Gå til innhold

Note to self: fiks dagboktittel.

Favole

Anbefalte innlegg

Soving i frisk luft skal jo være bra, ser på det som et desperat forsøk på sovende baby. (men når man ser forbi det virker det ikke så himla trygt nei.)

Helga er over, mannen har reist og i morgen er det hverdag igjen. Ihvertfall delvis. Mini skal noen timer i barnehagen, jeg skal være litt sammen med mamma og få ordnet litt her hjemme. Tirsdagen er det sommerfest og grilling i barnehagen på ettermiddagen, det blir kos! Har invitert med svigermor siden mannen er borte (litt mindre stress for meg, og stas for både henne og mini ;) ).

Nå.. (snart...): senga. Er så trøtt for tiden at jeg kunne nok lett sovet halve døgnet og vel så det. :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde glemt hvor vondt eggløsningssmerter, ligamentsmerter eller hva faen enn det er som røsker (ordboka sier elsker, riiiight) i systemet er. Er det lov å ombestemme seg kun pga man ikke digger slike plager? :P

Som mor til en fyr som ikke har vært ekstremt glad i dagsoving føles det fælt å vurdere å be barnehagen ha restriksjon på sovinga hans. I dag sov han 12-15, og er ganske trøtt men vil jo ikke sove :sukk: Burde vel helst ikke sove etter 14 føler jeg. Årh. Til helga tar han ferie, så får se det an gjennom sommeren kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Vi har fått skikkelig leggeHELVETE de gangene de har latt han sove etter kl 14 i bhg. Vi måtte si ifra om det, ble jo bare surr og hyl og skrik i timesvis :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel sover han ikke lenger enn 14, og han pleier legge seg ca 11 og sove "bare" to timer. I dag sov han lengre på morgenen enn til vanlig, så det har jo en sammenheng. Men bør kanskje gi beskjed selv om det kun er for ei uke. Han skriker ikke, men turner noe voldsomt og vil bare ikke slå seg til ro i senga. Bah. Han er nesten sovna før han bare bryter ut med "gakk, gakk, gakk, melk!" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine dagen! Det har vært sommerfest i barnehagen til J, og selv om det kun er kalenderen som indikerer sommertid, så hadde vi det veldig koselig. Grilling og litt lek etterpå, skikkelig stas. :) Bare synd mannen ikke er hjemme og kunne være med. Ba barnehagen om å vekke ham kl 14 hvis han hadde sovet halvannen time til da, og han sovnet til et litt mer ok tidspunkt i kveld selv om det er vanvittig med turning og styr i senga før han faktisk sovner.

Siden mannen ikke kommer hjem før tirsdag tenker vi å dra til foreldrene mine i helga, blir godt med noen dager hjemme. Fjøs, traktor og forhåpentligvis fine turer med bæremeisen, tipper lille fyren blir fornøyd. :) Og så får vi besøkt mormor igjen, må gjøre det mens vi fortsatt kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første foreldresamtale i barnehagen, check! Og det gikk så fint. Han er akkurat der han "skal" være i forhold til sin aldersgruppe, og på noen områder langt foran. Jeg aner jo ikke hva som er "normalt", men finmotorikken er visst veldig godt utviklet. Liker veldig å pusle, male og holde på med andre "små" ting. Selv om han har tatt seg god tid med å lære å gå er kroppsbeherskelsen veldig, veldig god. Går i trapper og klatrer på alt han kommer over. 

Han er en veldig sosial fyr og leker med alle, men har et par stykker han er mer med enn andre. Men er ikke de der bryr han seg ikke, det er vel noe som kan komme mer av senere. Er noen av de andre lei seg er han på plass med en gang for å trøste. :hjerte: Det skjer mye med språket for tiden, han hermer veldig etter de voksne (og barna forsåvidt) og prøver ut nye ord. Det er så godt å se at bablingen tar mer form. :) Bra konsentrasjon for alderen, rolig under måltider, følger veldig med når det er sangstund eller de leser eventyr, spiller musikk og danser.

Og den blidfisen med humor da :ler: Han er jevnt over veldig blid og fornøyd, og med på alt. Han ler mye, gjør seg til og vitser. Han kan sitte og bable i vei, ler, babler litt til og ler videre, hva han forteller de andre barna og voksne vites ikke, men de har det morsomt. De andre ungene kan svare tilbake med samme lydene/ordene og le de også, så de forstår ihvertfall hverandre :laugh:

I august kommer det jo en ettårsgruppe som det gjør hvert år, men han får heldigvis være sammen med toåringene som han kjenner fra før og føler seg trygg på. Det er jo naturlig med gråt og uro den første tiden i barnehagen ved tilvenning, og vil ikke at det skal smitte over på han i noe stor grad. Jeg er så glad for at de tar slike hensyn. Andre steder ville de kanskje tenkt at 2014ungene skal være ei gruppe samme hva, selv om noen kanskje har fått begynt tidligere slik som han har gjort, og bare latt det stå til.

Jeg er så fornøyd med barnehagen, og så stolt av han der fine lille karen min :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Grastusta

Å, så fint med så gode tilbakemeldinger fra barnehagen! Han der lillingen din skulle jeg gjerne tilbrakt litt tid med, han høres helt fabelaktig søt ut :)

Godt å være fornøyd med barnehagen, og så fint de har tenkt rundt tilvenning og 2014-barn! Helt enig med dem i at det er bedre at lillingen din får være sammen med dem han kjenner. Det er masse tid til å bli kjent med de nye ungene utover høsten, og det er jo ikke som om ungene sjøl har noe forhold til hvilket år de er født i ennå.

