det samme å sitte med en annen, mye mindre gruppe og føle seg ekskludert, som en annenrangs gjest. Dette kan være ok om det er 20 søskenbarn som sitter sammen med gryteretten. Men å sitte sammen med et tilfeldig utvalgt knippe av gjester som ikke er bra nok for selskapet? Nei takk!! Anonymous poster hash: e51e3...6bb

Word!

Og hvordan løser man dette dersom mn har 35 søskenbarn med partnere og så videre?

Jo, man inviterer foreldre og forlovere, eventuelt søsken til middag på dagen, direkte etter vielsen. Da må man ha tidlig vielse, og fotograf like etter.

På kvelden, f.eks kl 18 inviteres resten av slekten og venner til f.eks gryterett og kaffe. Alle taler spares til da. Jeg er villig til å vedde på at totalprisen for bryllupet blir flett lik fordi en sparer stort på middagen og kan bruke pengene på festen på kvelden istedet. Jeg har vært i flere slike bryllup som gjest på festen om kvelden. Veldig gøy.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det noe annet?

Det virker mer ekte å ønske seg gave /penger til en ferie enn å ville ha en ny sofa, og alle monner drar. Jeg skrev vel at det skulle være anonyme beløp, bare les opp kortet og om man har satt inn hundre kroner eller tre tusen betyr ingenting.

Hvorfor spør du, jeg blir litt nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det virker mer ekte å ønske seg gave /penger til en ferie enn å ville ha en ny sofa, og alle monner drar. Jeg skrev vel at det skulle være anonyme beløp, bare les opp kortet og om man har satt inn hundre kroner eller tre tusen betyr ingenting.

Hvorfor spør du, jeg blir litt nysgjerrig.

For det også blir en gave ut fra mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt på ditt plan på dette området. Men skal man først ha kaffegjester får det være de som bor nært nok til at de kan komme innenfor rimelig reisetid.

Men hvor kommer egentlig myten om gave som skal reflektere kuvertprisen fra? Og hvordan gjør dere som etterlever dette? Ringer dere serveringsstedet for å finne ut pris?

(Ikke direkte til deg det siste, Yvonne)

Enig med deg. :)

Forøvrig, jeg kan forstå tanken om kaffegjester hvis det er slik at man har middag med de aller nærmeste, si f.eks på restaurant, og så er det stor feiring etterpå. Det tenker jeg kan være ganske kurant. Derimot reagerer jeg mer på de som inviterer alt og alle, og at det da blir 20 stykker som blir stående og vente på de 60 som gjør seg ferdig med å spise. Da lurer jeg egentlig på om man inviterer de resterende 20 for å få flest mulige gaver.

Forøvrig ble jeg kalt både grådig og barnslig da jeg skrev dette i en gruppe på Facebook, og vanvittig kravstor. At jeg kunne mene noe slikt! Vel, som tidligere brud, og kanskje brud en gang i fremtiden, så handler det mer for meg om at jeg vil at alle mine gjester skal ha det like bra og få de samme mulighetene. Dyrere for min/vår del, så dette med kravstorhet følte jeg altså falt på sin egen urimelighet. ;)

Og nei, det handler ikke om mat. Det handler om inkludering, at det er rom for alle. For meg kaffegjester slik jeg beskrev over en måte å rangere på som jeg ikke føler hører hjemme i et bryllup. Det er også derfor at en intim middag med de nærmeste og stort kalas etterpå er mer kurant for min del fordi man da ikke skiller mellom gjestene. Alle er da i samme bås.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det også blir en gave ut fra mitt syn.

Ikke hvis alle beløp er anonyme og brudeparet tar hensyn til det, kanskje sett bort fra gavene fra de nærmeste. Jeg gruer meg til den dagen mine barn evt. gifter seg. Heldigvis har de ikke tenkt tanken, men hvis de får barn, tror jeg det kanksje kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis alle beløp er anonyme og brudeparet tar hensyn til det, kanskje sett bort fra gavene fra de nærmeste. Jeg gruer meg til den dagen mine barn evt. gifter seg. Heldigvis har de ikke tenkt tanken, men hvis de får barn, tror jeg det kanksje kommer.

Anonyme bidrag sånn at brudeparet sparer på takkekortene ja. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...