Gå til innhold

Hvilket krus blir raskest kaldt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du har to krus, et lite, og et som skalert til dobbel størrelse. Hvis du fyller dem begge med varmt vann, i hvilket krus vil vannet raskest nå en gitt temperatur? Først tenker jeg at det må være det med minst vann, men så tenker jeg at det største kruset har mye større overflate som vil avgi varme til omgivelsene. Ellers kanskje samtidig? Er det en fasit her, eller er det også andre variabler?



Anonymous poster hash: f7d1b...634
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koppenes utforming vil jo ha betydning for overflate i forhold til volum, i tillegg vil materialet kunne ha innvirking. Vannet vil miste en gitt mengde varme gjennom koppen, og en annen mengde varme gjennom åpningen i toppen (med mindre en har lokk). Isolerer koppen så godt at i praksis så forsvinner all varmen ut av toppen, vil jo størrelsen på åpningen i toppen ha mye større betydning enn om koppens materiale har dårlige isolasjonsevne, og varmen forsvinner raskest den veien.

Jeg tror uansett at en større kopp, med mer vann, vil holde bedre på varmen.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to krus, et lite, og et som skalert til dobbel størrelse. Hvis du fyller dem begge med varmt vann, i hvilket krus vil vannet raskest nå en gitt temperatur? Først tenker jeg at det må være det med minst vann, men så tenker jeg at det største kruset har mye større overflate som vil avgi varme til omgivelsene. Ellers kanskje samtidig? Er det en fasit her, eller er det også andre variabler?

Anonymous poster hash: f7d1b...634

Tenk slik: Total mengde energi (varme) i kruset er proporsjonalt med volumet. Hvor mye energi (varme) som kan føres ut av kruset per tid er proporsjonalt med overflatearealet til kruset.

Når du dobler størrelsen vil volumet bli 8 ganger større, men overflaten blir kun 4 ganger større. Det betyr at det vil ta dobbelt så lang tid å kjøle ned det store kruset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...