AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #21 Skrevet 7. mars 2015 Som mor som datter? Dere går begge bak ryggen på en annen person. Datteren din både lyver og ekskluderer folk, du krenker din datters privatliv og sniker bak hennes rygg. Ingen av delene er greit. Verken å ekskludere noen eller å lyve til de. Men det er heller ikke greit å sniklese hennes private post. Du burde konfrontere henne med dette, og også fortelle hva du har gjort. Ærlighet skal gjelde for dere begge. Anonymous poster hash: c3753...552 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #22 Skrevet 7. mars 2015 Oj oj, her var det mange sterke meninger! Dessverre så føler jeg ikke at jeg helt får svar på det jeg spurte om; hvordan skal jeg få frem denne episoden på best måte? Det er mange av dere som er Moralens Høye Vokter, og jeg føler ikke for å forsvare hvorfor jeg noen ganger kikker på denne Facebook kontoen. Men jeg kan si at hun 'fikk' den kontoen som betingelse av at den ble opprettet sammen med oss foreldre og at vi skulle ha tilgang til den. Vi sa til henne at vi kom til å sjekke den innimellom. Dette var greit. Jeg har koden/passordet til både mobil og andre kontoer. Jeg går aldri inn på mobilen hennes. Ja, hun har rett til et privatliv, og det har hun også. Det er sjelden jeg går inn på Facebook'en hennes, men i går så sa magefølelsen at jeg skulle det. Vi har et åpent forhold og prater mye sammen. Jeg er veldig tolerant og hun har stor frihet. Under ansvar!! Her i hjemmet mener vi at ingen skal bli holdt utenfor. Vi har sagt at man kan ikke like alle, men med så mye fokus på ensomhet og utestengelse og mobbing (vi har vel alle Odin-saken ferskt i minnet???), så skal ingen trenge å være alene! Jeg sier ikke at hu/ de MÅ være sammen med alle til enhver tid, men i dette tilfellet så har denne gutten tydeligvis blitt bedt først, og så skriver han de skal til (som har vært kompisen til denne gutten hele livet) at han skal si at festen er avlyst, bare for at han ikke skal få komme allikevel !!!! Og de andre gir tommel opp!!! Det er IKKE dette vi har lært datteren vår ! Og vi er utrolig skuffet over henne. Ok, så er denne gutten litt snål og kanskje barnslig, men han er nok utrolig usikker og har liten selvtillit. Tenk dere hvordan han føler seg når han får vite at festen har vært?? Eller når han ser snapchat på My Story at de andre er på festen?? For de er nok ikke smartere enn at de kommer til å pøse ut snap'er.....Anonymous poster hash: a157b...4e8 7
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #23 Skrevet 7. mars 2015 Lurer på om alle dere som mener det er greit at gutten ekskluderes, hadde ment det samme om det var deres barn som ble holdt utenfor??? Anonymous poster hash: 62c35...e53 8
Sylvari Skrevet 7. mars 2015 #24 Skrevet 7. mars 2015 Se for deg en person du egentlig ikke kan fordra, og denne personen er forelsket i deg. Og nå må du invitere denne personen med deg på alt av sosiale sammenkomster. Ubehagelig, spesielt for tenåringer. 5
