Gå til innhold

Datteren min ekskluderer andre....

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en datter som går siste året på ungdomsskolen.

Dette året har hun begynt å være mer med venner på fritiden. De samles gjerne hos hverandre og ser film eller skravler, som man gjør.

Det er ikke alltid alle blir bedt med, og det har hendt at min datter heller ikke er blitt spurt. Da har hun selvsagt vært veldig lei seg og følt seg alene.

I morgen vet jeg at de skal samles hos en av de andre.

så til saken:

Jeg har tilgang til hennes Facebook-konto, men dette vet ikke hun. Det hender jeg er inne og sjekker den, for å ha litt kontroll. Så ser jeg i kveld at han de skal samles hos i morgen har sendt melding til datteren min og kjæresten hennes at han skal sende melding til en av de andre og si at det blir avlyst i morgen, og ber de holde kjeft om det... Hvorpå begge er helt med på den ideen. Den gutten som ikke får komme er ikke en som pleier å være med på disse samlingene. Han har vært/ er forelsket i min datter. Han har fortalt flere andre at han er ensom og tror ingen liker han etc. Helt sikkert en snodig fyr, men en søt og god gutt. Han er nok ikke av de kuleste/tøffeste gutta.

Jeg har tidligere spurt datteren min om ikke de kan spørre om han vil være med også. Da sier hun blankt nei og at han er så teit! Jeg har sagt at hun ikke får lov til å ekskludere noen, og bedt henne sette seg inn i hans situasjon. Hun vet jo hvor vondt det er å sitte alene mens de andre har det moro....

Utfordringen min nå er at jeg kjenner jeg er SÅ utrolig skuffet over at de går bak ryggen hans, og har lyst til å nekte datteren min og gå i morgen. Men jeg kan jo samtidig ikke avsløre at jeg har sett meldingen og har tilgang til hennes Facebook.

Hvordan skal jeg få frem hvor lumpent gjort det er av de?

Hjertet mitt blør for han som kommer til å sitte alene...,

Anonymous poster hash: a157b...4e8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det datteren din gjør er kjipt. Det du gjør er utilgivelig så lenge dattteren din ikke har gjort noe svært alvorlig, type narkotika, har du ingen grunn til å være på hennes facebook. Fy f*** for et tillitsbrudd!

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Her møter du deg selv i døren. Det er uetisk av deg å lese hennes meldinger uten hennes tillatelse, men det er selvfølgelig også uetisk det du har funnet ut at hun gjør. For å håndtere hennes overtramp må du avsløre ditt eget. Det virker vel egentlig bare rett og rimelig?

Anonymous poster hash: 55d72...84d
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

For en mor du er som sniker på datteren din sin facebook. :)

Anonymous poster hash: 33da7...dd6
  • Liker 6
Skrevet

1) Du har ingen rett til å bryte din datters privatliv.

2) En god oppdragelse er å snakke om ting på en åpen måte, men la barna tåle konsekvensene av egne valg. Du skal ikke hindre eller aktivt motvirke uheldige hendelser (med mindre det er seriøse ting som narkotika, kriminalitet, etcetc).

Hvis jeg var deg ville jeg tatt en prat med din datter om hvilke verdier hun har i sosiale settinger. Du behøver ikke blande deg opp i hennes valg direkte. Hun må styre sitt eget liv selv. Din rolle er å gi moralsk veiledning.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal ikke TS se på datterens Facebook av og til? Jeg syns faktisk hun har rett til det, med tanke på at det er snakk om ei tenåring her med alt for mye tilgang til sosiale medier. Det er ikke snakk om å ikke la datteren få ha dette (telefon, tv osv), men å ha kontroll som forelder.

Jeg syns det er skrekkelig at disse drittungene ekskluderer denne gutten. Det er fælt, og det er råttent. Men det er dessverre ikke mye du får gjort. Du kan muligens ta kontakt med guttens foreldre og spørre hvorfor en gutt blir ekskludert, men da står du i fare for å bli avslørt.

Nei, om TS sin datter var over 18, ville jeg ment at det var tillitsbrudd å sjekke Facebook-konto. Men så lenge hun ikke er myndig, så mener jeg foreldre har rett til å i det minste ha litt kontroll på hva barna driver med. Hva om datteren til TS satt med en eldre gubbe på Facebook (en som utga seg for å være en unggutt forøvrig, som bl.a vil ha bilder, telefonnummer o.l)? Hva da?

Anonymous poster hash: fb9d5...a86
  • Liker 7
Skrevet

La henne begå sine egne feil og ta lærdom av de.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville forsåvidt tatt en lang prat med henne om ekskludering. Jeg ville også nektet henne å dra til gutten, som konsekvens av at de ekskluderer.

Da tenker jeg du setter noen tanker oppe i hodet hennes. Ja, hun blir sikkert forbanna (til de grader), men det er sånn det er å lære. Om moren min aldri fortalte meg rett og galt, lære meg om inkludering og være en empatisk ungdom, så ville jeg aldri blitt den jeg er i dag.

