Gå til innhold

Er det rart om jeg, som ikke er same, går med kofte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den 16.5.2016 at 21.54, AnonymBruker skrev:

Er ikke det nøyaktig den måten nordmenn har valgt seg bunader på de siste 20 årene da? 

- og det synes være 'tipp topp, tommel opp' for den jevne nordmann.

Hvorfor skal det være annerledes for samiske drakter uten å spørre dem som produserer og bruker draktene?

Anonymkode: cbb19...5a6

Fordi forskjellige deler av Norge ikke har en historie med undertrykking, tvangsfornorsking og utnyttelse mot hverandre som den norske kulturen har hatt mot den samiske. 

Den dårlige stemninga er ikke ett tilbakelagt kapittel heller, men en pågående prosess.

Så er man litt smart, så gjør man som kronprinsparret f.eks, som har en hel haug av bunader i skapet (mange foræret til de fra folk i disse områdene). Det de ikke har er kofter, men jeg vet de er foræret en luhkka eller to, siden det plagget ikke bærer samme kulturelle signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns at menn i kvinnebunad ikke er feil. Kvinner i herrebunad er feil. Tydelige utlendinger i bunad generelt og folk som ikke er samer i samekofte er feil. 

Selv om Norge renner som sand mellom fingrene våres og blir utvasket. Gjør det ekstra vondt å se på selveste nasjonaldagen å se dette. 

Respektløst!

Selv om jeg gjerne hadde hatt lyst på samekofte selv. Har jeg respekt for at de prøver å holde verdigheten og troverdigheten bak kulturen og plagget ved like. Jeg tror heller ikke at jeg hadde fått noen samer til å sy en kofte til meg. Hvis de viste at jeg kom til å bruke den som ikke er same. 

Anonymkode: 8a4fe...299

Så hvis jeg ser norsk ut er det i orden med bunad? 

Anonymkode: 0966d...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...