Eriks Skrevet 7. mars 2015 #25 Skrevet 7. mars 2015 (endret) Synes dette var veldig bisart å lese. En datter på slutten av ungdomsskolen som må "få lov til" å lage en facebook-konto, og attpåtil går med med på disse premissene. Del gjerne hvordan du har klart å disiplinere barnet så godt, så jeg kan bruke samme taktikk på mine fremtidige barn. Endret 7. mars 2015 av Eriks 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #26 Skrevet 7. mars 2015 Kjenner jeg blir skremt over dagens hysteriske og kontrollerende foreldre. Det er ikke SÅ lenge siden jeg var like gammel som din datter, og da kunne det ikke ha falt seg inn for mine foreldre å legge seg borti hvem som var invitert på en fest jeg skulle på, og enda mindre begynne å lese mine private samtaler. Dette var ting som ikke var et tema engang. Jeg synes også det høres veldig rart ut at en femtenåring måtte "få lov" til å opprette seg en facebook-konto, og under forutsetning av at dere har tilgang til passordet. Alvorlig talt, det er faktisk skremmende hvordan ungdommen blir umyndiggjort nå til dags..Anonymous poster hash: 3850b...3f4 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #27 Skrevet 7. mars 2015 Kjenner jeg blir skremt over dagens hysteriske og kontrollerende foreldre. Det er ikke SÅ lenge siden jeg var like gammel som din datter, og da kunne det ikke ha falt seg inn for mine foreldre å legge seg borti hvem som var invitert på en fest jeg skulle på, og enda mindre begynne å lese mine private samtaler. Dette var ting som ikke var et tema engang. Jeg synes også det høres veldig rart ut at en femtenåring måtte "få lov" til å opprette seg en facebook-konto, og under forutsetning av at dere har tilgang til passordet. Alvorlig talt, det er faktisk skremmende hvordan ungdommen blir umyndiggjort nå til dags..Anonymous poster hash: 3850b...3f4 Hva fader!!! Først og fremst: her er det ikke snakk om hysteri. Og hva veit du om hva dine foreldre sjekket eller ikke sjekket??????? Kontoen ble opprettet for nesten 3 år siden, da hun var 13. Jeg er for pokker ikke ute etter en moralpreken om at jeg en sjelden gang sjekker hennes konto, men et spørsmål om hva man som foreldre kan gjøre når barna/ ungdommen er så jævlige mot andre at de ljuger og later som om fester/ samlinger er avlyst!!!! Men når vi er inne på det: dere med barn/ ungdommer.... Hender det at de er inne på din mobil/ pc e.l??? For å spille/ ringe etc. Mine barn har full tilgang.Om de vil 'snoke' på mitt så vær så god!!!! Hilsen ts (dere veit; hu kontrollerende, umoralske drittkjærringa som ikke lar barna ha et privatliv. Hu som sier til barna sine at de skal ha omtanke og respekt for andre, og har lært de opp til at de skal være mot andre som de vil at andre skal være mot dem!!)Anonymous poster hash: a157b...4e8 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #28 Skrevet 7. mars 2015 Oj oj, her var det mange sterke meninger! Dessverre så føler jeg ikke at jeg helt får svar på det jeg spurte om; hvordan skal jeg få frem denne episoden på best måte? Det er mange av dere som er Moralens Høye Vokter, og jeg føler ikke for å forsvare hvorfor jeg noen ganger kikker på denne Facebook kontoen. Men jeg kan si at hun 'fikk' den kontoen som betingelse av at den ble opprettet sammen med oss foreldre og at vi skulle ha tilgang til den. Vi sa til henne at vi kom til å sjekke den innimellom. Dette var greit. Jeg har koden/passordet til både mobil og andre kontoer. Jeg går aldri inn på mobilen hennes. Ja, hun har rett til et privatliv, og det har hun også. Det er sjelden jeg går inn på Facebook'en hennes, men i går så sa magefølelsen at jeg skulle det. Vi har et åpent forhold og prater mye sammen. Jeg er veldig tolerant og hun har stor frihet. Under ansvar!! Her i hjemmet mener vi at ingen