Jeg ble selv nektet i en bursdag fordi to unger ikke var invitert. Jeg ble vanvittig lei meg, men mamma satt seg ned med meg og hadde en god samtale om hvorfor jeg ikke fikk lov å dra. Dette var forøvrig som barn, men allikevel forstod jeg hvorfor i ettertid og lærte meg å inkludere alle (inklusivt de som var "teite")

• Liker 2
Skrevet

Datteren din kan ikke tvinges til å omgåes en gutt hun syntes er teit og som er forelsket i henne. Hun må få velge sine venner selv. Det at du har en regel om at hun ikke får lov å ekskludere andre er nesten like drøyt som at du snoker på facebooken hennes.

Her må du skjerpe deg!

• Liker 12
Gjest Gurgemeie
Skrevet

Datteren din kan ikke tvinges til å omgåes en gutt hun syntes er teit og som er forelsket i henne. Hun må få velge sine venner selv. Det at du har en regel om at hun ikke får lov å ekskludere andre er nesten like drøyt som at du snoker på facebooken hennes.

Her må du skjerpe deg!

Det er klart ingen kan tvinge henne, men sett deg selv i guttens situasjon; du er alene, har ingen venner og er ensom. Kanskje du har en anelse om at du blir ekskludert, men du vet ikke. Kanskje denne gutten er alt for sjenert til å skaffe seg venner. Hvordan ville du følt deg da, om du var i guttens situasjon?

I mine øyne er ungdomsskolen den verste tiden for tenåringer. Det er da hormoner løper løpsk, man begynner å fatte interesse for det motsatte kjønn, alkohol og andre diverse ting. Venner er faktisk viktig her i livet, og tanken på at mennesker blir utelatt bevisst er hjerteskjærende...

TS; du må slutte og snoke på datteren din sin Facebook. Ta en prat med henne om disse tingene; omsorg for andre mennesker som kanskje ikke har det så lett, empati for mennesker som er ensomme og inkludere de som ikke har noen.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du skal snoke i datteren din sine saker. Om du virkelig vil vite hva datteren driver med på sosiale medier, så spør henne. Si at du ønsker å sjekke. For det har du faktisk rett på.

Anonymous poster hash: 4cbbc...ac9
  • Liker 1
Gjest Kaffelattn
Skrevet

Du kan fortelle din dagter en historie - en oppdiktet historie "fra virkeligheten" med en moralsk budskap som beveger din datters emosjoner slik at hun blir påvirket til å føle hvorfor man ikke bør utestenge andre. Du behøver ikke å nevne noe som gjør at hun forstår at det gjelder akkurat denne hendelsen.

Jeg tror nok ganske mange mødre skoler litt i sin datters saker fordi hun som mor vil vite mest mulig om vennene og hva datteren driver med - som hun ikke forteller til moren.

Datteren har selvsagt krav på et privatliv men noen ganger veier morens bekymringer for om datteren har det bra tyngre.

Skrevet

Det er klart ingen kan tvinge henne, men sett deg selv i guttens situasjon; du er alene, har ingen venner og er ensom. Kanskje du har en anelse om at du blir ekskludert, men du vet ikke. Kanskje denne gutten er alt for sjenert til å skaffe seg venner. Hvordan ville du følt deg da, om du var i guttens situasjon?

Jeg hadde ikke følt at det var jenta jeg var forelsket i sitt ansvar å inkludere meg dersom hun ikke ønsket det selv.

• Liker 1
Gjest Gurgemeie
Skrevet

Jeg hadde ikke følt at det var jenta jeg var forelsket i sitt ansvar å inkludere meg dersom hun ikke ønsket det selv.

Det er heller ikke det jeg skrev.

Poenget mitt var å ha medfølelse for andre mennesker som ikke har det så lett. De som ikke klarer å skaffe seg venner ved og bruke vanlige, sosiale antenner. De som er for sjenerte. De som ønsker seg en venn så sterkt, men får det ikke. De blir ekskluderte, fordi de er "teite". Dette er den harde, og brutale realiteten til en ungdomsskole-elev. Og det er forferdelig.

Man kommer langt med empati, omsorg og inkludering her i verden. Det er kanskje en smule naivt av meg å si, men jeg hadde aldri nølt med å invitere denne gutten. Ikke sjans at jeg hadde droppet han fordi han er "teit".

Jeg husker jeg var på en X-russefest for et par år siden. Vi satt i grupper ,på gresset, i Mai, drakk og koste oss. Så ser jeg ei jente som sitter alene og drikker, prater ikke noe særlig med folk. Så jeg går bort og spør om ikke hun vil sette seg med oss. Det endte med at hun ble en av mine bedre venninner, noe jeg aldri ville vært foruten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alvorlig talt, hvor lenge skal de være nødt til å ta med "alle" når de skal gjøre noe på fritiden.

