Gå til innhold

Raskere nedbetaling av boliglån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har ca. 50 % belåning på huset og 9 år igjen på boliglånet. Nå som renten er så lav ønsker vi å betale ned dette så raskt som mulig, og har muligheten til å betale endel mer enn det vi gjør i dag.

Er det best å be om å få gjort om lånet til f.eks. 5 års nedbetaling og få nye papierer, eller at vi bare betaler inn ekstra hver måned? Eller er det det samme hvordan man gjør det?



Anonymous poster hash: 8fe90...a3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I praksis blir det det samme.

Men, ved å avtale raskere nedbetalingstid og øke avdragene til banken gir mindre fare for å "hoppe over en betaling" osv. Større sikkerhet for at det går som planlagt.

Ved å selv bare betale inn ekstra har dere større fleksibilitet dersom noe annet skulle oppstå. Men har dere allerede en god bufferkonto f.eks, så burde ikke det være nødvendig. Og i verste fall kan betalingstiden økes igjen. Men her oppstår da risikoen for å bli fristet til å bruke penger på annet innimellom.

Så vil dere være mest mulig sikre på å gjennomføre planen så inngår dere en ny avtale med banken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis blir det det samme.

Men, ved å avtale raskere nedbetalingstid og øke avdragene til banken gir mindre fare for å "hoppe over en betaling" osv. Større sikkerhet for at det går som planlagt.

Ved å selv bare betale inn ekstra har dere større fleksibilitet dersom noe annet skulle oppstå. Men har dere allerede en god bufferkonto f.eks, så burde ikke det være nødvendig. Og i verste fall kan betalingstiden økes igjen. Men her oppstår da risikoen for å bli fristet til å bruke penger på annet innimellom.

Så vil dere være mest mulig sikre på å gjennomføre planen så inngår dere en ny avtale med banken :)

Jeg ville heller satt opp fast trekk fra kontoen, jeg. Da går jo betalingen automatisk, men OM man skulle gå på en smell er det mulig å stoppe den raskt selv. Det var slik jeg gjorde det.

Anonymous poster hash: 631ad...37d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler inn ekstra når det passer oss. Da blir det mer noen måneder og mindre andre, og vi har fleksiblitet til å ha penger tilgjengelig når det passer oss.

Anonymous poster hash: 63ef5...305

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Kan man betale inn ekstra hvis man ikke har ramme/fleksilån? Altså uten å avtale med banken?

Endret av Idja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har avdragsfritt lån pga høye utgifter i starten. Nå har vi kommet mer i balanse, og har selv valgt å legge på 3000 på de månedlige innbetalingene, og to ganger i året når jeg får bonus betaler vi inn mellom 30 og 40 000.

Aldri fått noen negative tilbakemeldinger på det. Det er jo fullt lov å betale når man vil?



Anonymous poster hash: 931f1...9a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruKG

Vi betaler inn ekstra, det er greit å ha fleksibiliteten om det skulle dukke opp noe uforutsett.

Vi har lånet i Skandiabanken, og der er det utrolig lett å legge inn ekstrabetalinger på lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruKG

Kan man betale inn ekstra hvis man ikke har ramme/fleksilån? Altså uten å avtale med banken?

Så vidt jeg vet så kan man betale inn ekstra så lenge du ikke har fastrente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Så vidt jeg vet så kan man betale inn ekstra så lenge du ikke har fastrente.

Og da er det bare å overføre til lånekontoen, uten noe mer fiksfakserier? Er det nedbetalingstiden eller avdragene som forkortes da?

Har hatt fleksilån før, så har ikke tenkt over det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruKG

Og da er det bare å overføre til lånekontoen, uten noe mer fiksfakserier? Er det nedbetalingstiden eller avdragene som forkortes da?

Har hatt fleksilån før, så har ikke tenkt over det. :)

Du bør høre med banken, jeg husker at vi måtte få en egen KID når vi betalte inn på et lån i banken vi hadde før Skandiabanken. Nå kan vi bare lage egne innbetalinger i nettbanken.

Det er vel vanligvis avdragene som blir mindre, nedbetalingstiden beholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er det bare å overføre til lånekontoen, uten noe mer fiksfakserier? Er det nedbetalingstiden eller avdragene som forkortes da?

Har hatt fleksilån før, så har ikke tenkt over det. :)

Avdragene blir mindre. Nedbetalingstiden endrer seg ikke.

Anonymous poster hash: 9670a...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avdragene blir mindre. Nedbetalingstiden endrer seg ikke.Anonymous poster hash: 9670a...ec8

Dette stemmer ikke helt. Mulig at det er forskjeller mellom bankene her, men i DNB vil løpetiden på lånet bli automatisk redusert når det blir innbetalt ekstra på vanlige lån. På rammelån i samme bank opprettholdes løpetiden enten du tar ut noe mer av rammen eller innbetaler ekstra. Hør derfor med egen bank om hva som skjer med løpetiden hvis det innbetales ekstra.

Anonymous poster hash: a082b...669

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurt å betale ned på lånet og bli gjeldfri, tenk så deilig å ikke betale mer på huset! :) Selv leier jeg og det er fælt... Blitt kastet ut en del ganger pga at det luktet mye av katter og gammelt skrot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...