skal bli holdt utenfor. Vi har sagt at man kan ikke like alle, men med så mye fokus på ensomhet og utestengelse og mobbing (vi har vel alle Odin-saken ferskt i minnet???), så skal ingen trenge å være alene! Jeg sier ikke at hu/ de MÅ være sammen med alle til enhver tid, men i dette tilfellet så har denne gutten tydeligvis blitt bedt først, og så skriver han de skal til (som har vært kompisen til denne gutten hele livet) at han skal si at festen er avlyst, bare for at han ikke skal få komme allikevel !!!! Og de andre gir tommel opp!!! Det er IKKE dette vi har lært datteren vår ! Og vi er utrolig skuffet over henne. Ok, så er denne gutten litt snål og kanskje barnslig, men han er nok utrolig usikker og har liten selvtillit. Tenk dere hvordan han føler seg når han får vite at festen har vært?? Eller når han ser snapchat på My Story at de andre er på festen?? For de er nok ikke smartere enn at de kommer til å pøse ut snap'er.....Anonymous poster hash: a157b...4e8 Du skriver i startinnlegget at hun ikke vet at du sjekker kontoen hennes og hun ikke vet at du har tilgang, men så skriver du her at hun har gått med på det og dere har avtalt at hun skal sjekke kontoen hennes? Hva er det egentlig? Vet hun så kan du jo bare avsløre hva du fant ut når du sjekket kontoen hennes. Anonymous poster hash: 810d0...aaf 9
Jobbermedbarn Skrevet 7. mars 2015 #29 Skrevet 7. mars 2015 Oj oj, her var det mange sterke meninger! Dessverre så føler jeg ikke at jeg helt får svar på det jeg spurte om; hvordan skal jeg få frem denne episoden på best måte? Det er mange av dere som er Moralens Høye Vokter, og jeg føler ikke for å forsvare hvorfor jeg noen ganger kikker på denne Facebook kontoen. Men jeg kan si at hun 'fikk' den kontoen som betingelse av at den ble opprettet sammen med oss foreldre og at vi skulle ha tilgang til den. Vi sa til henne at vi kom til å sjekke den innimellom. Dette var greit. Jeg har koden/passordet til både mobil og andre kontoer. Jeg går aldri inn på mobilen hennes. Ja, hun har rett til et privatliv, og det har hun også. Det er sjelden jeg går inn på Facebook'en hennes, men i går så sa magefølelsen at jeg skulle det. Vi har et åpent forhold og prater mye sammen. Jeg er veldig tolerant og hun har stor frihet. Under ansvar!! Her i hjemmet mener vi at ingen skal bli holdt utenfor. Vi har sagt at man kan ikke like alle, men med så mye fokus på ensomhet og utestengelse og mobbing (vi har vel alle Odin-saken ferskt i minnet???), så skal ingen trenge å være alene! Jeg sier ikke at hu/ de MÅ være sammen med alle til enhver tid, men i dette tilfellet så har denne gutten tydeligvis blitt bedt først, og så skriver han de skal til (som har vært kompisen til denne gutten hele livet) at han skal si at festen er avlyst, bare for at han ikke skal få komme allikevel !!!! Og de andre gir tommel opp!!! Det er IKKE dette vi har lært datteren vår ! Og vi er utrolig skuffet over henne. Ok, så er denne gutten litt snål og kanskje barnslig, men han er nok utrolig usikker og har liten selvtillit. Tenk dere hvordan han føler seg når han får vite at festen har vært?? Eller når han ser snapchat på My Story at de andre er på festen?? For de er nok ikke smartere enn at de kommer til å pøse ut snap'er.....Anonymous poster hash: a157b...4e8 Hvis dette er en enighet mellom dere og dere har et åpent forhold er det vel bare og ta det opp med datteren din?