Jeg skulle skjønt det om hele klassen skulle være sammen, men jeg fikk inntrykk av at det er en gjeng.

Når du går i 10, er det på tide at man lærer seg at verden er urettferdig, og at noen må slite litt mer enn andre for å bli integrert.

Å lære ungdommen å ikke holde noen utenfor på skolen er en selvfølge, men du kan ikke tvinge datteren din til å være sammen med andre lenger. Det var når de gikk på barneskolen at man inviterte alle.

Anonymous poster hash: d8b9f...c78
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du virker ikke å se at datteren din er en egen person. Her er en gutt som er forelsket i henne og som hun ikke vil tilbringe tid sammen med, da respekterer du det, og så lærer du deg forhåpentligvis å respektere andres privatliv i samme slenger! Ærlig talt, datteren din er snart gammel nok til å øvelseskjøre og til å ha full råderett over egen medisinsk informasjon og over eget sexliv, og du behandler henne som om hun var en forlengelse av deg.

Anonymous poster hash: ca5d2...7ea
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oj, det å snoke på hennes Facebook konto er veldig drøyt. Selv er jeg utrolig nysgjerrig og bryr meg litt for mye til tider (til min datters fortvilelse). Men det hadde aldri fallt meg inn å snoke på hennes greie, selv om jeg kan koden på telefonen pg iPad. Men det er snakk om tillitsbrudd. En tennåring har rett på privatliv. Ja, det er galt å lyve, og stenge en ute, men ikke sikkert at du bestandig gjorde det rette i tenårene du heller. Jeg ble selv utestengt på ungdomsskolen. ja, det er jævlig, og jeg hadde elendig selvbilde. Men jeg kom over der, har mange venner og jobber med barn og setter fokus på inkludering. Ser også på andre som var outsidere at de har et godt liv i dag med venner, partner og barn. Tenårene er brutale, men livet går videre.

Anonymous poster hash: e3808...8f4

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skal ikke TS se på datterens Facebook av og til? Jeg syns faktisk hun har rett til det, med tanke på at det er snakk om ei tenåring her med alt for mye tilgang til sosiale medier. Det er ikke snakk om å ikke la datteren få ha dette (telefon, tv osv), men å ha kontroll som forelder.

Jeg syns det er skrekkelig at disse drittungene ekskluderer denne gutten. Det er fælt, og det er råttent. Men det er dessverre ikke mye du får gjort. Du kan muligens ta kontakt med guttens foreldre og spørre hvorfor en gutt blir ekskludert, men da står du i fare for å bli avslørt.

Nei, om TS sin datter var over 18, ville jeg ment at det var tillitsbrudd å sjekke Facebook-konto. Men så lenge hun ikke er myndig, så mener jeg foreldre har rett til å i det minste ha litt kontroll på hva barna driver med. Hva om datteren til TS satt med en eldre gubbe på Facebook (en som utga seg for å være en unggutt forøvrig, som bl.a vil ha bilder, telefonnummer o.l)? Hva da?

Du må selv bestemme hvem du skal henge med.

Skrevet

Hvorfor skal ikke TS se på datterens Facebook av og til? Jeg syns faktisk hun har rett til det, med tanke på at det er snakk om ei tenåring her med alt for mye tilgang til sosiale medier. Det er ikke snakk om å ikke la datteren få ha dette (telefon, tv osv), men å ha kontroll som forelder. Jeg syns det er skrekkelig at disse drittungene ekskluderer denne gutten. Det er fælt, og det er råttent. Men det er dessverre ikke mye du får gjort. Du kan muligens ta kontakt med guttens foreldre og spørre hvorfor en gutt blir ekskludert, men da står du i fare for å bli avslørt. Nei, om TS sin datter var over 18, ville jeg ment at det var tillitsbrudd å sjekke Facebook-konto. Men så lenge hun ikke er myndig, så mener jeg foreldre har rett til å i det minste ha litt kontroll på hva barna driver med. Hva om datteren til TS satt med en eldre gubbe på Facebook (en som utga seg for å være en unggutt forøvrig, som bl.a vil ha bilder, telefonnummer o.l)? Hva da? Anonymous poster hash: fb9d5...a86

hadde ts vært åpen om at hun hadde passord til datterens facebook hadde det vært annarledes. TS sin datter er 15 år, hun bør ha lært nok om nettvett til å ikke sende bilder, nr eller treffe noen fra nettet. Man har jammen rett til et privatliv før man er 18 år. Om et år har datteren lov til å ha sex. Kanskje diskuterer hun dette med kjæresten eller venner på facebook, er det virkelig greit at moren skal lese dette?
  • Liker 2
Skrevet

Jeg syns moren skulle vært åpen fra stsrten og sagt du får ha facebook konto lm jeg får tilgang.

Facebook og sosiale medier blir brukt til mobbing. Syns foreldre til umyndige skulle hatt tilgang for å forsikre seg at deres barn ikke mobbet

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...