I barnehagen til T er de fem-seks 2014-barn allerede, tror jeg, men jeg regner med at det kommer en god del flere i august. Det er så rart - her i bygda er det jo bare én barnehage og én skole, noe som betyr at de vennene T har fått i barnehagen nå, kommer til å følge ham i hvert fall 15 år fram i tid. De kommer til å ha kjent hverandre alltid! Jeg synes det er veldig fint å tenke på. Selv begynte jeg i førsteklasse nesten uten å kjenne noen, og jeg husker den følelsen av at "alle de andre" kjente hverandre fra før da vi begynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det før og sier det igjen: KGmammatreff med unger på dagen, uten unger på kvelden :ler:

Tanken er vel at de som er født samme år skal over i samme gruppe etter hvert, men de ser det an utover høsten når de nye barna har slått seg litt mer til ro og de ser hvordan alle er i forhold til hverandre med lek, utvikling og alt. Ser for meg at det er en av fordelene med små barnehager, de har i større grad mulighet til å gjøre ting slik som det passer ungene med gruppeinndelinger. J er eneste 2014-ungen, det er to som er født mot slutten av 2013 der også. Her er det tilnærmet klin umulig å få plass utenom hovedopptaket, det er vel derfor.

Jeg er vokst opp på samme viset som T vil gjøre, en barnehage, en skole. Det føltes alltid veldig trygt, overgangen mellom barnehage og skole f.eks føltes aldri spesielt voldsom eller skremmende. Vi skulle jo bare videre i et annet hus liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Så deilig med så trygge og rolige rammer for barna med tanke på overgang barnehage/skole! Her fikk vi plass i en barnehage utenfor skolekretsen, men foreløpig er det flere barn på avdelingen hennes som skal på samme skole, så jeg er litt usikker på om jeg skal prøve å søke henne nærmere hjemme. Kapasiteten er helt sprengt her i nærområdet, og dama på tildelingskontoret bare lo av meg da jeg spurte forsiktig. Og jeg er jo knallfornøyd med barnehagen!

Så gøy at han ligger foran finmotorisk! Alltid godt med gode tilbakemeldinger :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste dumme med barnehagen han går i er at den ikke er i samme skoledistrikt som vi tilhører, men men. Barnehagen består vel i hovedsak av unger fra oss med fortrinnsrett gjennom jobb, så selv om vi hadde bodd i samme bydel hadde det neppe blitt så mange av samme gjengen på samme skole uansett. Og det er vanskelig å skulle bytte når man er fornøyd med barnehagen. Jeg synes det er veldig godt at den er så nærme jobb, det korter inn dagen hans litt. Og min også for den del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det :) og gøy å få høre mer om hvordan han er i barnehagen og sammen med de andre barna. Får jo høre fra dag til dag hva de har gjort osv, men det blir ikke helt det samme da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det, absolutt. :)

Siste barnehagedag i morgen før ferie, og det skal bli så godt med flere uker fri sammen :hoppe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såå godt å komme hjem! En stillhet og ro som ikke kan beskrives med ord. Lillemann er storfornøyd og har vært et par runder i fjøset, sett på hønene mens han sier "gakk, gakk", kjørt traktor og nå sover han godt. Håper jeg ;) ukas kjappeste legging ihvertfall, trøtt og sliten liten tass.

Vi må seriøst skaffe oss et småbruk en dag. Frihet! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke akkurat. Han tar noe kurs via nav som forhåpentligvis fører til jobb. Håper virkelig han får bruk for det og at han kommer seg videre ganske kjapt :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så godt det har vært å være hjemme disse dagene. I morgen er mannen ferdig på kurs og kommer direkte hit og blir ei natt før vi drar hjem sammen. Stas!

J koser seg veldig med gårdslivet ;) etter frokost går han rett ut i gangen og prøver å kle på seg yttertøyet mens han sier "mmmmm-øh" og peker møt fjøset :laugh: Deilig å tilbringe mange timer ute hver dag og ha alt man trenger rett utfor døra :Nikke: Han vil hjelpe til med alt, både inne og ute, og SÅ stolt når han får lov :)

Har fått besøkt mormor et par ganger også, godt å få være med henne. Og at J får vært sammen med henne. Selv om han kanskje ikke får så mange minner derfra vet jeg ihvertfall med meg selv at de har fått flere fine øyeblikk sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norah

Fine turbilder på Insta!

Du får meg til å tenke at jeg burde vurdere det samme :ler:

#liveterbestute2015 #MensåfårdefeberogdablirdetPeppaGrisistedet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

#elskerubrukeligeogklissetehashtags

#itsallperfectoninstagram

Jeg har vært så sliten pga dårlig søvn så jeg har forsøkt å bestikke fyren med peppa gris, alt på Disney jr og Elias på iPad. Fyren bare "neeei" mens han rister på hodet og strekker seg mot døra. :jolie:

Heldigvis er det jo godt når man kommer seg ut og ungen koser seg MAX :) Er det en ting som er sikkert, så er det at jeg SKAL ha en sovemorgen denne uka, nekter å stå opp før 10. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...