Cashbah Skrevet 7. mars 2015 #30 Skrevet 7. mars 2015 (endret) Jeg har tilgang til hennes Facebook-konto, men dette vet ikke hun. Det hender jeg er inne og sjekker den, for å ha litt kontroll. Om dere er enige om at du skal ha tilgang til den skjønner jeg ikke helt hvor problemet ligger. Endret 7. mars 2015 av Cashbah 3
Jade Skrevet 7. mars 2015 #31 Skrevet 7. mars 2015 Du kan ikke tvinge henne til å ha med gutten på festen. Men du kan "tvinge" henne til å si fra til gutten på en ordentlig måte. Det skal ikke være enkelt å ekskludere noen. Og vet hun om at du har tilgang til FB-kontoen og sjekker den jevnlig, eller vet hun det ikke? Hvorfor skriver du to motsigende ting? 4
tingeling Skrevet 7. mars 2015 #32 Skrevet 7. mars 2015 Oj oj, her var det mange sterke meninger! Dessverre så føler jeg ikke at jeg helt får svar på det jeg spurte om; hvordan skal jeg få frem denne episoden på best måte? Det er mange av dere som er Moralens Høye Vokter, og jeg føler ikke for å forsvare hvorfor jeg noen ganger kikker på denne Facebook kontoen. Men jeg kan si at hun 'fikk' den kontoen som betingelse av at den ble opprettet sammen med oss foreldre og at vi skulle ha tilgang til den. Vi sa til henne at vi kom til å sjekke den innimellom. Dette var greit. Jeg har koden/passordet til både mobil og andre kontoer. Jeg går aldri inn på mobilen hennes. Ja, hun har rett til et privatliv, og det har hun også. Det er sjelden jeg går inn på Facebook'en hennes, men i går så sa magefølelsen at jeg skulle det. Vi har et åpent forhold og prater mye sammen. Jeg er veldig tolerant og hun har stor frihet. Under ansvar!! Her i hjemmet mener vi at ingen skal bli holdt utenfor. Vi har sagt at man kan ikke like alle, men med så mye fokus på ensomhet og utestengelse og mobbing (vi har vel alle Odin-saken ferskt i minnet???), så skal ingen trenge å være alene! Jeg sier ikke at hu/ de MÅ være sammen med alle til enhver tid, men i dette tilfellet så har denne gutten tydeligvis blitt bedt først, og så skriver han de skal til (som har vært kompisen til denne gutten hele livet) at han skal si at festen er avlyst, bare for at han ikke skal få komme allikevel !!!! Og de andre gir tommel opp!!! Det er IKKE dette vi har lært datteren vår ! Og vi er utrolig skuffet over henne. Ok, så er denne gutten litt snål og kanskje barnslig, men han er nok utrolig usikker og har liten selvtillit. Tenk dere hvordan han føler seg når han får vite at festen har vært?? Eller når han ser snapchat på My Story at de andre er på festen?? For de er nok ikke smartere enn at de kommer til å pøse ut snap'er.....Anonymous poster hash: a157b...4e8 Hei TS Hvis det stemmer, det du skriver her, at hun vet at dere har tilgang, så ville jeg satt meg ned sammen med henne og sagt noe som: "Lise": som du sikkert husker så fikk jeg passordet til din konto på fb når du opprettet den. Jeg har sjelden vært inne på kontoen din, både fordi jeg vil at du skal ha et privatliv og fordi jeg stoler på deg. Men jeg går inn en gang i blant. Nå tenker jeg at du er så stor at jeg fra nå skal snakke med deg og gjøre det sammen med deg. Men det er ikke det jeg ville snakke med deg om. Jeg var inne på profilen din i går og da leste jeg at dere skal fortelle Per at festen er avlyst. Og jeg må si at jeg er skikkelig skuffet over hvordan dere har tenkt å behandle ham. Hvordan ville du følt det osv? 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #33 Skrevet 7. mars 2015 Og vet hun om at du har tilgang til FB-kontoen og sjekker den jevnlig, eller vet hun det ikke? Hvorfor skriver du to motsigende ting? Skjønner at det kan virke misvisende på grunn av måten jeg skrev det på. Hun vet at jeg har tilgang, siden vi ble enige om det den gangen kontoen ble opprettet. Men jeg har ikke sagt at jeg har sjekket den noen få ganger. Har snakket med henne i dag og forklart hva vi synes. Uansett- tror vi ender diskusjonen her. Takk til dere som ga et reflektert svar og ikke bare spøy ut hvor dårlig mor jeg er😳 TsAnonymous poster hash: a157b...4e8 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #34 Skrevet 7. mars 2015 Jeg ville helle ikke likt det om jeg ble tvunget til å omgås en fyr som er forelsket i meg. Men det er klart, hun burde sagt fra på en ordentlig måte. Anonymous poster hash: 198a6...48d 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #35 Skrevet 7. mars 2015 La henne begå sine egne feil og ta lærdom av de. Det er ikke datteren som kommer til å ta lærdom av denne feilen, hun kommer til å ha en morsom kveld med vennene sine. Den stakkars utestengte gutten, derimot... Anonymous poster hash: 55d72...84d
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #36 Skrevet 7. mars 2015 Nå ser jeg at du skriver at du har snakket med henne.. Hva sa hun da? Du kunne feks spurt hva. Hun skulle ikveld og hvem som kom. Hvis hun ikke sier navnet på xx så spør hvorfor ikke han skal. Si så videre at du traff mammaen hans og at hun hadde fortalt henne at festen var avlyst. Si at du skjønner at de har jugd til han og at du syns det var dårlig gjort. Spør hva hun hadde følt hvis det var hyn som ble holdt utenfor.. Anonymous poster hash: ed9e7...032 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #37 Skrevet 7. mars 2015 Ok, så hun sjekker datterens facebook uten tillatelse. Problemstillingen slik jeg ser det er at hun er bekymret for ekskluderingen av hennes venner. Jeg gjorde det samme når jeg var på hennes alder. Det har resultert i at jeg har vokst veldig og lært hvordan det føles, og er motsatt av slik jeg var i ungdomsårene. Jeg vil anbefale deg ts, at du lar det passere. Dette er noe som din datter må finne ut av selv. Det er eneste måten hun kan vokse på og utvikle seg på sin egen vei. Om du er skuffet og ønsker å bidra til en positiv utvikling, kan du ta opp et skjult budskap gjennom en generell samtale om ekskludering. Mer enn det må hun selv erfare og reflektere over hva det vil si. Mest sannsynlig lærer hun av det, men tempoet for lærdom kommer av egen refleksjon og vurderingsevne. ps: Anbefaler deg også å være åpen om at du kikker på hennes facebook. Du har lov til dette og et ansvar for egne barn om at de er trygge. Men at det skjer i det skjulte er ikke bra, om det en dag skulle komme ut. Din datter har noe veldig private meldinger, som ikke er ment for voksne (vært der selv). Da holder hun "pinlige" samtaler til mobilen eller personlig med de det gjelder. Ved at hun får vite det, kan resultere i at hun sletter loggen etter bruk, og da kan det komme mye verre ting som ikke blir fanget opp.. Anonymous poster hash: 6b9f4...484
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2015 #38 Skrevet 7. mars 2015 Jeg har fire tenåringsbarn og jeg har til dags dato aldri snoket i noen av dems sitt privatliv. Hvis man skal forvente tillit og respekt fra ungdommer så må man også gi det samme tilbake. Jeg har ikke ord for hva jeg syns om det TS har gjort mot datteren, og hvor mye det kan ødelegge for et fremtidig tillitsforhold fra hennes side. Og det må å tvinge frem at "alle skal få være med" er noe vi sluttet med tidlig på barneskolen. Vi voksne ønsker å bestemme selv hvem vi skal tilbringe tiden vår med og sånn er det for barn og unge også.Anonymous poster hash: 43641...a45 3
Maleficenta Skrevet 7. mars 2015 #39 Skrevet 7. mars 2015 Se for deg en person du egentlig ikke kan fordra, og denne personen er forelsket i deg. Og nå må du invitere denne personen med deg på alt av sosiale sammenkomster. Ubehagelig, spesielt for tenåringer. Og hvorfor fordrar hun han ikke da? Jo fordi han er sjenert og rar. Er det greit å være stygg mot folk bare fordi de ikke er en av de kule? Ungdommer er så jævlige 2
Maleficenta Skrevet 7. mars 2015 #40 Skrevet 7. mars 2015 Jeg har fire tenåringsbarn og jeg har til dags dato aldri snoket i noen av dems sitt privatliv. Hvis man skal forvente tillit og respekt fra ungdommer så må man også gi det samme tilbake. Jeg har ikke ord for hva jeg syns om det TS har gjort mot datteren, og hvor mye det kan ødelegge for et fremtidig tillitsforhold fra hennes side. Og det må å tvinge frem at "alle skal få være med" er noe vi sluttet med tidlig på barneskolen. Vi voksne ønsker å bestemme selv hvem vi skal tilbringe tiden vår med og sånn er det for barn og unge også.Anonymous poster hash: 43641...a45 Er sldri greit å holde en utenfor. Syns ikke det er greit av voksne hellet 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå